Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Guvernul insistă să construiască Metroul M6 de la Băneasa la Aeroportul Otopeni, în ciuda raportului devastator făcut de experții externi

Publicat

in

Guvernul condus de Florin Cîțu vrea să continue construcția metroului M6 de la Tokyo (Băneasa) la Aeroportul Henri Coandă, în ciuda unui raport devastator făcut proiectului de către experții externi în timpul mandatului lui Cătălin Drulă. Raportul arăta că rentabilitatea proiectului, așa cum apare el acum în planurile Metrorex, e departe de a fi la un prag acceptabil, doar 0,17% față de 5% cât e pragul normal pentru ca un proiect să fie considerat fezabil. În plus, după cum susținea și fostul ministru Drulă, proiectul are și alte câteva minusuri: cost ridicat, dublarea sa de către actuala conexiune feroviară Gara de Nord-Aeroport și construirea unui nou terminal principal al Aeroportului unde actuala M6 nu ar ajunge.

„Astăzi, în sedinta de Guvern, am deblocat proiectul magistralei M6”, a anunțat pe Facebook secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu.

„În cel mai scurt timp, vom începe licitația pentru execuția Sectorului de Nord (Tokyo – Aeroport Otopeni)”, spune Scrioșteanu care menționează că „planul este ca această linie să fie extinsă până la Teminalul II al Aeroportului Internat̗ional Henri Coandă”.

De precizat că nu există în momentul de față niciun Studiu de Fezabilitate sau proiect tehnic care să prevadă extinderea M6 la Terminalul 2. Ar fi practic un proiect separat, nou, aflat la mare distanță de implementare.

Experții Băncii Europene de Investiții au analizat, la solicitarea Ministerului Transporturilor când în funcție încă era Cătălin Drulă, potențialul de dezvoltare al Magistralei M6 de metrou, de la Stația Tokyo (Complex Băneasa) până la Aeroportul Otopeni, iar concluziile sunt dure, conform unui memorandum consultat de HotNews.ro.

Rentabilitatea proiectului, așa cum apare el acum în planurile Metrorex, e departe de a fi la un prag acceptabil, doar 0,17% față de 5% cât e pragul normal pentru ca un proiect să fie considerat fezabil.

Concluziile analizei BEI-PASSA pentru Metroul M6 Băneasa – Aeroportul Otopeni

Într-un memorandum realizat de fostul Ministrul al Transporturilor Cătălin Drulă este prezentată analiza BEI-PASSA, analiză care relevă faptul că investiția propusă, aferentă secțiunii nord a magistralei de metrou M6, nu este rentabilă din punct de vedere socioeconomic, principalele argumente fiind:

  • O densitate redusă populației și a locurilor de muncă de-a lungul traseului magistralei M6 (după stația Tokyo), care duce la un număr relativ redus de călători prognozat;
  • Costuri mari de investiție aferente soluției alese, aceea de a se construi un metrou subteran;
  • Rata de rentabilitate economică recalculată pentru sectorul de nord al magistralei M6 este de 0,17%. Astfel, costurile mari de investiție și operare nu sunt justificate de beneficiile generate.

În plus, analiza BEI-PASSA identifică o serie de riscuri care pot avea un impact negativ asupra valorilor investiției, precum și asupra traficului prognozat în studiul de fezabilitate inițial, precum:

  • Legătura feroviară existentă între aeroportul Henri Coandă și Gara de Nord;
  • Planurile de dezvoltare a aeroportului, care prevăd construcția unui nou terminal în partea de est a pistelor de aterizare, ceea ce induce un grad mare de incertitudine în prognoza traficului de călători de pe secțiunea nord a magistralei M6;
  • Creșterea costurilor de construcție dintre 2017 și momentul actual, precum și evoluția acestor costuri în anii următori, generează un risc semnificativ ca valorile prognozate pentru investiție să depășească valoarea din SF inițial.

În memorandumul realizat atunci de Ministerul Transporturilor se notează că, prin comparație cu primele 100 de aeroporturi din lume ca volum de trafic, 45 nu au nicio legătură feroviară directă.

Doar două aeroporturi (Madrid Barajas și Barcelona El Prat cu respectiv cu 59,8 milioane călători și 51,7 milioane călători în 2019) au și tren și metrou subteran, iar trei aeroporturi au și tren și metrou suprateran (Londra Heathrow, Copenhaga și Atena, cu respectiv 80,9 milioane călători, 30,2 și 25,6 în 2019).

Spre comparație, traficul de călători la Aeroportul Henri Coandă în 2019 a fost de 14,7 milioane călători.

Drulă, la HotNews.ro: „M6 are multiple probleme de fezabilitate. Comisia Europeană a refuzat finanțarea. Hai să nu facem o investiție doar că sună bine pentru PR”

Drulă cerea concentrarea efortului financiar și administrativ către alte magistrale de metrou în Capitală.

Ce spunea Cătălin Drulă la începutul mandatului său la Transporturi despre continuare M6 de la Băneasa la Otopeni:

  • S-a concentrat foarte multă energie la Metrorex pe această linie către aeroport. Această linie are multiple probleme de fezabilitate pe care le-a ridicat și Comisia Europeană. Dincolo de centrul comercial Băneasa – stația Tokyo, această linie trece printr-una dintre cele mai puțin dens populate zone ale Capitalei și ale zonei metropolitane București – Ilfov. Dacă am face o hartă cu culori, acea zonă ar fi colorată în nuanțe reci pentru că sunt păduri.
  • Mai este un aspect, M6 ar duce la Otopeni la actualul terminal care urmează să fie „abandonat” pentru că planul major care este în derulare este construcția unui nou terminal – practic un nou aeroport, în partea de est a pistelor la 3 km distanță.
  • Viziunea care există de cinci ani în minister e așa: vii din călătoria ta cu bagaje cu tot, ajungi la Terminalul 2, noul terminal – o investiție de 800 de milioane de euro, iei un autobuz prin interiorul aeroportului, ajungi în fosta clădire de la Terminalul 1, cobori într-o stație de metrou și mergi 35 de minute, oprindu-te de 14 ori, până ajungi la Gara de Nord. Nu se înțelege de ce, odată ajuns în acel punct la Terminalul 1, nu iei direct trenul care face 20 de minute până la Gara de Nord.
  • Pe M6 de la Băneasa la Otopeni eu cred că trebuie să ne uităm foarte serios la el. Comisia Europeană a refuzat finanțarea acelei secțiuni și cred că acele resurse bugetare trebuie redirecționate în părți ale rețelei de metrou din București unde sunt mult mai necesare.

Renunțarea la tronsonul Băneasa – Otopeni, parte din magistrala M6 de metrou, și concentrarea efortului financiar și administrativ către alte magistrale de metrou în Capitală este soluția corectă, au susținut la unison la momentul respectiv atât asociațiile pe infrastructură din societatea civilă, cât și primarii de sector din București consultați de HotNews.ro.

CITEȘTE pe larg:

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Războiul se mută pe teritorilul olimpic: Ucraina ar folosi armistiţiul olimpic pentru a încerca să se regrupeze

Publicat

in

De

Kremlinul a reacţionat, marţi, la apelul preşedintelui francez Emmanuel Macron pentru un armistiţiu în conflictele internaţionale în timpul Jocurilor Olimpice de la Paris, spunând că Ucraina ar putea folosi acest lucru ca pe o oportunitate pentru a se regrupa şi reînarma, relatează Reuters, potrivit news.ro.

Suspendarea conflictelor armate în cadrul unui “armistiţiu olimpic” este o tradiţie de lungă durată, iar Macron a declarat luni, într-un interviu, că va depune eforturi pentru a obţine unul atunci când Parisul va găzdui Jocurile de vară, între 26 iulie şi 11 august.

Întrebat despre acest lucru, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat că atât preşedintele Vladimir Putin, cât şi armata rusă “au observat că, de regulă, regimul de la Kiev foloseşte astfel de idei, astfel de iniţiative pentru a încerca să se regrupeze, să încerce să se reînarmeze şi aşa mai departe”.

El nu a citat niciun caz specific în care Ucraina s-a comportat în acest fel. Războiul face ravagii din 24 februarie 2022, când Putin a lansat ceea ce a numit o “operaţiune militară specială” în Ucraina, şi nu a existat niciun armistiţiu în această perioadă.

Peskov nu a exclus un armistiţiu olimpic, dar a spus că nimeni nu a făcut încă niciun pas oficial în acest sens.

Liniile frontului din Ucraina nu s-au schimbat dramatic de la sfârşitul anului 2022, dar Rusia a recâştigat iniţiativa după ce a capturat oraşul Avdiivka în februarie. Forţele ucrainene rămân fără muniţie, în timp ce ajutorul militar rămâne blocat în Congresul SUA, iar preşedintele Volodimir Zelenskii a declarat că Rusia ar putea lansa o ofensivă majoră la sfârşitul primăverii sau în vară.

În interviul acordat presei franceze, Macron a declarat că Franţa va “face totul” pentru a obţine un armistiţiu în conflictele din Ucraina, Gaza şi Sudan şi că va discuta cu preşedintele chinez Xi Jinping pe această temă.

“Este o oportunitate asupra căreia voi încerca să implic mulţi dintre partenerii noştri. Preşedintele chinez va veni la Paris în câteva săptămâni, îl voi ruga să mă ajute”, a declarat el.

Peskov, răspunzând la o întrebare separată despre China, a declarat că poziţia Beijingului cu privire la conflictul din Ucraina este “foarte echilibrată şi constructivă”.

China, care nu a condamnat invazia Moscovei şi care a sporit substanţial comerţul cu Rusia de la începutul războiului, a prezentat anul trecut o iniţiativă de pace constând într-un set de principii generale care nu includea detalii despre cum să pună capăt conflictului.

Citeste mai mult

NATIONAL

Ascensiunea lui Cătălin Cîrstoiu în preferințele bucureștenilor – Sondaj CURS

Publicat

in

De

Un nou sondaj realizat de CURS reflectă o schimbare interesantă în preferințele electorale ale bucureștenilor în cadrul cursei pentru Primăria Capitalei. Conform ultimelor date, medicul Cătălin Cîrstoiu, candidatul coaliției PSD-PNL pentru funcția de primar, a înregistrat o creștere semnificativă în opțiunile de vot, în timp ce adversarii săi, Cristian Popescu Piedone și Nicușor Dan, par să piardă teren.

Creșterea surprinzătoare a lui Cîrstoiu

În ultima perioadă, Cătălin Cîrstoiu a reușit să-și recupereze spectaculos diferența față de contracandidații săi, ajungând la 23% din preferințele electoratului, comparativ cu 20% cât avea în sondajul anterior. Această evoluție este cu atât mai remarcabilă având în vedere numeroasele atacuri la care a fost supus în timpul campaniei.

Pierderi pentru Piedone și Nicușor Dan

Pe de altă parte, Cristian Popescu Piedone și Nicușor Dan par să întâmpine dificultăți în a-și menține electoratul fidel. Piedone, cunoscut pentru spectaculosul său stil de campanie, a scăzut de la 40% la 38%, în timp ce Nicușor Dan a coborât de la 29% la 27%. Campania acestora pare să nu mai fie pe gustul bucureștenilor, care acum se orientează către alternative mai serioase.

Conducerea în Consiliul General

Interesant este că alianța care îl susține pe Cîrstoiu în cursa pentru primărie conduce detașat în preferințele pentru Consiliul General al Municipiului București, cu un procent impresionant de 48%. Acest lucru indică o susținere solidă pentru platforma și viziunea lui Cîrstoiu, contrastând cu cele 24% obținute de Dreapta Unită.

Continuitatea Alianței PNL-PSD

Deși schimbările sunt evidente în cursa pentru primărie, Alianța PNL-PSD își păstrează poziția dominantă în sondaje, semn că electoratul apreciază stabilitatea și continuitatea oferită de aceste partide tradiționale.

Peisajul politic bucureștean este într-o continuă dinamică, iar evoluțiile recente ar putea prefigura schimbări semnificative în conducerea Capitalei. Așteptările sunt mari, iar rezultatele următoarelor sondaje vor fi decisive în conturarea viitorului administrativ al Bucureștiului.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend