Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Fotografii uimitoare ale lui Jupiter și ale “lunii sale umede” Europa, făcute de nava spațială Juno

Publicat

in

Sunt imagini transmise la NASA în timpul trecerii de săptămâna trecută în apropierea lui Jupiter a navei sale spațiale Juno. Apropierea maximă este a 37-a a misiunii, dar imaginile de mărimea unui teren de baschet ale uriașei planete continuă să uimească, apreciază Forbes. Cele mai recente includ una rară a satelitului lui Jupiter, Europa.

Aflată acum după a zecea aniversare a lansării, Juno s-a plasat pe orbita lui Jupiter pe 4 iulie 2016, după o călătorie de 2.800 de milioane de kilometri, care a durat cinci ani. De atunci face câte o trecere la apropiere maximă cam la fiecare șase săptămâni.

Imaginile pe care le vedeți provin de la un grup de oameni speciali, „savanți cetățeni” incredibili (Kevin M.Gill, Brian Swift, Andrea Luck, Bjorn Jonsson, Gerald Eichstadt, Sean Doran), care după fiecare „perijov” (apropiere maximă) descarcă date primare de la JunoCam – camera de doi megapixeli de la bordul lui Juno – de pe website-ul special al misiunii NASA.

Imagine procesată de Andrea Luck a lui Jupiter (Foto: NASA)

Juno se află pe o orbită polară puternic eliptică, așa că face fotografii doar când este cel mai aproape de planeta gigantică. Se rotește ca să se mențină stabilă pe orbita ei de formă ovală prelungă. Ea studiază compoziția lui Jupiter, câmpul magnetic, magnetosfera, măsoară apa prezentă în atmosferă și vânturile, printre altele.

Până acum a transmis la NASA trei terabiți de date științifice, iar după o trecere în apropierea lui Ganymede, cel mai mare satelit al lui Jupiter, nava spațială de 1,1 miliarde de dolari va începe o a doua fază a misiunii sale după îndeplinirea celei de bază – observarea timp de cinci ani a planetei uriașe.

Imagine procesată de Kevin McGill a lui Jupiter (Foto: NASA)

Astfel se vor adăuga misiunii 42 de extra-orbite, care o vor face să opereze până în septembrie 2025. A doua fază a misiunii va fi deosebit de interesantă, pentru că va include:

  • Treceri în apropierea ciclonilor de la polul nord al lui Jupiter
  • Treceri în apropierea sateliților Europa și Io
  • Prima explorare a inelelor palide din jurul lui Jupiter

Conform NASA, Juno va continua să extindă descoperirile făcute deja despre structura internă a lui Jupiter, câmpul magnetic interior, atmosfera (inclusiv ciclonii polari, atmosfera profundă și aurora) și magnetosfera.

Iar în acest al 37-lea „perijov” al lui Jupiter, Juno a fost capabilă să obțină o imagine relativ apropiată a satelitului Europa (mai jos), despre care NASA a anunțat recent că are vapori de apă în atmosferă.

Imagine procesată de Andrea Luck (Foto: NASA)

Nava spațială hexagonală Juno a fost construită de Lockheed Martin și are trei panouri solare de câte 20 m. Nu este prima misiune care ajunge în sistemul jovian – prima a fost nava Galileo de la NASA, care a parcurs 35 de orbite din 1995 până în 2003.

După anul 2025 nu va mai fi nicio prezență lângă Jupiter, dar pentru scurt timp. Misiunea Europa Clipper de la NASA va decola spre sfârșitul lui 2024 și va ajunge la sistemul jovian în 2030 pentru a efectua 32 de rotații în jurul satelitului Europa. Anul următor, în 2031, ar trebui să aibă loc sosirea misiunii Jupiter Icy Moon Explorer (JUICE) a Agenției Spațiale Europene, care va fi lansată anul următor.

Comenteaza cu profilul de FB
Reclame

NATIONAL

Hidroelectrica ACUZĂ că prețurile la energie BUBUIE din cauza ecologiștilor: România RISCĂ să rămână în BEZNĂ

Publicat

in

De

România va ajunge în scenariul apocaliptic în care va trebui să stingem lumina, dacă nu construim urgent noi centrale de producere a electricităţii din surse nepoluante, a afirmat, joi, Bogdan Badea, preşedintele directoratului Hidroelectrica. El a fost audiat în comisia de anchetă parlamentară privind cauzele preţurilor mari la energie şi a afirmat că multe dintre investiţiile în hidrocentrale ale companiei sunt blocate şi întârziate de autorităţile de mediu, pe motiv că ar distruge habitatele naturale, conform Agerpres.

“Vreau să aduc la cunoştinţă comisiei parlamentare de anchetă privind preţul energiei existenţa unor incoerenţe legislative care nu sunt de azi, de ieri. Au fost de-a lungul timpului în România şi au generat contradicţii între actele normative în vigoare, iar interpretarea lor a dus la situaţii absurde. Trebuie să vedem cum se pot corecta aceste situaţii absurde, astfel încât, respectând directivele europene şi legislaţia naţională, să ne atingem obiectivele”, a precizat Badea.

El a arătat că amenajările hidroenergetice nu distrug, ci creează habitate, iar zonele unde au fost construite hidrocentrale au fost ulterior desemnate situri Natura 2000. “Targetul (de reducere a emisiilor pe care şi l-a asumat România – n. r.) este, din păcate, unul extrem, extrem de urgent. Suntem în ceasul al treisprezecelea, nici măcar nu mai suntem în ceasul al doisprezecelea în ceea ce priveşte tranziţia spre un sector energetic mai verde. Vedem că avem deficit de capacităţi de energie de ani de zile, ceea ce în România nu s-a mai întâmplat, preţul carbonului este la un nivel fără precedent, ceea ce va genera premisele închiderii accelerate a centralelor pe bază de combustibili fosili şi trebuie să punem ceva în loc foarte repede, altfel vom ajunge, sigur, în acel scenariu apocaliptic în care va trebui să stingem lumina. Aceasta este realitatea”, a subliniat şeful Hidroelectrica. Badea a arătat că există situaţii în care Hidroelectrica vrea să schimbe echipamente vechi cu unele noi şi i se cer, de către autorităţile de mediu, studii de impact asupra mediului care durează ani de zile. “Este profund anormal. Este un exemplu de legislaţie care trebuie modificată. Nu cred că încălcăm vreo directivă europeană, nici legislaţia naţională. Nu există un impact suplimentar, sunt lucrări de mentenanţă normale”, a precizat şeful Hidroelectrica.

Comenteaza cu profilul de FB
Reclame
Citeste mai mult

NATIONAL

Centrul Român pentru Politici Europene: Food Hub-ul, model alternativ pentru dezvoltarea fermelor mici şi mijlocii în România, creştere de 150% a veniturilor

Publicat

in

De

Cele patru food hub-uri existente în România au înregistrat o creştere de 150% a veniturilor în perioada aprilie – august 2020, adică în lunile de vârf ale pandemiei, relevă raportul “Food Hub-ul: model alternativ pentru dezvoltarea fermelor mici şi mijlocii în România”, realizat de Centrul Român pentru Politici Europene (CRPE) şi dat joi publicităţii într-o dezbatere online, conform agerpres.

Numărul de clienţi persoane fizice ai food hub-urilor a crescut de trei ori în trei ani, de la 5.992 de astfel de clienţi în 2018, până la 17.720 de clienţi în 2020. De asemenea, numărul producătorilor membri ai food hub-urilor a urcat cu 60%, de la 213 producători în anul 2018 până la 342 de producători în iulie 2021, în contextul în care producătorii din acest tip de asociere nu concurează între ei.
Potrivit raportului, după patru ani de program, cele patru food hub-uri existente livrează în prezent 4.000 de produse diferite şi au înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de până la 650.000 de dolari, se arată într-un comunicat al CRPE, remis AGERPRES.

Food hub-urile sunt organizaţii inspirate de un model american şi înregistrate în România ca societăţi comerciale cu răspundere limitată, care gestionează în mod activ agregarea, distribuţia şi comercializarea produselor alimentare de la producătorii locali şi regionali şi le oferă acestor producători şi o întreagă gamă de servicii cu scopul îmbunătăţirii eficienţei, rentabilităţii şi sustenabilităţii.

Programul-pilot Food Hub a fost demarat în 2017 de Romanian-American Foundation (RAF), cu scopul de a stimula şi sprijini competitivitatea şi perspectivele de dezvoltare ale fermierilor mici şi mijlocii printr-o abordare complementară asocierii prin cooperative agricole.

Programul a cuprins două runde de finanţare (2017-2019 şi 2020-2022), care au însumat până în acest moment peste 1,6 milioane de dolari şi patru fundaţii care au fost susţinute pentru a constitui şi opera cinci food hub-uri în cinci zone ale ţării: Nod Verde – sprijinit de Fundaţia Civitas, la Cluj-Napoca; Cumsecade/Helyenvalo – sprijinit de Fundaţia Civitas, la Odorheiu Secuiesc; Nord Natural – sprijinit de Fundaţia Open Fields, la Câmpulung Moldovenesc; Roade şi Merinde – sprijinit de Centrul de Mediere şi Securitate Comunitară din Iaşi; Merindar – sprijinit de World Vision România la Criţ (proiect care avea mierea ca unic produs promovat şi comercializat şi care a fost parte din program până în 2020).

Food hub-urile din România vând atât produse proaspete, cât şi procesate: fructe şi legume, lactate, miere, carne şi mezeluri, panificaţie, plante aromatice, uleiuri, vin.

Toate cele 4 entităţi rămase în program operează un centru logistic şi un magazin fizic şi/sau online (food hub-urile din Odorheiu Secuiesc şi din Iaşi au atât magazin fizic, cât şi online), prin intermediul căruia comercializează şi promovează produsele furnizorilor locali.

Potrivit raportului CRPE, food hub-urile nu reprezintă simple agregatoare de produse agroalimentare locale, nici simple depozite logistice, ci contribuie cu o serie de servicii vitale pentru fermierii mici şi mijlocii. Acestea educă fermierii, creează punţi cu consumatorii şi vizează, într-o etapă viitoare, dezvoltarea socio-economică sustenabilă a comunităţilor rurale în care activează.

Ele au un rol important şi în educarea consumatorului şi reprezintă un mod echitabil, fiscalizat şi sigur din punctul de vedere al siguranţei alimentare şi trasabilităţii producţiei prin care consumatorii au acces la produse realizate de fermieri, se precizează în document.

Directorul executiv al CRPE, Alexandra Popa, a recomandat ca viitorul Plan Naţional Strategic să includă mecanisme de susţinere a înfiinţării altor 15 centre de tip food hub.

“Dat fiind că marjele de profit ale food hub-urilor sunt mici, deoarece îi oferă fermierului un preţ echitabil şi în plus îi furnizează o întreagă paletă de servicii pro bono, acestea trebuie susţinute prin politici publice. Viitorul Plan Naţional Strategic (PNS) post-2021, în sinergie cu Programele Operaţionale finanţate din fonduri structurale, ar trebui să sprijine înfiinţarea de food hub-uri pe modelul descris în raport. Recomandăm includerea în viitorul PNS a unui set de intervenţii care să susţină înfiinţarea şi dezvoltarea în primii trei ani a minimum 15 centre de agregare de tip food hub”, a spus Alexandra Popa.

Prezent la evenimentul online, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Adrian Chesnoiu, a arătat că produsele locale nu ajung la consumatorul local deoarece reţelele comerciale deţin peste 80% din piaţa de produse alimentare.

“Avem fermieri şi producători foarte buni, care scot produse foarte bune pentru consum; principala problemă este că retailul deţine peste 80% din piaţa de produse alimentare şi produsele locale nu ajung la consumatorul local. (…) În viziunea mea, food hub-urile, cooperativele mici sau zonale se pot adresa unui public ţintit pentru a recuceri piaţa locală, astfel încât produsele locale să fie integrate în lanţuri scurte alimentare. Food hub-urile vin şi cu o componentă de suflet, care mie îmi dă încredere, deoarece e un element principal în dezvoltare. (…) Food hub-urile trebuie introduse în platforma informatică realizată de Agenţia de Finanţare a Investiţiilor Rurale în 2018-2019. E un proiect cu suflet, făcut în sistem de voluntariat, nu a costat niciun ban şi pune în contact consumatorii cu producătorul. Catalogul produselor alimentare poate integra şi food hub-urile şi poate face legătura dintre turistul străin şi produsele locale”, a menţionat ministrul Agriculturii.

Centrul Român de Politici Europene a fost înfiinţat în 2009 de un grup de experţi, având ca obiectiv sprijinirea rolului României în Europa prin furnizarea de expertiză în domeniul politicilor publice. Misiunea CRPE este promovarea României drept un actor coerent şi influent în stabilirea agendei publice şi în formularea de politici în cadrul UE, şi continuarea procesului de europenizare a României, prin bună guvernare, expertiză şi dezbateri publice informate.

Misiunea Romanian-American Foundation este să promoveze şi să consolideze condiţiile necesare unei economii de piaţă sustenabile şi unei societăţi democratice, care să asigure accesul la oportunităţi pentru toate segmentele populaţiei din România.

Comenteaza cu profilul de FB
Reclame
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

Publicitate decathlon.ro

În Trend