Conecteaza-te cu noi

ACTUAL

EXCLUSIV! Ce n-a reușit COVID, reușește neamțul: Electroargeș, în impas major generat de grija statului român față de o companie germană

Publicat

in

  • Cu un ajutor financiar substanțial de la statul român, Karcher vrea să încheie, din 2021, relațiile contractuale cu Electroargeș si lasă pe drumuri circa 150 de angajati ai companiei argeșene.
  • Prin CER Cleaning Equipment SRL, nemții ar putea elimina de pe piață Electroarges SA , o companie 100% românească și care, culmea, a fost timp de 16 ani gazda muncitoare a celor de la Karcher.

Se anunță nori negri deasupra Electroargeș, una dintre emblemele economice al Argeșului și una dintre companiile romanesti de traditie care au rezistat cu brio tumultoaselor decenii de după revoluție. Anul 2020 pare a fi un an de rascruce pentru compania argeșeană, asta si datorită intervenției statului român care facilitat, printr-un ajutor de stat in valoare 7.650.000 euro acordat în baza H.G. nr. 807/2014 , extinderea capacităților de producție ale companiei germane Karcher, prin subsidiara CER Cleaning Equipment SRL. Practic, statul român a finanțat dezvoltarea companiei germane iar efectul, scontat dealtfel, a fost eliminarea concurenței reprezentata de compania 100% românească, Electroargeș. Ironia sorții face ca noua fabrica a nemților să ființeze gard în gard cu compania argeșeană si, mai mult, intr-un imobil ce a apartinut, cu peste doua decenii în urmă, întreprinderii IPEE – ELECTROARGES, inființată in 1971.

Cum s-a ajuns aici și de ce o companie românească riscă eliminarea de pe piață cu ajutorul statului român

Înainte de toate, trebuie l[murit ce înseamnă ajutorul de stat. Astfel, reglementările privind ajutoarele de stat se aplică doar măsurilor care îndeplinesc toate criteriile enumerate la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), care spune cat se poate de clar: „Cu excepția derogărilor prevăzute de tratate, sunt incompatibile cu piața internă ajutoarele acordate de state sau prin intermediul resurselor de stat, sub orice formă, care denaturează sau amenință să denatureze concurența prin favorizarea anumitor întreprinderi sau a producerii anumitor bunuri, în măsura în care acestea afectează schimburile comerciale dintre statele membre”. Așadar, este clar că ajutorul de stat trebuie să fie selectiv, afectând astfel echilibrul între anumite firme şi competitorii acestora. „Selectivitatea” este ceea ce diferenţiază ajutorul de stat de aşa-numitele „măsuri generale”, respectiv măsurile care se aplică tuturor firmelor din toate sectoarele economice. Mai mult de atât, ajutorul trebuie să aibă un efect potenţial asupra concurenţei şi comerţului între statele membre. Pe de altî parte, tot cu privire la concurență, legislația română este si mai explicită in Legea 143/1999 in care se specifică clar că „Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent va fi notificata de catre furnizorul ajutorului Consiliului Concurentei” si că „un ajutor de stat nou nu poate fi acordat, iar modificarile la un ajutor de stat existent nu pot fi puse in aplicare pana cand Consiliul Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau pana cand ajutorul nu este considerat ca fiind autorizat”.

Așadar, din anul 2004, Karcher derula, pana la momentul realizarii primei fabrici in Curtea de Argeș, intreaga productie de aspiratoare profesionale si alte produse home&garden in parteneriat cu Electroarges SA. Având în vedere istoricul și forța de muncă specializată, compania argeșeană a fost printre primele companii romanesti care au fost in masura a raspunde cerintelor de productie ale investitorilor straini. În decizia initiala a Karcher de a realiza un parteneriat cu Electroarges pentru productia aspiratoarelora a primat, fără doar și poate, tocmai experienta si resursele, inclusiv umane, ale acestei societati, de care Karcher a beneficiat din plin pe toata durata parteneriatului care se apropie de sfârșit la modul nefericit pentru compania argeșeană. Toate bune și frumoase pînă la apariția H.G. nr. 807/2014 prin care s-a instituit o schema de ajutor de stat avand ca obiect stimularea investitiilor cu impact major in economie, care avea ca obiect, dupa cum s-a aratat si in preambulul actului normativ „dezvoltarea regională prin realizarea de investiţii în toate sectoarele”.

Ajutor… de stat pentru companie germană, de înmormântare a unei firme românești cu tradiție

 In ciuda faptului ca, la nivel global Karcher are o cifră medie de afaceri de 2,5 miliarde de euro pe an si și-ar fi putut permite din resurse financiare proprii o nouă fabrică, compania germană a optat și a accesat in 2016, prin intermediul CER Cleaning Equipment S.R.L., un ajutor de stat in temeiul H.G. nr. 807/2014, de 7.650.000 euro, pentru dezvoltarea de tip greenfield a primei fabrici Karcher in localitatea Curtea de Arges, aceasta fiind finalizata in septembrie 2016, an în care apar si primele informatii contradictorii, invocandu-se  neclarități în privința ponderii ajutorului de stat din valoarea totală a proiectului. O scurta privire peste datele CER Cleaning Equipment S.R.L arata faptul ca vorbim de o companie cu capital integral german, asociați fiind doua persoane juridice, anume companiile germane KARCHER BETEILIGUNGS GMBH și ALFRED KARCHER SE & CO. KG.(VEZI FOTO).

In același an, firma mamă (asociată a CER), a majorat capitalul social al societăţii CER Cleaning Equipment cu circa 4 milioane de euro, adică in anul in care se construia fabrica de aspiratoare de la Curtea de Argeş. Chiar administratorul român al CER Cleaning declara pentru ziarul PROFIT, la momentul acela, ca banii au fost destinaţi investiţiei în noua fabrică a carei investitie se ridică la 25 mil. euro. Acest aspect pare a fi reparat si atenuat contradictiile de care aminteam mai sus cu privire la ponderea ajutorului de stat din valoarea totală a proiectului care trebuia sa respecte rigorile acordarii ajutorului de stat in valoare de 7.650.000 euro. Asadar, prin majorarea de capital, ponderea ajutorului de stat scadea brusc sub 40 %.

 Promisiuni încălcate, statul român intervenient în sugrumarea unei companii 100% românești

Nimeni nu s-a sesizat atunci dar… cu ajutorul statului român și o serie de neclarități, nemţii de la Karcher, au dat startul producției în noua fabrică in aprilie 2017, dar bună parte a producției de aspiratoare industriale şi de uz casnic a fost păstrată tot la Electroargeș. Primul șoc resimțit de compania argeșeană după inaugurarea fabricii germane a fost o scădere bruscă a acțiunilor Electroargeș , companie listată la BVB. Datele oficiale arata cum cifrele din bilanțurile companiei CER Cleaning Equipment au explodat(VEZI FOTO) dar au inceput si problemele. În timp ce Electroargeș miza pe decența nemtilor și luau in serios promisiunile acestora privind continuarea fără probleme parteneriatului iar compania argeșenă investea milioane de euro în echipamente moderne pentru a onora comenzile nemților, Karcher, prin CER Cleaning Equipment, se pregătea să aplice pentru un nou ajutor de stat necesar deschiderii celei de-a doua fabrici, gard în gard cu Electroargeș SA. A fost și anul in care nemții dădeau semnale ca nu mai accepta compromisuri privind producerea de catre Electroarges SA a altor produse similare cu ale lor. Într-o scrisoare ce poarta antetul KARCHER Germania (VEZI FOTO), conducerea companiei românești era acuzată de un comporta­ment „ce nu poate fi acceptat într-o relaţie de afaceri de lungă durată“. În aceeși scrisoare Christian May, director general canale de distribuţie şi Bernd Keiner, şef Achiziţii & Gestionare Costuri, atrăgea serios atenția Electroargeș SA că „fabricarea altor mărci de aspiratoare umede şi uscate cu scule şi piese de producţie Karcher este ceva ce nu vom tolera în viitor”. în ciuda semnalelor trase de ziarul PROFIT la momentul respectiv, managementul Electroarge; a mizat pe buna credin'[ a nemtilor care dădeau aigurări că „suntem aproape de rezolvarea acestei probleme printr-o bună cooperare cu actualul manager general şi aşteptăm cu nerăbdare să continuăm această cooperare în viitor pentru a îndeplini obiectivele comune ale Electroargeş şi Karcher”.

Recitind cele de mai sus, se poate deduce clar că, prin intermediul ajutorului de stat, Karcher a inchis si/sau intentiona sa inchida la momentul la care a beneficiat de ajutor de stat, o activitate similara a Electroarges, respectiv activitatea de producere a aspiratoarelor profesionale, pentru care a si obtinut finantarea si ca astfel nu a respectat conditiile impuse de H.G. nr. 807/2014, din moment ce una dintre conditii era de a nu se inchide activitati ca urmare a ajutorului de stat, cu atat mai mult cu cat aceasta decizie a afectat investitorii Electroarges.
Se ridica astfel mari semne de intrebare si in legatura cu aceasta situatie, din moment ce apare ca investitiile au fost verificate doar sumar in ceea ce priveste conditiile de accesare a ajutorului de stat, sau ca Karcher nu a dezvaluit toate efectele acordarii ajutorului de stat, putand anticipa cu evidenta situatia afectarii Electroarges, desi in Anexa nr. 2 ind. 2 la HG s-a prevazut conditia de a se analiza chiar de catre solicitant “Impactul acordării ajutorului de stat asupra mediului concurenţial conform instrucţiunilor din Ghidul solicitantului”.

 Electroargeș investește și plătește taxe, statul român le colectează si le dă unei companii străine drept ajutor

Ca nemții de la Karcher, in ciuda promisiunilor si cu ajutor de la statul român, intentionu inca din 2016, să sufoce concurențial o companie românească, în speță Electroargeș SA, o demonstrează faptul că, tot cu sprijin românesc, Karcher a accesat in anul 2019, inca un ajutor de stat in baza H.G. nr. 807/2014, in valoare de 7.180.000 Euro. Cu acești bani de la statul român, Karcher va deschide cea de-a doua fabrica din Curtea de Arges care va fi inaugurată la sfârșitul acestui an.  Noua fabrică va funcționa in fosta fabrică Steinel, culmea ironiei, într-un imobil ce a apartinut până la mijlocul anilor `90 Electroarge SA. Clădirea imensă, gard în gard cu Electroarges SA, a fost achizitionata in primavara anului 2017, o nouă dovada clară ca Karcher stabilise, încă de atunci, deschiderea celei de-a doua fabrici mizând pe același ajutor al statului român.

Mai mult, este posibil ca, incepand cu anul 2021, sa transfere intreaga productie catre subsidiara CER Cleaning Equipment SRL, invocand ca aceasta subsidiara ar avea o oferta mai competitiva, desi apare cu evidenta ca o asemenea oferta nu putea sa existe fara ajutorul de stat. O conditie pentru acordarea acestuia era ca investitia sa nu fie rentabila in zona geografica, sau in mod normal sa nu se realizeze fara acordarea ajutorului de stat – “documentaţia anexată cererii face dovada că investiţia nu ar fi profitabilă pentru întreprindere în regiunea respectivă sau nu ar fi realizată în regiunea respectivă, în absenţa ajutorului de stat” – art. 13 lit. b din HG. Deci oferta subsidiarei CER Cleaning Equipment SRL nu putea sa fie competitiva cu cea a Electroarges daca ajutorul de stat nu ar fi fost acordat, accesarea ajutorului de stat fiind astfel dovada ca strict prin accesarea ajutorului aceasta societate a devenit competitiva, in caz contrar ajutorul neputand fi acordat.

Din taxele companiilor românești, ajutoare de stat acordate în condiții obscure pentru companii străine – Miroase a deturnare de fonduri ?

Daca ar fi să tragem o concluzie, aceasta nu poate fi decât una amară: desi statul, potrivit legislației românești și europene, era obligatoriu a “stimula” mediul de afaceri prin acordarea ajutorului de stat Karcher, ajutoarele de stat putand a fi acordate in temeiul H.G. nr. 807/2014 doar daca ar fi avut o contributie la dezvoltarea regionala si ar fi generat un efect multiplicator cuantificabil în economie, prin antrenarea şi a altor investiţii conexe şi dezvoltarea furnizorilor locali de produse şi servicii (art. 18 din HG), situatiile practice, precum cea privind ajutorul acordat Karcher, confirma ca banii de la buget pot fi folositi si pentru a elimina furnizorii locali de produse si servicii, sau, dupa caz, pentru a se elimina concurenta, absolut in contra prevederilor legale, astfel incat sa se majoreze injust profitul companiilor beneficiare.
Fără doar și poate în cazul, anticipat deja de mulți, al închiderii contractului cu Karcher, Electroarges va fi obligată să renunțe la cel puțin 250 de angajați și să diminueze drastic taxele și impozitele – inclusiv cel pe profit – către statul român. Dacă ar fi să facem un calcul simplu, din taxele si impozitele platite in ultimii ani de o companie 100% românească, statul român a acordat ajutoare de aproape 15 milioane de Euro unei companii 100% germane. Mai mult, o incetare a relatiei contractuale dintre Karcher si Electroarges, colaborare ce dureaza inca din anul 2004, in conditiile in care rezulta, asa cum aratam mai sus, ca Karcher a impus si o restrictie de concurenta care nu a permis Electroarges a produce pentru alti clienti pe toata aceasta perioada, arată clar cum funcționeaza tactica strangulării companiilor românești și eliminarea acestora de pe piață de catre companii străine cu ajutorul nemijlocit al statului român. De asemenea, acordarea ajutorului de stat catre CER Cleaning Equipment SRL(
Karcher) poate demonstra cum, prin deciziile statului, ignorând legislația europeană și românească prin evitarea verificarilor necesare privind acordarea ajutoarelor de stat, induc ideea de ilegalitate prin omisiune, de sugrumare a companiilor românești și, mai grav, induc ideea de deturnare de fonduri de stat. Ce se întîmplă cu Electroargeș SA, este exemplul clar de cum poate fi afectata situatia unei companii listate pe segmentul principal al Bursei de Valori Bucuresti, o companie etalon în Romania, care, strict față de decizia statului de a sprijini prin bani publici o companie concurenta străină si fara a se analiza pe deplin efectele acestui sprijin, poate sa fie pusa intr-o stare de dificultate extrema.

 

Comenteaza cu profilul de FB

Editorialist, realizator TV, directorul si fondatorul publicatiilor PROFIT si a unei televiziuni. Cu o experienta de 20 ani in presa scrisa a colaborat de-a lungul timpului cu ziare nationale si agentii de presa pentru care a publicat nenumarate reportaje si anchete jurnalistice, multe dintre acestea devenind subiecte pe plan national. Este implicat in televiziune si realizeaza cunoscuta emisiune CHESTIUNI ARZATOARE. Contact e-mail iulian.uta@ziarulprofit.ro

ACTUAL

Epidemiologul Molnar Geza: ‘Probabil va fi mai devreme tratament pentru COVID-19 decât vaccin’

Publicat

in

De

Epidemiologul Molnar Geza a precizat că va exista mai devreme un medicament sau un protocol terapeutic pentru COVID-19 decât un vaccin care să se administreze în masă.

Întrebat la Digi 24 când se așteaptă să apară vaccinul pentru coronavirus, Molnar a spus că entuziasmul este destul de mare și îi dă de multe ori senzația că are „iz comercial”.

„Vaccin eficient cu posibilitatea administrării în masă și producție în cantitate suficientă pentru imunizare în masă nu poate fi așteptat mai repede de un an, un an și jumătate. Din acest motiv, repet, să nu așteptăm întotdeauna vaccinul, probabil cu mult mai rapid o să apară un medicament pentru terapie eficientă sau protocol terapeutic eficient”, a răspuns epidemiologul.

În cel privește al doilea „val de relaxare”, Molnar a afirmat că virusul nu dispare de la o zi la alta și este posibil să mai apară focare izolate, mai mici. Depinde foarte mult de vigilență și de modul de abordare, a adăugat Molnar, indiferent dacă focarul apare într-un cămin de vârstnici, o familie sau o comunitate.

Molnar a spus că riscul după relaxare depinde de comportamentul individual preventiv.

Spălatul pe mâini să fie păstrat la frecvența de acum, la fel și modul în care se spală mâinile, recomandă Molnar. Mai este importantă păstrarea distanțării fizice, a testării, a vigilenței epidemiologice și a purtării măștii în spațiile închise.

Totodată, reglementările trebuie să fie clare și fezabile.

Citește și:

Lovitură de proporții încasată de DNA! Mutare neașteptată făcută de CCR

Mega-veste! Mii de angajați vor primi un stimulent din partea statului

EXCLUSIV Gigantul LIDL îi dă șah Guvernului Orban! ‘Alimente de bază’. Reacția lui Nelu Tătaru, în contradictoriu cu cea a Poliției Române

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

ACTUAL

UDMR, atac la Guvern: ‘A dovedit, încă o dată, că impune un dublu standard în aplicarea legii pentru cetățeni’

Publicat

in

De

UDMR acuză Guvernul de standarde duble, întrucât de Rusaliile credincioșilor romano-catolici și protestanți încă sunt în vigoare o serie de restricții, însă o săptămână mai târziu, când ortodocșii sărbătoresc Rusaliile, acestea sunt deja eliminate.

UDMR a transmis, vineri, printr-un comunicat de presă, că Guvernul nu a răspuns solicitării de a sărbători Rusaliile în condiţiile respectării măsurilor impuse pentru controlul sănătăţii.

”Guvernul a dovedit, încă o dată, că impune un dublu standard în aplicarea legii pentru cetăţeni”, afirmă UDMR.

Având în vedere apropierea sărbătorilor de Rusalii la romano-catolici şi protestanţi, grupul parlamentar UDMR a elaborat, luni, un pachet legislativ pe care l-a prezentat guvernului liberal, solicitând măsuri concrete pentru prevenirea infectării cu COVID-19.

„Cu ocazia sărbătorilor Pascale am sesizat că statul a aplicat un dublu standard atunci când a menţinut restricţiile pe perioada Paştelui catolic, însă de Sărbătorile Pascale ortodoxe a recurs la relaxarea acestora, în condiţiile în care riscul de îmbolnăvire era foarte mare, în ambele perioade. Am solicitat Guvernului să se asigure că nu ne vom confrunta cu această situaţie discriminatorie şi de Rusalii. Din păcate, până în ziua de astăzi nu am primit niciun răspuns în acest sens”, a declarat liderul grupului parlamentar al UDMR din Camera Deputaţilor, Benedek Zakariás, care a adăugat că Guvernul nu a ţinut cont de sărbătoarea comunităţii romano-catolice şi protestante, pentru că nu ar fi existat nicio problemă dacă ar fi acceptat aplicarea măsurilor de relaxare de sâmbătă sau duminică (30/ 31 mai) şi nu începând cu luni, 1 iunie.

Deputatul Benedek Zakariás a mai explicat faptul că, deşi Guvernul va ridica unele restricţii de control al sănătăţii începând cu 1 iunie, participarea masivă la ceremoniile religioase poate avea în continuare consecinţe negative, de aceea UDMR încurajează comunitatea maghiară să dea dovadă de prudenţă şi precauţie în perioada sărbătorilor.

Pachetul legislativ elaborat de UDMR prevede introducerea aceloraşi măsuri de control al sănătăţii la ceremoniile care vor avea loc cu ocazia Rusaliilor Catolice, Protestante şi Ortodoxe.

Potrivit acestor măsuri, fiecare participant la ceremonia religioasă trebuie să aibă asigurat un spaţiu de doi metri pătraţi, cel puţin 1,5 metri între scaune, bisericile sunt obligate să pună la dispoziţie produse pentru igienizarea mâinilor, purtarea măştii de protecţie este obligatorie în timpul ceremoniei, de asemenea, în timpul ritualului împărtăşaniei se vor folosi numai dispozitive de unică folosinţă.

Pachetul legislativ mai prevede că, în cazul organizării mai multor ceremonii religioase care se succed, mobilierul trebuie să fie dezinfectat şi să se menţină distanţa socială la intrarea/ieşirea din biserică. Pot participa la ceremoniile religioase numai persoanele care nu prezintă simptome specifice de  coronavirus.

Citește și:

Lovitură de proporții încasată de DNA! Mutare neașteptată făcută de CCR

Mega-veste! Mii de angajați vor primi un stimulent din partea statului

EXCLUSIV Gigantul LIDL îi dă șah Guvernului Orban! ‘Alimente de bază’. Reacția lui Nelu Tătaru, în contradictoriu cu cea a Poliției Române

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

PITEȘTI

Publicitate
Publicitate

Mioveni

În Trend