Conecteaza-te cu noi

ACTUAL

Electroargeş a recuperat o creanţă de 5,3 milioane lei de la Alprom SA – PROCEDURI INEXPLICABILE ALE ASF DE CORECŢIE A SITUAŢIILOR FINANCIARE

Publicat

in

• Referitor la respectiva creanţă, într-un raport de audit se afirma că aceasta este, practic, irecuperabilă

• Pe baza acelui raport, ASF a solicitat, în mod repetat, societăţii Electroargeş SA să exprime puncte de vedere referitoare la creanţa respectivă şi să dispună măsuri faţă de rezervele auditorului cu privire la încasarea acestei creanţe

Conform unui comunicat publicat la data de 28.05.2021, SC Electroargeş SA a anunţat acţionarii şi potenţialii investitori că a încasat de la societatea Alprom SA, aflată în insolvenţă, suma de 5.331.035 lei. Încasarea acestei creanţe survine ca urmare a unor litigii în care societatea Electroargeş a fost implicată, pentru recunoaşterea şi plata sumei de 1.100.000 euro, după cum rezultă din rapoartele curente ale societăţii postate pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti, privind litigiile. Din aceste rapoarte curente reiese că respectivei companii i s-a recunoscut, pe cale judiciară, o creanţă curentă (cu preferinţă la plată) de 1.100.000 euro împotriva Alprom, plata fiind făcută în contul aces­tei creanţe.

În legătură cu situaţia acestei sume, se pare că funcţionarii Autorităţii pentru Supraveghere Financiară (ASF) au înţeles, fără nicio justificare aparentă, să dispună verificări, după ce auditorul financiar al Electroargeş SA a exprimat rezerve prin raportul publicat la auditarea situaţiilor financiare, faţă de prezentarea ca fiind recuperabilă a acestei creanţe. Mai mult, ASF a solicitat emitentului să îşi exprime punctul de vedere asupra opiniei auditorului şi, mai grav, să dispună măsurile necesare faţă de rezervele exprimate de acesta din urmă cu privire la imposibilitatea încasării creanţei de la Alprom.

Compania Electroargeş, la fel ca orice alt emitent listat pe BVB, are obligaţia legală de a dispune măsuri pentru auditarea situaţiilor financiare. Scopul auditării acestor situaţii este prezentarea unei opinii de către o persoană terţă – auditorul financiar – după cum rezultă din Reglementările contabile aprobate prin Ordinul nr. 2844 din 12 decembrie 2016, care la Secţiunea 2, în privinţa raportului de audit arată:

“Raportul de audit conţine:

(…)

c) o opinie de audit care este fără rezerve, cu rezerve sau contrară şi care prezintă clar punctul de vedere al auditorului”.

Conform legislaţiei în vigoare, auditorii financiari nu sunt organe de control şi nu dispun măsuri obligatorii prin raportul de audit pentru societate, astfel încât să existe obligaţia de a fi luate anumite măsuri şi/sau de a fi primite şi înregistrate opiniile exprimate de aceştia, cu atât mai puţin în cazul unor rezerve care privesc interpretări proprii ale auditorului, poziţia societăţii fiind reflectată în situaţia financiară şi înregistrările contabile care se auditează.

În acest sens, reglementările contabile, aprobate prin Ordinul nr. 2844 din 12 decembrie 2016, impun în plus condiţia ca raportul să fie exprimat faţă de situaţiile întocmite de societate şi prezentate iniţial auditorului (însemnând că acestea nu se modifică ulterior punctului de vedere al auditorului, pentru că opinia ar fi lipsită de relevanţă). Ca atare, emitentul listat pe BVB are obligaţia de a publica situaţiile financiare în forma prezentată iniţial auditorului, precum şi să publice opinia auditorului asupra acestora.

Orice persoană interesată (ASF, acţionari, posibili investitori) poate să îşi formeze, după publicare, propria opinie asupra poziţiei financiare a unei societăţi listate, analizând situaţiile financiare şi opinia auditorului din raportul de audit, acesta fiind scopul auditării situaţiilor financiare (acţionarii şi/sau investitorii pot considera sau nu relevante rezervele auditorului şi le pot să le ia sau nu în calcul).

În aceste condiţii, solicitările repetate ale ASF către Electroargeş SA pentru exprimarea unor puncte de vedere sau critici cu privire la opinia auditorului şi pentru luarea unor măsuri cu privire la creanţa considerată de auditor drept nerecuperabilă, nu se înscriu în prevederile legale, deoarece opinia cu rezerve a auditorului oricum nu se modifică, obligaţiile legale ale societăţii reducându-se strict la a prezenta şi publica situaţiile financiare şi opinia respectivă, pentru informarea acţionarilor şi potenţialilor investitori.

În situaţia de faţă, auditorul a considerat că sunt slabe şanse de recuperare a creanţei de la Alprom, societate aflată în insolvenţă. Punctul de vedere al Electroargeş SA a fost însă diferit, conducerea companiei susţinând că va recupera cei 5.331.035 lei. În final, s-a dovedit că auditorul a greşit şi Electroargeş a avut dreptate, atât timp cât în urmă cu câteva zile compania argeşană a încasat creanţa de la Alprom.

Anunţarea recuperării creanţei Alprom, pentru care ASF a solicitat în mod repetat companiei Electroargeş să o recunoască drept nerecuperabilă, atestă că nu exista absolut niciun motiv ca autoritatea de reglementare, cum este ASF, să intervină şi să forţeze emitenţii să dispună măsuri faţă de rezervele exprimate în opiniile de audit, din moment ce acestea pot afecta posibilitatea investitorilor şi acţionarilor de a se informa şi a-şi forma propria opinie faţă de situaţia financiară a emitenţilor.

Faptul că ASF înţelege să dispună măsuri de corectie a unor situaţii financiare, conform opiniilor auditorilor, este o noutate pentru piaţa de capital, deoarece acceptarea unor asemenea decizii este de natură a influenţa grav procesul decizional, fiind exclus a se lua hotărâri cât mai calificate pe piaţă, atât timp cât Autoritatea intervine în procedura de auditare a situaţiilor financiare, deşi nu există temei legal.

Prin recuperarea creanţei de la Alprom, s-a dovedit că, dacă Electroargeş SA ar fi dispus măsurile cerute de ASF, compania ar fi prezentat o opinie eronată cu privire la poziţia sa legată de creanţa respectivă, din moment ce ulterior aceasta a fost încasată. Mai mult, pentru creanţa respectivă pe care a considerat-o nerecuperabilă, ASF a solicitat la un momentat companiei Electroargeş să facă ajustări de depreciere, solicitare care a fost refuzată de emitent.

Cu alte cuvinte, în urma recuperării creanţei de la Alprom, s-a dovedit că emitentul a înregistrat corect suma ca fiind o creanţă recuperabilă, acest fapt rezultând oricum, cu o minimă informare, din datele publice existente în Buletinul Procedurilor de Insolvenţă, unde apare că societatea Alprom deţine active imobiliare a căror valoare este cu mult mai mare decât valoarea creanţelor existente în procedura insolvenţei, vânzarile de active efectuate ulterior confirmând acest fapt.

Menţionăm că poziţia ASF priveşte strict emitentul Electroargeş în cazul existenţei unor rezerve ale auditorilor la situaţiile financiare, cât şi Braiconf SA, Metalica SA şi Concifor SA, societăţi deţinute de acţionarii Electroargeş sau chiar de compania argeşeană.

Nu se ştie dacă ASF a procedat la fel şi în cazul altor emitenţi, în situaţia în care în rapoartele de audit au existat rezerve cu privire la recuperarea anumitor creanţe. Dacă o astfel de situaţia a avut loc, atunci se poate spune că ASF a perturbat prin poziţia sa piaţa de capital, pentru că acţionarii emitenţilor şi potenţialii investitori ar fi primit informaţii eronate cu privire la situaţiile financiare ale companiilor respective.

Amintim că Electroargeş SA a invocat în repetate rânduri modul neprofesionalist în care acţionează Autoritatea de Supraveghere Financiară, precum şi abuzurile unor persoane din conducerea acestei instituţii publice faţă de anumiţi emitenţi şi faţă de compania argeşeană. Referitor la aceste aspecte arătăm că ele sunt menţionate şi în Raportul curent al societăţii din 13.08.2020, publicat pe BVB, în care se făcea referire la “«avalanşa» de solicitări, amenzi şi măsuri dispuse într-o perioadă scurtă de timp, care pot destabiliza activitatea conducerii Electroargeş”.

O asemenea conduită din partea ASF “este contrară dispoziţiilor art. 15 din Codul Civil care stipulează că «niciun drept nu poate fi exercitat în scopul de a vătăma sau păgubi pe altul ori într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe»”, se mai arată în documentul citat.

via bursa.ro

Comenteaza cu profilul de FB
Advertisements

ACTUAL

Liderul USR, Dacian Cioloș: ‘Nu putem să susţinem un guvern minoritar câtă vreme există posibilitatea de a construi o majoritate în jurul unui program de reforme’

Publicat

in

De

Preşedintele USR PLUS, Dacian Cioloş, a afirmat joi că parlamentarii acestei formaţiuni politice nu pot susţine un guvern minoritar, atât timp cât există posibilitatea de a construi o majoritate „în jurul unui program de reforme”.

„Noi suntem în măsură să începem discuţiile imediat, în jurul unui program de guvernare, cu obiective clare, pentru a scoate ţara şi din criza pandemică, şi din criza energetică şi pentru a începe implementarea PNRR cât mai repede. Dar asta presupune onestitate şi claritate şi din partea celorlalţi parteneri, dacă doresc să o ia în această direcţie sau nu. Aşteptăm consultările cu domnul preşedinte ca să vedem care vor fi propunerile celorlalte partide şi care va fi decizia domnului preşedinte. USR e gata să meargă la masa discuţiilor cu soluţii pe masă”, a declarat Cioloş înainte de a merge la consultările cu preşedintele Iohannis pentru desemnarea unui nou premier.

Întrebat dacă USR va vota în Parlament un guvern minoritar, Cioloş a spus:

„Din punctul nostru de vedere, este nevoie de un guvern cu puteri depline, care să aibă majoritate în Parlament, în măsură să ia decizii importante în perioada următoare. Un guvern minoritar nu poate să facă lucrul acesta”.

El a explicat că un guvern minoritar, dacă trece de Parlament, „înseamnă că are voturile să treacă, dar nu să ia decizii cu o majoritate în Parlament”.

„Sunt două lucruri diferite. Una e să ai un vot de învestitură şi alta e să ai un vot ca să îţi pui în aplicare un program de guvernare. Nu putem să susţinem un guvern minoritar câtă vreme există posibilitatea de a construi o majoritate în jurul unui program de reforme”, a adăugat Cioloş.

Liderul USR PLUS a confirmat că va cere preşedintelui refacerea coaliţiei de guvernare PNL-USR-PLUS-UDMR, informează agerpres.ro

Comenteaza cu profilul de FB
Advertisements
Citeste mai mult

ACTUAL

Klaus Iohannis le-a dat noi ordine liberalilor? CTP iese la rampă: ‘Nicolae Ciucă nu e propunerea PNL, e a președintelui Iohannis. Aștept să văd dacă Ciucă va fi în stare de ceea ce Cîțu nu a fost, și anume să ia măsuri nepopulare, dar necesare’

Publicat

in

De

Nicolae Ciucă nu este propunerea PNL, ci a lui Klaus Iohannis, a declarat la Digi24 Cristian Tudor Popescu. PNL nu mai putea continua cu propunerea Florin Cîțu, așa că a fost adus în situația de accepta „oferta de nerefuzat” a președintelui. „E viziunea cea mai sinistră care se arată acum. În toate aceste luni președintele nu a avut în cap decât asta: controlul partidului, controlul guvernului de către el”, a spus gazetarul.

„Nicolae Ciucă nu e propunerea PNL, e a președintelui Iohannis, care a putut fi în fine impusă PNL-ului în forță de către Iohannis, în situația creată.

PNL nu mai are ce să facă, e cu spatele la zid, știe că dacă ar merge în continuare cu Florin Cîțu nu ar trece prin Parlament un asemenea guvern și atunci, iată că a fost adus PNL în situația să accepte oferta de nerefuzat a președintelui Iohannis, ceea ce așază tot ce s-a întâmplat în ultimele luni în cea mai meschină și sinistră imagine. Este vorba de războiul președintelui Iohannis cu PNL. Tot ce am văzut s-a petrecut pentru că domnul Iohannis nu avea controlul partidului și a vrut să îl aibă.

Trebuia eliminat în primul rând Ludovic Orban, lucru care s-a întâmplat. Apoi, pentru a avea controlul guvernului domnul Iohannis, nu numai al partidului – pe care acum îl are -, trebuiau eliminați Cîțu și USR PLUS.

Nicolae Ciucă este cunoscut ca fiind propunerea lui Iohannis de lungă vreme.

Nicolae Ciucă a fost interimar foarte puțin timp după Orban și atunci a apucat să dea afară o bună parte din camarilă lui Orban. Dar nu era suficient de puternic atunci președintele Iohannis în raport cu PNL și PNL nu era într-o situație atât de închisă ca acum pentru ca Nicolae Ciucă să fie impus de președinte premier.

Acum, nu mai are ce să facă PNL. Nicolae Ciucă va conduce guvernul pe care îl va propune președintele, nu PNL.

Este vorba de faptul că acest război meschin și sinistru câștigat de președintele Iohannis în raport cu PNL și cu guvernul a dus și la un război câștigat de același președinte cu populația României. L-a câștigat și pe acesta, pentru că de la politicienii aflați la putere în frunte cu Klaus Iohannis nu a murit nimeni, în vreme ce dintre cetățeni au murit și mor cu miile acum. Acesta e prețul. De aceea v-am spus că e varianta cea mai sinistră, viziunea cea mai sinistră care se arată acum. În toate aceste luni președintele nu a avut în cap decât asta: controlul partidului, controlul guvernului de către el. În rest, ce se alege de oameni, câți mor, nu contează.

Dacă ne gândim la civilizația politică și democrația, la stadiul democrației în România, nu e bine să fie premier un general de armată, dar armata deține o încredere considerabilă în ochii populației în raport, de pildă, cu partidele și chiar cu Guvernul sau Președinția. Oamenii au această încredere, speranța că vine armata și dă milităria jos din pod și face ordine.

Având în vedere situația în care ne aflăm – care e o stare de urgență, ca să nu îi spun stare de asediu nedeclarată de președintele Iohannis -, se justifică numirea lui Nicolae Ciucă. Să sperăm că va putea Nicolae Ciucă să și ia măsurile necesare, măsuri nepopulare. Asta mai aștept să văd: dacă Nicolae Ciucă va fi în stare de ceea ce Cîțu nu a fost, și anume să ia măsuri nepopulare, dar necesare. Pentru că nu pot fi altele în aceste luni sumbre care ne așteaptă”, a spus gazetarul Cristian Tudor Popescu, într-o intervenție telefonică la Digi24, conform digi24.ro

Comenteaza cu profilul de FB
Advertisements
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend