Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Drumul de mare viteză spre Moldova va fi autostradă (A7) și nu Drum Expres, conform noilor analize din Studiul de Fezabilitate. Decizia finală va fi la consultantul Comisiei Europene

Publicat

in

Drumul de mare viteză spre Moldova, cei circa 355 de kilometri de la Ploiești la Pașcani pe relația Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani, ar trebui să fie autostradă și nu drum expres, o arată Studiul de Coridor realizat de către elaboratorii Studiului de Fezabilitate și CESTRIN. „Studiul menționat urmează a fi supus analizării si aprobării JASPERS (n.r. consultantul Comisiei Europene)”, susține CNAIR.

„Elaboratorii studiilor de fezabilitate pentru obiectivul general „Drum de mare viteză Ploiești -Pașcani”, sub coordonarea Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică – CESTRIN, au finalizat Studiul de Coridor având ca scop analiza comparativă între Autostradă și Drum Expres”, anunță CNAIR.

Analiza a fost realizată prin Modelul Național de Transport, aprobat de către JASPERS si MTIC, și a avut la bază prognozele de trafic la nivelul rețelei naționale oferind date esențiale pentru stabilirea si fundamentarea categoriei de drum.

„În urma rulării tuturor scenariilor în cadrul Modelului Național de Transport a rezultat ca variantă optimă implementarea la profil de autostradă a întregului sector Ploiești – Pașcani”, informează Compania de Drumuri.

Totuși, de precizat că un cuvânt final va avea de spus și JASPERS, consultantul Comisiei Europene de unde se așteaptă cofinanțarea în mare parte a întregului proiect.

„Studiul menționat urmează a fi supus analizării si aprobării JASPERS și va sta la baza documentației necesare accesării fondurilor europene nerambursabile pentru faza de execuție a obiectivului”, detaliază CNAIR.

Potrivit analizei, „Construcția Drumului de mare viteza Ploiești-Pașcani” se referă la construirea a aproximativ 335 de km de drum nou la standarde europene, la profil de autostradă sau drum expres.

Autorii precizează că fiecare variantă de traseu propusă în urma finalizării Analizei Multicriteriale 1 din cadrul etapei Studiului de Fezabilitate a fost introdusa în modelul de transport național elaborat de CESTRIN.

Potrivit analizei, relația între Muntenia și Moldova ar urma să fie deviată către noua infrastructură. „Conform simulărilor efectuate este de așteptat ca traficul să fie deviat în principal de pe DN1B și DN2. Scenariul include anii 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 si 2050”, se arată în document.

Autostrada A7 – Soluția potrivită conform analizei coridorului pentru traficul din Moldova

„Creșterea traficului din ultimii ani, în special a traficului greu, impune luarea unor măsuri pentru sporirea capacității de circulație, a fluenței şi a siguranței circulației rutiere pe întreaga rețea de drumuri”, se arată în concluzia analizei citate.

„Necesitatea şi oportunitatea execuției Drumului de mare viteza Ploiesti-Pascani este justificată și prin avantajele imediate şi majore, atât în varianta cu Drum Expres cât și Autostradă, pe care le va avea prin devierea traficului de tranzit din localități şi separarea lui de cel local. O dată cu apariția proiectului, traficul de marfă și de tranzit va fi atras de către Drumul de mare viteză Ploiești-Pașcani reducând traficul pe drumurile naționale din aria de influență a proiectului, dar și de pe culoarul concurent reprezentat de DN1B și DN2 (planșele diferență)”, se arată în concluzii.

Astfel, elaboratorii SF-ului susțin că varianta de autostradă pentru relația Muntenia – Moldova este cea mai potrivită.

  • „Este evident faptul că în scenariul când avem Drum Expres de la Ploiești – Pașcani avem mai puțin trafic atras de pe sectoarele de drum din lungul D1B și DN2. Valorile de trafic estimate în cadrul acestei studiu de trafic ne permit să tragem concluzia că scenariul cu Autostradă de la Ploiești la Pașcani atrage suficient trafic încât să rezulte necesitatea construirii acesteia.
  • Din punct de vedere al volumelor de trafic atrase de proiect este de dorit implementarea la profil de autostradă. Testarea oricărui sector din coridor la nivel de Drum Expres va aduce o scădere a volumelor de trafic la nivel de coridor și implicit a beneficiilor pentru utilizatori, în ceea ce privește economiile de timp și siguranță/securitate”, conchide analiza.

„Coloana vertebrală a Moldovei” – drumul de mare viteză pe relația Nord-Sud care să preia traficul de mult prea încărcatul DN2

Proiectul despre care vorbim este diferit de Autostrada „Unirii” A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni, proiect care se află în paralel în diferite stadii de realizare – pe sectorul A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț, cel mai dificil, care străbate Carpații Orientali, e în plină fază de elaborare SF.

Proiectul A7/DX5 reprezintă practic „coloana vertebrală” a Moldovei – va prelua traficul pe ruta Nord-Sud, acolo unde se înregistrează cele mai mari valori ale traficului din regiune și care în prezent se desfășoară pe DN2/E85, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de către șoferi drept încă o bandă de circulație – unul din drumurile naționale cele mai periculoase după numărul de accidente.

  • Pe cei aproape 320 de kilometri de la Ploiești la Pașcani (minus VO Bacău), actualele contracte prevăd realizarea Studiului de Fezabilitate (care nu a mai fost realizat niciodată până acum), dar și a proiectului tehnic. Astfel, odată finalizată această documentație, viitorii constructori vor trebuie doar să execute lucrările, fără a mai realiza și proiectul. Mai multe despre desfășurarea contractelor de pe A7.

Imaginea de ansamblu: o schiță rudimentară pentru întreg traseul A7/DX5 de la Ploiești până la Siret:

Drum expres vs. Autostradă – care sunt diferențele, care sunt asemănările

E bine de știut că, în momentul actual, în România NU EXISTĂ NICIUN DRUM EXPRES conform normativului de drum expres aflat în vigoare (DX-AND_589-2013).

Există totuși în execuție Drumul Expres DX12 Craiova – Pitești, conform normativului din 2007.

În orice caz, dincolo de toate miturile urbane perpetuate care clasifică unele drumuri de patru benzi cu separatoare de sens, drept drum expres, în România la ora actuală nu există drumuri expres. Scriptic, ele sunt doar trecute în Codul Rutier și sunt asimilate ca limită de viteză drumurilor naționale europene (100km/h).

În realitate, conform normativului actual, un drum expres este destul de asemănător cu o autostradă: e un drum de mare viteză (100km/h+), are cel puțin două benzi pe sens, are sensurile separate, nu trece prin localități, iar intersecțiile sunt denivelate (fără conflict de trafic).

Față de o autostradă, însă, există mai multe diferențe, printre care: benzile sunt mai înguste, lipsesc benzile de urgență, tipul de parapet separator e diferit și spațiul median e mai mic, benzile de încadrare accelerare/decelerare diferă, iar curbele și razele șoselei sunt diferite.


Mai jos, conform informațiilor oficiale, sunt diferențele esențiale între un Drum Expres și o Autostradă:

Vezi și:

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Israelul a luat o decizie în privința Iranului: Ce tip de răspuns promite Netanyahu

Publicat

in

De

Premierul israelian Benjamin Netanyahu a declarat, în cadrul unei întâlniri private cu miniştri din partidul său Likud, că atacul cu rachete al Iranului trebuie să fie urmat de un răspuns inteligent, conform unei informaţii publicate de postul de radio Kan, relatează dpa.

Iranul trebuie să aştepte cu nervozitate pentru a vedea când va veni reacţia Israelului, aşa cum a făcut Israelul înainte de atacul de sâmbătă seara, conform sursei citate, conform News.ro.

Potrivit postului de radio, care citează un oficial de rang înalt, Israelul a promis că va informa SUA înainte de a lansa un contraatac, pentru a oferi timp trupelor americane din regiune să se pregătească pentru eventuale represalii iraniene.

Sâmbătă noaptea, Iranul a lansat circa 300 de drone şi rachete asupra Israelului, ca represalii după atacul aerian atribuit Israelului din 1 aprilie împotriva consulatului iranian la Damasc, soldat cu moartea a şapte membri din Corpul Gardienilor Revoluţiei, dintre care doi generali, şi a şapte cetăţeni sirieni.

Israelul a afirmat că a doborât 99% din dronele şi rachetele iraniene, beneficiind şi de ajutorul aliaţilor săi, în special SUA, dar şi Marea Britanie şi Franţa, ale căror avioane de luptă au acţionat pentru doborârea acestor ţinte.

Citeste mai mult

NATIONAL

Georgia: Parlamentul a votat în favoarea „legii rusești” / Mii de oameni protestează

Publicat

in

De

Mii de persoane au manifestat marți seara la Tbilisi, în Georgia, după un prim vot în parlament în favoarea unui controversat proiect de lege privind „agenții străini”, care a provocat deja manifestații de amploare în 2023, potrivit AFP.

Proteste în ​Georgia împotriva unui proiect de lege privind „agenţii străini”Foto: Nicolo Vincenzo Malvestuto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Deputații au adoptat o versiune inițială a proiectului de lege cu 78 de voturi pentru și 25 împotrivă, permițând continuarea procesului legislativ.

Opozanții textului, care au instigat la manifestații, consideră că legea restrânge libertățile și comparabil cu legislația rusă folosită de Kremlin de ani de zile pentru a persecuta vocile disidente.

Propunerea a provocat, de asemenea, condamnări în Occident, unii considerând-o o amenințare la adresa apropierii de Uniunea Europeană, la care Georgia speră să adere.

„Nu legii rusești!”

Președinta țării, Salome Zurabișvili, care se află în conflict cu partidul de guvernământ, a condamnat decizia, calificând-o drept „contrară voinței poporului”.

„Aceasta este o provocare directă, o strategie rusă de destabilizare”, a declarat ea.

Adunați în fața parlamentului din centrul orașului Tbilisi, mii de manifestanți au scandat sloganuri precum „Nu legii rusești!”.

Mulțimea a blocat una dintre principalele artere din capitala georgiană, în timp ce poliția a securizat intrările în clădire.

Demonstranții au încercat să împingă poliția, care a răspuns folosind spray-uri cu piper și efectuând mai multe arestări, potrivit unui reporter AFP.

Într-o declarație, Ministerul georgian de Interne a precizat că un ofițer de poliție a fost rănit și a cerut protestatarilor să „înceteze acțiunile lor ilegale”.

„Noi, demonstranții pașnici, vom învinge, îi vom forța pe lacheii ruși ai Visului Georgian (partidul de guvernământ) să retragă această lege”, declarase anterior studentul Kote Tatichvili pentru AFP.

Încăierare în parlament cu o zi înainte

Aproximativ 10.000 de persoane au manifestat luni seară împotriva proiectului de lege, iar poliția a făcut 14 arestări.

Deputații guvernului și ai opoziției din Georgia s-au luat la harță luni, în timpul unui schimb de opinii asupra textului, provocând o încăierare generală în hemiciclu.

Dacă textul va fi adoptat în cele din urmă, organizațiile care primesc mai mult de 20% din finanțare din străinătate vor fi obligate să se înregistreze ca „organizații care urmăresc interesele unei puteri străine”, sub sancțiunea unor amenzi.

Guvernul susține că această lege va aduce mai multă „transparență” în ceea ce privește finanțarea organizațiilor, dar criticii se tem că va fi folosită ca instrument de represiune împotriva ONG-urilor și a presei independente.

Uniunea Europeană a solicitat eliminarea legii, argumentând că aceasta contravine programului de reformă pe care țara din Caucaz trebuie să îl întreprindă pentru a progresa în vederea aderării la UE.

Actualul proiect de lege „va îndepărta Georgia și mai mult de UE în loc să o apropie”, a declarat marți președintele Consiliului European, Charles Michel, pe X.

Un prim proiect al acestui text a fost abandonat în martie 2023 după proteste masive care au fost dispersate de poliție cu ajutorul gazelor lacrimogene și al tunurilor cu apă.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend