Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Dezvăluiri – Cum s-a plimbat fiica lui Putin în Germania în voie chiar sub nasul serviciilor speciale germane

Publicat

in

De-a lungul mai multor ani, Katerina Tihonova a făcut numeroase călătorii în Bavaria împreună cu gărzi de corp din cadrul serviciului rus de securitate prezidențială. Reporterii Der Spiegel au descoperit că autoritățile germane nu fuseseră informate cu privire la aceste vizite.

O femeie din Rusia a rezervat o „cameră dublă superioară” la unul dintre cele mai exclusiviste hoteluri din München: Mandarin Oriental are cinci stele, un bar elegant pe acoperiș, și promite oaspeților „servicii personalizate la cel mai înalt nivel”. Este genul de ambianță în care chiar și fiica celui mai puternic om din Rusia se poate simți ca acasă.

Katerina Tihonova, al cărei tată este președintele rus Vladimir Putin, s-a cazat la hotelul  Mandarin Oriental în noaptea de 22 decembrie 2016, într-o zi de joi, potrivit documentelor obținute de DER SPIEGEL și de portalul rusesc de investigații IStories. De asemenea, rezervările aeriene, copiile pașapoartelor și emailurile interne ale aparatului de securitate rusesc indică faptul că Tihonova a călătorit în Germania de peste 20 de ori în ultimii ani – vizitele sale trecând neobservate. De fiecare dată, a fost însoțită de gărzi de corp – probabil înarmate – din cadrul Serviciului Federal de Protecție (FSO), care se ocupă de siguranța președintelui rus și a altor înalți oficiali.

Călătoriile frecvente ale fiicei lui Putin și ale anturajului său pun probleme diplomatice și de securitate considerabile. Contrar practicii internaționale, oficialitățile din Rusia nu au considerat necesar să informeze guvernul german cu privire la deplasările lui Tihonova, notează Der Spiegel. Pe lângă încălcarea etichetei, Kremlinul își arată pe această cale nivelul de considerație față de securitatea și interesele Germaniei.

De asemenea, este alarmant faptul că serviciile de informații germane nici măcar n-au știut de multe dintre aceste vizite sau cel puțin nu s-au interesat de ele. „Ne-ar fi plăcut foarte mult să fi știut de ele”, spune un oficial german de rang înalt. În ceea ce-l privește, John Sipher, fost șef al operațiunilor rusești în cadrul CIA, nu este deloc surprins: „Toate serviciile de informații lucrează la ordinul liderilor lor politici. Politica guvernului (german) în ceea ce privește Rusia a fost întotdeauna: <>. Se parte că nimeni de la putere nu a vrut să afle lucruri despre Rusia, deoarece ar fi putut provoca o confruntare nedorită. Așadar, de ce ar trebui cineva să o verifice pe fiica lui Putin?”.

Miopia serviciilor secrete germane se potrivește în tabloul apatiei generale, după ce ani la rândul rușii bogați au cumpărat proprietăți și au încheiat contracte în voie: nimeni nu și-a băgat nasul în ceea ce era considerat afacerile private ale acestora. Abia acum se văd și consecințele: o rețea vastă și de nepătruns de acoliți și oligarhi extrem de dificil de sancționat.

Totuși, sunt dovezi destul de clare, pe baza datelor de zbor și registrelor hoteliere, că în 2019, Katerina Tihonova a petrecut câteva zile în Alpii Bavarezi, o destinație preferată de rușii bogați, alături de fiica ei, pe atunci în vârstă de doi ani. Ea a sosit la Munchen cu un avion de linie, în timp ce fiica ei a fost adusă cu trei zile mai devreme într-un zbor privat operat de Air Hamburg.

Au fost făcute rezervări la un hotel din centrul orașului München și în zona lacului Tegernsee, la poalele Alpilor, la sud de München.

Tihonova n-a zăbovit mult timp – după o săptămână un alt bodyguard a escortat-o înapoi la Moscova.

Motivul pentru călătoriile sale era probabil relația pe care o avea la acea vreme cu Igor Zelenski, un artist rus care pe atunci era director al Baletului de stat din Bavaria și probabil tatăl copilei. Printre documentele obținute de Der Spigel se afla și o copie a pașaportului lui Zelenski, folosită probabil de gărzile de corp ale fiicei lui Putin pentru a rezerva bilete de avion.

Președintele rus a păstrat întotdeauna discreția în privința celor două fiice ale sale din prima căsătorie despre care nu a spus decât eventual că vorbesc mai multe limbi străine și că este mândru de ele. Tihonova este șefa unui departament de cercetare din cadrul Universității de Stat din Moscova.

Fiica lui Putin s-a cazat la hoteluri de lux

Interviurile obținute de investigația comună Der Spiegel- IStories cu personalul hotelului Leeberghof,  situat pe malurile lacului Tegernsee, au relevat că fiica lui Putin s-a cazat în camere numite după case regale bavareze. Camere precum „Sissi’s Lodge” și „Duke’s Residence” costă în jur de 300 de euro pe noapte. Oaspeții au parte de „discreție absolută”, dă asigurări hotelul.

Mizând probabil pe discreția nemțească, sau poate doar din comoditate, fiica lui Putin și-a folosit numele real și a călătorit cu o viză emisă în Italia. Poliția de la controlul pașapoartelor nu păstrează evidența cetățenilor care intră în Germania, deci nu sunt disponibile detalii de la trecerea de frontieră.

Germania are un departament de contraspionaj relativ modest ca dimensiune, numit Biroul Federal pentru Protecția Constituției (BfV), a cărui misiune este să deconspire și să prevină activități de spionaj al puterilor străine. În Rusia, în schimb, există trei servicii de securitate însărcinate cu astfel de activități: GRU , FSB și SVR – spionajul militar, intern și extern.

Este motivul pentru care agențiile de securitate germane au descoperit cu totul întâmplător că Tihonova urma să călătorească la Munchen. Oficialii au intrat la bănuieli după ce au examinat documentele de călătorie ale însoțitorilor fiicei lui Putin. Una dintre gărzile de corp aplicase pentru o viză turistică în UE, în timp ce un altul deținea pașapoarte diplomatice – pe același nume dar cu date diferite de naștere.

Agenții germani s-au pus în mișcare

În ianuarie 2020, a fost lansată o operațiune de supraveghere: agenții n-au descoperit decât că Tihonova s-a plimbat in limuzine prin Bavaria. Însă informațiile importante au fost cele referitoare la cele patru gărzi de corp care au însoțit-o – astfel, au experții au reușit să-l identifice pe șeful echipei, dar și pe doi bărbați despre oficialii germani au motive să creadă că fac parte din FSO (Federal Protective Service- n.red) – după ce au descoperit informații în acest sens pe site-ul unui club de hochei pe gheață. Unul dintre ei, Dmitri D., apare alături de Putin, în 2015, la o conferință de presă.

Ar fi fost important ca poliția din Bavaria să fi fost informată de sosirea fiicei lui Putin, atât pentru protecția ei, cât și pentru aceea a cetățenilor germani. „Tihonova ar fi putut deveni lesne ținta unui atac, fără ca oficialii să poată evalua dimensiunile unui astfel de atac”, spune un oficial din domeniul securității, adăugând că ar fi fost, de asemenea, interesant, din perspectiva serviciilor de informații, să examineze și celelalte călătorii. El subliniază însă că Germania nu are o „procedură clară” pentru situația în care fiica unui șef de stat autocrat vizitează țara.

La rândul său, Moscova ar fi trebuit să raporteze autorităților germane această călătorie pentru că aceste gărzi de corp trebuiau să se conformeze legislației în vigoare privind portul de arme, pentru că nu se poate asuma că aceștia nu le-au avut asupra lor.

„Gărzile de corp ale serviciilor de protecție prezidențiale rusești călătoresc înarmate prin Bavaria și nimănui nu-i pasă”, se plânge Sebastian Fiedler, expert în politică internă, membru în partidul social-democrat al cancelarului Olaf Scholz (SPD) și deputat. Este un exemplu prin excelență al faptului că „în ultimele decenii, nu am dezvoltat o strategie pentru a răspunde agenților ruși și activităților lor. Nu putem continua așa”. Un regim care lansează un război de agresiune în Europa, spune Fiedler, trebuie să declanșeze „o creștere semnificativă a capacităților operative ale agențiilor de securitate”.

Interzicerea vizelor turistice pentru ruși, o chestiune de securitate

Roderich Kiesewetter, un expert în politică externă din partea Partidului Conservator Creștin-Democrat (CDU), cere, cu referire la călătoriile fiicei lui Putin, încetarea „politicilor liberale în materie de vize” pentru Rusia. Kiesewetter ar dori ca rușilor să le fie interzise vizele turistice în spațiul Schengen. În orice caz, adaugă el, singurii ruși care mai călătoresc în Occident sunt aghiotanții lui Putin sau cei care profită de pe urma sistemului său. „Ca atare, o interdicție de viză nu este doar o chestiune morală, ci și de interese de securitate”.

Tihonova a început să meargă la Munchen începând din 2015, după cum arată datele de zbor, după ce Igor Zelenski – unul dintre cei mai de succes balerini ruși – a devenit directorul Baletului de Stat Bavarez. Este și perioada în care Tihonova s-a despărțit de soțul ei, un fiu de oligarh, Kirill Șamalov.

Nu este niciun secret apropierea lui Zelenski de cercurile de la Kremlin, dar el a devenit ținta criticilor abia în primăvara anului 2022 prin prisma refuzului său de a se distanța de invazia Ucrainei.

Fiica lui Putin a călătorit și spre alte destinații populare din Europa: Granada (Spania), Milano și Londra.

Un pașaport fals

Cine a plătit însă aceste călătorii? Datele arată că numai cazarea la hotelurile din Bavaria, între 2018 și 2020, însumează circa 50.000 de euro. Fiica lui Putin a zburat de peste 300 de ori în Europa, în principal cu operatorul național, dar și cu avioane private. Kremlinul a refuzat să comenteze cu privire la călătoriile lui Tihonova și la modul în care au fost plătite. Katerina Tihonova și Igor Zelenski nu au răspuns jurnaliștilor Der Spiegel.

Printre aspectele ciudate ale acestor călătorii este faptul că Tiohonova a folosit și un pașaport fals, pe numele Ekaterina Kusnețova. Pe de altă parte, pașaportul cu datele reale conține o altă dată și loc de naștere decât cele din bazele de date europene.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Transportatorii, revoltați după ce România a rămas iar în afara Schengen: Pierdem beneficii care s-ar fi reflectat pozitiv asupra mediului de business

Publicat

in

De

Industria de transport de mărfuri pierde o serie de beneficii în contexul blocării aderării României la Spaţiul Schengen, beneficii care s-ar fi reflectat pozitiv asupra întregului mediu de business, asupra a numeroase afaceri locale care depind de importuri şi exporturi şi implicit asupra economiei româneşti, arată DSV Road, al treilea cel mai mare furnizor global de servicii transport şi logistică din Europa, anunță News.ro.

„În contexul blocării aderării României în Spaţiul Schengen, industria de transport de mărfuri pierde o serie de beneficii care s-ar fi reflectat pozitiv asupra întregului mediu de business, asupra a numeroase afaceri locale care depind de importuri şi exporturi şi implicit asupra economiei româneşti”, menţionează DSV Road, al treilea cel mai mare furnizor global de servicii transport şi logistică din Europa.

Compania estimează că aderarea la Schengen ar însemna o creştere a business-ului său în medie cu 20%, creştere care poate fi similară şi în alte companii de pe piaţă şi în industria de transport.

În opinia reprezentanţilor companiei DSV Road, prezentă în România din 1994, prezenţa României în Zona Schengen oferă o serie de avantaje industriei de transport locale, cum ar fi eliminarea timpului de aşteptare la graniţă şi creşterea capacităţii de transport şi a volumului de marfă transportată.

De asemenea, prin eliminarea frontierelor, va creşte numărul curselor internaţionale ale transportatorilor, şi vor scădea costurile pentru combustibil, având în vedere că va dispărea timpul de aşteptare pentru camioane la frontieră, care în prezent este între 24 de ore şi 72 de ore, în special în punctele de trecere spre Bulgaria (Calafat-Vidin şi Giurgiu-Ruse), dar şi spre Ungaria.

„Suntem încrezători că va fi luată decizia favorabilă României în viitorul apropiat, având în vedere că vor exista noi întâlniri la nivelul organismelor Uniunii Europene. Intrarea României în Spaţiul Schengen va avea efecte benefice imediate, pe piaţa locală de transport şi logistică, accelerând dezvoltarea economiei locale. Foarte important este că se vor reduce semnificativ timpii de aşteptare la graniţă, care produc efecte în cascadă asupra întregii economii româneşti, pe care le resimţim toţi, şi companiile, şi persoanele fizice”, declară Sergiu Iordache, managing director în cadrul DSV Road.

În prezent, pentru că România nu este membră a Zonei Schengen, au loc o serie de efecte negative asupra industriei de transport, care se resimt şi de consumatori. Depăşirea timpilor de conducere zilnic înregistraţi de şoferi, consumul mai mare de carburant pe timpul aşteptării şi întârzierile privind livrarea mărfurilor către clienţi duc la apariţia de probleme în aprovizionare sau în derularea unor procese de producţie, precum şi creşterea costurilor pentru clienţii finali.

Odată cu dispariţia graniţelor şi implicit a timpilor de staţionare la intrarea în România, timpii de tranzit pentru liniile de grupaj ale companiei DSV Road către vestul Europei se vor scurta cu substanţial.

Totodată, intrarea României în Spaţiul Schengen va avea ca efecte creşterea competitivităţii externe, dar şi interne, optimizarea costurilor de transport şi creşterea consumului local.

În acelaşi timp, prin aderarea la Schengen, camioanele vor fi folosite mai eficient şi va creştere numărul de şoferi.

În Europa deficitul de şoferi s-a majorat cu peste 40% din 2020 în 2021, conform unui studiu realizat de Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU), iar odată cu eliminarea frontierelor va fi obţinută o ameliorare a acestuia de până la 10%.

În plus, prin ridicarea frontierelor, va fi o mai mare fluiditate a parcului auto al Uniunii Europene. În prezent, există blocaje la graniţă şi din cauza reglementării EU Mobility Package, prin care şoferii sunt obligaţi să se întoarcă în ţară periodic, la câteva săptămâni.

“Cum DSV Road România gestionează contracte majore de distribuţie în Bulgaria, cel mai puternic impact îl va avea scurtarea timpului la frontieră. Nu este un exemplu întâmplător deoarece prezenţa în Schengen va avea efect asupra curselor scurte, unde ponderea timpului de aşteptare din totalul timpului cursei este mai mare. Ne dorim ca aderarea României în Spaţiul Schengen să se întâmple în viitorul apropiat deoarece ar fi o schimbare benefică pentru orice operator de transport şi orice companie, care va influenţa semnificativ economia locală”, subliniază Mihai Teodorescu, road director în cadrul DSV Road.

De asemenea, libera circulaţie a cetăţenilor în ţările membre Schengen va creşte potenţialul de revenire în România a cetăţenilor stabiliţi în prezent în Europa, consideră reprezentanţii DSV Road, care doresc să atragă în echipă specialişti dintre români care se restabilesc în ţară.

”Esenţial este şi faptul că, prin lipsa graniţelor şi reducerea timpului de transport, va fi scăzută considerabil cantitatea de emisii de carbon, protejând astfel mediul înconjurător. În acest sens, DSV Road a făcut paşi importanţi în reducerea poluării, oferind posibilitatea clienţilor de a alege servicii de transport sustenabil. În 2022, având în vedere cererea tot mai mare pentru multiple servicii de transport, DSV Road se aşteaptă la o creştere de 40% a business-ului comparativ cu anul trecut, estimând o cifră de afaceri de 70 milioane de euro”, mai arată compania.

DSV Road este unul dintre cei mai mari transportatori din România şi Europa, oferind servicii complete de transport – regim grupaj, încărcare parţială (less than truckload) şi încărcare completă (full truck load), dar şi servicii de transport pe bază de combustibil bio, ca parte din misiunea companiei de a reduce poluarea. DSV Road este una din entităţile juridice ale grupul DSV, prezent în România din 1994, alături de DSV Solutions şi DSV Air&Sea.

Parte din grupul danez DSV Global Transport & Logistics, compania DSV are activitate în 13 oraşe din România şi deţine 120.000 mp de centre logistice clasa A pe piaţa locală. DSV oferă servicii complete de transport şi logistică pe toate tipurile de transport (rutier, aerian, maritim şi feroviar), servicii multimodale şi servicii de depozitare şi fulfilment pentru industrii ca retail, pharma, automotive şi altele. În 2021, compania DSV a înregistrat o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro, în creştere cu 30% comparativ cu anul anterior.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

„Au purtat un război împotriva lui Dumnezeu”. Cel puțin 24 de iranieni riscă să fie executați pentru că au protestat

Publicat

in

De

Cel puţin 24 de iranieni ar putea fi executaţi pentru participarea la protestele critice faţă de autorităţi, potrivit unei informaţii publicate sâmbătă de un cotidian iranian citat de DPA. Iranul a executat joi prima persoană de pe o listă cu persoane care ar fi încălcat legea islamică.

Steagul IranuluiFoto: DreamsTime / Donfiore

Etemad, un cotidian de ştiri, publică o listă întocmită de autorităţile judiciare acuzând 25 de demonstranţi că „au purtat un război împotriva lui Dumnezeu”, o acuzaţie ce implică pedeapsa cu moartea conform legii islamice.

Muzicianul rap Mohsen Shekari, care era şi el pe listă, a fost executat joi, acuzat că a agresat un agent de securitate cu o armă, incitând teroarea şi blocând un drum.

Autorităţile judiciare au anunţat că urmează alte execuţii.

Cu toate acestea, Etemad, un cotidian moderat, face apel la justiţie să revizuiască pedepsele cu moartea şi să evite alte execuţii.

Execuţia lui Shekari a atras condamnări puternice pe plan intern şi în străinătate. Cu toate acestea, liderii politici iranieni, inclusiv preşedintele Ebrahim Raisi, au descris execuţia ca un răspuns legitim la revoltele la nivel naţional.

„Aşteptaţi răzbunarea noastră”

Protestatarii au ameninţat că vor riposta, cu mesajul ”Aşteptaţi răzbunarea noastră” distribuit pe reţelele sociale.

Între timp, iranienii din străinătate plănuiesc să organizeze o serie de mitinguri de protest în timpul weekendului.

Protestele au fost declanşate de moartea unei femei kurde iraniene, Mahsa Amini, la 16 septembrie. Ea a murit după ce a fost arestată pentru încălcarea codurilor vestimentare islamice.

Pe lângă sancţiunile internaţionale legate de disputa nucleară, Teheranul este acum de asemenea supus sancţiunilor pentru violarea drepturilor omului. (Sursă Agerpres) (sursă foto articol Dreamstime.com)

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend