Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

De ce se scumpește energia? (II)

Publicat

in

Energia se scumpește și trecem din ce în ce mai des prin situații de criză ce pot doborâ sistemul energetic național. (recomand deschiderea celor trei link-uri, pentru a vă reaminti problemele!)

Am mai găsit un punct în plus la enumerarea făcuta acum o lună. Deci:

16. Afaceri dubioase în marile și bogatele companii de stat din energie. Culmea este că una este listata la BVB, deci regulile bunului management ar trebui să se aplice.

În ultimile zile au apărut în presă articole care ne relatează că Electrica SA, cumpără trei proiecte de parcuri eoliene și fotovoltaice. Proiecte înseamnă niște hârtii … Probabil niște studii, proiecte tehnice și niște aprobări. Aceste hârtii au valoarea de 13,2 milioane de euro. Pe ce se duc banii? Cică un proiect în Dobrogea, la Crucea de 121 MW pe eolian și 60 MW de stocare, adică … niște ceva-uri ce ar trebui să fie patru acumulatori în care bagi energie electrică și apoi timp de 4 ore ți-o dau înapoi. Să nu uităm că sunt niște hârtii în care se povestește că Electrica va trebui să cumpere teren, să investească o groază de bani în morile alea de vânt, transformatoare, infrastructură care să transporte energia, etc … Dacă hârtia este scumpă și energia va fi scumpă!

Alte două proiecte sunt în zona de care toată lumea știe cât este de însorită: Satu Mare. Vedeți aici distribuția radiațiilor solare din România pentru a vă da seama cât de orbitor este soarele în nord, pe paralela 47. Se chetuiesc niște milioane de euro pe două proiecte de parcuri solare de 27 și 59 MW.

Pentru fiecare MW pe care Electrica SA îl va construi cine știe când va plăti 63.768 euro. Un specialist din piață, care se ocupă cu realizarea acestui tip de hârtii, sub denumirea (în cazul Electrica, aburitoare) de proiecte, mi-a relatat că cel mai scump ar fi 15.000 de euro/MW. (am dovada!)

Ce m-a frapat: Acum câteva luni, în decembrie, înainte cu două zile de Crăciunul 2020, Hidroelectrica ne anunța că va cumpăra un parc eolian, tot la Crucea. (Comentariu suplimentar: când vedem un astfel de anunț în vacanța de Crăciun sau de Paște, trebuie să ni se ascută simțurile, deoarece sigur se dorește ca o astfel de informație va trece neobservată!) Tranzacția s-a încheiat câteva luni mai tarziu, dar prețul a fost ținut secret. Singurele date financiare despre SC Crucea Wind Farm SA, vânzătorul fiind Steag GmbH, le găsiti aici. Ce am găsit despre prețul tranzacției este aici (felicitări Mihai Nicuț!) Deci s-au plătit 130 milioane de euro pentru 108 MW. Rezultă că prețul este de peste 1,2 milioane de euro per MW instalat într-un parc vechi de 7 ani, aflat cam la jumătatea duratei de viață. Știm că prețul pentru un MW de eolian nou este de 0,9 milioane de euro și din piață am aflat că tranzacții echivalente s-au făcut la aproximativ 500.000 euro / MW.

Deci se petrece ceva în această metropolă a eolianului românesc, adică la Crucea, cea de lângă Constanța. Nu sunt singurele proiecte de vânzare în Dobrogea, dar dacă e la Crucea: cu plăcere!

Am arătat de mai multe ori că pentru cei aproape 2500 de MW din eolian la care se adaugă 1400 MW de la Cernavoda nu avem destule fire pentru a transfera aceasta putere peste Dunăre.

Și până acum nu am amintit de factorul de capacitate, acel parametru de rentabilitate ce poate fi asimilat unui randament al funcționării. Pentru eolian factorul de capaciate din România, anul trecut a fost de 27% și pentru solar 11%. Cu alte cuvinte, prețul unui MW (nou) în eolian îl înmultim cu 3 și pentru solar cu 10 pentru a putea face comparație cu celelalte surse de electricitate, care au factor de capacitate mult mai mare.Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

Comenteaza cu profilul de FB

NATIONAL

De la ‘Man of Steel’ la ‘Doamna de fier’: Amenințat cu demiterea de o supermajoritate parlamentară, Cîțu ‘lovește’ cu un citat

Publicat

in

De

Conform declarațiilor adversarilor politici de la PSD, AUR și USR PLUS, Guvernul Cîțu are zilele numărate. Cele trei partide au un număr de 284 de mandate din totatul de 465 din Parlament. Situația tensionată în care se află PNL s-a simțit și la conferința de presă de după ședința de marți, când Florin Cîțu a plecat subit din fața reporterilor care îl asaltau cu întrebări.

Până la așteptata regrupare și contraatacul politico-mediatic, premierul Cîțu își reafirmă poziția inflexibilă, printr-un citat din fostul premier britanic Margaret Thatcher, supranumită „Doamna de fier”.

„If you set out to be liked, you would be prepared to compromise on anything at any time, and you would achieve nothing.” („Dacă ți-ai propune să fii simpatizat, ai fi pregătit să faci compromisuri cu privire la orice, în orice moment, și nu ai realiza nimic.”, trad.) – este citatul folosit de Florin Cîțu.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Natalia Gavriliţa: ‘Republica Moldova este pregătită pentru o consolidare a cooperării cu UE în domeniul transporturilor’

Publicat

in

De

Republica Moldova este pregătită să lucreze îndeaproape cu UE “în domeniul transportului verde, eficient şi sigur” şi pledează pentru “un format de cooperare mai ambiţios în domeniul transporturilor, atât bilateral, cât şi regional”, a declarat marţi şefa guvernului de la Chişinău, Natalia Gavriliţa, în cadrul unei vizite la Bruxelles, unde a avut o întrevedere cu comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.

Conform unui comunicat de presă al guvernului de la Chişinău, principalele subiecte de discuţie au fost importanţa transportului ca element de conexiune între UE şi Republica Moldova, dar şi ca potenţial de dezvoltare economică pentru oamenii de afaceri moldoveni.

Natalia Gavriliţa a subliniat că actualul cabinet de miniştri îşi concentrează eforturile spre elaborarea documentului naţional de politici în domeniul transporturilor – Programul de mobilitate. Noul document va reflecta principiile de bază ale Strategiei UE de mobilitate durabilă şi inteligentă – decarbonizarea şi digitalizarea în transporturi.

“Suntem gata să lucrăm îndeaproape cu UE în domeniul transportului verde, eficient şi sigur. Pledăm pentru un format de cooperare mai ambiţios în domeniul transporturilor, atât bilateral, cât şi regional, care să răspundă nevoilor noastre şi să completeze eforturile naţionale”, a declarat Natalia Gavriliţa, citată în comunicat.

Un subiect important a fost valorificarea a 230 milioane euro pentru infrastructură şi conectivitate din planul de Recuperare Economică pentru Moldova şi 780 milioane de euro pentru iniţiative în domeniul transportului ca parte a planului de investiţii al Parteneriatului Estic.

“O noutate bună este că a fost acceptat Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României, iar printre proiectele finanţate este şi construcţia tronsonului de autostradă Târgu-Mureş – Ungheni care va ajuta la conectarea Republicii Moldova cu România şi astfel oferind acces direct Republicii Moldova la reţeaua europeană de transporturi”, a spus la rândul său comisarul Adina Vălean, conform aceluiaşi comunicat.

În acelaşi context, Adina Vălean a menţionat că Uniunea Europeană este gata să intensifice sprijinul financiar pentru proiectele ce ţin de dezvoltarea transportului şi conectivitate, dar şi asistenţă tehnică pentru Autoritatea Aeronautică Civilă, informează Agerpres.ro.

Natalia Gavriliţa a avut de asemenea o întâlnire şi cu comisarul european pentru energie, Kadri Simson. Cele două au vorbit despre ultimele evoluţii din acest domeniu, rolul pe care îl are UE în dezvoltarea sectorului energetic din Republica Moldova, dar şi despre posibilităţile de finalizare a proiectelor începute cu ţările vecine şi care pot fi o alternativă în aprovizionarea cu gaz şi electricitate a Republicii Moldova.

Premierul moldovean a declarat că securitatea energetică, la fel ca şi eficienţa energetică, este o prioritate în dialogul cu UE. Mai mult, acestea sunt incluse în Agenda de Asociere pentru perioada 2021-2027, a precizat Gavriliţa.

“Sperăm că în următorii ani să se realizeze progrese substanţiale atât în ceea ce priveşte alinierea politicilor noastre energetice la standardele europene, cât şi implementarea proiectelor concrete de securitate energetică. Dar pentru a evolua şi a se dezvolta în acest domeniu, Republica Moldova are nevoie de sprijin, consultanţă şi experienţa partenerilor de dezvoltare”, a punctat şefa executivului de la Chişinău.

Comisarul Kadri Simson, la rândul său, a exprimat deschiderea pentru un dialog de nivel înalt în domeniul energetic şi a confirmat susţinerea acordată guvernului moldovean în implementarea reformelor în domeniul energetic.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend