NATIONAL

Cronica de teatru: Trei spectacole văzute la Festivalul Internațional de Teatru de la Piatra Neamț

Publicat

in

1.Un telefon pe cale să schimbe totul

Mircea MorariuFoto: Arhiva personala

Reținută în selecția finală a ediției aferente anului 2018 a concursului Piesa anului organizat de UNITER, piesa Întoarcerea, scrisă de Laurențiu Blaga, a văzut luminile rampei la finele stagiunii 2020-2021 la Sala Mică a Teatrului Național din Târgu Mureș.

Adrian sau, mă rog, Adi Iclenzan (a devenit o modă în toată regula folosirea diminutivelor pe afișele din Teatre, așa că Adrian e Adi, iar cel cunoscut odinioară drept Cristian s-a metamorfozat în Cristi, probabil cu gândul secret de a-i pune în încurcătură pe viitorii istorici ai teatrului) a pus-o în scenă și tot el a realizat scenografia spectacolului. Una comună, evident făcută din existent.

Laurențiu Blaga a absolvit, dacă știu eu bine, cursurile Masteratului de scriere dramatică din cadrul Facultății de Teatru în limba română a Universității de Arte din Târgu Mureș. Dacă lucrurile stau astfel, se poate spune că Laurențiu Blaga a avut extraordinara șansă de a o avea ca profesoară pe Alina Nelega, un autentic dramaturg care s-a manifestat con brio ca atare. Și care, lucru rarissim în vremurile din urmă în instituțiile de învățământ superior de artă, chiar știe despre ce vorbește. Adică are la activ, în cv, o operă.

La rândul său, Laurențiu Blaga și-a făcut așa cum se cuvine lecțiile. Dispune, indiscutabil, de simțul replicii, știe să aleagă bine vorbele, construcției pe orizontală a piesei sale i s-ar putea formula foarte puține obiecții. Tânărul dramaturg mai are nevoie de un plus de experiență în concentrarea, dezvoltarea și managerizarea conflictului dramatic. Asta se obține cu timpul.

Întoarcerea e ceva de genul S-a întâmplat într-o noapte, fără a avea neapărat vreo legătură cu celebrul film al lui Frank Capra. Amintește până la un punct de Serata neprevăzută a lui Harold Pinter. Însă, cel mai evident, genul său proxim este reprezentat de două piese ale lui Edward Albee. Cui îi e frică de Virginia Woolf (și nu doar fiindcă unul dintre personaje, avocatul Mihai, bea o cantitate apreciabilă de whiskey) și Echilibru fragil. Piesă care s-a jucat la noi și sub titlu Echilibru instabil.

Întoarcerea spune povestea a două cupluri (Mihai și Cristina, respectiv George și Alexandra) care află pe neașteptate că vechiul lor prieten, Vlad, de multă vreme stabilit în SUA, ar urma să se reîntoarcă. Vlad și-a anunțat sosirea prin intermediul unui telefon dat lui George care e de profesiune chirurg. De ce lui George și nu lui? se întreabă intrigat Mihai. Care oricum are niscaiva anxietăți și niște complexe de inferioritate. Și de aici începe deranjul. Trecutul își revendică dreptul de a năvăli pe neașteptate în viața celor patru personaje. Vlad a fost prieten și cu Mihai, și cu George, a fost iubitul Cristinei acum iubita lui Mihai, și, cu același Vlad, Alexandra și-a înșelat soțul. Adică pe Mihai. Măștile cad, adevărurile curg, tensiunile ajung la apogeu, cuplurile și prieteniile, atâta cât sunt ele, tind să explodeze iremediabil. Când aproape că nu mai există nici soluție, nici salvare, Vlad revine cu un telefon prin intermediul căruia își anunță contramandarea sosirii. Lucrurile redevin ok, cei patru se reconciliază și așteaptă nerăbdători desertul.

Adi iclenzan a înviorat cum s-a priceput mai bine această piesă, deocamdată preponderent discuționistă. A recurs la serviciul camerelor video ce surprind detalii din reacțiile personajelor, facilitează interacțiunile lor cu spectatorii. Indiciu clar că personajele, intelectuali de provincie, sunt interesate de ceea ce se cheamă îndeobște gura lumii. Găselnița cea mai de efect e recursul la microfoane. Care amplifică ori fac unele replici să reverbereze și care țin locul unor telefoane.

Partea forte a spectacolului e reprezentată de distribuție. Alcătuită în totalitate din actori tineri. Dominată de Andi Gherghe care surprinde remarcabil versatilitățile și complexitatea personajului. Ale Țifra are nerv, dinamism în felul în care o joacă pe Alexandra, Georgiana Ghergu e soția care numai aparent rabdă multe pentru a da în clocot pe neașteptate, Ștefan Mura îl joacă pe chirurgul laș aflat mereu în căutarea de explicații pentru lașitățile sale. Și pentru conștientizata lui mediocritate.

Teatrul Național din Târgu Mureș- Compania Liviu Rebreanu

ÎNTOARCEREA: de Laurențiu Blaga

Regia și scenografia: Adi Inclenzan

Asistent scenografie: Adrian Matei

Cu: Andi Gherghe (Mihai), Ștefan Mura (George), Georgiana Ghergu (Cristina) Ale Țifra (Alexandra)

2. Pe repede, înainte

Există în teatrul românesc un noian de adaptări pentru scenă ale basmului Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte, cules de Petre Ispirescu.

Cea datorată regretatului om de teatru Eduard Covali, multă vreme secretar al Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, are însă o importanță majoră. Mai întâi pentru valoarea ei dramaturgică în sine, pe urmă pentru faptul că în septembrie 1975 respectiva adaptare, în fapt, un poem dramatic vedea luminile scenei. Și nu oricum, ci într-un spectacol regizat de viitoarea mare regizoare Cătălina Buzoianu, cu Horațiu Mălăele în rolul principal. Și unul, și celălalt aflați la început de carieră. Și ce cariere!

Spectacolul Dor de neunde, o coproducție a Secției de Marionete a Teatrului Ioan Slavici din Arad și a Teatrului Merlin din Timișoara, pornește de la poemul dramatic scris acum aproape 50 de ani de Eduard Covali pe care din câte am izbutit să îmi dau seama l-a concentrat la maximum. L-a și metamorfozat într-un scenariu colectiv, în vreme ce transpunerea scenică a suportului literaro-dramaturgic astfel obținut este modernizată la maximum de regizorul Ștefan Iordănescu.

Iată, de pildă, Gheonoaia se slujește de un computer pentru a genera primejdiile cărora trebuie să le facă față fiul de împărat, adecvat interpretat de Raul Lăzărescu (atunci când nu se grăbește și nu anticipează imprudent), în încercarea lui de a ajunge pe tărâmul unde ar putea să se găsească ceea ce i s-a promis la naștere. Tinerețea și viața veșnică. Scenografia imaginată de Dorothea Iordănescu se supune și ea acelorași intenții fiind ajutată în acest sens de lighting design-ul creat de Lucian Moga și de video design-ul și mappingul datorate lui Lucian Matei. Citeste intregul artiol pe Contributors.ro

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

webPR: Nu le putem aduce familiile înapoi, dar le putem vindeca sufletul copiilor abandonați/ Mii de copii instituționalizați au nevoie de psihoterapie în lupta cu traumele

Publicat

in

De

​Ajungem MARI, cel mai mare program educațional în sprijinul copiilor din sistemul de protecție din România, dă startul campaniei „Suflet fragil, caut o inimă mare!”, pentru a atrage atenția asupra nevoilor emoționale ale acestora și necesității psihoterapiei pe termen lung.

Nu le putem aduce familiile înapoi, dar le putem vindeca sufletul copiilor abandonațiFoto: Ajungem MARI

Copiii din centrele de plasament trăiesc un Crăciun de singurătate, an de an. Niciun camion plin cu dulciuri și jucării nu le poate aduce familia înapoi. Dar există un cadou ce le poate vindeca sufletul rănit – psihoterapia. Ajungem MARI dorește să le aducă acestor copii un strop de speranță și să vindece, cu ajutorul terapiei, traumele provocate de abandon, abuz, separarea timpurie de familie. Traumele acestea au provocat răni adânci în sufletele lor, despre care se vorbește mult prea puțin, pentru că (aparent) nu se văd. Totuși, acestea pot lua forme „vizibile” serioase: delincvență, abandon școlar, imposibilitatea de a se integra în comunitate.

„Ne dorim ca în urma acestei campanii să le oferim cât mai multor copii șansa de a avea tot ce nu au acum: Iubire, Familie, Viitor, Educație, Susținere, Încurajare, Acceptare, Curaj, Prietenie, Experiențe. Ne dorim cât mai mulți copii cu suflete vindecate prin TERAPIE. Haideți să punem împreună un „globuleț” cu iubire, acceptare, viitor în bradul copiilor instituționalizați. Un brad pe care să nu îl mai despodobim după Crăciun, pentru că ei au nevoie de sprijinul nostru și după Sărbători. Terapia este un proces de durată, iar de cele mai multe ori, pentru rezultate vizibile este nevoie de cel puțin 1 an de psihoterapie. Donează pentru copiii abandonați și ajută-i să meargă la ședințe de psihoterapie.”Vivianda Nicolae, Vicepreședinte Ajungem MARI.

Oricine vrea să sprijine programul de psihoterapie pentru copiii din centrele de plasament derulat de Ajungem MARI o poate face donând 4 euro pe lună printr-un un SMS la numărul 8864 cu textul „IUBIRE”. Sau poate alege o altă formă de donație disponibilă pe site-ul www.ajungemmari.ro (transfer bancar, redirecționare 20% din impozitul pe venit/profit etc.).

Psihoterapia poate salva mii de vieți!

În România, subiectul psihoterapiei este încă unul foarte delicat. Emoţiile în sine reprezintă un subiect sensibil, iar când vine vorba de copiii din centrele de plasament, lucrurile sunt şi mai complicate.

În prezent, 70 de copii și tineri instituționalizați beneficiază de ședințe săptămânale de terapie prin programul derulat de Ajungem MARI. Până acum, asociația a ajutat 287 copii și tineri să beneficieze săptămânal de psihoterapie. Unii dintre aceștia au beneficiat de terapie un an sau chiar doi.

„De multe ori auzeam <>, așa că mă retrăgeam în propria mea lume unde sufeream în tăcere și așteptam ca timpul să treacă, iar eu să fiu fericită, ceea ce nu se întâmpla și, astfel, uitam să fiu fericită. Dacă pot inspira pe oricine să facă terapie, aș spune: nu aștepta ca timpul să-ți rezolve problemele. Dacă așteptăm ca viața să nu mai fie grea, uitam să ne mai bucurăm și uităm să punem binele nostru pe primul loc. Nu aștepta ca cineva să facă ceva bun pentru tine, începe prin a face tu ceva bun pentru tine. Eu am început când am acceptat propunerea Iarinei, coordonatoarea Ajungem MARI, de a face terapie și îi MULȚUMESC MULT atât ei, cât și celorlalți voluntari pentru susținere și contribuții ca terapia să aibă loc”Sara, beneficiar al programului de terapie Ajungem MARI.

45.000 de copii în sistemul de protecție din România

Centrele de plasament din București și din țară sunt pline însă de copii și tineri care au nevoie să li se oblojească rănile emoționale. Copiii instituționalizați reprezintă una dintre categoriile cu risc crescut de a dezvolta tulburări de sănătate mintală, potrivit „Strategiei naționale pentru sănătatea mintală a copilului și adolescentului 2016- 2020”;

Sunt 45.000 de copii în sistemul de protecție din țară. Aproximativ 9.000 intră în sistem anual, ca urmare a abandonului sau tragediilor care le lovesc familiile. Cei mai mulţi au suferit traume emoţionale care le afectează puternic viața. Foarte puțini dintre aceștia ajung la consiliere psihologică și psihoterapie, iar majoritatea intervențiilor sunt realizate în situații de criză (delincvență, abandon școlar etc.), nu ca prevenție.

Costul mediul al unei ședințe de psihoterapie este 120 lei* (*discounturi obținute de Ajungem MARI). Pentru a susține psihoterapia unui copil timp de o lună, avem nevoie de 480 lei.

Cum puteți dona pentru programul de psihoterapie al Ajungem MARI

Trimite un SMS la numărul 8864 cu textul „IUBIRE” și donează 4 euro pe lună. Campania de donații recurente lunare prin SMS se desfășoară în perioada 30 noiembrie 2022 – 29 noiembrie 2023.

Valoarea Donaţiei este de 4 Euro/lună. Suma alocată cauzei este de 4 Euro. Nu se percepe TVA pentru donaţiile de pe abonament. În reţelele Digi Mobil, Orange şi Telekom România Mobile, pentru cartelele preplătite, TVA-ul a fost reţinut la achiziţionarea creditului. Pentru donaţiile de pe cartele preplătite, în reţeaua Vodafone utilizatorii nu plătesc TVA. Dezabonarea se poate face oricând prin trimiterea mesajului „STOP IUBIRE” la numărul 8864. Campanie realizată cu sprijinul Digi Mobil, Orange Romania, Telekom Romania Mobile şi Vodafone Romania.

Există și alte opțiuni de donații. Detalii pe site-ul www.ajungemmari.ro.

Citeste mai mult

NATIONAL

Lovitură de stat dejucată în Germania / Planul pus la cale de o grupare extremistă

Publicat

in

De

Douăzeci și cinci de presupuși membri și susținători ai unei grupări de extremă-dreapta suspectate că ar fi pus la cale o lovitură de stat în Germania au fost reținuți miercuri de către autorități, în urma unor descinderi organizate în 11 landuri, a anunțat Procuratura federală, citată de Reuters.

Politia germanaFoto: dpa picture alliance / Alamy / Profimedia

În percheziții au fost implicați peste 3.000 de polițiști și forțe de securitate din 11 landuri. Suspecții au fost arestați în landurile Baden-Wuerttemberg, Bavaria, Berlin, Hesse, Saxonia Turingia, precum și în Austria și Italia, a precizat Procuratura.

Un soldat activ, membru al Comandamentului Forțelor Speciale, și mai mulți rezerviști se numără printre cei vizați de anchete, a declarat pentru Reuters un purtător de cuvânt al Serviciului de Informații Militare. Ministrul Justiției, Marco Buschmann, a anunțat pe Twitter că are loc o operațiune anti-teroristă majoră.

Suspecții sunt acuzați că pregăteau, începând din noiembrie 2021, o lovitură de stat – răsturnarea republicii și organizarea unei noi forme de stat pe modelul Germaniei de la 1871.

”Heinrich al XIII-lea”

Conform anchetatorilor germani, grupul era format din membri ai micării de extremă-dreapta Reichsburger (Cetățenii Reichului), ai cărei susținători spun că „Reich-ul german încă există în granițele sale de dinainte de 1939”, scrie BBC. Gruparea se afla de mai mult timp în atenția poliției germane din cauza unor atacuri violente și a teoriilor conspiraționiste pe care le promovau.

Ei ar fi pus la cale un asalt asupra clădirii parlamentului, iar un rol important l-ar fi avut un cetățean german în vârstă de 71 de ani, cunoscut sub numele de „prințul Heinrich al XIII-lea”, el fiind unul dintre cei doi presupuși lideri ai grupării care au fost arestați.

Anchetatorii estimează că din acest grup care complota o lovitură de stat făceau parte aproximativ 50 de bărbați și femei. „Nu avem încă un nume pentru acest grup”, a declarat un purtător de cuvânt al Procuraturii federale, conform BBC.

Anchetatorii mai spun că suspecții avea deja planuri pentru a conduce Germania, prin „mijloace militare și violență împotriva reprezentanților statului”.

Citeste mai mult
Publicitate