Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Cristian Hrițuc, consultant politic: Singurul beneficiar la jocului făcut de George Simion și AUR în Republica Moldova este Rusia

Publicat

in

Singurul beneficiar al deplasării lui George Simion în Republica Moldova este Rusia. Abordarea liderului AUR nu aduce nici un serviciu cauzei unioniste. Este analiza consultantului politic Cristian Hrițuc care comentează scandalul pe care l-a făcut la punctul de trecere a frontierei liderul AUR. Acesta nu a fost lasat să intre în țara vecină, unde are interdicţie până în 2023.

Oricum, partidele unioniste din Republica Moldova au eșuat, sunt decredibilizate și conduse de oameni politici consumați, spune Cristian Hrițuc care apreciază că asistam la un paradox- dacă ideea de unire cu România a crescut în ultima vreme în Republica Moldova, iată că după mai bine de două decenii nu mai există un partid unionist care să reprezinte în Parlament ideea unirii.

Iată interviul acordat de Cristian Hrițuc pentru RFI:

Cristian Hrițuc: George Simion a avut mai multe acțiuni în Republica Moldova. Dacă la început acțiunile lui erau pașnice, vizau în special cultivarea curentului unionist, în timp George Simion s-a radicalizat și a început să facă acțiuni chiar la limita legii sau uneori chiar încălcând legea. A încercat să facă manifestații de protest, să ocupe piața centrală, să își pună fanii să blocheze piața cu corturi amplasate și să rămâne peste noapte acolo, lucruri care contravin flagrant oricărei norme de stat de drept. Orice acțiune trebuie să se producă în parametrii legali. După mai multe acțiuni de acest gen, autoritățile moldovene și-au dat seama că este un pericol la partea de legislație și ordine publică. Cred că putem ridica și ipoteza dacă nu cumva serviciile secrete moldovenești nu au aflat ceva mai mult. Atunci s-a luat decizia ca el să fie declarat persona non grata și să fie declarat indezirabil. I s-a pus o interdicție pe cinci ani. El mai poate intra în Moldova din 2023 . Acțiunile lui au dus la acest moment. Aș vrea ca publicul să observe că toate acțiunile lui nu se făceau într-un moment de calm în Republica Moldova. El încerca să exploateze tot timpul momente tensionate, momente care în Republica Moldova constituiau crize puternice cu impact social. Acțiunile lui vizau întru totul destabilizarea statului moldovean.

Reporter: Domnule Hrițuc, cui servește o venire intempestivă, cu un discurs radicalizat, cu apăsat puternic pe pedala curentului unionist, suprapus cu tensiunea din Republica Moldova? Cui servește acest mix?

CH: Pe orice analiză simplă sau mai complexă există un sigur jucător avantajat. Acesta se numește Rusia. Nu e avantajat nici curentul unionist. Nu este avantajată nici populația aflată mai la centru, care nu vrea neapărat nici cu rușii, nici cu România, nici cu vestul. Toate acțiunile aceste, în momentul în care cetățeanul moldovean observă acțiuni de instigare, de nerespectare a ordinii, nu vor aduce niciun serviciu cauzei unioniste. Cauza unionistă nu se va câștiga în Republica Moldova cu violențe, cu acțiuni de revoltă. Cauza românească acolo se face prin cultură, prin actele de ajutor în momente grele și prin păstrarea identității naționale  a românilor de acolo, care își continuă crezul lor.

Rep: Ați spune că a știut exact ce face George Simion când a încercat să pătrundă în Republica Moldova, deși oficial a spus că vrea să participe la funeraliile lui Nicolae Dabija?

CH: Sunt sigur că a fost o acțiune deliberată. El știa că are interdicție până în 2023. Avea toate datele jocului. Știa tabloul. Ce a făcut? Împreună cu doi copii minori pe care i-a luat în mașină și cu alți membri AUR, s-a îmbarcat în mașină încercând să exploateze mediatic acest scandal. De altfel, cred că și-a devoalat jocul și dintr-o greșeală de marketing. Astăzi a anunțat că pe 27 martie vrea să anunțe lansarea AUR și în Republica Moldova. Este un joc cinic care vine să exploateze o stare socială din Republica Moldova în folos propriu dar și pentru creșterea partidului său. Nu vreau să mă exprim, dar este extrem de ciudat pentru că dacă ne uităm la beneficiari, alții mai spre est sunt cei care se pot bucura de toate aceste acte făcute de George Simion.

Rep: Ce înseamnă, domnule Hrițuc, faptul că AUR va avea o filială și în Republica Moldova? George Simion e deputat în parlamentul României de aproape trei luni, dar nu a făcut nimic pentru Republica Moldova pe cale parlamentară de când e acolo.

CH: Pe cale parlamentară nu a făcut nimic notabil. Dacă e să fim obiectivi, nici nu avea când trei luni. Însă el acționează de mulți ani în Republica Moldova. Să nu uităm un lucru. Din Republica Moldova vin câteva zeci de mii de voturi. În al doilea rând, eu voi rămâne tot timpul cu un semn de întrebare dacă jocul acesta făcut pe Republica Moldova e un joc onest. Să zicem că vrea să crească curentul unionist acolo cu adevărat și nu sunt alte mize la mijloc. Dar ocuparea unui spațiu de electorat de către un partid politic este normală. PMP a fost deschizătorul de drum datorită imaginii fostului președinte. Dar și PNL, chiar și PSD au încercat să își deschidă filiale acolo, să își facă adepți, să facă parteneriate cu partidele locale, astfel încât la alegeri să beneficieze de voturile cetățenilor români, care nu sunt puțini în Republica Moldova.

Rep: O ultimă întrebare, domnule Hrițuc. Spuneați că beneficiar al acestei deplasări e Rusia. Vorbeați de o acțiune deliberată, de natură să provoace. Cine îi sunt prietenii politici ai lui George Simion în Republica Moldova?

CH: El are acolo niște prieteni politici din foste partide unioniste și mai nou din grupuri sau grupări care susțin unionismul. Românii trebuie să înțeleagă că partidele unioniste din Moldova au eșuat. Partidele unioniste de la acest moment sunt decredibilizate. Sunt conduse de oameni politici consumați acolo, care au fost ba acuzați de corupție, ba care s-au decredibilizat din cauza jocului politic. Suntem într-un paradox. Dacă unionismul sau ideea de unire cu România a crescut în ultima vreme în Republica Moldova, iată că după mai mult de 20 de ani numai există un  partid unionist care să reprezinte în parlament unioniștii.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Germania va introduce o nouă taxă în facturile la gaze ale tuturor consumatorilor

Publicat

in

De

Guvernul german vrea să introducă o nouă taxă în facturile la gaze ale tuturor consumatorilor, în ideea de a-i ajuta furnizorii de gaze să facă faţă creşterii rapide a preţurilor la importuri, conform unei propuneri consultate de Reuters, citează Agerpres.

Facturile la gaz, mai mariFoto: Koen van Weel / AFP / Profimedia

Această propunere legislativă este aşteptată să fie adoptată de parlament la data de 8 iulie, potrivit unor surse din industria de gaze precum şi din interiorul guvernului de la Berlin.

Un purtător de cuvânt de la Ministerul german al Economiei a refuzat să comenteze aceste informaţii, dar a spus că Ministerul evaluează în mod constant instrumentele existente, precum şi dacă este nevoie de suplimentarea lor.

Germania se străduieşte să pună la punct un mecanism de urgenţă înaintea datei de 11 iulie, când este programată o perioadă de zece zile de lucrări de mentenanţă la gazoductul Nord Stream 1, ceea ce înseamnă că livrările de gaze ruseşti prin această conductă vor fi oprite complet. Experţii avertizează că perioada de întrerupere a livrărilor ar putea fi prelungită, ceea ce ar agrava problemele în aprovizionarea cu gaze şi ar împinge şi mai sus preţurile.

Noua taxă va face gazele mai scumpe pentru toată lumea, nu doar pentru anumite gospodării în funcţie de furnizorul de gaze

Costurile suplimentare care vor apărea pentru a înlocui gazele din Rusia vor fi împărţite între toţi consumatorii, în cadrul unei proceduri transparente şi non-discriminatorii via Trading Hub Europe, o organizaţie a operatorilor de reţele de gazoducte.

Noua taxă va face gazele mai scumpe pentru toată lumea, în loc ca povara să cadă doar pe anumite gospodării în funcţie de cine este furnizorul lor de gaze.

Dacă Parlamentul de la Berlin va aproba planul, executivul ar putea introduce taxa în locul unei clauze generale de ajustare a preţurilor care ar permite furnizorilor să transfere ei înşişi majorările de preţuri pe seama clienţilor.

Experţii susţin că o clauză de ajustare a preţurilor ar fi una incorectă şi contestabilă în justiţie. Această clauză spune că doar costurile rezonabile pot fi transferate pe seama clienţilor, ceea ce lasă deschisă calea pentru multe interpretări, susţine avocatul Peter Rosin. Potrivit acestuia, este discutabil dacă contractele care promit consumatorilor preţuri fixe ar putea fi revocate.

Grupul german de utilităţi Uniper poartă discuţii cu privire la o posibilă salvare de către guvernul de la Berlin

Noua taxă din factura la gaze va fi bazată pe modelul suprataxei EEG din factura de energie electrică, care timp de mai mulţi ani a fost utilizată pentru susţinerea producţiei de energie regenerabilă. În plus, guvernul de la Berlin va putea declanşa şi o clauză generală de ajustare a preţurilor, în situaţia în care există o „perturbare semnificativă” la importurile de gaze.

Diminuarea livrărilor de gaze ruseşti obligă companiile de utilităţi din întreaga Europă să cumpere gaze naturale la preţuri mai mari. Joi, grupul german de utilităţi Uniper a anunţat că poartă discuţii cu privire la o posibilă salvare de către guvernul de la Berlin şi de asemenea şi-a retras prognozele pentru 2022 din cauza restricţiilor la livrările de gaze adoptate de grupul rus Gazprom.

Experţii din industria energetică estimează că importatorii de gaze ar putea avea nevoie de aproximativ un miliard de euro pe săptămână pentru a acoperi costurile suplimentare create de majorarea preţurilor, o sumă pe care taxa propusă ar putea să o finanţeze.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Cehia nu va avea o misiune ușoară la șefia Consiliului UE: Ucraina, inflația și energia, pe agenda președinției

Publicat

in

De

Republica Cehă își propune să consolideze cooperarea regională în sprijinul Ucrainei și să găsească soluții comune la inflația galopantă și la criza energetică, după ce a preluat, la 1 iulie, președinția Consiliului UE pentru o perioadă de șase luni.

Praga a afirmat că dorește să facă tot posibilul pentru ca mai mulți bani și arme din blocul comunitar să ajungă în Ucraina, „folosind toate instrumentele și programele oferite de UE”, conform listei oficiale de obiective ale președinției, citată de praguemorning.cz.

Ministrul ceh de externe, Jan Lipavský, a promis că țara sa „va continua să sprijine Ucraina din punct de vedere militar și material și vom continua să susținem cu tărie integritatea țării”.

Sarcina Cehiei a fost oarecum ușurată după ce Ucraina a primit săptămâna trecută statutul de țară candidată la UE. Activitatea sa va consta acum în continuarea acestui proces.

Cu toate acestea, sarcina a devenit mai dificilă pe măsură ce unitatea europeană vizibilă în primele luni după invazia Rusiei în Ucraina a început să se destrame.

Există dezbateri mai aprinse dacă unele țări, cum ar fi Germania, fac suficient pentru a sprijini militar Kievul. Problema acceptării importurilor de gaz rusesc a devenit, de asemenea, mai aprinsă.

Analiștii spun că Republica Cehă va acorda prioritate unor chestiuni mai puțin polarizante. Una dintre acestea va fi cimentarea unei politici mai echitabile și mai durabile pentru refugiații ucraineni în cadrul UE.

„UE trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a ajuta la cea mai bună gestionare a valului de refugiați fără precedent”, se arată în declarația de misiune a președinției cehe a UE. „Acest lucru va necesita mobilizarea tuturor resurselor și expertizei disponibile, precum și utilizarea coordonată a acestora.”

A doua sarcină este de a avansa cu discuțiile privind reconstrucția Ucrainei după încheierea războiului.

Acest lucru ar putea fi dificil, consideră analiștii. Dezbaterile se vor axa pe cât de mult ar trebui să contribuie țările UE și pe modul în care vor fi probabil cheltuiți banii. UE s-ar putea să se împartă din nou între membrii săi strânși la pungă și cei cheltuitori.

Un oficial ceh din cadrul ministerului de externe a declarat, de asemenea, că se așteaptă la o luptă cu privire la cine ar trebui să fie autorizat să participe la reconstrucție.

În declarația de misiune a președinției cehe se afirmă în mod explicit că vor fi necesare resurse financiare din „întreaga lume liberă”, ceea ce unii analiști au interpretat ca o referire la China.

Ca un corolar al războiului din Ucraina, a doua prioritate a Cehiei în calitate de președinte al UE va fi tranziția energetică, a declarat Filip Kostelka, profesor la Institutul Universitar European.

„Este vorba despre găsirea unui teren comun pentru a deveni independenți energetic de Rusia și pentru a limita emisiile de CO²”, a precizat el.

Din nou, sarcina Cehiei a fost ușurată ușor ajutată după ce Consiliul European a convenit, la 28 iunie, asupra a două dintre principalele abordări generale ale politicii Fit for 55, piesa centrală a UE în materie de mediu. Acesta a convenit asupra unui obiectiv la nivelul UE de 40% de energie din surse regenerabile în mixul energetic global până în 2030, precum și asupra unui angajament de a spori integrarea surselor regenerabile în anumite sectoare ale economiei europene.

„Fit for 55 creează baza pentru decarbonizare”, se arată în declarația președinției cehe. „Cu toate acestea, președinția cehă se va concentra în special pe implementarea temeinică a principalului obiectiv pe termen scurt.”

Deși unele dintre politicile programului au fost acceptate de Consiliul European cu câteva zile înainte de începerea președinției cehe, o sarcină urgentă va fi obținerea aprobării Parlamentului European pentru etichetarea energiei nucleare și a gazelor naturale drept investiții verzi.

Acest lucru va fi dezbătut probabil în luna iulie. Republica Cehă este de ani de zile unul dintre principalii susținători ai energiei nucleare.

Cehia a mai deținut președinția UE o singură dată, în perioada ianuarie-iunie 2009.

Președinția Consiliului Uniunii Europene se asigură prin rotație, la fiecare șase luni, între statele membre ale UE, în decursul acestei perioade statul membru asigurând continuitatea agendei UE în cadrul Consiliului și conducând reuniunile acestei formațiuni.

Președinția are două misiuni principale: planificarea și conducerea reuniunilor din cadrul Consiliului și al grupurilor sale de pregătire și reprezentarea Consiliului în relațiile cu celelalte instituții ale UE.

În ceea ce privește planificarea și conducerea reuniunilor, președinția conduce întâlnirile formale din cadrul diferitelor formațiuni ale Consiliului (cu excepția Consiliului Afaceri Externe), se asigură că discuțiile se desfășoară în acord cu Regulamentul de procedură și metodele de lucru ale Consiliului și organizează, de asemenea, și reuniuni informale la Bruxelles și în țara care asigură președinția prin rotație.

Cu privire la rolul său de reprezentare, președinția UE reprezintă Consiliul în relațiile cu celelalte instituții ale UE, în special cu Comisia și cu Parlamentul European. Rolul său este de a încerca obținerea unui acord privind dosarele legislative prin așa-numitele triloguri sau prin reuniuni de negociere informale și prin reuniuni ale Comitetului de conciliere.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend