Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Concurență. Obligația întreprinderilor de a-și păstra și conserva probele utile

Publicat

in

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a pronunțat hotărârea în cauza C-611/16 P la data de 25 martie 2021, prin care se oferă o dezlegare cu privire la respectarea dreptului la apărare al întreprinderilor sancționate pentru încălcarea regulilor de concurență. Întreprinderile sancționate au invocat o încălcare a dreptului la apărare din prisma duratei îndelungate de timp cuprinse între data încheierii acordului incriminat și data deciziei de sancționare și care le-a pus în imposibilitatea de a-și conserva probele favorabile.

Problema de drept ridicată a vizat chestiunea dacă în sarcina întreprinderilor există o obligație de a veghea la păstrarea și de a lua măsuri de precauție împotriva pierderii, din cauza trecerii timpului, a unor probe care puteau să le fie utile în perspectiva unor proceduri administrative sau judiciare ulterioare.

În esență, mai multe întreprinderi din sectorul farmaceutic au fost sancționate la data de 19 iunie 2013 pentru încheierea în anul 2002 a unor acorduri de soluționare amiabilă a litigiilor referitoare la brevete pentru procedee de fabricație, încheiate între un producător de medicamente originale, titular al acestor brevete, și producători de medicamente generice. Prealabil deciziei de sancționare, prin Decizia nr. 15 din anul 2008, Comisia a deschis o investigație sectorială privind sectorul farmaceutic.

Această decizie menționa că, în situația în care investigația sectorială ar indica o eventuală existență a unor acorduri sau practici anticoncurențiale, atunci Comisia ar putea avea în vedere deschiderea unor investigații individuale care ar putea conduce la decizii de sancționare. Cele două întreprinderi din cauza C-611/16 P au luat la cunoștință la data de 19 martie 2010 și respectiv la 14 martie 2011 despre primele măsuri ce aveau drept semnificație faptul că li se impută săvârșirea unei încălcări a regulilor de concurență.

În acțiunea în anularea deciziei de sancționare din data de 19 iunie 2013, cele două întreprinderi au susținut că le-a fost încălcat dreptul la apărare din cauza duratei semnificative cuprinse între încheierea acordului investigat (anul 2002) și adoptarea deciziei de sancționare (anul 2013), ceea ce a condus la imposibilitatea întreprinderilor de a identifica documente pe care le-au considerat determinante pentru apărarea lor.

Tribunalul a respins argumentele ridicate de cele două întreprinderi, iar Curtea, judecând recursul împotriva hotărârii Tribunalului, a înlocuit motivarea oferită de Tribunal și a reținut că întreprinderile au o obligație specifică de prudență care le impunea să vegheze la păstrarea corespunzătoare în registrele sau în arhivele lor a elementelor care să permită reconstituirea activității lor, în special pentru a dispune de probele necesare în ipoteza unor acțiuni administrative sau judiciare ulterioare*. Apoi, a reținut că întreprinderile nu și-au îndeplinit corespunzător această obligație întrucât deschiderea investigației sectoriale prin Decizia nr. 15 din anul 2008 reprezenta un element care trebuia să le determine să ia măsuri de precauție cu privire la conservarea unor probe care le-ar putea fi utile.

Ce sunt investigațiile sectoriale? Deși se numesc investigații, acestea nu fac parte din activitatea represivă a Consiliului Concurenței, Astfel de investigații privesc un anumit sector economic sau un anumit tip de acord în diferite sectoare și nu se rezumă la o simplă cunoaștere a pieței/piețelor investigate pe care Consiliul Concurenței urmărește să o dobândească. Investigațiile sectoriale sunt inițiate pentru a se analiza și descoperi cauzele care afectează funcționarea acestor piețe. De aceea, art. 25 din Legea concurenței prevede că investigațiile sectoriale sunt efectuate atunci când rigiditatea prețurilor sau alte împrejurări sugerează posibilitatea restrângerii sau denaturării concurenței pe piață.

Care sunt puterile Consiliului Concurenței în cadrul unor investigații sectoriale? Pe parcursul unei investigații sectoriale, Consiliul Concurenței are puterea de a solicita întreprinderilor să le furnizeze informații și documentele necesare, puterea de a lua declarații de la orice persoană fizică sau de la reprezentantul legal al persoanei juridice, dacă există consimțământ dat în acest scop, precum și puterea de a intervieva orice persoană fizică sau juridică, cu aceeași rezervă că trebuie să existe un consimțământ dat în acest scop.

În ce mod se pot finaliza investigațiile sectoriale? În urma unei investigații sectoriale, Consiliul Concurenței poate identifica disfuncționalități ale pieței de natură să afecteze procesul concurențial. Legea împuternicește Consiliul Concurenței ca, într-o astfel de situație, (i) să emită recomandări către mediul de afaceri, autorități publice sau consumatori, (ii) să promoveze proiecte de acte normative și (iii) să impună prin decizie, după realizarea unor consultări publice, măsuri adecvate, necesare și proporționale pentru remedierea disfuncționalității pieței.

Ce pot face întreprinderile în viitor? Întreprinderile trebuie să fie din ce în ce mai prudente și, în primul rând, să urmărească site-ul Consiliului Concurenței pentru a observa ce investigații sectoriale au fost deschise sau finalizate. În al doilea rând, întreprinderile ar trebui să instituie sau să își modifice procedurile interne cu privire la arhivarea documentelor.

Nu pare a fi suficient ca întreprinderile să se bazeze pe termenele pentru păstrarea documentelor prevăzute în normele contabile sau fiscale. În cazul în care întreprinderea cunoștea sau trebuia să cunoască existența unei investigații asupra sectorului economic din care face parte, atunci trebuie să ia măsuri suplimentare pentru a arhiva și conserva documentele care i-ar putea fi utile.

Note
* Considerentul 151 din Hotărârea pronunțată în cauza C-611/16 P

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Armata Rusiei: ‘Am distrus 45 de tone de muniție din țările NATO!’ / bilanț al Moscovei de la începutul războiului

Publicat

in

De

Armata rusă a raportat duminică distrugerea unui arsenal cu 45 de tone de muniție în apropiere de Voznesensk, în regiunea Nikolaiev din Ucraina.

Aceste muniții au fost livrate recent Forțelor Armate ale Ucrainei din țările NATO, a declarat reprezentantul oficial al Ministerului Apărării al Federației Ruse, Igor Konashenkov, în cadrul unui briefing care a avut loc duminică. Rusia nu precizează din ce țări din NATO a fost adus armamentul.

În plus, cinci depozite de muniții au fost distruse, dintre care unul se afla în atelierul „Uzinei de construcții de mașini Sf. Ilyinsky” din Republica Populară Donețk.

De asemenea, reprezentantul Ministerului a anunțat distrugerea lansatorului sistemului de rachete antiaeriene (SAM) „Buk-M1” în vecinătatea satului Chasov Yar din Donețk.

Peste 300 de militari ucraineni au fost uciși în urma atacurilor aeriene ruse din Harkov, Artemovsk și Dzerjinsk, a anunțat Ministerul rus al Apărării.

„Ca urmare a atacurilor Forțelor Aerospațiale Ruse asupra punctului temporar de desfășurare a unităților brigăzii 72 mecanizate a Forțelor Armate ale Ucrainei pe teritoriul unei întreprinderi agricole din orașul Artemovsk al Republicii Populare Donețk, până la 130 de militari și opt unități de automobile și vehicule blindate au fost distruse”, a declarat Konashenkov, citează Interfax. „Atacul rachetelor aeriene de înaltă precizie asupra punctului temporar de desfășurare a bateriei obuzierelor celei de-a 95-a brigăzi separate de asalt aerian a Forțelor Armate ale Ucrainei din satul Dzerjinsk al Republicii Populare Donețk a distrus până la 70 de militari, trei instalații de artilerie autopropulsate „Gvozdika” și patru unități de echipamente auto”, a spus el.

Konașenkov a spus că la Harkov, ca urmare a atacurilor forțelor aerospațiale ruse, peste 100 de militari ai brigăzii a 3-a a Gărzii Naționale a Ucrainei au fost uciși.

„În cursul zilei, au fost lovite trei puncte de control, inclusiv batalionul brigăzii 66 mecanizate din zona satului Ocheretino, batalionul Brigăzii 109 Apărare Teritorială din zona Berestka, precum și forța de muncă și echipamentul militar al Forțelor Armate ale Ucrainei în 173 de raioane”, a declarat Konashenkov.

Oficialul rus a spus că de la începutul invaziei militare au fost distruse 263 de aeronave, 145 de elicoptere, 1701 drone, 362 de sisteme de rachete antiaeriene, 4262 de tancuri și alte vehicule blindate de luptă, 789 de vehicule de luptă MLRS, 3273 de artilerie de câmp și tunuri cu mortiere, precum și 4756 de vehicule militare speciale.

Cifrele nu au putut să fie verificate din surse independente.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Manchester United, învinsă acasă de Brighton în prima etapă din Premier League

Publicat

in

De

Erik ten Hag a avut parte de un debut trist în Premier League: Manchester United a pierdut în prima etapă din noul sezon, pe Old Trafford, în faţa echipei Brighton, scor 2-1.

Cristiano RonaldoFoto: Paul Currie / Shutterstock Editorial / Profimedia

Pascal Gross a reușit o „dublă” pentru oaspeți (’30 şi ’39), gazdele au redus din diferență prin autogolul lui Mac Allister (’68).

Cristiano Ronaldo a fost introdus pe teren în minutul 53, când l-a înlocuit pe Fred.

Brighton a reuşit prima victorie din istorie pe Old Trafford.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend