Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Ce rămâne după cele 5 zile de grevă STB

Publicat

in

Greva STB s-a încheiat marți dimineață, după ce cu o zi în urmă conducerea STB a anunțat că angajează șoferi, iar cei care nu vin la muncă vor fi sancționați până la desfacerea contractului de muncă. Cu ce rămânem după probabil cea mai lungă grevă din istoria societății? Deocamdată, cu un prejudiciu de 16,6 milioane lei, cauzat de întreruperea transportului public pentru 5 zile, iar o comisie de la STB va căuta vinovații, în paralel cu demersurile din domeniul penal, a declarat directorul Adrian Criț pentru HotNews.ro.

Până acum, nimeni nu a fost concediat, dar conducerea STB spune că angajații nu vor primi banii pentru zilele în care au lipsit nemotivat de la muncă.

Angajații au promisiunea că vor începe negocierile pe contractul colectiv de muncă după aprobarea bugetului.

  • ”Pe de o parte, rămâne nemulțumirea bucureșteanului pentru faptul că nu a putut să utilizeze transportul public de călători în această perioadă.
  • Pe de altă parte, lipsa veniturilor care au afectat grav ceea ce înseamnă activitatea viitoare a STB, cu prejudicii directe pentru angajații care au declanșat această grevă.
  • Practic, urmare a unei evaluări pe care o să o facem cu un auditor extern, o să ajungem probabil să solicităm aceste daune de la sindicatul reprezentativ, cel care a declanșat această grevă. Daunele, din estimarea făcută de noi, dar ne dorim un audit extern care să confime, arată că pentru cele 5 zile de grevă daunele sunt de circa 16,6 milioane lei”, a declarat Criț pentru HotNews.ro.

Întrebat, concret, dacă a fost cineva concediat până acum, directorul general spune că nu, dar că o comisie va căuta vinovații și se vor lua măsuri, iar zilele nelucrate nu se vor plăti.

  • ”Am format o comisie de cercetare disciplinară pentru cei responsabili de declanșarea acestei greve ilegale.
  • Nu pot să mă antepronunț eu ca director general dacă va fi dat cineva afară. Noi respectăm regulamentul intern. Angajații vor fi plătiți în funcție de timpul lucrat, nu eu calculez salariile ca să știu cu cât vor primi mai puțin. Dar nu vor primi bani pentru perioada nelucrată, asta e clar.
  • Până în urmă cu o oră, erau 290 de solicitări de angajare pentru funcția de șofer de autobuz. Vom face analiza punctual și vom lua o decizie în ceea ce privește angajările.
  • Continuăm reformele, pentru că asta ne-am dorit de la început, să reformăm, să eficientizăm această societate”, mai susține directorul STB.

Promisiuni generale privind revendicările greviștilor

În ceea ce privește revendicările greviștilor, promisiunile conducerii sunt generale:

  • ”Angajații beneficiază de toate drepturile, dar trebuie să își îndeplinească și obligațiile. Ne dorim îmbunătățirea condițiilor de muncă a acestora.
  • Contractul colectiv de muncă este valabil în momentul de față. Vom începe negocierea contractului colectiv de muncă imediat după aprobarea bugetului societății, probabil până la finalul lunii. Referitori la majorarea salariului, această analiză trebuie să ia în calcul și bugetul. (…)
  • Dacă în ultimii ani nu s-a investit în zona aceasta, noi trebuie să intervenim.
  • În ceea ce privește conducătorii de vehicule, care au participat la această grevă, ei trebuie să știe că începând cu anul acesta vor începe să vină cele 100 de tramvaie, care vor oferi vatmanilor condiții mai bune de muncă, o să se finalizeze și procedura de achiziție la 100 de autobuze electrice, de asemenea în favoarea angajaților, și se va finaliza procedura de achiziție pentru 100 de troleibuze”.

Scuze bucureștenilor „pentru că au asistat la o capturare a orașului timp de 5 zile”

Viceprimarul Stelian Bujduveanu, cel care are între atribuții transportul public, spune că nu este o victorie faptul că angajații s-au întors la muncă după 5 zile:

  • „Rămânem cu un gust amar, din păcate, deoarece societatea românească, după 32 de ani, nu a reușit să fie reformată.
  • Este un semnal foarte important pentru noi, cei din administrația locală, că, dacă nu accelerăm aceste reforme și nu aducem o schimbare vizibilă în ceea ce privește transportul public și termoficarea, în următorii ani este posibil să avem un colaps al acestora.
  • Nu putem să catalogăm ce s-a întâmplat azi ca o victorie, este normalitate. Cerem scuze în numele municipalității tuturor bucureștenilor pentru că au asistat la o capturare a orașului timp de 5 zile. Nu o să se mai întâmple pe acest mandat și sper să nu se întâmple în mandatul nimănui asta”.

În ceea ce privește sancționarea celor responsabili, Bujduveanu afirmă că, pe lângă cercetarea penală, se vor aplica măsuri administrative care vor merge până la desfacerea contractului de muncă a instigatorilor și recuperarea prejudiciului de peste 16 milioane lei:

  • ”Este în primul rând o cercetare a organelor penale, peste care nu poate interveni nimeni într-un stat de drept, deci acolo nu pot să vă spun ce se va întâmpla.
  • Referitor la cercetarea administrativă, Consiliul de Administrație a emis un ultimatum în urmă cu două zile, în care a făcut un apel către șoferii care ies până pe 22 ianurie, ora 24.00, că nu se va îndrepta împotriva lor. Referitor la ceilalți, urmează să hotărască conducerea executivă a companiei cine este vinovat, dar cel mai important în situația de față este să ne uităm la instigatori și la cei care au provocat această criză.
  • Pe lângă cercetarea penală, vorbim de desfacerea contractului de muncă și recuperarea prejudiciului. Nu se pune problema de sancțiuni minore, vor fi cele mai mari sancțiuni pe care societatea le poate lua împotriva acestor oameni. Aceste cercetări interne se vor face cu celeritate”.

Șofer: Oamenii își fac griji că vor fi sancționați

În rândul angajaților STB este multă neliniște, a spus, sub protecția anonimatului, un șofer STB contactat de HotNews.ro.

  • ”Atmosfera este una ambiguă în rândul oamenilor. Își fac griji pentru a nu fi sancționați sau că vor fi sancționați, că se vor îndrepta împotriva salariaților atât din punct de vedere juridic, cât și pe partea contractuală.
  • Oamenii și-au dat seama că au fost manipulați de linderul sindicatului majoritar, împreună cu șefii de autobază. Dimineață, toți liderii din sindicatul majoritar au fost luați cu huidu, mai era un pic și erau călcați în picioare de către salariați”, a afirmat șoferul.

Întrebat ce i-a determinat să renunțe la grevă, el spune că a contat promisiunea că cei care se întorc la muncă până pe 22 ianuarie, ora 24.00, nu pățesc nimic:

  • ”Evident că s-au speriat și că își pierd locul de muncă. CA-ul a emis o decizie prin care garanta salariaților care se întorc la muncă până pe 22 că nu vor avea de suferit față de ceilalți.
  • Asta a motivat o parte din salariați, care au avut doar o zi sau două lipsă, că au fost și libere, deci nu au acumulat acele 3 zile consecutive de absență nemotivată”.
Vasile Petrariu, liderul sindicatului reprezentativ de la STB, acuzat de Nicușor Dan că a orchestrat greva, a fost chemat, marți, la Poliția Transporturi, în legătură cu protestul angajaților, declarat ilegal prin decizia instanței. El a mers însoțit de un avocat și s-a prevalat de dreptul la tăcere. Luni, Vasile Petrariu spunea că își va da demisia din funcția de consilier general PSD.

Principalele revendicări ale sindicatului reprezentativ din STB au fost:

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Nava spațială DART a NASA a lovit asteroidul Dimorphos / Va reuși să-l devieze? Care sunt următorii pași

Publicat

in

De

Nava spațială Dart a Nasa s-a ciocnit cu asteroidul Dimorphos, aflat la 6,8 milioane de kilometri de Pământ, în cadrul primului „test de apărare planetară” al agenției spațiale. Este prima încercare a omenirii de a deplasa un alt corp ceresc, scopul fiind acela de a vedea dacă un asteroid de mari dimensiuni care se îndreaptă spre Pământ ar putea fi deviat.

DART a lovit asteroidul DimorphosFoto: Captura NASA TV

Decalajul din spațiul cosmic a oferit confirmarea video la 38 de secunde după impact, plus alte câteva secunde pentru procesarea imaginilor.

Nava spațială a fost de aproximativ 100 de ori mai mică decât Dimorphos, așa că nu a distrus asteroidul. În schimb, DART speră că ciocnirea a schimbat viteza și traiectoria asteroidului în spațiu.

Echipa misiunii a comparat această coliziune cu o mașină de golf care se izbește de una dintre Marile Piramide generând suficientă energie pentru a lăsa un crater de impact.

Oamenii de știință se așteaptă ca această schimbare de direcție să îl deplaseze ușor pe Dimorphos și să îl facă mai legat gravitațional de Didymos, asteroidul mai mare din sistem.

Ce urmează

Observatoarele terestre din întreaga lume vor observa sistemul de asteroizi pentru a confirma dacă DART a reușit să modifice mișcarea asteroidului.

Telescopul spațial James Webb, Telescopul spațial Hubble și misiunea Lucy a NASA vor observa, de asemenea, urmările.

În plus, misiunea Hera a Agenției Spațiale Europene va fi lansată în 2024 pentru a continua să studieze impactul.

UPDATE 02:15 DART s-a lovit de Dimorphos

UPDATE 02:08 Supervizorii sistemelor de la sol, ai calității imaginii, ai navigației inteligente, ai sistemelor de ghidare, navigație și control (GNC) și ai rețelei spațiale de adâncime (DSN), au dat undă verde finală, raportând că toate sistemele funcționează „nominal”, ceea ce în termeni spațiali înseamnă normal.

UPDATE 02.00 Între timp, micul punct alb din centrul ecranului de pe transmisia în direct a misiunii devine din ce în ce mai mare, pe măsură ce Dart se apropie de Dimorphos cu 6,5 km pe secundă.

Dar acum că micul asteroid, Dimorphos, este vizibil pentru sistemele rachetei, sistemul de navigație al navei spațiale se fixează pe țintă.

Acest lucru se numește „blocare de precizie”, potrivit Elenei Adams, inginerul de sistem al misiunii DART de la Laboratorul de Fizică Aplicată al Universității Johns Hopkins.

UPDATE 01:40 Sistemul de navigație SmartNav al rachetei Dart este acum fixat pe ținta sa Dimorphos, au anunțat managerii misiunii. Este un alt pas crucial spre finalizarea cu succes a misiunii și validarea tehnologiei care a fost testată cu ajutorul lui Jupiter și a celor patru sateliți ai săi, potrivit The Guardian.

UPDATE 01:32 Nava spațială DART se află pe o traiectorie stabilă la aproximativ o oră de la impact, a declarat un inginer al misiunii DART.

„Suntem foarte entuziasmați. Începem să vedem Dimorphos pentru prima dată. Arată foarte bine. Are cam aceeași penumbră ca și Didymos, așa cum ne așteptam. Și astfel, ne pregătim pentru tranziție. Avem o traiectorie stabilă în acest moment”, a declarat Elena Adams, inginer de misiune DART.

UPDATE 01:20 Pentru prima dată, NASA ne oferă imagini în direct de pe nava spațială DART. În imagine se poate vedea o lumină strălucitoare. NASA a confirmat pentru CNN că lumina este Didymos, cel mai mare dintre cei doi asteroizi.

DART – Care este miza

  • de Vlad Barză

Pentru prima oară omenirea încearcă să schimbe traiectoria unui obiect ceresc în spațiu, iar misiunea de acum este un test pentru viitorul îndepărtat când ar fi posibil ca un asteroid mare să lovească Terra. Sonda va fi distrusă de impact, dar va fi al șaselea asteroid pe care omenirea îl va studia de aproape și sunt multe lucruri de aflat înainte de impact, dar și după el.

Misiunea a fost îndelung gândită și va încerca să obțină cât mai multe informații, chiar dacă sonda se va face praf. Spre exemplu, după ce îl lovim pe Dimorphos, vom vedea ce influență are noua traiectorie a acestuia asupra celuilalt asteroid.

Sonda se va izbi de asteroid la o viteză de 22.000 km/h, dar înainte de coliziune va transmite imagini în ritmul de una pe secundă: la început cu ambii asteroizi ai sistemului binar, și apoi doar cu ținta sa. Cele mai detaliate imagini vor fi chiar cele de dinaintea izbiturii care va distruge sonda DART.

În ce constă exact misiunea

De cele mai multe ori sondele spațiale sunt gândite să reziste cât mai mulți ani și să parcurgă miliarde de km. Sonda de acum, deși a costat 250 milioane de dolari, va avea o viață scurtă, fiindcă va lovi din plin un asteroid care se găsește la 11 milioane km de Terra.

Misiunea se numește Double Asteroid Redirection (DART) și este un fel de misiune „kamikaze”, fiindcă sonda lansată în 24 noiembrie 2021, care cântărește aproximativ 670 kg, nu are, precum alte sonde spațiale, super – instrumente științifice la bord, ci are doar instrumente de navigație și, foarte important, o cameră video.

NASA a început în 2015 lucrul la această misiune, iar sistemul binar de asteroizi spre care sonda se îndreaptă a fost descoperit de astronomi în anii ’90.

Este vreun pericol pentru Terra?

Nu, în niciun caz. Nu există vreun scenariu în care devierea să însemne trimiterea asteroidului către Terra.

Dimorphos și fratele său mult mai mare Didymos

Dimorphos, asteroidul pe care ar trebui să-l intercepteze, nu constituie niciun pericol pentru Terra, ci va servi doar ca obiect ceresc de test pentru această misiune. Asteroidul are 163 de metri lățime și scopul misiunii este de a vedea dacă, după ce este lovit, își va schimba în vreun fel viteza și traiectoria și dacă da, în ce mod.

Cei de la NASA au făcut o comparație: asteroidul Dimorphos este ca un teren de fotbal american plin cu pietre, iar sonda care îl lovește este mică în comparație cu el, cam cât o mașină Smart. Inginerii de la NASA au spus că NU există niciun pericol pentru Terra din partea acestei misiuni și asteroidul nu are cum să se dezintegreze de la lovitură.

Dimorphos orbitează în jurul unui asteroid mult mai mare, Didymos, care are 790 de metri diametru. Cei doi alcătuiesc un sistem binar și un astfel de sistem este ideal pentru genul acesta de test, fiindcă impactul ar trebui să schimbe orbita lui Dimorphos în jurul lui Didymos cu 1%, suficient cât totul să fie detectat cu aparatele de observație de pe Terra.

Ce s-ar putea întâmpla după coliziune?

Dacă se întâmplă conform calculelor, orbita asteroidului mai mic (adică Dimorphos) se va mai apropia de asteroidul cel mare, Didymos. Magnitudinea schimbării orbitei va depinde de structura și compoziția lui Dimorphos.

Dacă Dimorphos este foarte solid, iar DART face după impact un crater mic, acest asteroid va câștiga în viteză și se va mai apropia puțin de Didymos.

Pe de altă parte, dacă Dimorphos este precum o grămadă de bolovani ținută laolaltă de gravitație, impactul va crea un crater adânc și o parte dintre bolovani vor sări în spațiu. Și în acest caz, Dimorphos se va apropia de Didymos.

Lui Dimorphos îi ia în prezent 11 ore și 55 de minute pentru a face o orbită completă în jurul lui Dydimos. Dacă testul va reuși, o orbită ar trebui să dureze 11 ore și 45 de minute.

Vom afla și cum este structura și compoziția lui Dimorphos din modul în care va fi distrusă sonda. Un mic satelit construit în Italia, LICIACube, care cântărește 14 kg, a fost eliberat cu 11 zile înainte de ziua cheie și va filma totul de la 1.000 km distanță, urmând să ne arate și ce efecte a avut asupra asteroidului. Acel „cubesat” se va apropia și va zbura în jurul sistemului binar, pentru a obține noi fotografii.

Asteroizii și Terra – O poveste cu temeri, dar și cu exagerări nefondate

Știm că există 26.000 de asteroizi care se apropie în mod regulat de orbita terestră, iar cei mai cunoscuți pe care omenirea i-a putut vizita sunt Bennu și Ryugu.

Cercetătorii au gândit multe moduri în care un asteroid care ar deveni un pericol pentru Terra ar putea fi eliminat. Printre scenariile luate în seamă s-au numărat: distrugerea cu focoase nucleare, „arderea” asteroidului cu lasere sau modificarea traiectoriei după ce asteroidul este „agățat” de o navetă care se apropie de el. Și alte variante au fost luate în seamă, dar toate sunt prea complicate pentru tehnologia din prezent.

Asteroizii sunt rămășițe planetezimale sau mici planete de la începuturile sistemului solar, acum 4,5 miliarde de ani. Ar fi trebuit să formeze o planetă, dar gravitația puternică a lui Jupiter i-a împiedicat. Asteroizii sunt foarte utili în explorarea spațiului, fiindcă se presupune că au rămas neschimbați de la formarea sistemului solar și dacă îi studiem putem afla lucruri esențiale de la formarea cosmosului.

De multe ori apar știri exagerate în care se spune că un asteroid ar putea lovi în curând Terra și va face ravagii, dar adevărul este că nu sunt date că așa ceva s-ar putea întâmpla în acest secol.

De exemplu, temutul Apophis, asteroidul botezat după zeul egiptean al răului şi distrugerii, nu va prezenta niciun pericol de coliziune cu Terra pentru cel puțin 100 de ani de acum înainte, au anunțat în 2021 cei de la NASA și de la Agenția Spațială Europeană care l-au și scos de pe lista de risc ce conține asteroizii care ar putea să intre în coliziune cu planeta noastră.

Referință:

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Csoma Botond: Deputaţii UDMR vor vota pentru creşterea salariilor din administraţia publică locală

Publicat

in

De

Parlamentarii UDMR vor susţine exclusiv creşterea salariilor angajaţilor de la nivelul administraţiei publice locale în cadrul plenului Camerei Deputaţilor de marţi, a precizat liderul deputaţilor Uniunii, Csoma Botond, potrivit Agerpres.

Csoma BotondFoto: Facebook

„După şedinţa de astăzi, grupul UDMR din Camera Deputaţilor a confirmat poziţia Uniunii conform căreia recalcularea indemnizaţiilor deputaţilor şi senatorilor în funcţie de salariul minim nu este o prioritate şi, ca atare, parlamentarii UDMR vor susţine exclusiv creşterea salariilor angajaţilor de la nivelul administraţiei publice locale în cadrul plenului Camerei Deputaţilor de mâine. (…) Din cauza creşterii costului vieţii, a inflaţiei şi a preţurilor revoltătoare la energie, este firesc că o parte semnificativă a populaţiei a aflat, cu stupoare, de propunerea majorării salariilor. Totuşi, trebuie să subliniem faptul că funcţionarea primăriilor din localităţile mici este ameninţată de nerespectarea prevederilor din Legea salarizării. Există un pericol real ca unele primării să rămână fără angajaţi”, a declarat Csoma Botond, liderul grupului parlamentar UDMR din Camera Deputaţilor, potrivit unui comunicat de presă.

Acesta a subliniat că majorarea salarială nu ameninţă o viitoare creştere a pensiei şi a salariului minim, care urmează a fi negociate, la întocmirea bugetului anului viitor, în coaliţia de guvernare.

„Trebuie să ne străduim pentru echitate. Cadrul juridic trebuie să fie ajustat astfel încât să ofere soluţii reale la problemele oamenilor. Aşa vom face cu salariile şi îndemnăm să se procedeze la fel şi în cazul pensiilor”, a subliniat Csoma Botond.

UDMR aminteşte că Legea salarizării unitare prevede că salariile personalului din administraţiile locale se stabilesc în funcţie de indemnizaţia viceprimarului sau a vicepreşedintelui Consiliului Judeţean, care se ajustează, anual, la valoarea salariului minim.

„În ultimii patru ani, prevederea legală nu a fost aplicată în toate domeniile, rezultând diferenţe salariale semnificative. În ultimii patru ani nu s-a înregistrat o majorare salarială la nivelul administraţiei publice locale, astfel încât s-au creat inechitate şi diferenţe în sectorul bugetar. UDMR susţine că exclusiv salariile angajaţilor de la nivelul administraţiei publice locale trebuie ajustate”, adaugă comunicatul de presă.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend