Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

BNR: Inflaţia este un factor important în poza macroeconomică. Peste jumătate din creşterile de preţuri vin din preţurile la energie

Publicat

in

Tratamentul pentru inflaţie sunt dobânzile mai mari, dar depinde când îl aplici şi în ce doze, iar misiunea noastră este să avem grijă ca lucrurile să nu scape de sub control, a afirmat, marţi, într-o conferinţă de specialitate, Cristian Popa, membru al Consiliului de Administraţie din Banca Naţională a României (BNR), conform agerpres.

„Inflaţia este un factor important în poza macroeconomică. Peste jumătate din creşterile de preţuri vin din preţurile la energie. La asta se adaugă alte preţuri care nu sunt în controlul politicii monetare,cum ar fi preţurile la tutun sau alcool. Spus simplu: factura de gaze nu ţine cont de deciziile Băncii Naţionale. Noi nu controlăm aceste preţuri şi nu le influenţăm, însă influenţăm restul preţurilor din coşul de consum. Misiunea noastră este să avem grijă ca lucrurile să nu scape de sub control şi suntem hotărâţi să luptăm cu această inflaţie prin folosirea instrumentelor pe care le avem la dispoziţie. Am folosit deja trei instrumente. Am început de acum câteva luni, când am oprit achiziţiile de titluri de stat, când am întărit managementul lichidităţii şi la ultima şedinţă de Consiliu de Administraţie am făcut un prim pas în ideea creşterii dobânzilor. Tratamentul pentru inflaţie sunt dobânzile mai mari, dar depinde şi când aplici tratamentul şi în ce doze… E expresia domnului guvernator (Mugur Isărescu – n. r.). Vorbim de un ciclu de creşteri? Răspunsul meu este că da, dar cât de lung şi cu ce intensitate trebuie să vedem. E prea devreme să ne pronunţăm asupra viitorului. Deocamdată analizăm ultima noastră decizie”, a declarat Popa.
În viziunea oficialului BNR, trebuie găsit un echilibru în deciziile de politică monetară, „acea rată de dobândă care să readucă inflaţia controlabilă de BNR în interiorul intervalului de 2,5% +/- 1%”.

„Ce putem spune cu certitudine este că tendinţa globală este de creştere a dobânzilor. Şi bănci din ţări dezvoltate se uită spre creşteri. Am văzut recent şi Banca Angliei…Noi am început această luare de măsuri, am operat şi prima creştere, dar nu ajungi la destinaţie, e important şi dozajul. Un dozaj prea mare ar aduce costuri economice semnificative, ar putea pune economia în genunchi şi ar putea face rău pacientului. Un dozaj prea mic ar putea prelungi boala, ar putea influenţa negativ anticipaţiile şi inclusiv credibilitatea băncii centrale. Vom căuta şi vom găsi acest echilibru. Trebuie să găsim acel echilibru, acea rată de dobândă care să readucă inflaţia controlabilă de BNR în interiorul intervalului de 2,5% +/- 1%. Ce vă spun eu sunt opinii personale. Consiliul de Administraţie este suveranul deciziilor de politică monetară. Eu reprezint 1/9 din aceste decizii. Vom avea o şedinţă de Consiliul undeva peste două săptămâni, în care vom aproba şi cel mai nou raport asupra inflaţiei, ediţia noiembrie, şi veţi vedea şi cea mai nouă proiecţie a inflaţiei pe care o vom publica”, a spus Cristian Popa.

Reprezentanţi ai instituţiilor bancare, ai patronatelor şi asociaţiilor din domeniu participă, marţi, la cea de-a doua ediţie a evenimentului „Baning Forum by Financial Intelligence”.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Piața financiară s-a cam săturat de deficite și surprize. Povestea unui „mic” șoc financiar

Publicat

in

De

Poate puțină lume știe, dar pe 27 septembrie pe piața financiară londoneză a avut loc un incident din care rezultă câteva învățăminte importante. Povestea pe scurt, vineri 23 septembrie noul prim ministru al Marii Britanii dezvăluie un plan de reduceri de impozite, concomitent cu un plan de a susține gospodăriile în fața șocului prețurilor energiei.

Brăduț BoloșFoto: Arhiva personala

Scutirile de impozite au fost estimate la aproximativ 47 de miliarde de lire sterline, iar costul programelor de protecție ar fi fost de aproximativ 110 miliarde de lire sterline. Adică mai simplu, politicile ar fi însemnat 47 de miliarde de lire minus la venituri și 110 miliarde plus la cheltuieli, deci un deficit suplimentar de 157 miliarde de lire sterline.

După acest anunț piața financiară a luat-o razna, speriată de deficitul bugetar suplimentar și de inflația potențială pe care ar fi generat-o, lira sterlină și obligațiunile britanice suferind o scădere bruscă de valoare

Din grafic se observa căderea brusca a lirei sterline și ulterior revenirea după intervenția BoE (Banca Centrală a Angliei)

Se observă creșterea bruscă a randamentului așteptat (Yield) la obligațiuni în aceeași dată cu scăderea cursului GPB/USD. Este normal, pentru că obligațiunile au o valoare fixă denominată în lire sterline. Posesorii obligațiunilor vor urmări să compenseze pierderea din inflație. Întrucât dobânda și valoarea sunt fixe, asta se traduce prin cumpărarea obligațiunilor pe piață la o valoare sub valoarea nominală plus dobânda. Pe de altă parte, ca urmare a creșterii semnificative a deficitului există un risc suplimentar de incapacitate de plată a emitentului (default) care se acoperă tot prin majorarea randamentului așteptat.

Se observă scăderea bruscă a valorii obligațiunilor, care este o consecință a insecurității investitorilor, a riscurilor suplimentare generate de majorarea bruscă a deficitului bugetar al UK.

Cei mai mari deținători de obligațiuni sunt fondurile de pensii britanice. Practic pentru fiecare liră depusă pentru pensie, fondurile de pensii s-au creditat cu două lire și au cumpărat obligațiuni în valoare de trei lire. Dacă valoarea obligațiunilor scade sub o anumită valoare, fondurile de pensii sunt obligate să vândă obligațiunile pentru a rambursa sumele primite împrumut (Margin call) altfel riscă să ramburseze împrumutul din pensiile depuse. Dar, în condițiile de piață respective, o creștere subită și foarte semnificativă a ofertei de obligațiuni nu ar fi avut cel mai probabil cumpărători determinând prăbușirea completă a pieței, și cu ea, dispariția fondurilor de pensii. În astfel de condiții, cu obligațiunile prăbușite ca valoare finanțarea deficitului UK ar fi fost imposibilă ceea ce ar fi produs haos total.

Situația a fost salvată de BoE (Banca centrală a Angliei) care a anunțat că cumpără cantități nelimitate de obligațiuni (Quantitative Easing). Se vehiculează o cifră d 67 miliarde lire sterline pentru valoarea obligațiunilor absorbite de pe piață. Piața obligațiunilor s-a stabilizat, și pe moment și lira sterlină. Problema este că această operațiune are loc tocmai când BoE urma să înceapă să vândă obligațiunile din portofoliu și să crească dobânzile pentru a stabiliza inflația. Cu alte cuvinte, pe termen mediu și lung, măsura deși a stabilizat piața și a absorbit șocul, a pus Anglia pe calea spre o inflație accelerată și a amânat pe termen lung revenirea la o inflație normală.

Care este tâlcul poveștii? Ce trebuie să învețe guvernanții din România?

Prima lecție evidentă este că trebuie avută deosebit de multă grijă în ceea ce privește comunicarea, și în mod special în privința politicilor financiare. Piețele sunt nervoase, și declarațiile șocante sau dezvăluirea unor măsuri șocante, un minunat instrument de propagandă pentru cei aflați la putere, poate avea consecințe dramatice complet nedorite. Piața este destul de volatilă, șocurile energetice și războiul au șubrezit încrederea, deci orice declarație de intenție, chiar dacă nu are încă valoare de lege, sau nu este o politică adoptată deja, poate activa un răspuns disproporționat și foarte negativ.

A doua lecție este mai complicată, și sensibilă din punct de vedere ideologic. Fondurile de pensii private sunt foarte vulnerabile la inflație. Modelul britanic, relativ bun, și-a demonstrat clar vulnerabilitatea față de șocurile inflaționiste. A fost un model bun, câtă vreme dobânzile tindeau către 0 și inflația era în parametri optimi. Unul dintre motive este că fondurile de pensii britanice puteau folosi pârghia financiară (împrumuturile) pentru a multiplica profiturile necesare acoperirii creșterii pensiilor. Noua realitate este diferită, și vor trebui găsite soluții noi. La inflație ridicată sunt dobânzi ridicate, ceea ce reduce dramatic oportunitățile de investiții pentru fondurile de pensii.

A treia lecție este că MMT a murit. Statul nu poate funcționa la nesfârșit cu deficite mari finanțate din emisiuni de monedă. Emisiunea de monedă pentru deficitul public se va transforma inevitabil în inflație care va face titlurile de stat automat ne-atractive pentru investitori dacă nu se acoperă prin dobânzi majorate. Economia se auto-reglează prin intermediul unei crize. Ceea ce mă sperie este că o criză a deficitelor guvernamentale nu are mecanism de intervenție. Cine salvează statele? Nu mă refer la state mai mici din punct de vedere economic decât o corporație multinațională mediocră.

A patra lecție, vine din reacția pieței financiare conținutul planului noului prim ministru britanic. Plafonarea prețului energiei din pixul guvernului nu este în măsură să rezolve criza energetică. Fie el guvernul Britanic fie el alt guvern, și, zic eu, Uniunea Europeană nu sunt mai puternice decât legile economiei. Plafonarea prețurilor fără acoperire are ca rezultat penuria, și, realitatea este că nici un guvern nu-și permite să finanțeze diferența de preț a energiei. Singura soluție, zic eu, este creșterea și diversificarea ofertei de energie. În România, probabil o renegociere a PNRR și repornirea centralelor pe cărbuni ar fi soluția realistă de combatere a puseului inflaționist. De altfel, dacă am în vedere efectul inflaționist, s-ar putea ca PNRR să facă mai mult rău decât bine, efectiv nu-mi imaginez cum se va absorbi o sumă de dimensiunea PNRR in România fără ca prețurile să sară în aer.

Un avertisment

Putem crede că Marea Britanie este un caz special, putem spune că de fapt situația lor este agravată de Brexit, că, dacă ne luăm după unii critici guvernarea britanică a fost de o competență discutabilă în cel mai bun caz, dar ce s-a întâmplat în Marea Britanie este doar un simptom al unei boli internaționale. Și soluția re-pornirii QE, în condiții de inflație, este doar o soluție de moment, care generează în pasul doi probleme foarte complicate pentru Banca Angliei și pentru Marea Britanie.

Există voci care spun că ceea ce s-a întâmplat în UE urmează să se întâmple în toate țările dezvoltate, probabil și în SUA. Se pare că stoparea inflației la nivel internațional va fi un fenomen dureros, complex și probabil criza economică nu va putea fi evitată la nivel mondial.

Spectrul unei crize serioase la nivel european și mondial este din ce în ce mai puternic. România ar putea fi oarecum protejată pentru că deține o diversitate de resurse naturale și energetice dar până la un punct. Volatilitatea bondurilor si a monedelor este ridicată la nivele de alertă.Citeste intregul articol si comenteaza pe Contributors.ro

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Strategia națională pentru dezvoltarea pieței de capital din România, în transparență decizională

Publicat

in

De

Ministerul Finanțelor (MF) a elaborat, în parteneriat cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Strategia națională pentru dezvoltarea pieței de capital din România pentru perioada 2022-2026. Proiectul a fost publicat spre consultare la rubrica Transparență Decizională.

„Scopul primordial al Strategiei a fost construcția unui set de măsuri de reglementare care să asigure un cadru coerent pentru dezvoltarea pieței de capital. Elementele de îmbunătățire cuprinse în strategie vizează facilitarea accesului la finanțare, precum și simplificarea regulilor existente și reducerea incertitudinilor juridice. Piața de capital este o alternativă bună și, sperăm noi, prin această Strategie, una mult mai accesibilă pentru asigurarea necesarului de finanțare din partea mediului privat”, a spus Adrian Câciu, ministrul Finanțelor.

Strategia a beneficiat de asistență tehnică acordatã de Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și este conturată în jurul a nouă obiective: îmbunătățirea condițiilor pentru listarea pe piața de capital; creșterea lichidității pe piața secundară; promovarea, dezvoltarea și creșterea unei piețe active a IMM-urilor; promovarea economiilor în rândul investitorilor persoane fizice; creșterea rolului investitorilor instituționali; facilitarea finanțării pe termen lung prin mecanisme de piață; susținerea digitalizãrii și a inovației financiare; susținerea dezvoltării pieței locale de capital privat (private equity) și de capital de risc (venture capital); stimularea investițiilor verzi.

Elaborarea Strategiei este pasul final, dintr-un proces de trei etape, derulate pe parcursul a doi ani. Prima etapă a constat în elaborarea de către OCDE unui raport privind caracteristicile cheie ale sectorului corporativ, accesul la finanțare și starea actuală a pieței de capital din România. Etapa a fost finalizată în februarie 2021, iar raportul de analiză a sectorului corporativ românesc a inclus și o analiză detaliată a evoluției piețelor de oferte publice primare și secundare de capital privat și a piețelor de obligațiuni corporative.

În ce-a de-a doua etapă a fost prezentat Raportul diagnostic privind problemele structurale și barierele semnificative în dezvoltarea pieței de capital din România.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend