Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Aproximativ 600 de solicitări pe zi pentru testări COVID la domiciliu numai în Județul Constanța

Publicat

in

Conducerea Serviciului de Ambulanţă Judeţean Constanţa a anunţat că are în media 600 de solicitări pe zi pentru testări COVID la domiciliu, iar dintre acestea 62% – 64% ies pozitive.

„Avem aproximativ 600 solicitări de testări la domiciliu în medie în 24 ore. Din acestea 62%-64% sunt pozitivi. Peste acest procent mai sunt şi cei care ies negativi la testul antigen rapid şi cărora li se recoltează şi PCR deoarece prezintă simptome, iar la ei rezultatul vine mai târziu”, a declarat managerul general interimar al Serviciului de Ambulanţă Judeţean Constanţa, Ionuţ Cealera.

Citește și: Arafat atrage atenția: ‘Am ajuns deja la libertatea de dezinformare din partea unor oameni. Avem număr de decese de 300 pe zi, este imens’

Astfel, de vineri, 15 octombrie, de la ora 00 şi până duminică, 17 octombrie, la ora 17, au fost 1199 de solicitări la Serviciul de Ambulanţă Judeţean pentru testarea persoanelor suspecte de COVID.

Incidenţa la nivelul judeţului Constanţa este de 8,23 la mia de locuitori în ultimele 14 zile. În ultimele 24 de ore în judeţul Constanţa au fost confirmate cu COVID 586 de persoane.

Localităţile cu cea mai mare incidenţă din judeţ sunt: Agigea – 13,3, Siliştea – 11,35, Constanţa – 10,66 şi Eforie – 10,45.

NATIONAL

Se întâmplă cu adevărat: Oamenii vor pierde timp din viața lor în următorii ani. Se schimbă rotația Pământului

Publicat

in

Într-o zi, în următorii doi ani, toată lumea de pe glob va pierde o secundă din timpul lor. Momentul exact în care se va întâmpla acest lucru este influențat de oameni, potrivit unui nou studiu, deoarece topirea gheții polare modifică rotația Pământului și schimbă timpul însuși.

Orele și minutele care dictează zilele noastre sunt determinate de rotația Pământului, dar această rotație nu este constantă și se poate schimba ușor, în funcție de ceea ce se întâmplă pe suprafața Pământului și în miezul său topit, potrivit CNN, citat de digi 24.

Aceste schimbări aproape imperceptibile înseamnă ocazional că ceasurile lumii trebuie să fie ajustate cu o „secundă de salt”, care poate părea mică, dar poate avea un impact mare asupra sistemelor de calcul.

Rotația Pământului se accelerează acum

O mulțime de secunde au fost adăugate de-a lungul anilor, dar, după o lungă tendință de încetinire, rotația Pământului se accelerează acum. Pentru prima dată, o a doua secundă va trebui să fie scoasă.

„O secundă negativă nu a fost niciodată adăugată sau testată, astfel încât problemele pe care le-ar putea crea sunt fără precedent”, a explicat un cercetător.

Momentul exact în care se va întâmpla acest lucru este influențat de încălzirea globală, potrivit studiului publicat miercuri în revista Nature. Topirea gheții polare încetinește impactul asupra rotației Pământului și a amânat data cu trei ani, împingând-o din 2026 până în 2029.

Ora universlă coordonată (UTC)

„O parte din a afla ce se va întâmpla în cronometrarea globală depinde de înțelegerea a ceea ce se întâmplă cu efectul încălzirii globale”, a declarat Duncan Agnew, profesor de geofizică la Universitatea California din San Diego și autorul studiului.

Înainte de 1955, o secundă era definită ca o fracțiune specifică din timpul necesar Pământului pentru a se roti o dată în raport cu stelele, apoi a venit epoca ceasurilor atomice extrem de precise, care s-au dovedit a fi un mod mult mai stabil de a defini o secundă fizică.

De la sfârșitul anilor 1960, lumea a început să folosească ora universală coordonată (UTC) pentru a stabili fusuri orare. UTC se bazează pe ceasuri atomice, dar încă ține pasul cu rotația planetei, dar, deoarece viteza de rotație nu este constantă, cele două intervale de timp diferă încet.

Aceasta înseamnă că o „secundă de salt” trebuie adăugată din când în când pentru a le aduce înapoi în aliniere.

Schimbările în rotația Pământului pe termen lung au fost dominate de frecarea mareelor de pe fundul oceanului, ceea ce i-a încetinit rotația. Recent, impactul topirii gheții polare, determinat de oamenii care ard combustibili fosili care încălzesc planeta, a devenit un factor semnificativ.

Pe măsură ce gheața se topește în ocean, apa se deplasează de la poli spre ecuator, ceea ce încetinește și mai mult viteza de rotație a Pământului. Procesul, comparat cu un patinator Ted Scambos, glaciolog la Universitatea din Colorado Boulder, care nu a fost implicat în studiu, descrie procesul ca un patinator artistic care se învârte cu brațele deasupra capului.

Oamenii au cauzat schimbarea rotației Pământului

Pe măsură ce își coboară brațele spre umeri, rotirea lor încetinește. Topirea gheții polare „a fost suficient de mare pentru a afecta în mod vizibil rotația întregului Pământ într-un mod fără precedent”.

„Pentru mine, faptul că ființele umane au cauzat schimbarea rotației Pământului este uimitor”, a mai adăugat un expert.

Dar, în timp ce topirea gheții poate încetini rotația Pământului, există un alt factor în joc atunci când vine vorba de cronometrarea globală, potrivit raportului: procesele din miezul Pământului. Miezul lichid al planetei se rotește independent de învelișul său exterior solid.

Dacă miezul încetinește, învelișul solid se accelerează pentru a menține impulsul și asta se întâmplă în prezent. În ciuda topirii gheții polare, care exercită o influență lentă, în general rotația Pământului se accelerează.

Asta înseamnă că lumea va trebui în curând să scadă o secundă pentru prima dată. „Nimeni nu a anticipat cu adevărat că Pământul va accelera până la punctul în care ar trebui să eliminăm un salt de secundă”, a mai afirmat un cercetător.

Citeste mai mult

NATIONAL

Guvernul a emis ordinul: se construiește o nouă autostradă, care se combină cu un drum expres

Publicat

in

Executivul a adoptat, joi, hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiţii „Autostrada Craiova – Filiaşi şi Drum Expres Filiaşi- Târgu Jiu”, judeţele Dolj şi Gorj. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a spus că această hotărâre a fost adoptată de către Guvern pentru a putea fi demarată licitaţia şi ulterior construirea secţiunii Craiova- Filiaşi (51,5 km) care va avea profil de autostradă, cât şi pentru secţiunea Filiaşi- Târgu Jiu (58,6 km), care va avea profil de drum expres, informează News.ro.

„Ruta de mare viteză dintre Craiova şi Târgu Jiu (110,1 km) va fi formată din două secţiuni cu profiluri diferite (stabilite în baza valorilor de trafic rutier). Pentru a putea fi demarată licitaţia şi ulterior construcţia au fost astăzi, aprobaţi de Guvern, indicatorii tehnico-economici atât pentru secţiunea Craiova- Filiaşi (51,5 km) care va avea profil de autostradă, cât şi pentru secţiunea Filiaşi- Târgu Jiu (58,6 km), care va avea profil de drum expres”, a scris Sorin Grindeanu, joi pe Facebook.

Ministrul PSD a adăugat că „ambele obiective sunt prevăzute în Programul Investiţional 2021-2030, iar pentru implementarea lor este alocată suma totală de 16,53 miliarde de lei, inclusiv TVA”.

„Construirea acestui drum de mare viteză, care tranzitează judeţele Dolj şi Gorj, este finanţată prin Programul Transport (PT) 2021-2027”, a mai precizat Grindeanu.

La începutul şedinţei de Guvern, joi de la Palatul Victoria, premierul Marcel Ciolacu a precizat că este convins  „că putem trece cât mai repede la proiectare şi construire. Sunt 51,5 kilometri de autostradă şi 59 de kilometri de drum expres”.

„Este o investiţie de peste 3,2 miliarde de euro din bani europeni şi de la buget”, a completat şeful Executivului.

content-image

Detaliile tehnice ale autostrăzii și drumului expres Craiova – Târgu-Jiu

Traseul va traversa teritoriul județului Dolj pe o lungime de 47,3 km și județul Gorj, pe o lungime de 62,7 km. Mai mult decât atât, autostrada Craiova–Filiași și drumul expres Filiași–Târgu Jiu va traversa teritoriile a 19 unități administrativ-teritoriale din cele două județe, respectiv: Municipiul Craiova, Ghercești, Șimnicu de Sus, Ișalnița, Almăj, Coțofenii din Față, Brădești și Filiași, din Dolj, precum și Țânțăreni, Turburea, Aninoasa, Săulești, Vladimir, Bărbătești, Jupânești, Târgu Cărbuneșști, Scoarța, Dănești și Târgu Jiu, din Gorj.

”Drumul de mare viteză Craiova – Târgu-jiu, care va realiza conexiunea între Craiova și Târgu Jiu prin autostradă și drum expres, după cum urmează:

– Autostrada Craiova – Filiași (km 0+000 – km 51+503)

– Drum expres Filiași – Târgu Jiu (km 51+503 – km 110+100)

Printre principalele caracteristici prevăzute regăsim:

  • 25 poduri
  • 41 pasaje
  • 13 viaducte
  • 50 de structuri casetate
  • 1 ecoduct
  • 3 Centre de Intreținere și Coordonare
  • 12 parcări de scurtă durată
  • 4 spații de Servicii tip S1
  • 2 spații de Servicii tip S3
  • 9 noduri rutiere localizate în zona:

1) Ghercești (DEx Craiova – Pitești)

2) Mischii (DN65C)

3) Craiova Nord (DN65F)

4) Beharca (DN6)

5) Răcarii de Sus (DN6)

6) Țânțăreni (DN66/DJ661)

7) Săulești (DJ661)

8 ) Târgu Cărbunești (DN67B)

9) Târgu Jiu (VO Târgu Jiu)

content-image

Traseul acestui drum de mare viteză este structurat în 6 loturi cu o lungime totală de 110 km și se va desprinde din Drumul Expres Craiova-Piteşti, din nord-estul Municipiului Craiova și va avea ca punct final în sud-estul Municipiului Târgu Jiu, în Varianta Ocolitoare Târgu Jiu și va traversa următoarele U.A.T.-uri:

Județul Dolj (47,3 km): Ghercești, Simnicu de Sus, Craiova, Isalnița, Almaj, Coțofenii din Față, Brădești, Filiași

Județul Gorj (62,7 km): Țânțăreni, Turburea, Aninoasa, Săulești, Vladimir, Bărbătești, Jupânești, Târgu Cărbunești, Scoarța, Dănești, Târgu Jiu

Valoarea estimată totală a celor două proiecte de mai sus este de 21,69 miliarde lei, fără TVA, iar sursa acestora de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, din cadrul Programului Transport 2021-2027.

Aceste proiecte majore sunt cuprinse în Programul Investițional 2021-2030 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România , elaborat și aprobat de guvernul liberal în perioada 2020-2021.”, arată Ionel Irinel Scrioșteanu.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend