Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Analiză Expert Forum: Șase concluzii de pe urma analizei PNDL 1 și 2

Publicat

in

PNDL 3 stă să înceapă, nereformat şi decuplat de PNRR sau fondurile structurale, deşi atât PNL cât şi USR-Plus au criticat modul cum folosea Dragnea banii de la buget anii trecuţi pentru a cumpăra primari şi susţinere în administraţia locală, arată un raport al Expert Forum publicat miercuri. Documentul face o analiză în premieră a PNDL 1 şi 2 şi propune ce ar fi urgent de făcut pentru ca schema de finanţare a primăriilor cu bani la buget să dea şi rezultate economice, nu doar politice.

Din concluziile raportului:

  • Firmele implicate în PNDL 1 și 2 au avut cifre de afaceri semnificative în ultimii ani. Unele dintre ele au avut creșteri chiar și de 3-4 ori ale cifrei de afaceri, inclusiv în 2020, an cu pandemie. Cea mai mare parte dintre ele au vechime mare, peste 10 ani și un număr semnificativ de angajați, de ordinul sutelor, respectiv capacitate în a implementa lucrări.
  • Cu toate acestea, în cazul celor mai multe dintre firme există legături evidente cu viața politică, cum ar fi proprietari care sunt sau au fost membri de partid sau au ocupat funcții de conducere în instituții publice sau care se află în relații de afinitate. În același timp, am identificat firme care au fost implicate în dosare penale ca persoane juridice sau în cazul cărora asociații, acționarii sau administratorii au fost trimiși în judecată, majoritatea legate de evaziune fiscală, corupție sau achiziții aranjate; în unele cazuri au existat achitări, în altele procedurile nu au fost încă finalizate cu decizii definitive.
  • Un fapt interesant este acela că în cazul unora dintre firmele prezentate în raport există fie conducere comună (un acționar sau asociat), grade de rudenie sau afinitate între proprietari sau alte legături bazate pe interese, fapt care poate indica un anumit grad de monopol al achizițiilor în anumite regiuni.
  • Majoritatea firmelor fac contracte în județul unde au sediul sau în județele vecine, în regiune. Puține firme din datele analizate au făcut contracte cu UAT-uri din județe aflată la distanță, dar sunt și cazuri de firme mari precum Coni, Strabag, Hidroconstrucția, Dugaro care au ajuns în majoritatea regiunilor din țară.
  • Există un număr mic de companii care câștigă un număr mare de achiziții; conform cifrelor existente am concluzionat că 4-5 firme câștigă aproximativ 50-60% din bani. Datele selectate pentru prezentul raport ne arată că se confirmă concluziile anterioare EFOR: în cele mai multe cazuri, un număr mic de firme (4-5) câștigă procente între 40-70% din fondurile din contracte, raportat la 100 până la 200 de contractori pe județ. Reiterăm că nu este o imagine exhaustivă a achizițiilor din PNDL, însă reflectă o parte importantă din banii contractați într-un număr reprezentativ de județe. Dintre județele unde potrivit datelor existente se observă procente mai mari raportat la un număr mai mic de firme se numără Vaslui, Sălaj, Neamț, Mehedinți, Ialomița, Harghita, Bihor sau Bistrița Nădăud. La Galați, patru firme menționate anterior au primit 50% din bani.
  • De asemenea, un număr semnificativ de achiziții au fost realizate cu un număr mic de ofertanți (1-3). Datele de față confirmă același trend: achizițiile cu una și două oferte. Subliniem totuși că numărul mic de ofertanți nu este neapărat un semn de monopol (deși este un indicator serios de luat în calcul), întrucât poate și un indicator al faptului că unele firme nu vor să participe la proceduri de achiziție finanțate din PNDL având în vedere instabilitatea programului (vezi și concluziile Curții de Conturi). Din 3811 achiziții analizate, realizate între 2015 și 2020, 30% au avut un singur ofertant, 15% doi ofertanți și 9% trei ofertanți.

Ce urmează?

Mai mulți lideri politici au vorbit la începutul anului 2021 de un posibil PNDL 3 în toamnă. În ultimii ani rapoartele instituțiilor de control au arătat că există probleme serioase legate de implementarea PNDL, pornind de la lipsa unei baze de date coerente, până la alocări politice sau achiziții aranjate (vezi documentarul ”Dumnezeul Achizițiilor”, realizat de Recorder). Și rapoartele EFOR au arătat că au existat probleme privind transparența alocărilor și că PNDL (și predecesoarele sale) a fost folosit mult timp ca un instrument de control politic, accentuat în perioada electorală.

Datele prezentate în acest raport ne arată că există un număr prea mare de proiecte pentru care nu s-au decontat bani, adică nu s-au început procedurile, s-au blocat pe parcurs sau nu s-au făcut raportări. În orice caz, faptul că există proiecte pentru care s-au semnat contracte acum 4-5 ani și nu s-au decontat fonduri nici acum e o situație care pune sub semnul întrebării implementarea eficientă și corectă a programului. Mai mult, aceste informații confirmă ceea ce arătam în raportul anual de acum trei ani, în care vorbeam despre guvernarea bazar și imprevizibilitatea implementării PNDL.

Programul are nevoie de o transparentizare serioasă, în timp real. Listele trebuie să fie coerente, alocările transparente, iar gestionarea financiară a proiectelor trebuie să devină mai eficientă prin obligarea autorităților locale să raporteze în timp util situaţia la zi. Nu e admisibil ca pe un program de 10 miliarde de euro să nu știm câte proiecte sunt finalizate sau să avem unele care la patru-cinci ani de la semnare nu au niciun decont făcut. Cauzele pot fi multiple, ținând de lipsă de capacitate, probleme legate de achiziții, interferențe politice, dar și încălcarea legislației cu bună știință. Minimul necesare e o platformă online integrată cu date care pot fi exportate, plus creșterea capacității la nivel local pentru a gestiona aceste proiecte. Zece miliarde nu pot fi gestionate doar cu anexe trimise pe hârtie, scrise poate ilizibil și care ajung la minister poate și după câțiva ani.

Comenteaza cu profilul de FB

NATIONAL

Fost președinte de stat care va face pușcărie pentru ultraj la adresa justiţiei

Publicat

in

De

Curtea Constituţională sud-africană a respins vineri extrem de dur o cerere a fostului preşedinte, Jacob Zuma, de a reveni asupra unei hotărâri prin care l-a condamnat la 15 luni de închisoare cu privire la un ultraj la adresa justiţiei, relatează AFP.

Această confirmare a condamnării lui Jacob Zuma nu pune în discuţie eliberarea condiţionată a acestuia, din motive medicale, la începutul lui septembrie, scrie news.ro.

”Cererea în anulare este respinsă”, a anunţat judecătoarea Sisi Khampepe, care a citit hotărârea celei mai înalte jurisdicţii din ţară, în care se cataloghează drept ”păcăleli procedurale” încercarea fostului şef de stat şi a avocaţilor acestuia de a obţine anularea condamnării.

”Majoritatea (judecătorilor Curţii) respinge în mod categoric orice idee potrivit căreia reclamanţii pot fi autorizaţi să masacreze după cum poftesc o procedură judicară care, în toate privinţele, s-a desfăşurat în cel mai mare grad de regularitate”, a continuat Khampepe.

Încarcerat în iulie cu privire la faptul că a refuzat cu încăpăţânare să se prezinte în faţa membrilor unei comisii de anchetă privind corupţia de stat, în timpul preşedinţiei sale (2009-2018), Jacob Zuma, în vârstă de 79 de ani, a fost eliberat condiţionat din motive medicale de la începutul lui septembrie.

Spitalizat în august, în afara închisorii în care a început să-şi ispăşească pedeapsa, el a fost supus unei operaţii al cărei motiv nu a fost dezvăluit.

PROCES DE CORUPŢIE DE LA 21 SEPTEMBRIE

În paralel, o realuare a unui proces împotriva lui Zuma cu privire la corupţie a fost amânată la 21 şi 22 septembrie, în aşteptarea unor noi concluzii cu privire la starea sănătăţii acestuia.

În acest dosar – vechi de 20 de ani -, fostul preşedinte este acuzat de faptul că a primit mită de la gigantul francez în domeniul armamentului Thalès, inclupat la rândul său cu privire la corupţie şi spălare de bani. El este vizat de 16 capete de acuzare de fraudă, corupţie şi şantaj.

Încarcerarea lui Zuma a declanţat un val fără precedent de violenţe şi jafuri în Africa de Sud, soldate cu peste 350 de morţi.

Actualul preşedinte, Cyril Ramaphosa, a denunţat o tentativă orchestrată de destabilizare a ţării.

În urma acestor revolte, 12 suspecţi au fost arestaţi, iar impactul economic al distrugerilor urmează să fie prezentat în mod oficial în trimestrul următor.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Americanii recunosc și își cer scuze pentru EROARE. Atacul cu dronă din Kabul a ucis 10 nevinovați, nu jihadiști ai ISIS-K

Publicat

in

De

Ministrul american al apărării, Lloyd Austin, a prezentat vineri scuze pentru eroarea forţelor americane de la Kabul, produsă cu puţin timp înaintea retragerii şi în urma căreia şi-au pierdut viaţa zece civili, informează AFP preluat de agerpres.

“Ofer cele mai profunde condoleanţe rudelor supravieţuitoare ale celor care au fost ucişi”, a declarat, într-un comunicat, şeful Pentagonului, care a recunoscut că bărbatul vizat era “doar o victimă nevinovată, la fel ca celelalte persoane ucise în mod tragic”.
“Ne cerem scuze şi vom face tot posibilul să învăţăm din această greşeală oribilă”, a adăugat el.

Tot vineri, un general american a recunoscut că atacul cu dronă din 29 august de la Kabul, care a ucis zece civili, printre care până la şapte copii, a fost “o greşeală tragică”.

“Nicio armată nu lucrează la fel de mult ca a noastră pentru a evita victimele civile. Când avem motive să credem că am luat vieţi nevinovate investigăm şi, dacă acest lucru este adevărat, îl recunoaştem”, a declarat generalul Kenneth McKenzie, şeful forţelor americane în Afganistan.

“Este puţin probabil ca vehiculul şi cei care au murit să fi avut legături cu gruparea jihadistă Stat Islamic-Khorasan (ISIS-K) sau să reprezinte “o ameninţare directă pentru forţele SUA”, a declarat presei generalul Kenneth McKenzie.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend