Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

ANALIZĂ Ce prevede decizia CCR care spune că un premier DEMIS prin moțiune NU poate fi propus pentru un alt mandat: Președintele DISTORSIONEAZĂ normele

Publicat

in

Curtea Constituţională a admis, în februarie 2020, prin Decizia nr 85, conflictul de natură constituţională ridicat de preşedinţii celor două Camere de la acea vreme, după ce preşedintele l-a desemnat pe Ludovic Orban să formeze noul Guvern, la scurt timp după ce Cabinetul său căzuse, în Parlament, prin moţiune de cenzură.

În decizia CCR se preciza că ”un comportament constituţional loial constă în desemnarea de către Preşedintele României a unui candidat la funcţia de prim-ministru în vederea realizării finalităţii pentru care a fost construită procedura constituţională a învestiturii/numirii Guvernului, aşadar pentru a atinge „scopul comun de a promova interesele ţării ca un întreg, nu interesele înguste ale unei singure instituţii sau ale unui partid politic care a desemnat titularului funcţiei“.

Citește și: Ludovic Orban s-a DEZLĂNȚUIT după ce PNL a decis să îl propună premier pe Cîțu: Iohannis ar ÎNCĂLCA Constituția. E o aberație!

De aceea, pentru a face posibilă realizarea acestui scop, ”procedura de învestitură trebuie să fie una efectivă, şi nu pur formală”.

”Aceasta impune luarea în considerare a moţiunii de cenzură şi a efectelor sale, consultări cu partidele politice şi evaluarea opţiunilor pentru candidatul la funcţia de prim-ministru în mod serios, sincer şi responsabil. Preşedintele trebuie să depună eforturi în sensul desemnării unui candidat care să poată coagula o majoritate necesară învestiturii Guvernului şi să aibă convingerea că persoana desemnată este în măsură să realizeze acest lucru. În aceasta constă obligaţia de diligenţă la care se referă părţile în conflict, inclusiv Preşedintele, în punctul său de vedere. Tot astfel, candidatul desemnat trebuie să îşi asume acest angajament, la rândul său, tot în mod serios, sincer şi responsabil. Constituie o distorsionare a dispoziţiilor constituţionale desemnarea de către Preşedintele României a unui candidat la funcţia de prim-ministru cu scopul de a nu obţine votul de încredere al Parlamentului şi deci de a nu alcătui un nou Guvern, respectiv susţinerea de către Preşedintele României a unui candidat desemnat pentru funcţia de prim-ministru care să se poziţioneze el însuşi împotriva învestiturii Guvernului pe care l-ar propune”, se arată în decizie.

Astfel, ”în mod contrar contrar obligaţiei de loialitate constituţională, desemnarea candidatului la funcţia de prim-ministru s-a făcut şi cu ignorarea efectelor moţiunii de cenzură, a votului dat, la un interval de timp (o zi de la data adoptării moţiunii de cenzură) care exclude în mod obiectiv intervenţia oricărui element de natură să fi produs o schimbare de optică şi o reconfigurare semnificativă a exprimării votului în Parlament (ţinând seama şi de numărul voturilor în favoarea moţiunii de cenzură)”.

Desemnarea apare astfel ca un act de voinţă unilateral, expresie a voinţei exclusive a Preşedintelui României, care se poziţionează astfel în afara logicii raporturilor constituţionale de separaţie şi echilibru al puterilor în stat şi a efectelor pe care această logică le ataşează actului desemnării candidatului la funcţia de prim-ministru.

Potrivit deciziei CCR, ”întregul ansamblu de acte/fapte/declaraţii ale Preşedintelui României demonstrează distorsionarea sensului firesc al normelor constituţionale referitoare la desemnarea candidatului la funcţia de prim-ministru, faptul că nici măcar nu a existat intenţia de desemnare a unui candidat care să obţină votul de încredere al Parlamentului, ci mai degrabă că a existat intenţia de a nu-l obţine, precum şi, din această perspectivă, o poziţionare antagonică a Preşedintelui faţă de Parlament, cu încălcarea obligaţiei de loialitate constituţională care guvernează interpretarea şi aplicarea Constituţiei şi raporturile dintre autorităţile publice de rang constituţional, ceea ce determină, în consecinţă, un conflict juridic de natură constituţională între Preşedintele României şi Parlament”.

CCR admitea atunci cererile formulate de preşedintele Camerei Deputaţilor şi de preşedintele Senatului şi constata existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Preşedintele României şi Parlamentul României, în legătură cu desemnarea de către Preşedintele României a candidatului Ludovic Orban la funcţia de prim-ministru.

”Având în vedere că existenţa conflictului juridic a fost determinată de desemnarea de către Preşedintele României a candidatului la funcţia de prim-ministru cu încălcarea dispoziţiilor Articolului 103, alineatului 1 din Constituţie, Curtea reţine că această desemnare nu poate declanşa procedura de învestitură a Guvernului. Prin urmare, ca efect al prezentei decizii, desemnarea domnului Ludovic Orban în calitate de candidat pentru funcţia de prim-ministru, urmată de solicitarea votului de încredere pentru programul şi lista Guvernului prezentate de acesta Parlamentului, nu reprezintă „prima solicitare“ de învestitură în sensul Articolul 89, alineatul 1 din Constituţie şi, prin urmare, nu constituie momentul de la care se calculează termenul de 60 de zile prevăzut de acelaşi text constituţional”, se preciza în decizie.

Fostul preşedinte al PNL Ludovic Orban a declarat, vineri, că preşedintele Klaus Iohannis ar încălca Constituţia, dacă l-ar desemna premier tot pe Florin Cîţu, şi că “e o inepţie politică”, în condiţiile în care astfel nu există nicio şansă de a forma o majoritate parlamentară. “Iohannis şi-a încălcat statutul constituţional (…) şi toată acţiunea lui Iohannis în ultimele trei luni de zile nu a făcut altceva decât să distrugă PNL, să distrugă coeziunea, să afecteze pe termen lung interesele fundamentale ale României”, afirmă Orban. El susţine că “o discuţie pe tema suspendării preşedintelui poate avea loc, după ce se vor derula toate evenimentele legate de învestirea Guvernului”, dar admite că e o procedură complicată.

Comenteaza cu profilul de FB
Reclame

NATIONAL

OMS: Testele PCR rămân eficiente în detectarea variantei Omicron a coronavirusului

Publicat

in

De

Testele PCR sunt în continuare eficiente în detectarea noii variante Omicron a coronavirusului SARS-CoV-2 şi sunt în desfăşurare investigaţii pentru a determina dacă această variantă are vreun impact asupra celorlalte tipuri de teste, în special testele antigen rapide, a anunţat duminică într-un comunicat Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), potrivit AFP, scrie Agerpres.

Datele preliminare sugerează că varianta Omicron prezintă ”un risc sporit de reinfectare” comparativ cu celelalte variante, inclusiv Delta, varianta de coronavirus dominantă în prezent şi cunoscută ca fiind foarte contagioasă, mai multe informaţii despre noua variantă (contagiozitate, severitatea bolii, rezistenţa la vaccin, etc.) urmând să fie disponibile în zilele şi săptămânile următoare, a mai anunţat OMS.

Semnalată acestei organizaţii de către Africa de Sud pe 24 noiembrie, noua variantă a fost clasată de OMS drept una de îngrijorare şi numeroase ţări au suspendat legăturile aeriene cu ţările Africii australe, în urma indiciilor că în această zonă varianta Omicron s-a răspândit semnificativ.

Aceste ţări africane protestează vehement faţă de restricţiile de călătorie ce le vizează, iar OMS s-a declarat duminică alături de ele, cerând ”menţinerea frontierelor deschise” şi ”adoptarea unei abordări ştiinţifice” bazate pe ”evaluarea riscurilor”.

”Numărul persoanelor testate pozitiv a crescut în regiunile Africii de Sud afectate de această variantă, dar studii epidemiologice sunt în desfăşurare pentru a înţelege dacă aceasta este efectul Omicron sau al altor factori”, susţine OMS.

În acelaşi timp însă, preşedintele sud-african Cyril Ramaphosa a declarat că varianta Omicron se află la originea înmulţirii cazurilor de COVID-19 în regiunea Guateng, cea mai populată a Africii de Sud, şi a atenţionat că această ţară s-ar putea confrunta în săptămânile următoare cu al patrulea val de COVID-19 din cauza răspândirii noii variante. Numărul cazurilor de COVID-19 confirmate în Africa de Sud a fost de circa 3.000 în fiecare din ultimele zile, dar se observă o creştere accelerată pe parcursul ultimelor săptămâni.

Cât despre simptomele infecţiei provocate de varianta Omicron, OMS menţionează că deocamdată nimic nu sugerează că acestea ar fi diferite de cele ale variantei Delta, dar şi acest aspect mai trebuie investigat. Un medic sud-african care a consultat pacienţi infectaţi cu varianta Omicron a susţinut că aceştia aveau simptome uşoare, dar majoritatea erau bărbaţi sub 40 de ani şi aproape jumătate dintre ei erau vaccinaţi.

Comenteaza cu profilul de FB
Reclame
Citeste mai mult

NATIONAL

Echipa lui Florin Andone a suferit un eşec dur pentru în LaLiga: Cadiz – Atletico Madrid, scor 1-4

Publicat

in

De

Formaţia Cadiz, la care este legitimat Florin Andone, a fost învinsă, duminică, pe teren propriu, cu scorul de 4-1, de echipa Atletico Madrid, într-un meci din etapa a XV-a a campionatului Spaniei.

Învingătorii au marcat prin Lemar ’56, Griezmann ’70, Correa ’76 şi Cunha ’86. Pentru Cadiz a înscris Lozano ’86.

Florin Andone a fost rezervă la Cadiz.

Alte rezultate din LaLiga:

Betis – Levante 3-1 (Juanmi ’54, ’63, ’78 / Mustafi ‘7)

Espanol Barcelona – Real Sociedad 1-0 (Herrera ’77)

Partida Real Madrid – FC Sevilla are loc tot duminică, iar confruntarea Osasuna – Elche este programată luni.

Comenteaza cu profilul de FB
Reclame
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend