Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Afacerile post-pandemie: Am întrebat proprietarul unui lanț internațional de fast food și pe șefa asociației Spa România cum văd viitorul afacerilor lor și ce cred că se va schimba. Care sunt scenariile lor

Avatar

Publicat

in

Zilele acestea mi le petrec la o pensiune de munte. În fiecare dimineață, în timp ce-mi beau cafeaua pe balconul cu vedere spre Bucegi al pensiunii, văd cum ceilalți turiști coboară în parcare, se urcă rând pe rând la volan, coboară în oraș și se întorc cu pungi în care sunt așezate câte 2-3 caserole cu micul dejun și cu tăvițe de carton în care stau paharele de unică folosință pline cu cafea. La prânz, îi văd iar cum pleacă și se întorc cu cutii de pizza sau cu alte caserole cu bunătăți. Am întrebat doi oameni cu afaceri serioase- unul, în zona fast-food-urilor, iar celălalt în zona turismului de spa- cum cred că li se vor schimba afacerile în următorii ani. Iată ce ne-au răspuns.

Dan Paștiu, Dabo Donner: Cred că e evident că trebuie să venim noi în întâmpinarea clienților, nu să-i așteptăm pe ei sa vină la noi

”Sunt două scenarii, din punctul meu de vedere. Așa cum am spus și la începutul crizei, este una foarte bruscă și venită deodată pentru toți la nivel mondial, ca o cădere în prăpastie. Din această cădere, unii nu reușesc să supraviețuiască, iar cei care o fac sigur rămân cu fracturi. Aceștia vor ieși tare greu din “prăpastie”, nu așa cum spun unii, în ”V”. Revenirea va fi grea și anevoioasă. Asta în prima variantă – aceea în care nu e luat în calcul valul doi.

Publicitate

Dacă cumva vom avea și scenariul cu al doilea val de blocaj economic, va fi dramatic pentru majoritatea industriilor și populației. Eu trag mici speranțe că nu vom avea și al doilea val . În cazul acesta, cred că într-un an îmi voi aduce înapoi afacerea acolo unde a fost la începutul pandemiei. Menționez că sunt norocos fiindcă în starea de urgență am reușit să ne pliem repede pe situația întâmpinată și am funcționat cu 29 de locații la nivel național, lucru care nu s-a întâmplat în domeniul Horeca cu nicio francizăromânească . Am spus și cred că adevărata criză economică va începe când se vor termină amânările de plăți pe care statul le numește <<facilitați pentru a susține economia>>, ne spune Dan Paștiu.

  • ”Când va veni și vremea sa plătim din urmă, suntem mulți care nu vom rezista. În rest, IMM Invest este încă doar o promisiune condiționată de plata tuturor taxelor și a ratelor bancare și leasingurilor fără a avea siguranța că se vor da împrumuturile. Acum se vorbește de niște granturi care tare as vrea sa văd dacă și cum se vor da. În următorii 5 ani, Dabo își dorește sa-și pastreze graficul de extindere naționala și internațională și sa ajungă la 100 de locații naționale și 200 in Europa. Acum o lună, am deschis a doua locație in Ungaria iar acum se amenajează prima locație de la Londra. Sper din tot sufletul sa nu dăm de al doilea val și să nu ne pună guvernul bețe-n roate, că de la sprijin mi-am luat gândul.
  • Cred că e evident ca trebuie să ne orientam să venim în întâmpinarea clienților, mergând spre ei, nu să-i așteptam să vină ei la noi. Pe lângă asta, trebuie găsite modalitățile de a da încredere clienților că suntem “safe”, fiindcă asta e marea frică a tuturor in acest moment”, ne-a mai spus Dan Paștiu.

Valoarea totală anuală a pieței de mâncare gătită (restaurante standard, fast-food, cantine, pub-uri și supermarket-uri) în cinci dintre cele mai mari orașe din țară (București, Timișoara, Iași, Cluj și Brașov) s-a ridicat în 2019 la 14,1 miliarde de lei, ceea ce reprezintă o dublare față de nivelul din 2017, de 7,2 miliarde lei, relevă studiul National Foodservice Research, realizat de Hospitality Culture Institute, primul institut independent de cercetare, training și consultanță din România care studiază piața și trendurile din HoReCa.

Valoarea medie a bonului de achiziție, indiferent de tipul de locație, este 42,3 lei.

Pentru perioada post-pandemie, proprietari de afaceri și manageri din domeniul HoReCa se tem că mulți dintre români nu au încredere în implementarea măsurilor de igienizare și distanțare fizică.

Astfel, pentru a se simți în siguranță, 78% dintre românii care intenționează să iasă în oraș au menționat faptul că locațiile unde vor merge ar trebui să aibă o igienizare și dezinfectare programată a spațiilor, iar 77% au menționat că preferă o distanță mai mare între mese față de până acum.

Mai mult, măsurile sanitare obligatorii pentru angajați reprezintă o altă măsură de siguranță pentru că respondenții să se simtă confortabil, în timp de 69% dintre aceștia ar prefera ca locația să dispună de un spațiu deschis, cum ar fi o terasă.

Dar, un motiv important pentru care românii nu intenționează să comande de la delivery este acela al neîncrederii cu privire la angajații firmei de delivery și angajații locației care nu vor respecta măsurile sanitare obligatorii (masca, mănuși), arată un studiu al Hospitality Culture Institute.

Ioana Marian, Asociația Spa România: să oferi o experiență specială clientului, când terapeutul poartă mănuși de plastic și mască, este aproape imposibil

  • ”Din punct de vedere financiar, centrele spa au fost primele închise. Nu s-au mai realizat deloc venituri, dar au fost multe cheltuieli: chirie; produse cosmetice care expirau repede, deoarece în marea majoritate a centrelor spa se folosesc produse naturale 100%; costuri de întreținere piscine, saune etc. Chiar dacă a ajutat faptul că personalul a fost în șomaj tehnic, centrele au înregistrat pierderi semnificative.
  • În plus, după redeschidere, cheltuielile pentru implementarea măsurilor de siguranță sanitară au crescut. Dar aceste costuri nu au putut fi introduse în prețul serviciilor, cererea fiind oricum redusă și în cea mai mare parte formată din clienții deja fideli ai spa-urilor respective”, explică Ioana Marian, secretar general al Organizației Patronale a Turismului Balnear, Preşedintele Asociaţiei SPA România, ambasador al Global Wellnes Day în România.

Pentru a rezista din punct de vedere financiar în următorul an, consultanții recomandă: simplificarea meniului de terapii, reinventarea unor experiențe spa (tendința este spre unicitate și personalizare la maxim), adaptarea prețurilor, regândirea circuitelor spa, și, evident, comunicarea constanța cu clienții.

Din punct de vedere al obiectului de activitate, dacă multe sectoare de activitate au oportunitatea de a se reinventa în această perioadă, în spa, este foarte greu să schimbi fundamental terapiile, care sunt cam aceleași de peste 5000 de ani. Încercările de a le transforma cu ajutorul tehnologiei, de exemplu: masaj pe scaun / aparate nu s-au dovedit de succes, deoarece tot atingerea umană are impactul cel mai ridicat.

  • “Problema este că în spa nu se vând masaje și alte terapii propriu-zise, ci experiențe mulți-senzoriale. Dar să oferi o experiență cu totul specială clientului, în momentul în care terapeutul poartă mănuși de plastic și masca, este foarte greu, aproape imposibil. Motiv pentru care, și după redeschidere, au revenit în spa doar clienții fideli. Acum, la aproape 2 luni de la redeschidere, în medie s-a ajuns la un grad de ocupare de 40% față de vara 2019”, adaugă Ioana Marian.

Din perspectiva clientilor, lucrurile par a fi suferit și ele schimbări.

În perioada 15 mai – 15 iunie a fost făcut un studiu de piață (chestionar online) în cadrul Initiativei de Turism Wellness, pentru a vedea care este impactul pandemiei asupra criteriilor de alegere a vacanțelor post-pandemie.

O parte dintre concluzii, în România:

  • 51,4% dintre românii care au răspuns la studiu sunt mai interesați decât erau înainte de pandemie să se focuseze asupra nivelului de stare de bine și sănătate în viața de zi cu zi
  • 78% au declarat că bugetul pentru vacanțe a rămas același, nu se va schimba după pandemie; 20% își planifică un buget mai redus decât înainte; 2% sunt dispuși să plătească mai mult decât înainte de COVID
  • Din perspectiva criteriilor după care își aleg locația: 77,6% vor opta pentru o locație în natură; 54,1% intenționează să facă tratamente spa în vacanță, 49,4% vor ca vacanța lor să includă activități în natură; 41,2% vor că mâncarea să fie gătită proaspăt, din ingrediente locale
  • 63,3% dintre români vor să-și petreacă următoarele vacanțe la munte și în pădure; 65,3% la mare; 29,6% într-o stațiune balneară; 23,5% într-o capitală / un oraș
  • •6,5% sunt interesați să includă elemente wellness în vacanța lor, dar fără a fi acesta scopul principal al vacanței (wellness fiind definit în studiu că activități care să mențină sau îmbunătățească starea de bine pe plan fizic, emoțional, mental și / sau spiritual – exemplu: fitness, yoga, plimbări cu bicicletă prin natură, experiențe spa etc.); 10,2% vor pleca în vacanță având că obiectiv principal wellness-ul, 13,3% nu se gândesc la asta.

În România, piața spa și în general turismul wellness sunt încă la nivel de nișă. Din studiile efectuate anual rezultă că începând din 2012 piața serviciilor spa de relaxare a crescut între 5 și 14 % în fiecare an și a ajuns în 2019 la valoarea de 29,68 milioane de euro (10,2 mil. euro din terapii spa de relaxare și 19,47 mil. euro din accesele la zonele cu piscine, saune și alte faciliati spa), în creștere cu 14,3%, raportat la 2018.

“Din păcate, nu avem capacitatea să calculăm totalul turismului spa în România (ar presupune să centralizam și valoarea cazărilor, a tuturor meselor, a transportului etc.). În România, după 15 mai, timp de 3 săptămâni, gradul de ocupare a fost de 10-15%. După 3 săptămâni a început să urce, iar acum a ajuns la o medie de aproximativ 40%”, afirmă Ioana Marian.

Ea crede că activitățile de wellness și experiențele spa vor crește accelerat în România. Cu siguranță nu în următorul an, dar din momentul în care se va renunta la mănuși și măști, ritmul de creștere a pieței spa & wellness va fi mult mai mare. De aceea, este foarte optimistă în ceea ce privește dezvoltarea piatei spa & wellness în următorii 5 ani.

“Același efect se va resimți și pe piață balneară, deoarece oamenii au înțeles cât este de important să aibă un sistem imunitar puternic. Și faptul că sănătatea depinde de fiecare dintre noi, nu de doctori sau medicamente. În consecință, mă aștept ca zonele cu factori naturali de cură, cu care România este binecuvântată, să fie mult mai apreciate decât au fost până în pandemie”, concluzionează Ioana Marian.

Acest articol face parte din proiectul Lumea în schimbare, o inițiativă HotNews.ro, susținută de Fundația Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în materialele proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția partenerului nostru.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Guvernul a reglementat denumirile titlurilor și calificativelor conferite celor care termină facultatea

Avatar

Publicat

in

De

Ministerul Educaţiei anuţă că denumirile titlurilor şi calificărilor din învăţământul superior au fost reglementate printr-o hotărâre a Guvernului, precizând că actul normativ este un pas pentru armonizarea legislaţiei naţionale cu cea europeană.

”Executivul a adoptat în şedinţa de astăzi, 7 august 2020, o hotărâre prin intermediul căreia sunt reglementate denumirile titlurilor şi calificărilor conferite absolvenţilor învăţământului universitar de licenţă, înmatriculaţi în anul I de studii în anii universitari 2017 – 2018, 2018 – 2019, 2019 – 2020 şi 2020. Actul normativ stabileşte şi nivelurile de calificare corespunzătoare fiecărei calificări”, arată Ministerul Educaţiei.

Publicitate

Prin aprobarea actului normativ şi a nomenclatorului aferent, instituţiile de învăţământ superior au la dispoziţie un instrument de lucru unitar, în vederea completării diplomelor şi suplimentelor la diplomă pentru absolvenţii învăţământului universitar de licenţă, înmatriculaţi în anul I de studii, în anii universitari menţionaţi.

Citește și: Decizie radicală luată de luptătorul K1 Cătălin Moroşanu! Pentru ce funcție candidează

”În acelaşi timp, se asigură o mai bună pregătire profesională, o inserţie mai sigură pe piaţa muncii a tuturor categoriilor de absolvenţi, o mai bună înţelegere a angajatorilor privind oferta de formare, precum şi o eficientă informare a elevilor, a studenţilor şi a altor categorii interesate privind calificările pe care le pot obţine în sistemul naţional de calificări. De asemenea, actul normativ adoptat astăzi reprezintă un nou pas spre calea armonizării legislaţiei naţionale cu cea europeană. Nomenclatorul propriu-zis constituie punctul de reper pentru completarea corectă a suplimentului la diplomă, instrumentul care contribuie în mod substanţial la optimizarea transparenţei diplomelor şi a calificărilor în spaţiul european”, precizează Ministerul Educaţiei.

Citește și: Gabriela Firea lansează un nou atac dur la adresa Guvernului: Minciuna a ieșit la suprafață

Conform sursei citate, toate acestea vin în contextul în care denumirea calificărilor şi nivelul de calificare capătă o importanţă deosebită în procesul de recunoaştere a calificărilor menţionate în documente europene, precum: Convenţia Internaţională privind recunoaşterea Calificărilor din învăţământul superior, adoptată la a 40 – a Conferinţă Generală UNESCO din 25 noiembrie 2019; Recomandarea Consiliului din 26 noiembrie 2018 privind promovarea recunoaşterii reciproce automate a calificărilor dobândite ca urmare a absolvirii unui ciclu secundar superior de învăţământ şi formare, precum şi a rezultatelor perioadelor de învăţare petrecute în străinătate; Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/2021 a Comisiei din 18 iulie 2018 privind adoptarea unor standarde şi formate tehnice necesare pentru funcţionarea corelării automate prin intermediul platformei IT comune, utilizând clasificarea europeană şi interoperabilitatea între sistemele naţionale şi clasificarea europeană – noul Europass.

”Mai precizăm că, în vederea implementării în continuare a recomandărilor europene şi internaţionale privind recunoaşterea calificărilor, inclusiv recunoaşterea automată şi noul Europass, Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuie să parcurgă o serie de paşi esenţiali pentru acest proces. O etapă importantă din această foaie de parcurs se realizează prin hotărârea aprobată astăzi, care completează actele normative existente cu denumirea titlului calificărilor şi nivelul de calificare, elemente esenţiale în procesul de recunoaştere a calificărilor, pe care România l-a votat în 2019 la Conferinţa Generală UNESCO”, adaugă ministerul.

Până în prezent, titlurile şi calificările au fost reglementate conform H.G. nr. 577/2017 din 9 august 2017 privind aprobarea denumirilor calificărilor şi titlurilor conferite absolvenţilor învăţământului universitar de licenţă, înmatriculaţi în anul I de studii în anii universitari 2014 – 2015, 2015 – 2016 şi 2016 – 2017.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

China doreşte ca preşedintele Trump să nu fie reales, potrivit serviciilor de informaţii americane

Avatar

Publicat

in

De

China ar prefera ca Donald Trump să nu fie reales în alegerile prezidenţiale din 3 noiembrie şi şi-a ”intensificat eforturile de influenţă” înainte de alegeri, au apreciat vineri serviciile de informaţii americane, relatează AFP, citată de Agerpres. Iranul încearcă, de asemenea, să-l ”slăbească pe preşedintele Trump”, în timp ce Rusia foloseşte ”mai multe pârghii în special pentru a-l denigra” pe rivalul democrat Joe Biden, potrivit lui William Evanina, directorul al Centrului Naţional pentru Contra-Informaţii şi Securitate (NCSC).

Acest înalt resonsabil, care supraveghează monitorizarea interferenţelor străine în viaţa politică americană, a emis un comunicat pentru a face bilanţul ameninţării înainte cu mai puţin de trei luni de scrutin.

Publicitate

”Pare dificil pentru adversarii noştri să se amestece sau să manipuleze rezultatele la scară largă”, a spus el la început, în timp ce şi-a exprimat ”îngrijorarea” cu privire la campaniile de influenţă duse, potrivit lui, sub acoperirea Chinei, a Rusiei şi Iranului.

”Considerăm că China preferă ca preşedintele Trump – considerat ca imprevizibil de Beijing – să nu câştige un al doilea mandat. China şi-a intensificat eforturile pentru a influenţa mediul politic” înaintea votului, a declarat Evanina, în timp ce opoziţia dintre Beijing şi Washington se amplifică în fiecare zi.

De asemenea, ”considerăm că Iranul încearcă să slăbească instituţiile democratice americane, preşedintele Trump şi să împartă ţara înaintea alegerilor din 2020′, în special printr-o ” campanie de influenţă online, care răspândeşte ştiri false şi conţinut anti-american”, a spus el.

Dimpotrivă, a continuat William Evanina, ”credem că Rusia foloseşte mai multe pârghii în principal pentru a-l denigra pe fostul vicepreşedinte Biden”, care a apărat opoziţia rusă când era membru al administraţiei Barack Obama.

“Actori legaţi de Kremlin încearcă să sprijine candidatura preşedintelui Trump pe social media şi la televiziunea rusă”, a menţionat el. Potrivit serviciilor de informaţii americane, Moscova a făcut deja campanie pentru Donald Trump în 2016.

Şefii Comitetului de Informaţii din Senat au considerat că publicarea acestor informaţii este ”cel mai bun mod de a combate” imixtiunile.

Dar ”îi încurajăm pe politicienii din ambele părţi să nu folosească aceste informaţii ca armă politică, pentru că ar servi interesele adversarilor noştri”, au adăugat alesul republican Marco Rubio şi colegul său democrat Mark Warner.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend