Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Activiștii woke ard cărți – iar a scrie una a ajuns să fie un pariu înspăimântător -The Telegraph

Publicat

in

A fost vizată și „Tintin în America”, lucru curios, întrucât, deși îi tratează de sus pe americanii nativi, o face cu compasiune: sunt săraci dar mândri și sunt alungați de pe pământurile lor de către americani lacomi. Hergé, autorul seriei, constituie un exemplu clasic în privința motivului pentru care opera cuiva nu poate fi respinsă în bloc, pe baza unor erori izolate.

El a evoluat în timp ca artist. Opera lui timpurie, cum e celebra „Tintin în Congo”, e vădit rasistă, dar Hergé a realizat acest lucru, l-a regretat și în superba carte „Nufărul Albastru” i-a dat lui Tintin un prieten asiatic, un egal, pe care Tintin îl iubea într-atât încât într-un volum ulterior s-a lăsat atras în Tibet de un vis pentru a-l salva de Abominabila Femeie de Zăpadă (ea însăși, s-a dovedit, o victimă a publicității negative). Dacă filtrăm istoria vom pierde înțelegerea evoluției sau nuanțele trecutului.

Un alt motiv pentru care oamenii nu ar trebui să ardă cărți este acela că e josnic și primitiv. ”Am voie să spun asta?”, se întreabă editorialistul și istoricul britanic Tim Stanley.

”Justin Trudeau, premierul aerian al Canadei (Doamne, te rog, nu-l mai lăsa mult în funcție), a declarat că el, „la nivel personal”, este împotriva arderii de cărți, dar că nu avem noi dreptul să le spunem indigenilor ce să simtă sau ce să facă. Atunci când unii au dat foc unor biserici, vara aceasta, Justin a declarat, iarăși, că nu e un lucru bun dar că le poate înțelege motivul (descoperirea unor morminte nemarcate ale elevilor indigeni din școli administrate de biserici).

Trudeau întruchipează o generație prinsă la mijloc între respectul moștenit pentru libera exprimare, proprietate, tradiție și consolarea credinței și, pe de altă parte, incapacitatea de a apăra aceste lucruri în fața acuzațiilor de ordin moral formulate de „victimele istoriei” – sau, mai probabil, de o elită liberală de stânga care le exploatează trecutul pentru a câștiga ori păstra puterea. Până și guvernul britanic, care a pornit un război împotriva curentului woke [progresism radical – n.trad.], are mâinile legate, deoarece mulți dintre miniștrii lui au înghițit pe nemestecate filozofia din care a izvorât curentul woke.

Răspunsul corect este acela că cenzura este aproape întotdeauna greșită și că actualele acuzații formulate în vederea obținerii dominației asupra spațiului public sunt nerezonabile. Ironia sorții face să avem nevoie de o reiterare a certitudinilor liberale mai vechi.

În 1953, într-un moment în care unii americani se porniseră să elimine literatura „subversivă” din biblioteci, președintele Eisenhower s-a abătut de la discursul dinainte pregătit pentru deschiderea anului universitar la Dartmouth pentru a spune un lucru care la apogeul McCarthyismului era temerar, iar astăzi pare radical (nu, aceste subiecte nu sunt nicidecum ceva nou: înaintașii noștri s-au gândit mult și temeinic la ele). „Nu vă alăturați celor care ard cărți”, le-a spus el studenților. „Să nu credeți că puteți ascunde greșelile prin ascunderea probelor că ele au existat vreodată. Să nu vă fie frică să mergeți la biblioteca voastră și să citiți fiecare carte” – atât timp cât o carte nu e fundamental indecentă (în definitiv Ike era totuși un republican).

El a mai adăugat că și comuniștii „fac parte din America. Și chiar dacă ei au idei care contravin alor noastre, dreptul lor de a le rosti, dreptul lor de a le înregistra și dreptul lor de a le pune undeva unde sunt accesibile și altora sunt indiscutabile, pentru că în caz contrar nu mai este America”.

Pe scurt, Occidentul e Occident fiindcă noi nu le spunem oamenilor ce să gândească. Acum am făcut însă un pas înapoi către McCarthyism, tratând greșelile trecutului și radicalismul prezentului ca și cum ar fi o otravă de care trebuie să fim protejați. Și sunt diverse grade de toxicitate. Statuia unui netrebnic bântuind piața centrală a orașului e un subiect rezonabil de dezbatere, dar o carte pe un raft – o carte pentru copii, mai presus de toate – e un lucru atât de straniu prin banalitatea și particularitatea lui încât e și înfricoșător prin implicațiile sale: cât de multe alte lucruri ar putea fi interzise dacă piromanii își vor îndrepta atenția asupra lor?

În consecință, trăim într-o atmosferă de paranoia. Trudeau nu e sigur ce ar trebui să spună. Eu nu sunt sigur ce aș putea spune fără a păți ceva. În octombrie îmi va fi publicată o carte – „Ce s-a întâmplat cu tradiția?” (disponibilă și cu precomandă!) – și, când am terminat acest ultim manuscris din cele cinci scrise în ultimii 15 ani, am trăit o emoție nouă. Teamă. Teamă că voi fi judecat nu pe baza valorii argumentelor mele, ci că voi fi citit de către unii cu scopul de a-mi găsi lucruri ofensatoare și de a deveni ofensați. Această cultură groaznică omoară probabil o mare parte din artă și din cercetare.

Un bărbat care trăiește fără teamă e Donald Trump, de unde și faptul că și-a petrecut a 20-a comemorare a atentatelor de la 9/11 nu în rugăciune, ci la un meci de box. A absentat și de la ceremoniile oficiale organizate la secții de poliție și de pompieri, unde, mă văd nevoit să admit, se bucură de o primire bună. E greu de crezut că George W. Bush era odinioară chipul evlavios al conservatorismului american, pe când acum este Trump, iar această călătorie din punctul A în punctul B nu a fost încă adecvat explicată.

Un lucru totuși voi spune: trei dintre președinții de la comemorare au pornit la război. Trump nu (lui Joe mai dați-i ceva timp). Vă doriți un conducător care spune ce trebuie dar face opusul? Sau unul care nu dă dovadă de respect acolo unde s-ar cuveni dar menține soldații în siguranță? În lumina eșecurilor lui Joe, mulți americani ar putea conchide că „cel mai rău președinte din toate vremurile” nu a fost chiar atât de rău și că argumentele în favoarea unei a doua candidaturi se înmulțesc”, spune istoricul.

Articol de Tim Stanley (istoric și editorialist britanic),The Telegraph (preluare Rador)

Comenteaza cu profilul de FB

NATIONAL

Dezvăluiri explozive despre falimentul City Insurance: Sponsorul principal al FCSB, îngropat de o schemă de împrumuturi fictive

Publicat

in

De

Un director din ASF face dezvăluiri despre ce se ascunde la City Insurance, liderul pieței de asigurări din România și sponsorul principal al echipei de fotbal FCSB: compania a plătit dobânzi reale de 18 mil. euro la împrumuturi false pe care le-ar fi acordat Vivendi, acţionarul majoritar al companiei.

ASF, Autoritatea de Reglementare, începe să vorbească despre ce a găsit în bilanţurile City Insurance, cel mai mare asigurator RCA din România trimis oficial vineri seară în faliment, conform ZF și Mediafax.

Valentin Ionescu, director în ASF responsabil din primăvară de piaţa asigurărilor, spune că în urma unor controale făcute în România şi Elveţia au descoperit că Vivendi, acţionarul majoritar a acordat împrumuturi fictive companiei pentru care se plăteau dobânzi reale la o rată de 10-12%.

”City a plătit din 2017 până în primăvara acestui an 18 milioane de euro ca dobânzi la aceste împrumuturi, dar aceste împrumuturi erau fictive, banii nu au venit niciodată în România, conturile prezentate erau false. Din 2017 încoace, Vivendi a acordat trei împrumuturi de 50 mil. de euro, 25 mil. de euro, iar în primăvara acestui an de 50 mil. de euro. Noi am descoperit că City a plătit chiar în avans către Vivendi dobânzile pentru acest an” a spus el.

Vivendi este o companie unde Dan Odobescu, cumnatul lui Adrian Năstase, este unicul asociat.

Valentin Ionescu a fost trimis director la sectorul asigurărilor în primăvara acestui an pentru a gestiona cazul City Insurance care s-a soldat cu descoperirea unor falsuri.

Situaţia City Insurance era complicată de mai mulţi ani, dar fiecare conducere a plasat dosarul următoarei conduceri.

Nicu Marcu, actualul preşedinte care a fost numit în 2020, a declanşat controalele extinse la companiile de asigurări, inclusiv la operaţiunile din străinătate.

Înaintea lui Nicu Marcu preşedintele ASF a fost Leonardo Badea, actual viceguvernator al BNR, iar înainte de el a fost Mişu Negriţoiu care a fost dat jos în timpul mandatului de către Liviu Dragnea, liderul PSD care avea majoritate parlamentară.

Cei care erau vicepreşedinţi ASF pe sectorul asigurărilor au pasat dosarul Ciy Insurance de la unul la altul, astfel încât s-a ajuns la situaţia de astăzi în care gaura ar putea ajunge la 300 mil. de euro, faţă de 50 mil. de euro în 2017.

Nu există până acum răspunsuri la întrebări: unde sunt banii de la City Insurance şi cum toate autorităţile au lăsat să se umfle acest caz.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Protest al bicicliştilor din Capitală, sub sloganul “Vrem oraşe pentru oameni” / Marş de două ore prin locuri cheie ale oraşului / Posibile restricţii de trafic

Publicat

in

De

Bicicliştii din Bucureşti organizează, sâmbătă, un protest, sub sloganul ”Vrem oraşe pentru oameni”. Participanţii vor pleca într-un marş de două ore prin locuri cheie ale oraşului, pentru derularea evenimentului fiind posibile restricţii de trafic., scrie news.ro. ”A 16-a ediţie a Marşului Bicicliştilor din Bucureşti are loc sâmbătă, 18 septembrie 2021, sub sloganul ”Vrem oraşe pentru oameni!”. Protestul pentru echitate în trafic este organizat de Street Delivery, OPTAR, Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti şi Greenpeace România în cadrul Săptămânii Europene a Mobilităţii”, au transmis organizatorii. Adunarea bicicliştilor va începe de la ora 13:30 la intrarea Charles de Gaulle a parcului Herăstrău. Plecarea în marş se va face la ora 14:00 pe un traseu de două ore prin locuri cheie ale oraşului.

”Numărul maxim de participanţi agreat de Primăria Municipiului Bucureşti este de 500, iar participarea copiilor sub 14 ani a fost interzisă de Comisia pentru Adunări Publice. Participanţii sunt rugaţi să poarte mască pe tot parcursul marşului pentru a se proteja de poluarea din oraş şi de riscul infectării cu Covid”, au mai precizat organizatorii.
Revendicările Marşului Bicicliştilor:

• Dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete astfel încât să respecte standardele stipulate în PMUD

• Accesibilizarea trotuarelor pentru ca ele să poată fi utilizate de pietoni, nu ca locuri de parcare pentru maşini

• Benzi unice pentru transportul public

• Publicarea unui calendar oficial care să conţină angajamentele anuale ale PMB pentru realizarea infrastructurii de transport alternativ

• Transparenţă în cheltuirea banului public

• Iniţierea şi susţinerea unui dialog real cu cetăţenii pe temele de interes public

”După aproape un deceniu de proteste ale bicicliştilor, Bucureştiul rămâne una dintre cele mai poluate şi congestionate capitale ale Europei, cu un trafic auto exasperant şi cu o infrastructură dezastruoasă pentru biciclete şi transport alternativ. Cerem noii administraţii aceleaşi lucruri de bun simţ pe care le-am revendicat de fiecare dată: implementarea măsurilor de siguranţă rutieră, încurajarea transportului alternativ, accesibilizarea spaţiilor publice, benzi dedicate transportului în comun, trasee dedicate utilizării bicicletei. Le cerem cu atât mai mult cu cât actualul Primar General Nicuşor Dan le-a revendicat la rândul său în ultimii 10 ani şi le-a promis pentru câştigarea acestui mandat.
Numărul utilizatorilor de biciclete şi trotinete electrice creşte în fiecare zi, mai ales în contextul pandemiei: curieri, părinţi, oameni în drum spre muncă traversează zilnic puncte cheie ale oraşului, expunându-se riscului de accidente. Infrastructura necesară stagnează, iar pietonii şi bicicliştii lipsesc în continuare de pe lista de priorităţi a Primăriei”, au mai transmis iniţiatorii acţiunii.

Potrivit acestora, conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) adoptat de PMB încă din 2017, Bucureştiul ar trebui să aibă cel puţin 250 de kilometri de trasee dedicate transportului alternativ până în 2030.

În Bucureşti sunt peste 1800 km de străzi, însă lungimea pistelor de biciclete nu depăşeşte 20 km.

”Din păcate, nici Primarul Nicuşor Dan nu a început în primul an de mandat vreun proiect care să vizeze implementarea PMUD, evitând totodată să prezinte un calendar concret de amenajare a infrastructurii dedicate transportului alternativ. În 2013, Nicuşor Dan a participat la Marşul Bicicliştilor în calitate de activist pentru un oraş sănătos, fiind în acord cu solicitările făcute de participanţii la marş. Astăzi se află în poziţia în care are toate instrumentele să implementeze solicitările pe care le-a susţinut atunci. Pentru a atinge ţinta de 250 de km de trasee dedicate transportului alternativ în Bucureşti până în 2030 (aşa cum este prevăzut în actualul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă), ar trebui ca actuala administraţie să finalizeze minim 90 km de piste pe durata acestui mandat.
Dreptul la oraş pentru fiecare dintre cei care trăiesc în el este acut încălcat în condiţiile unui trafic care generează poluare, stres, sufocă oraşul şi blochează accesul oamenilor pe trotuare. Utilizarea bicicletei în Bucureşti a rămas mai degrabă un gest de curaj decât un comportament firesc. La protestul din 18 septembrie vrem să reamintim autorităţilor că sănătatea şi echitatea în oraş depind în mod vital de infrastructura verde pe care o oferă”, au mai transmis organizatorii.

Traseul Marşului Bicicliştilor 2021: Parc Herăstrău (intrarea Charles de Gaulle) – Bd. Mareşal Constantin Prezan – Arcul de Triumf – Şos. Pavel Dimitrievici Kiseleff – Piaţa Victoriei – Şos. Nicolae Titulescu – Pasajul Basarab – Splaiul Independenţei – Pasaj Ciurel – Şoseaua Virtuţii – Splaiul Independenţei – Şos. Grozăveşti – întoarcere la Intrarea Grozăveşti – Şos. Grozăveşti – Pasaj Basarab – Şos. Nicolae Titulescu – Piaţa Victoriei – Calea Victoriei – Bd. Regina Elisabeta – Bd. Schitu Măgureanu – Pod Haşdeu – Piaţa Arsenalului – Calea 13 Septembrie – intrare MNAC (Palatul Parlamentului).

Marşul se va finaliza în curtea Senatului României, unul dintre punctele-cheie ale evenimentului-manifest Street Delivery 2021, cu un concert şi alte surprize.

Participanţii care doresc să ia parte la Street Delivery sunt rugaţi să aibă la îndemână codul QR din certificatul Covid.

Poliţia Rutiră anunţă că deplasarea se va face pe banda I de circulaţie şi va exista posibilitatea restricţionării traficului rutier progresiv, daca situaţia o va impune.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend