Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

9 puncte importante din OUG referitoare la împușcarea urșilor. Cine ia decizia finală dacă un urs va fi omorât

Publicat

in

Ministerul Mediului a publicat Ordonanța de Urgență care prevede modalitățile prin care urșii pot fi împușcați sau eutanasiați „în situațiile critice care pun în pericol viața sau integritatea corporală a cetățenilor.” Decizia de eliminare a unui urs se ia prin votul unei echipe de intervenție locală care va fi condusă de primar sau viceprimar. Care sunt principalele prevederi ale ordonanței care a ajuns astăzi pe masa Guvernului?

1. Cum respectă ordonanța de urgență Directiva europeană privind habitatele?

În preambulul actului normativ se precizează că Directiva 92/43/CEE a Consiliului European din 1992, referitoare la conservarea habitatelor naturale menționează explicit la Art. 16 faptul că fiecare stat membru poate decide să intervină în populația de animale sălbatice (adică să le ucidă) în anumite situații:

„Punctele: (b) și (c ) menționează explicit situațiile în care un stat membru poate interveni în populația de animal sălbatic strict protejat cu condiția să nu fie alternative satisfăcătoare pentru derogare, astfel: ”(b) pentru a evita daunele grave asupra recoltelor, efectivelor de animale, pădurilor, exploatațiilor piscicole, apelor și altor forme de proprietate (c) în folosul sănătății și siguranței publice sau pentru alte motive cruciale de interes public major, inclusiv din rațiuni de ordin social sau economic și în situații care ar avea efecte benefice de importanță majoră asupra mediului”, se arată în textul ordonanței.

2. Cine decide dacă un urs trebuie eliminat sau relocat?

Ordonanța de urgență prevede că se vor înființa echipe de intervenție formate din: primarul sau viceprimarul unității administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs incidentul, personal al unităților de jandarmi din localitatea respectivă, personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului fondului de vânătoare și un medic veterinar împuternicit.

Conducătorul acestei echipe va fi primarul sau viceprimarul.

Notă: Potrivit precizărilor făcute HotNews.ro de către directorul de Comunicare al Ministerului Mediului, personalul tehnic angajat al fondului de vânătoare nu înseamnă același lucru cu vânătorul (membru în asociația de vânătoare).

„În situația în care nu există contract încheiat între unitatea administrativ-teritorială și Gestionar (gestionarul fondului de vânătoare) sau în cazul în care personalul tehnic de specialitate angajat al Gestionarului nu se prezintă la acțiunea de intervenție imediată, din echipa de intervenție va face parte personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere, se mai arată în ordonanță.

Decizia de intervenție se ia prin votul majorității echipei de intervenție.

3. Care sunt „metodele de intervenție” în cazul atacului unui urs?

Potrivit ordonanței, intervenția imediată asupra exemplarelor de urs în intravilanul localităților se efectuează gradual prin următoarele metode:

a) îndepărtarea prin diverse mijloace;

b) tranchilizare și relocare;

c) extragere prin eutanasiere sau împușcare.

Intervenția se face gradual, începând cu metoda „îndepărtării”. Dacă aceasta nu funcționează, se trece la tranchilizare și relocare.

4. Când se decide uciderea ursului?

„Extragerea ursului prin eutanasiere sau împușcare se face în următoarele situații:

a) dacă intervențiile prin metoda îndepărtării și tranchilizării/relocării nu dau rezultate;

b) dacă siguranţa şi securitatea cetăţenilor sau a bunurilor de orice fel aparţinând acestora sunt puse in pericol;

c) dacă siguranţa şi securitatea membrilor echipei de intervenţie sunt puse în pericol;

d) în cazul în care exemplarul în cauză este rănit în cursul acțiunii de intervenție și nu sunt identificate alte soluții conform prezentei Ordonanțe de urgență;

e) dacă exemplarul în cauză este prins într-o capcană neautorizată și nu sunt identificate alte soluții conform prezentei Ordonanțe de urgență;

f) dacă exemplarul în cauză prezintă răni incompatibile cu viața.

5. Cine omoară ursul?

Actul normativ prevede că arma de vânătoare poate fi folosită exclusiv de personalul tehnic de specialitate angajat al Gestionarului sau de către personalul Gărzii forestiere. În ceea ce privește eutanasierea, aceasta se face de către medicul veterinar din echipă, cu ajutorul celorlalți membri.

6. Ce se întâmplă cu animalul ucis?

După ce ursul este împușcat sau eutanasiat, blana și craniul sunt predate Gărzii forestiere și rămân în proprietatea statului (intenția declarată este de a preveni uciderea pentru trofeu).

Carcasa exemplarului extras prin împușcare revine Gestionarului care a efectuat extragerea și poate fi folosită conform normelor stabilite de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor în vigoare sau va fi distrusă prin incinerare dacă intervenția a fost efectuată de Garda forestieră sau exemplarul a fost extras prin eutanasiere.

7. Pot fi împușcate și ursoaice cu pui?

„În cazul femelelor, intervenția se va efectua cu precădere prin metoda îndepărtării sau prin metoda tranchilizării/relocării; în cazul extragerii prin împușcare a unui exemplar de sex feminin cu pui, puii vor fi relocați de urgență în cadrul unor centre de reabilitare sau adăposturi autorizate”, scrie în actul normativ.

8. Cine suportă costurile intervenției?

Costurile intervenției sunt plătite de primăria unde a avut loc incidentul și sunt apoi decontate de Ministerul Mediului.

9. Care este principala modificare față de modul în care se face intervenția în acest moment?

Decizia în cazul eliminării unui urs se ia pe plan local, de către membrii echipei de intervenție, fără a mai fi nevoie de acordul Ministerului Mediului. Și nici nu se va mai parcurge traseul procedural de până acum.

Citește aici textul integral al proiectului Ordonanței de Urgență (și anexele).

Citește care sunt principalele probleme ale acestui act normativ și comentariile unui ONG specializat în prevenirea abuzurilor.

Comenteaza cu profilul de FB

NATIONAL

Adina Vălean, după discuția cu Florin Cîțu: România trebuie să fie parte din rețeua de transport feroviar de mare viteză

Publicat

in

De

Premierul Florin Cîțu și comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, au participat vineri seara la dineul oficial ce a marcat închiderea evenimentelor organizate la București cu prilejul Anului European al Căilor Ferate.

La final, Adina Vălean a relatat pe Twitter ce a discutat cu premierul Cîțu, pe tema modernizării rețelei de căi ferate din România.

„Prin-ministrul Florin Cîțu: ‘Nu vreau doar să îmbunătățesc infrastructura feroviară. Vreau să facem saltul spre trenuri de mare vitează.’ România trebuie să fie parte din rețeaua de transport feroviar de mare viteză care conectează întreaga Europă”, scrie Adina Vălean pe Facebook.

Pe domeniul Transporturilor, Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) depus de România la Bruxelles presupune „2 reforme majore și 4 tipuri principale de investiții, iar bugetul total propus însumează 7,62 miliarde euro” – totul cu termenul limită 2026. Pe feroviar ținta e modernizarea a peste 300 de kilometri de cale ferată, dar și achiziția de trenuri noi și, ca experiment, de trwenuri pe hidrogen.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Certificatul verde intră în VIGOARE de luni: REGULILE și locațiile în care acesta va fi obligatoriu

Publicat

in

De

Certificatul verde va fi obligatoriu în restaurante, la nunți și la activități în spații închise începând de luni. Utilizarea documentului a fost aprobată vineri de Guvern, iar hotărârea a fost publicată în Monitorul Oficial.

Guvernul Cîțu a adoptat vineri noi măsuri pentru desfășurarea unor activități în condiții de siguranță sanitară în timpul pandemiei. Dacă într-o localitate incidența este între 3 și 6 la mia de locuitori, petrecerile de la nunți și botezuri pot fi organizate în spații închise doar cu invitați vaccinați, testați sau trecuți prin boală, folosindu-se certificatul verde.

Citește și: Autoritățile din Italia AU DECIS – Antivacciniștii PIERD LUPTA, certificatul verde este legitim şi nu încalcă viaţa privată

În localitățile în care incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 3 la mia de locuitori și mai mică sau egală cu 6 la mie, noile norme prevăd că activitățile sunt permise doar cu participarea următoarelor categorii de persoane: vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore și care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.

Potrivit comunicatului de presă al Guvernului, obligația de a prezenta rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, nu mai vechi de 72 de ore, sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, nu mai vechi de 48 de ore, nu se aplică în cazul copiilor sub 6 ani.

Astfel:

1. în spațiile închise sau deschise, competițiile sportive se pot desfășura pe teritoriul României cu participarea spectatorilor până la 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu asigurarea unei distanțe de minimum 1 metru între persoane și cu purtarea măștii de protecție

2. organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte sunt permise cu participarea publicului până la 50% din capacitatea maximă a spațiului și cu purtarea măștii de protecție

3. organizarea de evenimente private (nunți, botezuri etc.) cu un număr de participanți de maximum 200 de persoane în interior și cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană

4. organizarea de cursuri de instruire și workshopuri pentru adulți, inclusiv cele organizate pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene, este permisă cu un număr de participanți de maximum 150 de persoane în interior și de maximum 200 de persoane în exterior, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măștii de protecție și cu respectarea normelor de sănătate publică stabilite prin ordinul ministrului sănătății

5. organizarea de conferințe este permisă cu un număr de participanți de maximum 150 de persoane în interior, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măștii de protecție și cu respectarea normelor de sănătate publică stabilite în ordinul ministrului sănătății

6. organizarea de mitinguri și demonstrații este permisă cu un număr de participanți de maximum 100 de persoane

7. activitatea restaurantelor și cafenelelor, în interiorul clădirilor, precum și la terase este permisă până la 50% din capacitatea maximă a spațiului în intervalul orar 5:00 – 2:00

8. activitatea în baruri, cluburi și discoteci este permisă fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului în intervalul orar 5:00 – 2:00

9. activitatea cu publicul la jocurile de noroc este permisă până la 50% din capacitatea maximă a spațiului

10. activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de administrare a piscinelor interioare este permisă fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului

11. activitatea operatorilor economici care administrează locuri de joacă pentru copii în spații închise este permisă fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 5:00 – 24:00

12. activitatea operatorilor economici care administrează săli de jocuri este permisă fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului în intervalul orar 5:00 – 2:00

13. activitățile sportive și recreative în aer liber sunt permise cu participarea a maxim 10 persoane care nu locuiesc împreună, în condițiile care vor fi stabilite prin ordin comun al ministrului Culturii și ministrului Tineretului și Sportului.

De asemenea, în cazul județelor/localităților cu incidența cuprinsă între 4 și 6 la mia de locuitori, sălile de sport și/sau fitness pot funcționa fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 7 mp pentru fiecare persoană.

Organizatorii/operatorii economici care desfășoară activități potrivit Hotărârii Guvernului nr. 932/2021(nn: ref prelungirea stării de alertă) au obligația de a scana codul QR de pe certificatul digital al Uniunii Europene privind COVID-19 folosind secțiunea „Verificare reguli interne” din aplicaţia mobilă „Check DCC” pentru verificarea autenticităţii, valabilităţii şi integrităţii certificatului, fără a se reține niciun fel de date sau informații din certificatul verificat.

Persoanele fizice provenite din state ale căror autorități nu emit certificate digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19 sau documente compatibile cu aceste certificate, fac dovada vaccinării, testării sau vindecării de infecția cu virusul SARS-CoV-2 prin intermediul unui document, pe suport de hârtie sau în format electronic emis de respectivul stat.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend