Conecteaza-te cu noi

ACTUAL

Filmele western se bucură de o „Renaștere” în zilele noastre, însă eroii de altădată nu mai sunt chiar la fel

Publicat

in

Regizorii de film simt din nou atracția genului western în cinematografia modernă, dovedind că fascinația față de Vestul Sălbatic este cât se poate de vie și în prezent. Însă eroii filmelor de altădată nu mai sunt prezentați chiar la fel în lungmetrajele din zilele noastre, scrie The Conversation.

Unul dintre cele mai recente exempe în acest sens este filmul The Dead Don’t Hurt – scris, regizat și produs de actorul american Viggo Mortensen -, care și joacă unul dintre cele două roluri principale.

Legendarul Kevin Costner a adus și el un suflu nou genului cu al său Horizon: An American Saga, o continuare după 35 de ani a Dancing With Wolves („Dansând cu lupii”), un western care nu are nevoie de nicio prezentare.

Genul western s-a ridicat ca Pasărea Phoenix din cenușa lipsei de interes la începutul secolului XXI, dar, după cum se întâmplă cu orice renaștere, există anumite aspecte ale tradiției care rămân cioplite în stâncă, în timp ce altele sunt reevaluate de ochiul critic al modernității.

Pe de o parte, acest fenomen de reasumare a Vestului Sălbatic este o alegere estetică clară și intenționată: diligențe, căruțe, orășele dărăpănate, ranch-uri, tufișuri rostogolitoare, saloane, grajduri și deșerturi sunt încă elemente de bază ale acestei lumi cinematografice. Primele filme western au spus în aceste spații poveștile de eroism care aveau să definească genul și într-o bună parte identitatea americană.

Însă ar fi nedrept să rezumăm genul western, indiferent că ne referim la interpretările sale clasice sau la cele moderne, la o mână de imagini sau clișee romantice. Una dintre cele mai valoroase creații ale sale este arhetipul „frontieristului”. În România comunistă am avut propria accepțiune a termenului, în paradigma Vestului Sălbatic frontieristul, sau omul de la frontieră, era acel personaj deopotrivă erou, deopotrivă proscris. 

Un exemplu clasic este cel al personajului Ethan Edwards jucat de John Wayne în filmul The Searchers din 1956. Edwards întrupează poziții morale care, la suprafață cel puțin, sunt mai greu de reconciliat. Decenii mai târziu, acest arhetipc al tipului „aparent rău, dar în cele din urmă bun” va fi întrupat din nou de o legendă a westernului: Clint Eastwood în al său film Unforgiven din 1992.

Unul dintre lucrurile care nu s-au schimbat în noile filme western este atracția față de aceste arhetipuri de demult.

Genul western a fost întâi unul literar

Deși Hollywood a făcut genul western cunoscut în întreaga lume, originile sale sunt unele care ar putea să facă o parte a publicului modern să strâmbe din nas. În esență, el a început ca gen literar creat de coloniștii puritani de pe Coasta de Est a Americii ca parte a așa-zisului „Destin evident” (Manifest Destiny), o formă incipientă a ideii excepționalismului american.

Răspândită de jurnaliști americani proeminenți din secolul XIX, ideea Destinului evident legitimiza și justifica expansiunea teritorială a SUA către vestul continentului nord-american ca o datorie cetățenească și democratică. 

Modul în care presa a contribuit la răspândirea unor astfel de idei este explorată pe larg în filmul western News of the World din 2020, unul care spune povestea unei fete tinere care este ținută ostatică de amerindieni și în care Helena Zengel și Tom Hanks sunt cap de afiș.

Iar genul western a documentat momente de reper din istoria americană. Evenimente precum Războiul Civil – și lupta împotriva sclaviei -, anexarea Texasului și lupta sa pentru independență, construirea primei căi ferate intercontinentale, crearea primelor rezervații pentru amerindieni șamd. au inspirat povești ale curajului, contradicțiilor, sacrificiului și inovației.

Westernul a fost mereu introspectiv

Însă, indiferent de originile sale, westernul este indisolubil legat de nașterea cinematografiei. Personajele create de autori americani ale căror nume nu mai spun nimic în ziua de azi au apărut mai târziu pe marele ecran într-o mitologie populată de bandiți, proscriși, șerifi, vânători și cowboy – oameni cu interese expansioniste și aventuriere, motivate de nevoie sau lăcomie.

O altă temă populară a westernului este cea în care frontiera dintre Vestul Sălbatic și restul Statelor Unite este un simbol mental, spiritual și politic pentru ceea ce avea să devină etosul american. În această zonă de frontieră scepticismul și ambiguitatea morală coexistă în eroi care au însă un simț puternic al onoarei. 

John Ford, Howard Hawks, Sam Peckinpah, Anthony Mann, Sergio Leone și John Sturges sunt doar câțiva dintre regizorii clasici care au reinventat figura cavalerului rătăcitor în prerii.

În esență, westernul vine cu o formulă narativă care explică făurirea unei națiuni. Însă în același timp o hrănește, orientează și pune sub semnul întrebării. Westernul este pentru America ceea ce a fost tragedia pentru grecii din Antichitate.

Și atunci, ce e diferit la filmele noi?

După ce au ajuns să fie considerate desuete pentru o scurtă perioadă de timp la sfârșitul secolului XX, filmele western au cunoscut un reviriment construit pe un omagiu adus genului, dar cu o aplecare puternică spre a demistifica viața oamenilor de rând ce au trăit în Vestul Sălbatic.

Admirația pentru sacrificiul eroic încă poate fi văzută în „remake”-uri moderne precum cele ale 3:10 to Yuma (2007) sau True Grit (2010), în timp ce alte filme noi au adaptat romane și biografii mai puțin cunoscute publicului din afara SUA pentru a arăta pe marele ecran consecințele negative ale violenței.

Există loc pentru renegații Războiului Civil american în pelicula The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007), precum și pentru aspectele respingătoare ale capitalismului în incomparabilul There Will Be Blood, lungmetrajul din 2007 al regizorului Paul Thomas Anderson care e sus de tot în toate clasamentele de tip „top 10” ale celor mai bune filme făcute în secolul XXI.

Revirimentul westernului în cinematografie vine cu o notă critică modernă: noțiunea de făurire a unei națiuni și condițiile grele de viață ale pionierilor care au colonizat Vestul american sunt desacralizate și date jos de pe piedestalul romantismului.

În schimb, povești precum cea a lui Hugh Glass din The Revenant (2015), cea care avea să îi aducă lui Leonardo DiCaprio primul și până acum singurul Premiu Oscar al carierei, reflectă lupta reală pe care a dus-o omul împotriva forțelor naturii în teritoriile de frontieră.

Alți protagoniști noi, ca de exemplu căpitanul Joseph Blocker din filmul Hostiles (2017), arată traumele psihologice cu care se înfruntă omul din cauza propriilor acțiuni violente.

Au existat și alte abordări mai noi și mai îndrăznețe, precum cea a lui Quentin Tarantino în al său faimos Django Unchained (2012), un film cu un protagonist de culoare rar (dar nu unic), în care violența devine limbaj. O altă abordare altfel este cea a lui Tommy Lee Jones în The Homesman (2014), care spune o poveste neromanțată a femeilor care au decis să se întoarcă acasă pe Coasta de Est a SUA după ce nu au reușit să îndure condițiile aspre în Vestul Sălbatic.

Mai recent, unul dintre personajele emblematice ale Vestului Sălbatic, „Calamity Jane”  a avut parte nu de unul, ci două filme. Al doilea dintre ele a fost produs pentru platforma de streaming Tubi și a trecut relativ neobservat după lansarea sa mai devreme în cursul acestui an. Judecând însă după puținele recenzii, nu s-ar putea spune că a fost o mare pierdere pentru spectatori.

Însă primul, producția de animație franco-daneză Calamity, a Childhood of Martha Jane Cannary, a fost pe larg apreciată de criticii de film după premiera sa în 2020 și a câștigat mai multe premii internaționale. Calamity respune povestea adevărată a personajului titular într-un mod pitoresc și încororează numeroase teme care au făcut genul western atât de apreciat de generații întregi de spectatori.

Regizorul Rémi Chayé abordează mitul lui „Calamity Jane” prin distilarea esenței westernului: interdependența dintre călătoria fizică și cea psihologică, singurătatea eroului în fața pericolului, importanța comunității, dorința de aventură și romantismul cotidianului, cafeaua deasupra unui foc făcut în sălbăticia neîmblânzită care nu îi cruță pe cei slabi.

Regizorul Kelly Reichardt abordează un ton și mai contemplativ pe parcursul celor două filme ale sale în care documentează viața cotidiană a escrocilor de la frontiera Vestului american și ale familiilor lor: Meek’s Cutoff (2010) și First Cow (2019).

Westernul s-a renăscut în secolul XXI, demistificând însă motivele sale și punând sub semnul îndoielii, nu fără nostalgie și admirație, unele dintre aspectele mai întunecate ale unei istorii care încă mai are lucruri de dezvăluit, conchide The Conversation.

Sper că ți-a plăcut ediția specială de weekendul acesta a rubricii Nerd Alert. În cazul în care ai dori să citești și rubrica de duminica trecută, o poți găsi aici:

Loading

ACTUAL

Argeșul celebrează victoria lui Nicușor Dan și dispariția PSD+AUR: Restaurantele fac azi cinste după înfrângerea PSD și AUR în orașele județului

Publicat

in

O val de bucurie a cuprins orașele Pitești și Curtea de Argeș, după ce rezultatele alegerilor prezidențiale au arătat o victorie clară a lui Nicușor Dan. Acest rezultat a fost interpretat ca o respingere fermă a PSD și a partidului AUR, condus de George Simion, cunoscut pentru pozițiile sale extremiste și rusofile.

Pentru prima dată în ultimii 35 de ani, PSD și aliații săi, inclusiv AUR, au pierdut votul în principalele orașe din Argeș. Această schimbare radicală a fost primită cu entuziasm de mulți locuitori, care au sărbătorit în miez de noapte victoria lui Nicușor Dan și perspectiva dispariției politice a PSD și AUR.

În semn de recunoștință față de alegătorii care au contribuit la acest rezultat, patronii unor restaurante din Pitești și Curtea de Argeș au anunțat că vor face cinste pe parcursul zilei de astăzi.

„Am petrecut și sărbătorit toată noaptea și continuăm și azi. Facem cinste tuturor celor care și-au arătat inteligența ieri și au votat pentru viitorul european al României și al Piteștiului”, a declarat patronul unui mic restaurant din Pitești.

Un alt patron de local din Curtea de Argeș a mărturisit că se simțea rușinat de concitadinii săi, care, din cauza nivelului scăzut de educație, au fost atrași de un extremist periculos pentru țară. „Toată ziua și noaptea de luni vom sărbători victoria lui Nicușor și punem la dispoziție 15 butoaie cu bere. Curtea de Argeș și-a revenit și a arătat că știe ce vrea: o țară europeană și un oraș regal scos din ghearele PSD și AUR”, a adăugat acesta.

Această atmosferă de sărbătoare reflectă o schimbare semnificativă în peisajul politic local, unde electoratul urban a respins categoric discursul populist și extremist, optând pentru un viitor pro-european.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Viktor Orbán și George Simion: o alianță care subminează valorile europene

Sprijinul acordat de Viktor Orbán lui George Simion, liderul AUR cunoscut pentru retorica sa anti-maghiară, a stârnit îngrijorări serioase în rândul comunității maghiare din România și în rândul susținătorilor valorilor europene. O alianță care pune în pericol coeziunea regională.

Loading

Publicat

in

Într-o perioadă în care Europa se confruntă cu provocări tot mai mari în ceea ce privește coeziunea internă și apărarea valorilor democratice, o nouă controversă ridică semne de întrebare privind direcția politică a Ungariei sub conducerea lui Viktor Orbán. Premierul ungar, cunoscut pentru politica sa iliberală și tendințele autoritare, a surprins opinia publică prin sprijinul declarat pentru George Simion, liderul partidului AUR din România – o formațiune cu un discurs deseori extremist, naționalist și xenofob.

Această decizie a lui Orbán este cu atât mai șocantă cu cât George Simion este perceput drept una dintre cele mai vocale figuri anti-maghiare din politica românească contemporană. În 2019, Simion a fost implicat în incidentul de la Cimitirul Internațional al Eroilor din Valea Uzului, unde manifestanți români au forțat intrarea și au vandalizat monumente dedicate soldaților maghiari. Evenimentul a amplificat tensiunile interetnice și a fost catalogat de presa internațională, inclusiv de Financial Times, drept o provocare calculată.

În mod paradoxal, Orbán – care și-a construit cariera politică pe discursul de protejare a comunităților maghiare din afara granițelor – se aliniază acum cu o figură politică care neagă drepturile minorității maghiare din România. Simion a cerut în repetate rânduri interzicerea partidelor etnice, inclusiv UDMR, și a promovat o campanie virulentă împotriva oricărei forme de autonomie culturală sau administrativă pentru Ținutul Secuiesc.

Reacția comunității maghiare din Transilvania nu a întârziat. Lideri ai UDMR, inclusiv Kelemen Hunor, s-au distanțat ferm de poziția lui Orbán, calificând sprijinul acestuia drept o trădare a valorilor maghiare și o lovitură dată propriului popor. Declarațiile lor au fost susținute de numeroși reprezentanți ai societății civile și de jurnaliști, care au atras atenția că alianța dintre Orbán și Simion nu poate fi justificată nici strategic, nici moral.

Mai mult, opoziția politică din Ungaria a reacționat dur. Péter Magyar, liderul noului partid „Tisa” și un adversar tot mai vocal al guvernului Orbán, a inițiat un marș simbolic de 300 de kilometri de la Budapesta spre Oradea, în semn de protest față de această apropiere periculoasă. „Maghiarii din România merită respect și sprijin, nu jocuri politice care le pun în pericol identitatea”, a declarat Magyar, citat de Reuters.

Sprijinul lui Orbán pentru Simion pare a fi parte a unei strategii mai ample de cooperare între lideri naționaliști din Europa Centrală și de Est, care promovează o agendă eurosceptică și autoritară. Această tendință, observată și în Polonia, Slovacia sau Serbia, subminează fundamentele Uniunii Europene: pluralismul, respectul pentru drepturile omului și protecția minorităților.

Totodată, alianța Orbán–Simion subminează eforturile de reconciliere și cooperare regională. Într-un moment în care Europa are nevoie de stabilitate și solidaritate, astfel de gesturi riscă să reaprindă tensiuni etnice și să alimenteze discursurile extremiste.

În concluzie, susținerea oferită de Viktor Orbán lui George Simion nu este doar o greșeală politică, ci o alegere profund imorală care trădează valorile europene și interesele comunității maghiare din România. Este esențial ca liderii europeni, organizațiile internaționale și cetățenii să condamne cu fermitate aceste alianțe toxice care amenință democrația și coeziunea europeană. Numai prin vigilență civică și solidaritate putem proteja ceea ce Europa a construit cu efort și sacrificiu: o comunitate bazată pe respect, incluziune și demnitate umană. Latviatodai.info

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Rezultate finale la Curtea de Argeș, prezidențiale 2025 – Nicușor Dan, preferatul regalilor

Publicat

in

După numărarea a 100% din voturi în toate secțiile de votare din Curtea de Argeș, Nicușor Dan a câștigat detașat al doilea tur al alegerilor prezidențiale dovedind ca la Curtea de Argeș domină inteligența.

MUNICIPIUL CURTEA DE ARGEȘ
Locul I: NICUȘOR-DANIEL DAN, 51.74%
Număr voturi: 7482
Locul II: GEORGE-NICOLAE SIMION, 48.26%
Număr voturi: 6979

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Rezultate finale la Albeștii de Argeș, prezidențiale 2025 – Cu cât a câștigat George Simion

Publicat

in

După numărarea a 100% din voturi în toate secțiile de votare din Albeștii de Argeș, George-Nicolae Simion a câștigat detașat al doilea tur al alegerilor prezidențiale în comuna care s-a modernizat in ultimii ani cu primar PNL și bani europeni.

Locul I: GEORGE-NICOLAE SIMION, 59.9%
Număr voturi: 1721
Locul II: NICUȘOR-DANIEL DAN, 40.1%
Număr voturi: 1152

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Argeș, Alegeri prezidențiale 2025 turul 2 – Curtea de Argeș, record la prezență – VEZI REZULTATE ÎN TIMP REAL

Publicat

in

Prezență masivă la vot și în Curtea Argeș la alegerile prezidenșiale 2025, Turul 2. Astfel, la ora 10:00 au votat deja 3.000 argeșeni cu drept de vot, ceea ce ]nseamnă un procent de 11,5 %, aproape dublu față de Turul I.

De departe cea mai mare prezență s-e consemnează la Domnești acolo unde 15% din domnișani votasera la ora 10:00.

VEZI AICI HARTA IN TIMP REAL CU PREZENȚA IN ARGEȘ

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Argeș, Alegeri prezidențiale 2025 turul 2 – Comunele fruntașe la vot – VEZI REZULTATE ÎN TIMP REAL

Publicat

in

Prezență masivă la vot și în Argeș la alegerile prezidenșiale 2025, Turul 2. Astfel, la ora 9:30 au votat deja 44.000 argeșeni cu drept de vot, ceea ce ]nseamnă un procent de 8,5 %, aproape dublu față de Turul I.

Sunt comune care au depășit pragul de 10 %, ]nca de la ora 9:30 printre acestea numarându-se Albeștii de Argeș, Rociu, Valea Danului, Domnești, Cotmeana sau Albota.

De departe cea mai mare prezență s-e consemnează la Domnești acolo unde 15% din domnișani votasera la ora 10:00.

VEZI AICI HARTA IN TIMP REAL CU PREZENȚA IN ARGEȘ

Loading

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Câmpulung

În Trend