Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Eficiență energetică și neutralitate climatică: noua direcție a Real Estate-ului din Uniunea Europeană

Publicat

in

La 12 aprilie 2024, Consiliul Uniunii Europene a adoptat textul revizuit al Directivei 2010/31/UE privind performanța energetică a clădirilor („Directiva Revizuită”). Directiva Revizuită a fost publicată în Monitorul Oficial al Uniunii Europene la 8 mai 2024, iar statele membre vor trebui să o transpună în legislația națională în termen de 2 ani de la intrarea sa în vigoare (adică până la 28 mai 2026).

Directiva Revizuită privind performanța energetică a clădirilor marchează un pas important către atingerea neutralității climatice și reducerea impactului pe care sectorul imobiliar îl are asupra mediului în întreaga Europă.

Această Directivă stabilește obiective și orientări ambițioase menite să revoluționeze standardele de eficiență energetică în clădiri, cu accent pe reducerea consumului de energie și a emisiilor de gaze cu efect de seră. Directiva Revizuită conturează o strategie cuprinzătoare care implică o tranziție treptată către clădiri cu emisii zero, renovarea construcțiilor ineficiente și eliminarea treptată a centralelor electrice pe bază de combustibili fosili. Printre obiectivele sale cheie se numără:

  • până în 2030, toate clădirile noi din UE ar trebui să fie clădiri cu emisii zero (ZEB), iar până în 2050, toate clădirile din UE ar trebui să fie transformate în clădiri cu emisii zero; clădirile noi ocupate de autoritățile publice ar trebui să aibă emisii zero începând cu 2028;
  • 16% din cele mai ineficiente clădiri nerezidențiale ar trebui renovate până în 2030 și 26% până în 2033;
  • reducerea consumului mediu de energie primară pentru clădirile rezidențiale cu 16% până în 2030 și cu 20-22% până în 2035; cel puțin 55% din acest obiectiv trebuie atins prin renovarea clădirilor celor mai puțin performante;
  • eliminarea treptată a centralelor electrice pe bază de combustibili fosili până în 2040 și interzicerea subvențiilor pentru centralele electrice pe bază de combustibili fosili începând cu 1 ianuarie 2025.

Potrivit Comisiei Europene, clădirile din Uniunea Europeană sunt responsabile pentru 40% din consumul final de energie din Uniunea Europeană și pentru 36% din emisiile de gaze cu efect de seră legate de consumul de energie, în timp ce 75% din clădirile din Uniunea Europeană sunt încă ineficiente din punct de vedere energetic, iar din clădirile existente astăzi, 85-95% vor continua să existe și în 2050.

Cu toate acestea, având în vedere că în prezent rata anuală ponderată a renovărilor energetice în UE este de aproximativ 1%, va fi nevoie de secole pentru decarbonizarea sectorului construcțiilor. Se estimează că în urma introducerii acestor cerințe, aproximativ 30% din clădirile din UE vor trebui renovate până în 2030 și 80% până în 2050.

Dată fiind starea actuală a fondului de clădiri din Uniunea Europeană, Directiva subliniază importanța folosirii materialelor de construcție durabile, a măsurilor eficiente de protecție termică și a adoptării pe scară largă a instalațiilor de energie regenerabilă. Aceste măsuri sunt esențiale pentru a asigura longevitatea și durabilitatea ecologică a clădirilor, în special în fața provocărilor legate de schimbările climatice și a creșterii cererii de energie.

Printre alte măsuri, statele membre au responsabilitatea de a se asigura că noile clădiri sunt proiectate pentru instalarea de panouri fotovoltaice și, de asemenea, sunt prevăzute termene exacte pentru instalarea de capacități de generare fotovoltaică pe clădirile existente.

Directiva Revizuită prevede, de asemenea, introducerea pașapoartelor de renovare pentru clădiri, care sunt concepute să ajute proprietarii clădirilor să planifice o renovare treptată a clădirilor lor, cu scopul final de a îmbunătăți semnificativ performanța energetică. Pașapoartele vor lua în considerare caracteristicile specifice ale clădirii, cum ar fi tipul și anul construcției, izolația existentă, sistemele de încălzire și răcire și vor prezenta o serie de recomandări de renovare pe care proprietarul le poate pune în aplicare treptat, în funcție de buget și priorități.

Sunt prevăzute anumite excepții de la aplicarea standardelor minime de performanță energetică, astfel cum vor fi stabilite de fiecare stat membru, pentru clădiri precum lăcașuri de cult, clădiri istorice și de patrimoniu etc.

Aspecte și provocări financiare

Directiva Revizuită urmărește să forțeze proprietarii să se angajeze în renovări la scară largă pentru a face clădirile din întreaga Europă mai ecologice și pentru a garanta că Uniunea Europeană își îndeplinește angajamentul față de Acordul de la Paris.

În timp ce beneficiile renovărilor eficiente din punct de vedere energetic sunt substanțiale, implicațiile financiare nu pot fi ignorate. Estimările Comisiei Europene sugerează că costurile anuale asociate renovării clădirilor pentru a respecta standardele Directivei s-ar putea ridica la aproximativ 275 de miliarde EUR. Aceste cerințe financiare semnificative subliniază importanța mecanismelor naționale de sprijin și a programelor de stimulare care să faciliteze tranziția către practici de construcție mai durabile.

Costurile de renovare a clădirilor vor fi suportate de proprietari, dar statele membre vor putea oferi subvenții pentru a ajuta la finanțarea renovărilor. Nivelul sprijinului financiar va varia în funcție de fiecare stat membru și de posibilitățile acestuia.

Directiva Revizuită creează atât oportunități, cât și provocări pentru companiile din sectorul imobiliar. Investiția în renovări pentru reducerea consumului de energie și a emisiilor de gaze cu efect de seră creează o mare oportunitate de afaceri pentru companiile din sectorul construcțiilor. Cu toate acestea, sectorul construcțiilor va trebui să investească în noi tehnologii și materiale, să dobândească noi competențe și cunoștințe pentru a rămâne competitiv.

Directiva Revizuită va stimula, de asemenea, cererea de tehnologii de energie regenerabilă, cum ar fi cererea de panouri fotovoltaice, ceea ce reprezintă o oportunitate de afaceri pentru întreprinderile din sectorul energiei regenerabile.

Impactul Directivei Revizuite asupra României

România are un fond semnificativ de clădiri vechi și ineficiente din punct de vedere energetic, deoarece aproximativ 80% din clădirile din România au fost construite înainte de 1990, când standardele de eficiență energetică erau mult mai scăzute. Acest lucru conduce la un consum ridicat de energie și la emisii de gaze cu efect de seră.

Potrivit Comisiei Europene, clădirile nerezidențiale din România sunt renovate cu o rată medie de 1,9% pe an și doar 0,4% dintre acestea fac obiectul unor renovări majore.

Directiva Revizuită își propune să stimuleze renovarea clădirilor existente din România și construirea de clădiri noi la standarde energetice mai ridicate. Se estimează că aproximativ 2 milioane de clădiri din România ar trebui renovate până în 2030, dar acest lucru va necesita investiții anuale semnificative de aproximativ 20 de miliarde EUR până în 2030.

Directiva 2010/31/UE privind performanța energetică a clădirilor a fost transpusă inițial în legislația națională prin Legea 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor. Un proiect de lege de modificare a Legii 372/2005 este în prezent în dezbatere în Parlament și vizează adaptarea legislației actuale la noile cerințe ale Directivei Revizuite. Cu toate acestea, proiectul de lege a fost supus dezbaterii înainte de aprobarea versiunii finale a Directivei Revizuite, astfel încât ne așteptăm la modificări ale propunerii inițiatorilor sau la modificări ulterioare ale Legii 372/2005.

Posibile consecințe și sancțiuni

Potrivit Directivei Revizuite, fiecare stat membru trebuie să stabilească sancțiunile aplicabile în cazul încălcării dispozițiilor legale naționale (care urmează să fie) adoptate în urma punerii în aplicare a Directivei Revizuite.

Directiva Revizuită impune doar ca sancțiunile ce urmează a fi stabilite de fiecare stat membru să fie eficiente, proporționale și disuasive. În acest context, pentru a asigura trecerea către obiectivele de eficiență energetică, Directiva Revizuită introduce cerințe mai stricte de monitorizare și raportare. Statele membre care nu se conformează Directivei s-ar putea confrunta cu sancțiuni, deși accentul se pune în primul rând pe oferirea de sprijin și stimulente pentru conformare, mai degrabă decât pe măsuri punitive.

Consecințele nerespectării Directivei Revizuite pot fi semnificative, atât pentru proprietari, cât și pentru constructori sau auditori energetici. Printre sancțiunile care pot fi stabilite de statele membre, ar putea fi luate în considerare următoarele:

  • pentru proprietari: amenzi, potențiale întârzieri sau chiar refuzul de a li se elibera autorizații de construire pentru proiecte noi, potențială răspundere pentru daunele de mediu cauzate de clădirile care nu respectă cerințele directivei revizuite;
  • pentru constructori și/sau auditori energetici: amenzi, retragerea/suspendarea autorizației de exercitare a profesiei, potențiale dificultăți în obținerea de noi contracte pentru prestarea de servicii.

Pe lângă consecințele juridice, nerespectarea dispozițiilor Directivei Revizuite ar putea duce la creșterea costurilor cu energia, la reducerea nivelului de confort pentru utilizatori și la efecte negative asupra mediului.

În concluzie, Directiva Revizuită este un instrument esențial pentru îmbunătățirea performanței energetice a clădirilor și pentru atingerea obiectivelor UE în materie de climă și energie. Prin respectarea dispozițiilor sale, cetățenii UE pot beneficia de facturi mai mici la energie, de condiții mai bune de viață și de muncă și de un mediu mai ecologic.

Prin urmare, este esențial ca toată lumea să fie informată și conștientă de cerințele Directivei Revizuite și să ia măsurile necesare pentru a le pune în aplicare, deoarece aceasta nu este doar o obligație legală, ci și o responsabilitate socială și o oportunitate de a contribui la un viitor mai durabil.

Loading

NATIONAL

Avertismentul lui Viktor Orban: ‘Taxele vamale suplimentare asupra autovehiculele electrice din China reprezintă o lovitură grea pentru economia europeană’

Publicat

in

Taxele vamale suplimetare pe care Comisia Europenă le va introduce în curând asupra autovehiculelor electrice provenite din China reprezită o grea lovitură pentru economia europenă şi industria auto din Germania – a scris premierul ungar Viktor Orbán pe portalul de socializare X.

Potrivit premierului Viktor Orbán, Germania şi industria europenă nu mai sunt capabile să convingă Executivul de la Bruxelles să adopte decizii raţionale. “Dar, cine este în stare?” – a întrebat premierul Ungariei.

Vezi si: Viktor Orban: UE ne obligă la ‘un război rece economic’ cu China

Context

Comisia Europeană a anunţat vineri că majoritatea ţărilor membre ale UE au votat propunerea privind impunerea de taxe vamale suplimentare. Totodată, Executivul de la Bruxelles va continua negocierile cu China pentru găsirea unei soluţii alternative, pe deplin compatibile cu reglementările Organizaţiei Mondiale a Comerţului (WTO). Comisia Europeană a motivat această decizie prin faptul că suvenţiile acordate de statul chinez companiilor din China care produc maşini electrice creează o situaţie de concurenţă neloială în detrimentul producătorilor din UE. Şi ministrul ungar al afacerilor externe şi comerţului exterior, Péter Szijjártó, a anuţat joi că Ungaria nu va vota această propunere.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

PSD, replică rapidă pentru PNL pe tema Șoșoacă: ‘Când ai dificultăți să îți vezi candidatul în finală, incepi să dai rateuri de gândire’

Publicat

in

Purtătorul de cuvânt al PSD, senatorul Lucian Romaşcanu îi răspunde sâmbătă seară liberalului Florin Roman, după ce acesta a afirmat că respingerea candidaturii Dianei Şoşoacă este o făcătură PSD, arătând că este ”festivalul idioţeniilor” şi, când ai dileme şi dificultăţi să îţi vezi candidatul în finală, începi să dai rateuri de gândire.

”Festivalul idioţeniilor. Cel mai încordat liberal, sau, mă rog, unul din cei mai agitaţi, vorbesc aici de Florin Roman, critică, într-o postare plină de tricolor, decizia CCR de azi privind invalidarea candidaturii Dianei Şoşoacă. Asta e prima pe ordinea de zi. A doua este că această decizie ar fi fost influenţată de PSD, câştigător, zice ideologul, al acestei decizii”, scrie Lucian Romaşcanu pe Facebook.

Purtătorul de cuvânt al PSD arată că ”PSD nu are şi nu a avut nicio implicare în justiţie precum am şi evitat să comentăm deciziile oricărei instanţe, cu atât mai puţin am comentat deciziile CCR”. ”Este o abordare constantă a celor din dreapta, în special PNL şi USR, de a critica deciziile justiţiei contrare intereselor lor şi fiind adepţii unei justiţii independente, dar de partea lor”, precizează Romaşcanu.

Potrivit lui Lucian Romaşcanu, ”candidatul PSD accede, evident, în turul 2 şi are mari şanse de a câştiga prezidenţialele şi pentru atitudinea de respect faţă de oameni dar şi faţă de instituţiile fundamentale ale statului”.

”Când ai dileme şi dificultăţi să îţi vezi candidatul în finală, despre dl. Ciucă vorbesc, începi să dai rateuri de gândire, pregătind din timp, se pare, argumente pentru o înfrângere din ce în ce mai previzibilă. Cam atât despre această altă aberaţie a colegilor liberali. Le aşteptăm şi pe următoarele, au resursele necesare să nu se oprească aici”, comentează Romaşcanu.

Reacţia social-democratului vine după ce deputatul Florin Roman (PNL) a afirmat, sâmbătă seara, că eliminarea Dianei Şosoacă din cursa pentru Cotroceni, făcută prin mâna majorităţii PSD din CCR, este o făcătură marca PSD şi că Marcel Ciolacu este cel mai avantajat de un tur 2 cu George Simion, după modelul din 2000.

”În aceste condiţii, mobilizarea votanţilor de dreapta, în jurul celui mai puternic partid de dreapta, PNL, devine esenţială, în confruntarea din decembrie cu PSD”, mai spune Roman.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

SuperLiga: CFR Cluj – Poli Iaşi 2-1. Echipa lui Dan Petrescu urcă pe podium

Publicat

in

Echipa CFR Cluj a dispus sâmbătă seară, pe teren propriu, scor 2-1, de formaţia Poli Iaşi, în etapa a 12-a din SuperLiga.

Clujenii s-au desprins repede în meciul cu ieşenii. Mohammed Kamara a marcat în minutul 10, iar Louis Munteanu a înscris şi el, în minutul 16, relatează News.ro.

Ieşenii au replicat prin ocaziile lui Kamberi (min. 33), Alin Roman (min. 35) sau Valentin Gheorghe (min. 40), pentru ca în minutul 43 Samayoa să înscrie, însă golul a fost anulat pentru ofsaid.
Oaspeţii au încercat să înscrie, dar nu au reuşit, în timp ce gazdele au rămas în zece, după eliminarea lui Mohammed Kamara, din minutul 76.

Bordeianu a transformat un penalti pentru ieşeni, în minutul 88, iar scorul final a fost CFR Cluj – Poli Iaşi 2-1, prima victorie a formaţiei din Gruia după trei etape.

Echipa lui Dan Petrescu este pe locul 3, cu 18 puncte, iar Poli Iaşi are 14 puncte şi este pe locul 8.

Sumar meci:

  • CFR CLUJ: M. Popa – Simao Rocha, Bolgado, Abeid, Camora – Djokovic, K. Keita (Artean 85), Tachtsidis (Fică 46) – Deac (Korenica 46), L. Munteanu (M. Ilie 90), M. Kamara. ANTRENOR: Dan Petrescu
  • POLI IAŞI: Poli Iaşi: J. Fernandez – Todoroski, Guilherme, Samayoa, Ispas – V. Gheorghe (Tailson 64), Bordeianu, Gouet (Harrison 82), Stefanovici (A. Gheorghiţă 46) – A. Roman (G. Teixeira 64) – Kamberi. ANTRENOR: Emil Săndoi
  • Cartonaşe galbene: M. Kamara 36
  • Cartonaş roşu: Mohammed Kamara (CFR Cluj) min. 76
  • Arbitri: Bogdan Dumitrache – Mircea Orbuleţ, Ionuţ Neacşu
  • Arbitri VAR: Viorel Flueran – Rareş Vidican

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Geoană și Orban stau ca pe ace – Amânare de câteva ore a hotărârilor care îi pot scoate din cursa prezidențială

Publicat

in

Curtea Constituțională a amânat pentru ora 21 hotărârea asupra contestației la adresa candidaturii lui Mircea Geoană la alegerile prezidențiale.

Potrivit unui comunicat al CCR, curtea a avut în vedere necesitatea unei documentări suplimentare. Contestația în cazul lui Geoană a fost depusă de un cetățean pe nume Ioan Talpoș.

Tot pentru ora 21 a fost amânată și hotărârea în cazul candidaturii lui Ludovic Orban. Contestația a fost depusă de un cetățean pe nume Valerian Stan.

În ședința de la ora 17, CCR a admis contestațiile împotriva candidaturii Dianei Șoșoacă și a respins contestațiile împotriva candidaturilor lui Nicolae Ciucă și Kelemen Hunor.

Hotărârile urmează a fi motivate, însă nu există nicio cale de atac împotriva lor.

Ce prevede legea

Potrivit art. 31 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, în cel mult 24 de ore de la înregistrarea candidaturii și a semnului electoral, candidații, partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele politice, alianțele electorale și alegătorii pot contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor sau a semnelor electorale, după caz. Contestațiile se fac în scris și se depun la Curtea Constituțională.

Curtea Constituțională soluționează contestațiile în termen de cel mult două zile de la înregistrare. Hotărârile sunt definitive, se comunică de îndată Biroului Electoral Central și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

PSD: CCR trebuie să prezinte rapid motivele care au stat la baza deciziei de invalidare a candidaturii Dianei Șoșoacă

Publicat

in


Partidul Social Democrat a transmis, sâmbătă seară, că „susține la nivel de principiu care stă la baza democrației că orice persoană are dreptul de a alege și de a fi aleasă și că o competiție electorală trebuie decisă prin vot popular la urne”, Partidul condus de Marcel Ciolacu mai spune că CCR trebuie să explice motivele deciziei de a-i anula candidatura Dianei Șoșoacă.

Votul cetățenilor este suveran într-o democrație, iar Partidul Social Democrat a respectat întotdeauna ceea ce au decis oamenii în mod democratic. Prin urmare, Curtea Constituțională trebuie să explice rapid care au fost motivele pentru care au respins candidatura doamnei Diana Șoșoacă. Sperăm că CCR a avut motive temeinice să ia o astfel de decizie, iar argumentele prezentate vor fi puternice”, a transmis PSD printr-un comunicat de presă.

PSD mai susține că partidele sau candidați la președinție care acuză intruziuni politice în deciziile CCR „manifestă un profund dispreț față de ordinea constituțională și statul de drept din România”: „Este rușinos să arunci în spațiul public acuzații politice care demonstrează doar slaba capacitate de înțelegere a mecanismelor democratice într-un stat de drept și un comportament periculos în eventualitatea ocupării unor funcții de înaltă demnitate publică”.

„Statul de drept din România și independența justiției nu pot fi tranzacționate în funcție de interesele politice electorale de moment. În plus, PSD atrage atenția colegilor de Coaliție că au ministrul Justiției care trebuie să vegheze la apărarea ordinii de drept și a drepturilor și libertăților cetățenești”, adaugă PSD.

Judecătorii CCR au invalidat sâmbătă decizia Biroului Electoral Central privind candidatura Dianei Șoșoacă la alegerile prezidențiale. Curtea a admis, astfel, două contestaţii privind candidatura Dianei Şoşoacă. Ea acuză că scoaterea sa din cursă s-a făcut „în folosul liderului AUR, George Simion, care are astfel șanse mai mari să intre în turul al doilea, iar Marcel Ciolacu ar avea un adversar mai accesibil în finala prezidențială”.

CITEȘTE ȘI:

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Donald Trump se întoarce în locul tentativei de asasinat, în Pennsylvania. La miting va participa şi Elon Musk

Publicat

in

Candidatul republican la preşedinţia SUA Donald Trump se va întoarce sâmbătă în locul din Pennsylvania în care a fost ţinta unei tentative de asasinat, pentru un miting electoral în acest stat critic cu exact o lună înainte de alegerile din 5 noiembrie, relatează Reuters și News.ro.

Aliatul lui Trump, Elon Musk, CEO-ul Tesla şi proprietarul platformei de social media X, va participa la miting. Va fi prima dată când Musk apare la un eveniment de campanie al lui Trump de când și-a anunțat susținerea pentru fostul preşedinte după tentativa de asasinat din 13 iulie.

Trump era cât pe ce să fie împuşcat atunci, în Butler, Pennsylvania. Glonţul a trecut pe lângă el şi i-a lăsat urechea dreaptă sângerândă, o situaţie la limită care a scos la iveală lacune grave în materie de securitate pentru fostul preşedinte şi a condus la măsuri de protecţie sporite pentru următoarele sale mitinguri în aer liber.

În cursul dimineţii, o mulţime numeroasă stătea la coadă pentru a avea acces la locul de desfăşurare a evenimentului, iar mulţi dintre ei scandau sloganul „luptă, luptă, luptă”, pe care Trump l-a folosit pentru a-şi aduna adepţii la câteva momente după ce s-a tras asupra lui.

A fost primul din cele două atentate la viaţa lui Trump. La 15 septembrie, un bărbat înarmat s-a ascuns nedetectat timp de aproape 12 ore pe terenul de golf al lui Trump din West Palm Beach, Florida, cu planuri de a-l ucide, după cum au declarat procurorii. Bărbatul a fost contracarat de un agent al Secret Service care patrula pe teren înaintea lui Trump.

Oficialii republicani speră că întoarcerea lui Trump în Butler va genera mai mult sprijin în rândul adepţilor săi înrăiţi şi va creşte prezenţa la vot pentru el în Pennsylvania, un stat pe care el şi adversara sa democrată, vicepreşedinta Kamala Harris, îl consideră crucial pentru a câştiga la 5 noiembrie.

Loading

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend