Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

De ce alege un programator rolul de team lead?

Publicat

in

​Când vorbești de echipe de programatori, printre pozițiile de front-end developer, back-end, business analist, product owner etc., întâlnești des în majoritatea echipelor de dezvoltare și poziția de team lead. În unele companii, team lead-ul are strict un rol managerial și administrativ, în altele are rol de tech lead și coordonează progresul task-urilor și proiectelor implementate de echipă, iar în anumite companii are ambele responsabilități.

Am vrut să înțelegem mai bine ce îi atrage pe programatorii pasionați de a scrie cod și de a lucra de multe ori independent la o poziție de team lead care presupune coordonarea și managementul unei echipe. Mai mult decât atât, care sunt până urmă abilitățile de care are nevoie un programator pentru a deveni team lead și cât de important e să aibă un background tehnic.

Prin urmare, am discutat despre toate aceste fațete ale rolului de team lead cu trei programatori din ING Tech România, care ne-au împărtășit experiența lor și cum văd ei poziția de team lead.

Georgeta Păunescu, team lead în cadrul ariei de Data Management

Georgeta a început să lucreze în programare acum 13 ani și a ajuns în poziția de team lead în ING Tech, în urmă cu 2 ani.

Echipa pe care o coordonează e formată din 12 membri și, împreună cu celelalte echipe din cadrul proiectului Unite Data Lake, e responsabilă cu dezvoltarea și întreținerea unui Data Lake comun, pentru Belgia și Olanda . „Echipa noastră se ocupă cu încărcarea datelor din sistemele sursă și modelarea lor în toate straturile acestui Data Lake: Operational Status, Information Warehouse și Data Marts. Suntem implicați în activități precum: design-ul și dezvoltarea joburilor de ETL, testare tehnică, deploy-ul codului în toate mediile de lucru, inclusiv în producție, precum și menținerea funcțională a aplicațiilor în producție.

Ea ne povestește că păstrează strâns legătura cu colegii din echipă prin întâlniri periodice, one-to-one, ședințe de coordonare, îndrumare sau task-uri administrative, operaționale, de care ești responsabil în calitatea ta de manager de echipă.

„Rolul meu presupune ca jumătate din timp să mă ocup de activitățile tehnice și, în restul timpului, de managementul echipei și sprijinul lor. Echipa noastră a crescut însă rapid, prin urmare, am fost destul de mult implicată și în activitățile specifice recrutării și în integrarea noilor colegi. Am sprijinit și celelalte echipe din arie, astfel că în ultimele luni procentul de activități tehnice desfășurate a mai scăzut.”

În calitate de team lead, ne precizează Georgeta, te implici și în sesiuni de brainstorming organizate cu întreaga echipă, oferi îndrumare tehnică și propui diverse automatizări și optimizări pentru proiectele în curs.

„Mă ocup în continuare de dezvoltare, scriu cod pentru a rămâne la curent cu soluțiile implementate în cadrul proiectului. În fiecare sprint, lucrând după metodologia Agile, preiau task-uri de dezvoltare cât mai variate. Mă implic mai ales în ghidarea colegilor când dezvoltăm soluții noi, abordăm situații inedite sau lucrăm la optimizări. E important pentru mine să am o imagine de ansamblu asupra tuturor soluțiilor dezvoltate, pentru a putea să intervin când e nevoie de ajutor.”


Sursa foto: Unsplash

De la developer la team lead

Georgeta ne povestește că și-a început cariera în departamentul IT, în sistemul bancar, iar apoi a făcut schimbarea către o companie de IT, unde a lucrat tot în zona de Data Management. A mai coordonat echipe mici, de 4-5 persoane, și ne menționează importanța de a acumula cât mai multe cunoștințe tehnice înainte de a prelua un rol de coordonare a unei echipe.

„Am ales un rol de management, dacă putem să îi spunem așa, pentru că îmi place să susțin oamenii și să împărtășesc din experiența mea. Cred că e important în calitate de team lead să fii o persoană pozitivă, entuziastă, să ai inițiative, să reușești să îți cunoști foarte bine colegii și să le câștigi încrederea, pentru ca ei să vină deschiși către tine să îți ceară ajutorul. De asemenea, este important să găsești instrumentele necesare pentru a-i motiva pe ceilalți, să-i încurajezi să vină cu idei și să discuți deschis deciziile în echipă. Nu în ultimul rând, contează să fii accesibil atunci când colegii au nevoie, să te implici constant în dezvoltarea lor și să fii o persoană flexibilă care se adaptează la tipare diferite de oameni, la ultimele tehnologii și la proiectele care sunt în continuă schimbare.”

La nivel tehnic, Georgeta crede că e important ca în poziția de team lead să ai un bagaj tehnic solid, să poți oferi echipei suportul de care are nevoie. Să fii în permanență la curent cu tot ce se implementează și să înveți constant pentru a putea să oferi un input util și relevant.

„Nu cred că este obligatoriu ca team lead-ul să fie persoana cu cea mai bogată experiență din echipă, însă cred că e important să fi trecut prin proiecte diferite, complexe, și cu tehnologii cât mai diverse, pentru a putea să își susțină echipa și să o ajute să progreseze pe termen lung. În plus, dacă într-o arie cum e a noastră, lucrezi cu un set diferit de tehnologii, e imposibil ca o singură persoană să aibă o experiență solidă cu toate tehnologiile, așa că seniorii sunt, în general, un sprijin tehnic foarte important în echipă.”

Ea ne precizează că lucrează pe zona de ETL cu IBM InfoSpere Data Stage, în cea de Business Intelligence cu IBM Cognos, iar din punct de vedere baze de date cu IBM Netezza, migrând spre Oracle Exadata. Ca sistem de operare folosesc Linux, pentru versionare și deploy Azure DevOps, pe partea de lineage IBM InfoSpere Information Governance Catalog, iar pe zona de automatizare câteva aplicații dezvoltate intern.

Valentin Jercălău – chapter lead în aria de platforme și canale digitale

Valentin are o experiență de peste 6 ani în programare, iar scopul ariei din care face parte și echipa lui este digitalizarea interacțiunii dintre întreprinderile mici și mijlocii și ING în diferite etape precum deschidere de cont, împrumut, autentificare etc.

Este în poziția de team lead de peste 2 ani, iar echipa pe care o conduce în prezent este formată din 8 oameni, având și juniori și mid-seniors, dar și seniori. Folosesc Java și Spring, dar el ne menționează că au libertate să folosească și să exploreze și tehnologii precum Kotlin și Scala.

„Programul meu începe dimineața devreme cu două ore în care scriu cod, apoi intru în daily-uri (specifice modului de lucru Agile). În general nu particip doar la daily-ul echipei mele, mai merg și la alte meeting-uri din arie. În plus, îmi programez cel puțin o întâlnire de peer programming, mi se pare extrem de important să creștem oamenii cu mai puțină experiență prin astfel de oportunități.”


Sursa foto: Unsplash

Despre rolul de team lead

Principala datorie a team lead-ului în ochii lui Valentin este să creeze încredere în interiorul echipei astfel încât ceilalți colegi să se simtă confortabil să discute deschis despre ce își doresc pentru a se dezvolta și a primi tot sprijinul necesar. În al doilea rând, e important să știe să asculte, să creeze o atmosferă bună în echipă, pentru ca oamenii să vină cu plăcere la birou.

„Legat de cunoștințele tehnice, pot să spun că importanța acestui aspect depinde mult de profilul echipei. Dacă, de exemplu, ai deja 2 seniori în echipă care pot suplini partea de cunoștințe tehnice, poți avea un team lead care se ocupă mai mult de zona de soft skills, evaluare etc. Totuși, în aria noastră e necesar ca fiecare team lead să fie senior, și eu personal îmi doresc să rămân o persoană tehnică: să fac debugging, să rezolv probleme, să scriu cod.”

El punctează că în cazul unei echipe tinere, recent formate, situație cu care s-a întâlnit și el pe parcursul carierei, vorbim de un moment critic în care chapter lead-ul poate contribui foarte mult la progresul echipei. Valentin ne povestește că și în ING a trecut prin mai multe echipe și arii, în zona de security, apoi în zona care se ocupă de implementare PSD2 și ulterior în aria de canale și platforme digitale. Așa a avut ocazia să lucreze și cu mulți oameni la început de drum, din mai multe echipe și și-a dat seama că e o parte care îi place, să ajute la formarea de echipe și să sprijine oamenii care își doresc să învețe cât mai mult și să crească.

„Când ești team lead, ești pus și în fața unor situații mai dificile, poate conflictuale, unde colegii au idei diferite despre cum ar trebui să rezolve un proiect, cum ar trebui să îl abordeze și prin ce metodă sau algoritm. Totuși, eu cred că e chiar indicat să te lovești de astfel de situații, chiar dacă la prima vedere pot crea conflicte, pentru că asta arată de fapt că ai în echipă oameni pasionați, cu idei diferite, iar eu îmi încurajez mereu colegii să își susțină ideile prin argumente.”

Valentin ne povestește că își îndeamnă colegii să găsească punctele forte și dezavantajele oricărei abordări la care lucrează în cadrul unui proiect, lăsând practic membrii echipei să descopere singuri care e cea mai bună variantă de rezolvare la problema cu care se confruntă.

„Poate că am perioade în care îmi lipsește să fiu 100% din timp software developer, dar iau story-uri din board și încep să mă ocup de ele. În plus, încerc ca lucrurile mai dificile să le fac împreună cu echipa și cea mai mare recompensă e când vezi că treptat, oameni care au început de puțin timp în acest domeniu, devin independenți și livrează lucruri foarte bune. ”

La final, Valentin ne spune că team lead-ul e până la urmă o etichetă și el e doar o altă persoană din echipă care contribuie la deployment, face peer programming, scrie cod, dar are și extra răspundere pe modul în care echipa se dezvoltă pe termen lung.

Lucian Șerban – chapter lead, zona de software pentru ATM-uri

Lucian lucrează de peste 12 ani în programare și de câteva luni a preluat poziția de team lead al echipei din care face parte și care se ocupă de software pentru ATM-uri. Conduce o echipă formată din 9 oameni și ne povestește că tranziția spre poziția de team lead a fost treptată.

„Am început încă de anul trecut să coordonez partea de testare și dezvoltare, iar odată cu poziția de team lead, mă ocup și de zona de management a echipei, evaluarea performanței, suport administrativ, coordonare etc. Echipa mea era deja formată când am preluat acest rol, iar eu fiind acolo încă de la început, provocările au fost mai mici comparativ cu o echipă la început de drum.”

Lucian a început în 2009 să lucreze la o companie care dezvolta soluții software pentru stații de carburanți, apoi a lucrat la o soluție pentru monitorizarea flotelor de mașini cu ajutorul echipamentelor GPS, deci de la început mărturisește că a fost atras de zona aceasta de software integrat cu echipamente. Apoi, a venit provocarea pe zona de ATM-uri, unde a crescut treptat.

„Pentru mine în poziția de team lead e important să mențin o atmosferă plăcută în echipă. Apoi cred că rolul meu principal e să urmăresc și să gestionez cât mai bine proiectele în lucru, să fiu atent la modul în care se progresează și la punctele importante ale proiectelor. De asemenea, trebuie să știu când să intervin, să ofer sprijin și o direcție pe diferite taskuri.”

El ne menționează că și din partea echipei a observat că așteptările sunt ca el să îi ajute pe partea de organizare, prioritizare și stabilirea obiectivelor pe termen scurt. În plus, să ofere sprijin pe lucrurile mai complicate din punct de vedere tehnic, cele ieșite din tipar. „

Eu scriu în continuare cod destul de mult. În echipă folosim C#, puțin Java Script și HTML, iar colegii care lucrează pe instalări folosesc Batch scripting și VB scripting.”


Sursa foto: Unsplash

Ce calități caută companiile când angajează un team lead?

Lucian ne povestește că din punctul lui de vedere, în anumite echipe, team lead-ul nu e obligatoriu să fie persoana cu cea mai multă experiență tehnică, pentru că dacă ai roluri diferite într-o echipă, nu poți să le știi pe toate. Ne explică faptul că echipa lor are dezvoltatori, testeri, security și integratori. El nu are cunoștințe suficiente în zona de integrare de exemplu, care e mai atipică, prin urmare pe partea lor discută mai mult aspecte legate de organizare, având un senior care e responsabil de cum progresează proiectele acolo.

„Referitor la calități, cred că e important să ai abilități de management al persoanelor, dar și cunoștințe de management de proiect. Un alt aspect important e managementul conflictelor și răbdarea, pentru că lucrezi cu caractere diferite, unii colegi au nevoie de foarte multă independență și vor doar să se consulte în momentele critice, alții au nevoie de un sprijin constant.”

El menționează că în echipa lui momentan nu a avut juniori pe care să îi îndrume pas cu pas, dar personalitatea oamenilor diferă: sunt cei care cer ajutorul, cei la care trebuie să intervii tu în momente cheie, chiar dacă nu ți se solicită, colegii mai precauți cu task-urile și riscurile din spate și cei independenți, cu care ai doar discuții punctuale.

„În prezent, eu nu simt că am renunțat la partea de coding. Dacă sunt lucruri mai complexe, facem peer programming, sesiuni de mentorat și de brainstorming pentru a căuta cele mai bune soluții. În plus, îmi aloc în fiecare sprint o parte de dezvoltare, în funcție de încărcare. Într-un final, cred că depinde de fiecare team lead cât de mult își dorește să fie în continuare și programator în majoritatea timpului.”

În rolul de team lead e vorba de responsabilitate, inițiativă și de foarte multe ori entuziasm. După cum ne spunea și Valentin, meritele și laudele în urma unui proiect sunt ale echipei, iar lucrurile care nu merg bine, sunt de obicei în sarcina team lead-ului.

Într-un domeniu în care poate mulți își doresc să lucreze și să exceleze individual, team lead-ul e cel care trebuie să ajute la îmbinarea bucăților de puzzle create de fiecare coleg pentru ca într-un final, echipa să poată livra o aplicație funcțională. Managementul conflictului, cunoștințe tehnice solide, soft skills, flexibilitate în gândire și abordare și capacitatea de a fi un bun ascultător sunt doar câteva dintre cerințele care ne-au fost sugerate ca necesare pentru a reuși în acest rol.

La final, pentru mulți tranziția către team lead este una destul de naturală pentru că le permite în continuare să scrie cod, să facă peer programming, dar să se implice poate în proiecte mai complexe ca înainte. Alți programatorii sunt atrași de rolul de team lead din motive personale și diferite: își doresc să crească la rândul lor oameni așa cum poate au primit și ei sprijin când erau la început, își doresc să evolueze în carieră dar nu neapărat în poziția de expert pe un tool sau o tehnologie, le place partea de coordonare a echipei sau pur și simplu vor să facă mai mult decât să scrie cod.

Loading

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

Vește uriașă pentru toți proprietarii de imobile – Guvernul amână măsura care ar duce la explozia impozitelor

Publicat

in

De

Guvernul României, prin Ministerul Finanțelor, a decis amânarea impozitării imobilelor (apartamente și case) la valoarea de piață până la 1 ianuarie 2026, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență. Această modificare legislativă ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 ianuarie 2025, conform actualei legislații, însă implementarea este amânată pentru a permite finalizarea sistemului informatic necesar și a altor măsuri administrative esențiale.

Contextul amânării

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a anunțat încă din august, într-un interviu pentru Profit.ro, că sistemul informatic necesar pentru impozitarea proprietăților la valoarea de piață nu va fi pregătit până la sfârșitul acestui an. În acest sens, amânarea termenului a devenit inevitabilă. Noua măsură de impozitare, care este și un obiectiv al Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), implică dezvoltarea unui sistem complex, capabil să coreleze impozitele cu valoarea reală de piață a proprietăților.

“Îndeplinirea angajamentului din PNRR cu privire la impozitarea proprietății presupune și dezvoltarea unui sistem informatic care permite implementarea unor modele specifice. În prezent, se află în derulare asistența tehnică din partea Băncii Mondiale, ceea ce impune prorogarea termenului de aplicare a prevederilor din Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 de la 1 ianuarie 2025 la 1 ianuarie 2026,” a precizat Ministerul Finanțelor în proiectul de ordonanță.

Impactul asupra localităților și populației

Impozitarea proprietăților la valoarea de piață ar urma să ducă la o majorare semnificativă a impozitelor în localitățile mai dezvoltate, unde prețurile imobiliare sunt mai ridicate. Aceasta este o schimbare care va afecta în special proprietarii din orașele mari, unde piața imobiliară este dinamică și valorile de tranzacționare sunt mult peste cele actuale de evaluare pentru impozitare.

Prin amânarea acestei măsuri până în 2026, autoritățile oferă un răgaz atât contribuabililor, cât și administrațiilor locale, care vor trebui să se pregătească pentru noile proceduri și valori de impozitare. În caz contrar, noul sistem ar fi intrat în vigoare la 1 ianuarie 2025, așa cum era inițial planificat.

Noua structură pentru implementarea reformei

Pentru a asigura implementarea acestei reforme complexe, Ministerul Finanțelor va înființa o structură dedicată gestionării bazei de date naționale cu proprietățile imobiliare. Aceasta va colabora cu unitățile administrativ-teritoriale și alte instituții pentru a colecta și procesa informații esențiale despre proprietăți, creând astfel modele specifice de impozitare.

Noua structură va avea responsabilitatea de a coordona și instrui organele fiscale locale în vederea implementării noilor proceduri. De asemenea, se va ocupa de elaborarea formularelor specifice pentru administrarea creanțelor fiscale asociate impozitelor pe proprietate.

Numărul de posturi din Ministerul Finanțelor va fi suplimentat pentru a susține această reformă, urmând ca detaliile să fie stabilite printr-un act normativ ulterior.

Colaborarea cu Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) va avea un rol în această reformă, furnizând acces la sistemele sale informatice, inclusiv Sistemul integrat de cadastru și carte funciară și Registrul electronic național al nomenclaturilor stradale. De asemenea, ANCPI va asigura accesul la baza de date e-Terra, care gestionează informațiile cadastrale spațiale.

În funcție de necesitățile procesului de implementare, Ministerul Finanțelor ar putea solicita acces și la alte sisteme gestionate de ANCPI, pentru a susține impozitarea imobilelor la valoarea de piață.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Comisarul european pentru energie: ‘Nu există scuze pentru cei care încă iau gaze ruseşti’

Publicat

in

De

Comisarul european pentru energie, Kadri Simson, le-a spus marţi jurnaliştilor că blocul comunitar va putea înlocui fluxul de gaze ruseşti care trece prin Ucraina către Europa Centrală, când contractul de tranzit va expira în decembrie, transmite Reuters.

“Reafirm, alături de miniştri, că suntem pregătiţi pentru finalul contractului dintre Rusia şi Naftogaz (Ucraina). Există opţiuni pentru înlocuirea fluxului de 14 miliarde metri cubi de gaze ruseşti care încă sunt livrate”, a declarat Simson la o conferinţă de presă după reuniunea miniştrilor Energiei din UE, scrie Agerpres.

“Nu există scuze. UE poate trăi fără gaze ruseşti…Vreau să fie clar că nu este o necesitate ci o decizie politică, şi una periculoasă”, a avertizat comisarul european pentru energie.

În prezent, depozitele de gaze din UE sunt aproape pline şi livrările de gaze ruseşti prin Ucraina sunt responsabile pentru mai puţin de 5% din consumul continentului.

Cu toate acestea, pentru ţări precum Slovacia şi Austria, găsirea de noi furnizori ar putea însemna preţuri mai mari, un lucru pe care politicienii vor să îl evite.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Salariaţii Radio Iaşi ameninţă cu greva, șefii de la București le răspund: ‘Media venitului net lunar va fi de 6.000 de lei’

Publicat

in

De

Ca urmare a anunţului Filialei MediaSind Radio România Iaşi că va continua acţiunile greviste pe fondul conflictului de muncă declanşat în această vară şi a faptului că „banii au fost acordaţi arbitrar şi că „actualele fonduri prevăzute de SRR nu contribuie semnificativ la obiectivul de reducere a decalajelor salariale”, Radio România precizează, într-un comunicat transmis News.ro, că „media venitului net lunar va fi de 6.000 de lei”.

„La Studioul Teritorial Iaşi, după majorarea de 1.500 de lei brut, acordată începând cu 16 octombrie 2024, cel mai mic venit net va fi de 4.900 lei (inclusiv tichete de masă), acordat unor reporteri fără vechime în câmpul muncii. Media venitului net lunar va fi de 6.000 de lei. Dacă ne raportăm strict la personalul editorial din cadrul Radio România Iaşi, cel mai mic venit net lunar (fără ore de weekend, ore de noapte şi sărbători legale) va fi de 4.900 de lei (pentru personalul fără vechime), iar venitul mediu net lunar pentru funcţiile de execuţie va fi de 6.000 lei. La nivelul întregii Societăţi Române de Radiodifuziune, venitul minim net pentru angajaţii cu studii medii şi cu vechime în câmpul muncii va fi de 4.985 lei, iar pentru cei cu studii superioare va fi de 5.900 de lei. De menţionat că, la 1 noiembrie 2024, cu prilejul Zilei Naţionale a Radioului – salariaţii SRR vor primi o primă în cuantum de 3.500 de lei brut (2.047 lei net)”, subliniază conducerea Radio România.

Ministerul de Finanţe a majorat bugetul instituţiei noastre cu destinaţia explicită a producerii şi difuzării emisiunilor radiofonice

Potrivit acesteia, prin act normativ, Ministerul de Finanţe a majorat bugetul instituţiei noastre cu destinaţia explicită a producerii şi difuzării emisiunilor radiofonice, ceea ce înseamnă o alocarea a fondurilor atât pentru resurse umane şi buna funcţionare a SRR, cât şi pentru transmiterea semnalului de către Societatea Naţională de Radiocomunicaţii (SNR), serviciu care trebuie plătit cu prioritate conform Legii Bugetului de stat pentru anul 2024.

De asemenea, „în ultimii doi ani, la nivelul SRR, doar pentru funcţiile de execuţie majorarea salarială a fost, în medie, de 70%”, se arată în comunicat.

Radio România aminteşte că „în anul 2024, au fost indexate doar salariile personalului de execuţie, în medie, cu 40%. Luând în calcul ultima indexare salarială, veniturile unor angajaţi pe funcţii de execuţie vor depăşi veniturile anumitor angajaţi cu funcţii de conducere. Deşi la nivelul SRR nu există în acest moment un Contract Colectiv de Muncă valabil încheiat, chiar dacă angajatorul şi-a manifestat disponibilitatea în acest sens pe toată durata negocierilor, s-au identificat soluţii pentru a fi acordate toate drepturile existente la momentul încetării valabilităţii vechiului CCM”.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

LIVE România înfruntă, în deplasare, Lituania, în Liga Națiunilor – O singură schimbare în echipa de start

Publicat

in

De

România întâlnește în această seară Lituania, în etapa a patra a Ligii Națiunilor. România este lider detașat în grupă cu trei victorii din tot atâtea meciuri.

Echipele de start

Lituania

12. Edvinas Gertmonas – 2. Rokas Lekiatas, 4. Edvinas Girdvainis, 3. Artemijus Tutyskinas – 17. Pijus Sirvys, 14. Vykintas Slivka, 6. Modestas Vorobjovas, 15. Gvidas Gineitis, 13. Justas Lasickas (căpitan) – 22. Paulius Golubickas, 11. Armandas Kucys. Selecţioner: Edgaras Jankauskas.

Rezerve: 1. Mantas Bertasius, 16. Deividas Mikelionis – 5. Klaudijus Upstas, 7. Tomas Kalinauskas, 8. Giedrius Matulevicius, 9. Gytis Paulauskas, 10. Fedor Cernych, 18. Domantas Antanavicius, 19. Valdas Paulauskas, 20. Titas Milasius, 21. Dominykas Barauskas, 23. Artur Dolznikov.

România

1. Florin Niţă – 2. Andrei Raţiu, 3. Radu Drăguşin, 15. Andrei Burcă, 23. Deian Sorescu – 10. Nicolae Stanciu (căpitan), 6. Marius Marin, 18. Răzvan Marin – 20. Dennis Man, 19. Denis Drăguş, 13. Valentin Mihăilă. Selecţioner: Mircea Lucescu.
Rezerve: 12. Horaţiu Moldovan, 16. Ştefan Târnovanu – 4. Cristian Manea, 5. Virgil Ghiţă, 7. Denis Alibec, 8. Alexandru Chipciu, 9. George Puşcaş, 11. Victor Dican, 14. Ianis Hagi, 17. Florinel Coman, 21. Darius Olaru, 22. Alexandru Mitriţă.

Arbitru: Nicholas Walsh; arbitri asistenţi: Graeme Stewart, Calum Spence; al patrulea oficial: Christopher Graham (toţi din Scoţia)
Arbitru video: John Beaton; arbitru asistent video: Ross Hardie (ambii din Scoţia)
Observator UEFA pentru arbitri: Viktor Kassai (Ungaria); Delegat UEFA: Hayri Cavuşoglu (Turcia)

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Dovada că Austria a dat degeaba vina pe România! Frontex desființează datele cu care Karl Nehammer a defilat pentru a bloca țara noastră în Schengen

Publicat

in

De

Ceea ce cancelarul austriac Karl Nehammer a susținut, ani la rând, pentru a bloca intrarea României în Schengen, se dovedește acum a fi fost doar o chestiune politică și atât, nu ceva ce s-ar fi întâmplat în realitate.

Numărul traversărilor clandestine descoperite la frontierele Uniunii Europene a scăzut cu 42% începând din ianuarie, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, anunţă, marţi, Agenţia Europeană pentru Supravegherea Frontierelor (FRONTEX).

Cele mai semnificative scăderi au fost observate pe ruta Balcanilor de Vest (minus 79%) şi pe ruta Mediteranei centrale (minus 64%), potrivit unor date FRONTEX.

Trecerile ilegale din Africa de Vest s-au dublat (plus 100%), iar pe ruta terestră din estul UE, în estul Poloniei, s-au triplat (plus 192%), arată aceste date.

Agenţia cu sediul la Varşovia precizează că aceste se referă la numărul descopririlor trecerilor ilegale, în contextul în care o persoană poate traversa frontiera externă a UE de mai multe ori şi în locuri diferite.

Cea mai mare parte a trecerilor migranţilor sau refugiaţilor descoperite de către Frontex are loc la Marea Mediterană şi la Canalul Mânecii, către Marea Britanie

Din ianuarie şi până în septembrie au avut loc 47.710 (minus 64%) treceri ilegale înregistrate la Mediterana centrală, către Italia; 45.610 (plus 15%) la Mediterana de est către Turcia sau Grecia şi 11.483 (minus 1%) la Mediterana de vest către Spania.

În Canalul Mânecii, numărul trecerilor descoperite a crescut la 47.514 din ianuarie în septembrie, cu 2% în plus faţă de primele luni din 2023.

Trecerile clandestine detectate din Africa de vest către Spania au crescut la 30.616 (100%).

Pe ruta din Balcanii de Vest – Bulgaria, România, Ungaria şi Croaţia -, FRONTEX a înregistrat 16.698 treceri ilegale, mai puţine cu 7,9% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2023.

La frontiera terestră de est a UE, de 6.000 de kilometri, între Uniune şi Belarus, Republica Moldova, Ucraina, ţările baltice, Polonia, România, Norvegia şi Rusia, numărul trecerilor ilegale detectate a crescut la 13.195 (192%).

Principalele trei ţări den origine ale migranţilor ilegali la frontierele UE sunt Siria, Mali şi Ucraina.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

VICTORIE! România bate spectaculos Elveția în Giulești și se califică la Campionatul European U21

Publicat

in

De

Reprezentativa U21 a României s-a calificat, marţi, la Campionatul European U21 din 2025, după ce a învins Elveţia, scor 3-1, pe Stadionul Giuleşti, în ultimul meci din Grupa E preliminară. Este a patra calificare consecutivă la turneul continental pentru tricolorii U21.

România a terminat pe primul loc grupa E, cu 22 de puncte. Pe locul al doilea s-a clasat Finlanda, cu 20 de puncte, iar Elveția ratează calificarea după ce a terminat pe locul al treilea, cu 18 puncte.

Cum s-a desfășurat partida

Pe stadionul Giuleşti, tricolorii mici au început în atac meciul decisiv cu Elveţia, iar în minutul 16 Ianis Stoica a înscris din pasa lui Louis Munteanu, deschizând scorul. A urmat o ocazie mare a oaspeţilor, în minutul 21, când Fink a trimis pe lângă poartă, deşi scăpase singur cu portarul nostru. În minutul 28 Jaquez l-a faultat pe Louis Munteanu, Daniel Pancu a protestat, intrând în teren şi ducându-se ameninţător către arbitrul central, şi a primit pe loc cartonaş roşu, acelaşi lucru întâmplându-se şi în cazul unei alte rezerve din lotul tricolor, Vladislav Blănuţă. Arbitrul olandez i-a arătat cartonaşul roşu şi lui Jaquez, iar oaspeţii au rămas în zece. Ianis Stoica a stabilit scorul pauzei în minutul 35, dintr-o fază superbă la care au participat Octavian Popescu, Grameni şi Louis Munteanu, autorul pasei decisive.

În repriza secundă Albian Hajdari a înscris pentru elveţieni, însă după numai trei minute Umit Akdag, jucătorul lui Toulouse, a trimis în plasă un balon respins de Keller şi scorul a devenit 3-1 pentru România. Acesta a fost şi rezultatul final al partidei şi tricolorii se califică pentru a patra oară consecutiv la Campionatul European U21, care va avea loc de această dată în Slovacia, anul viitor.

România a câştigat grupa E a calificărilor pentru Euro U21 2025, cu 22 de puncte. Finlanda a fost a doua, cu 20 de puncte, Elveţia a încheiat pe locul 3, cu 18 puncte. În continuare s-au clasat Albania (16 puncte), Muntenegru (7 puncte) şi Armenia (2 puncte).

ROMÂNIA U21: R. Sava – A. Pantea (D. Maftei 83), Cr. Ignat, Akdag, Borza – Perianu, Grameni (Vulturar 87) – I. Stoica (R. Silaghi 76), R. Ilie (Corbu 76), Oct. Popescu (M. Rădulescu 76) – L. Munteanu. SELECŢIONER: Daniel Pancu

ELVEŢIA U21: M. Keller – Jaquez, Amenda, Hajdari – Athekame, Matoshi (Villiger 61), Avdullahu, Surdez (A. Keller 85) – A. Sanches (N. Muci 81), Dos Santos (Fosso 85) – Fink (Okoh 46). SELECŢIONER: Sascha Stauch

Cartonaşe galbene: Pantea 38, Ianis Stoica 64 / Matoshi 59, Villiger 82, Fosso 89

Cartonaşe roşii: Daniel Pancu (min. 28), Vladislav Blănuţă (de pe bancă, min. 28) / Luca Jaquez (min. 28)

Arbitru: Marc Nagtegaal (Ţările de Jos)

Loading

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend