Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Cum ne păcălesc unii producători alimentari / Fenomenul shrinkflation e prezent și în România: la aceiași bani, cantitatea e mai mică

Publicat

in

Când mergi la supermarket să faci cumpărături, de obicei nu te uiți la gramajul produselor, mai ales dacă de multă vreme cumperi cam aceleași lucruri. Totuși, de ceva timp, lumea a observat că unele produse cumpărate țin mai puțin: nu mâncăm mai mult sau ne spălăm mai des, ci cantitatea este mai mică la același preț sau, în anumite cazuri, costul este doar puțin mai mare decât înainte. E o inflație mascată, numită sau shrinkflation.

Atentie la cantitatea produselor din supermarketuriFoto: Hotnews

Aceasta apare, în general, în perioade cu inflație ridicată.

În SUA există în literatura economică fenomenul de shrinkflation de multă vreme. Adică o companie micșorează cantitatea produsului dar păstrează prețul. Consumatorii sunt astfel păcăliți.

*N-am văzut tradus fenomenul în România în cărțile de economie, așa că-l vom folosi în engleză.

Atenția la gramaj e foarte importantă pentru acele companii. Nu primești mai mult, ci mai puțin. Nu e ca la piață unde țăranul îți mai pune în pungă o roșie, un strugure, o cireașă.

În urmă cu câteva luni, când HotNews.ro a observat acest lucru la supermarketuri, a încercat să obțină informații de unii dintre marii retaileri, dar aceștia au refuzat să ne ofere datele cerute: unii s-au făcut că nu înțeleg ce este shrinkflation, iar alții ne-au spus că n-au astfel de date.

E wrap-ul mai mic sau mi se pare?

Alina, 37 de ani, a mers săptămâna trecută la un mall din București, cu o veche prietenă, pentru a-și cumpăra o pereche de adidași pentru alergat. Cea veche s-a deteriorat prea mult.

După ce s-a plimbat o perioadă prin magazine și a găsit perechea perfectă, a zis să mănânce ceva, pentru că i se făcuse foame. Nu mai mâncase de circa un an de la fast food, dar a zis: „Asta e, oricum nu fac asta des”.

Și-a luat un wrap. Când l-a văzut pe tavă, a crezut că are o iluzie optică. S-a așezat la una dintre mese și și-a întrebat prietena care era cu ea: Este mai mic sau mi se pare? Nu mai rețin care era prețul înainte, dar parcă era ceva mai multă cantitate.

După ce l-a mâncat s-a convins că este mai mic, deoarece și-a dat seama înainte se sătura după ce-l consuma.

Alina s-a lovit de shrinkflation.

Nu numai în România se observă, mai nou cam peste tot în Europa a început să se vorbească despre asta.

Fenomenul gramajelor mai mici la același preț a supărat lumea

În Grecia oamenii sunt din ce în ce mai frustrați. Un cetățean se plângea recent că a fost șocat în weekend când a cheltuit 130 euro la supermarket pe cafea, ton, ceapă, salată, 1,2 kg de carne de pui. „Pe ce naiba s-au dus 130 euro”.

„Eu, și cu siguranță alți consumatori din Grecia, ne-am dat seama că paharele cu iaurt s-au micșorat, la fel și pungile de legume congelate, brânza ambalată și altele. 100 g aici, 100 ml acolo și așa avem mai puțin cu 1 kilogram când ne facem cumpărăturile”, spunea grecul.

Fenomenul shrinkflation a stârnit furia consumatorilor și în Germania. Cetățenii au trimis multe plângeri către autoritățile de protecție a consumatorilor, considerând asta ca fiind o hoție.

În Franța a fost lansată o petiție care denunță producătorii și supermarketurile, iar 8.000 de oameni au semnat în primele 10 zile, pentru că tehnica folosită induce în eroare clienții în ceea ce privește dimensiunile și prețurile produselor.

În Spania s-a descoperit că în supermarket anumite branduri de margarină aveau cu 50 de grame mai puțin, anumite iaurturi cu 5 grame, iar chorizo cu 10 grame.

Organizațiile de protecție a consumatorilor au atras atenția și recomandat verificarea gramajelor de către cetățeni pentru că „produsele care aparent nu au preț mai mare, de fapt au”.

În Italia, autoritățile monitorizează fenomenul creșterii ascunse ale prețurilor, în sensul transparenței față de consumatori.

Business Insider are un material în care sunt diferite produse de la hârtie igienică și fast food, la băuturi și mâncare pentru animale. Toate arată fenomenul.

Lucrurile ar putea să se agraveze dacă ne uităm la faptul că prețul energiei în Europa este foarte mare.

Surse:

keeptalkinggreece.com

Foodwatch.org

Spanishnewstoday.com

Bloomberg

The Connexion

Greatitalianfoodtrade.it

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

Vasile Bănescu iese tare după ce Teodosie a spus că femeile măritate trebuie să poarte batic: Năzbâtie debitată de fanatismul misogin

Publicat

in

Fostul purtător de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, continuă războiul cu Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, pe care îl acuză că le cere femeilor să respecte canoane care nu există în Biblie.

Bănescu a izbucnit după ce IPS Teodosie a spus că femeile măritate trebuie să își acopere capul când ies din casă!

“A predica îmbrobodirea femeilor în secolul XXI, dar nu contra insolației, ci a „ispitirii” fragilului bărbat care ajunge doar el în pușcărie pentru viol, act abominabil care, după părerea unui teolog universitar, nu ar fi chiar dezagreabil femeilor, traduce o viziune ruptă de realitate, în care femeia e percepută ca o ființă situată invariabil pe locul doi și căreia i se poate impune orice năzbâtie debitată de fanatismul misogin.

Nu în numele lui Hristos, desigur, nici în acela al Sfântului Pavel care trimitea prin scrisori adresate comunităților creștine din secolul I sfaturi utile și bine adecvate la complexa realitate socio-religioasă în care acestea se formau, ci în numele unora care sunt siguri că nici Hristos, nici Sfântul Pavel nu ar ști azi mai bine decât ei cum stau cu adevărat lucrurile în Biserică.

Ce mai contează că autentica teologie creștină mariologică e fundamentul primar pentru emanciparea femeii din lumea antică, dar și al drepturilor femeii perfect egale cu bărbatul în cea mai înaltă viziune antropologică din lumea de azi?”, a scris Bănescu pe Facebook.

Iată ce a declarat IPS Teodosie când a fost întrebat cum trebuie să procedeze femeile care vor să își acopere capul la evenimente dar sunt criticate de familie

”Sigur că trebuie să porţi ceva pe cap. O femeie căsătorită nu trebuie să umble cu capul descoperit. Cum să îi fie ruşine? Chiar dacă pune o pălărie, o bască, dar nu e cu capul descoperit. Dacă sunt atâtea mofturi la cineva, acoperiţi-vă cu ceva capul”, a declarat Arhiepiscopul Tomisului.

Citeste mai mult

NATIONAL

VIDEO Japonezii au lansat mașina care va funcționa pe combustibilul viitorului: Vrea să ‘pună la pământ’ vehiculele electrice

Publicat

in

Corolla Cross Hydrogen Concept este un vehicul ce funcționează pe bază de hidrogen, un combustibil cu potențial mare pentru reducerea emisiilor de carbon. Toyota, un lider global în tehnologia vehiculelor hibride și electrice, explorează acum utilizarea hidrogenului pentru a crea vehicule cu zero emisii.

Caracteristici Cheie

-Tehnologie avansată de celule de combustie

-Eficiență ridicată: Folosind celule de combustie cu hidrogen, vehiculul convertește hidrogenul în energie electrică, propulsând astfel mașina fără a emite CO2.

Reîncărcare rapidă: Unul dintre avantajele majore ale hidrogenului este timpul de reîncărcare mult mai scurt comparativ cu vehiculele electrice, fiind comparabil cu alimentarea unei mașini tradiționale pe benzină sau motorină.

Design modern și aerodinamic

Estetică atractivă: Corolla Cross Hydrogen Concept îmbină designul elegant cu funcționalitatea, oferind un vehicul care nu doar performează excelent, dar arată și impresionant.

Eficiență aerodinamică: Formele fluide și designul aerodinamic contribuie la reducerea consumului de energie și la îmbunătățirea autonomiei.

Siguranță și fiabilitate

Sisteme avansate de siguranță: Toyota a echipat conceptul cu cele mai noi tehnologii de siguranță, asigurând protecția optimă a pasagerilor.

Fiabilitate Toyota: Cunoscută pentru durabilitatea vehiculelor sale, Toyota aplică aceleași standarde riguroase și pentru acest nou concept.

-Implicațiile pentru Viitor

-Reducerea emisiilor de carbon

Zero emisii: Utilizarea hidrogenului ca sursă de energie elimină emisiile de CO2, contribuind la lupta împotriva schimbărilor climatice.

Sustenabilitate: Hidrogenul poate fi produs din surse regenerabile, făcând acest combustibil o opțiune viabilă pentru un viitor sustenabil.

Independență energetică

Diversificarea surselor de energie: Vehiculele pe bază de hidrogen pot reduce dependența de combustibilii fosili, promovând utilizarea resurselor energetice locale și regenerabile.

Inovație tehnologică

Dezvoltare continuă: Conceptul Corolla Cross Hydrogen demonstrează angajamentul Toyota pentru inovație și avans tehnologic, deschizând calea pentru noi descoperiri în domeniul mobilității.

Corolla Cross Hydrogen Concept reprezintă un pas semnificativ în explorarea soluțiilor de mobilitate durabile. Prin integrarea tehnologiei celulelor de combustie cu hidrogen într-un design modern și eficient, Toyota își continuă misiunea de a crea vehicule care protejează mediul înconjurător și oferă o experiență de conducere superioară. Acest concept nu doar că deschide noi orizonturi pentru industria auto, dar subliniază și angajamentul Toyota pentru un viitor mai curat și mai verde.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend