Conecteaza-te cu noi

AUTO

Ce mașini electrice sub 25.000 de euro se pregătesc să atenueze scăderile record aduse de anul 2024. Vânzările Tesla și Dacia în România

Publicat

in

După ce în 2023 în România s-au vândut mașini electrice mai mult ca niciodată, anul în curs a adus scăderi.  Mașinile electrice aveau o cotă de 12,5% în septembrie anul trecut, în timp ce luna trecută aveau doar 5,6% pe piața românească a autoturismelor noi.

De ce scad puternic full-electricele în România

  • S-a înjumătățit subvenția în Rabla Plus.
  • Mașinile sunt mai scumpe decât cele pe benzină
  • Nu sunt suficiente stații de încărcare, mai ales că și parcul auto de electrice a crescut mult prin aducerea a mii de mașini Dacia Spring.
  • Există o neîncredere în aceste mașini și în viitorul lor
  • Autonomia este o problemă pentru unii clienți care ar vrea să le folosească (și) la drumuri lungi

Cât de mult au scăzut vânzările de mașini electrice în 2024

Piața mașinilor electrice noi a scăzut cu 37% în primele nouă luni ale anului, de la peste 11.700 în 2023, la sub 7.500 între ianuarie și septembrie anul curent. 

Ianuarie a fost cea mai bună lună, cu peste 1.600 de mașini, însă totalul lunar a scăzut mult, așa că în august și septembrie s-au vândut sub 500 de mașini lunar. Cea mai mare scădere a fost în august, 69% față de luna similară din 2023.

Peste 2.200 dintre mașini sunt Dacia Spring, iar pe doi este Tesla, care s-a apropiat de 2.100 de mașini. Pe locul trei este Hyundai, cu 471 de electrice înmatriculate, urmată de Volkswagen, cu 348 și de Renault, cu 335. Aceste cinci mărci au trei sferturi din piață, conform datelor APIA: De remarcat că la Dacia scăderea a fost de 57%, iar la Tesla, de 16%.

Segmentul full-hybrid a crescut, clienții acestor mașini fiind cei care caută o soluție între autoturismul cu motor pe benzină și o full-electrică.

Scăderea a venit la full-electrice (mai ales) din cauza înjumătățirii subvenției acordate în programul Rabla Plus, de la aproximativ 10.000 de euro, la 5.100 de euro. 

La început de 2024, APIA și alte voci din industrie ar fi dorit ca subvenția pentru mașini full-electrice să nu scadă brusc la jumătate, ci să scadă gradual de la an la an. Varianta vehiculată era ca subvenția să fie de cel puțin 7.500 de euro, însă a fost până la urmă cu aproape 40% mai mică.

Au existat dezbateri legate de faptul că România, având printre cele mai mari subvenții pentru full-electrice din Europa, susținea economia chineză. dat fiind că Dacia Spring, modelul care avea peste 60% din piață, este asamblată în China. Spring este însă și modelul electric cel mai accesibil din piață și mii de români care nu și-ar fi permis alte modele electrice noi au ales această mașină.

Mașina electrică este într-un moment de cumpănă

Contează într-o importantă măsură și numărul mic de stații de încărcare, dar foarte mult și faptul că  mașinile electrice sunt scumpe și sunt foarte puține modelele de sub 25.000 – 30.000 de euro.

Dan Vardie, președinte al APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto din România) spune că piața merge rău și fiindcă există o neîncredere în mașina electrică „Oamenii se întreabă: oare nu moare mașina electrică, oare nu se va întâmpla ceva cu ea? Dacă o cumpăr și rămân cu ea ce pățesc? Însă cei care au deja mașini electrice știu foarte bine că nu se va întâmpla așa ceva”, a spus el, în cadrul unei întâlniri cu presa. 

Vardie: există și piețe unde mașinile electrice cresc

Vardie a dat ca exemple mai multe țări din Europa de Vest unde, chiar dacă vânzările de electrice au scăzut și cu 30%, volumele totale sunt chiar și de ordinul zecilor de mii (sau chiar de 150.000 în Germania).

Șeful APIA spune că aceste scăderi nu sunt alarmante, există și piețe din UE care cresc, dar admite că mașina electrică este într-un moment de cumpănă, dar în niciun caz nu va muri, ci descreșterile se vor opri.

Piața electricelor va depinde enorm de ce va face în 2025 Ministerul Mediului cu programul Rabla Plus. Cei de la APIA spun că l-au întrebat pe ministrul Fechet care sunt planurile pentru la anul cu subvenția, însă răspunsul primit a fost că nu se știe, fiindcă va veni un nou ministru care ar putea avea planuri diferite.

L-am întrebat pe șeful APIA care ar fi soluția pentru ca electricele să își revină pe plan local „Revenirea la o scădere liniară a subvenției Rabla Plus până în 2030, iar pentru anul viitor ar trebui să revenim la 7.500-8.000 de euro, tocmai pentru a readuce interesul oamenilor pentru aceste mașini. Dacă la anul vine un ministru nou care spune, punem 2.500 de euro, atunci noi, la APIA, vom fi împotriva, fiindcă nu mai vrem și la anul dezastrul din 2024”, precizează Vardie.

Mașinile de sub 25.000 de euro vor fi „motorul” revenirii electricelor

O foarte mare problemă a electricelor este prețul. Mașinile noi de toate tipurile s-au scumpit în medie cu câteva mii de euro în ultimii 5 ani, iar când este vorba despre 100% electrice, modelele ceva mai spațioasă și cu autonomie mai mare costă peste 35.000 de euro.

Sunt lansate oficial pe piața românească doar două modele de mașini electrice care costă sub 20.000 de euro, iar promisiunea industriei este că vor veni mai multe modele de oraș care să aibă prețuri de pornire între 20 și 25.000 de euro, înainte de aplicarea subvențiilor. Unele companii asamblează mașinile în Europa, notabil fiind exemplul Citroen e-C3 (Slovacia). 

Leapmotor, marcă lansată recent în România, va aduce peste câteva luni un model de oraș care a început să fie asamblat în Polonia.

BYD, cea mai ambițioasă companie auto chineză, va deschide o uzină în Ungaria, iar presa a scris despre alte companii chineze – spre exemplu Chery – care ar vrea să asambleze pe viitor mașini în Italia, Spania sau Polonia. O astfel de mișcare va dura, însă merită, fiindcă pot fi evitate taxele usturătoare impuse de UE.

Dar de ce ajung așa de greu aceste modele ceva mai accesibile la preț? „Acest segment așteptat de toată lumea întârzie din motive legate de fabricație, iar companiile care au localizat în Europa producția au descoperit că au probleme în a fabrica mașinile, deoarece componentele esențiale depind de China, iar partea tristă este că în Europa nu prea ai ce-ți trebuie”, explică Dan Vardie.  

Așteptările vizează a doua jumătate a lui 2025

El spune însă că, deși aceste modele mai ieftine întârzie, ele tot vor veni și vor influența în bine piața, iar asta s-ar putea vedea încă din a doua parte a lui 2025.

Aceste segment este esențial pentru creșterea pieței electricelor, dar și când vor fi mai multe modele, prețul final va depinde de la țară la țară, în funcție de subvențiile guvernamentale și de taxele vamale ce vor fi în vigoare.

„Putem vorbi aici despre două sub-segmente: mașinile electrice de sub 20.000 de euro și cele între 20 și 25.000 de euro, iar acestea vor reprezenta motorul revenirii automobilului electric în Europa”, spune președintele APIA care adaugă că revenirea va ține cont și de evoluția tehnologiei la chimia bateriilor mașinilor, domeniu unde se fac progrese rapide, mai ales la creșterea densității energetice.

„Bateriile chiar evoluează spectaculos, așa că aceeași mașină, dar cu altă baterie, poate avea autonomie cu 25-30% mai mare fix în aceleași condiții”, explică Dan Vardie, adăugând la aceste îmbunătățiri se vor vedea clar la mașinile de clasă mică.

La proiectarea unei mașini electrice este o alegere grea, fiindcă dacă vrei o autonomie mare, atunci bateria este foarte grea, iar dacă bateria este prea grea, autonomia ajunge să nu fie grozavă. Este un cerc vicios care poate fi depășit doar prin avans tehnologic: baterii mai ușoare la care autonomie să nu scadă cu greutatea.

Loading

ACTUAL

ATENȚIE! Azi s-a închis circulația pe Autostrada A1 de la Pitești la Băiculești – 3 ZILE BLOCATĂ

Publicat

in

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii rutiere (CNAIR) SA infomează că de luni 14 aprilie „se închide circulația pe ambele căi ale sectorului de Autostradă A1 între Nodul Rutier Bascov (km 119+695) și Nodul Rutier Băiculești (km 134+660), pentru un interval de 3 zile, până la data de 17.04.2025, în vederea executării lucrărilor pentru efectuarea testelor statice și dinamice ale structurilor (podurilor) de la pozițiile kilometrice 129+220, 129+638, 129+740.

Circulația se va desfășura pe traseul existent anterior deschiderii sectorului de autostradă, respectiv pe DN7 pentru ruta Pitești – Sibiu (și retur), precum și pe DN7 – DN7C pentru ruta Pitești – Curtea de Argeș și retur”.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

VIDEO | Autostrada A1 ajunge până la Curtea de Argeș – VEZI CÂND SE VA CIRCILA

Publicat

in

Judecând după concentrarea de forțe de pe singurul punct critic rămas, capătul drumului de legătură cu DN73C de la Curtea de Argeș, italienii de la WeBuild vor să închidă cât mai repede lucrările pe acest lot și să se mute complet pe Secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu-Pitești, acolo unde vor avea de tras minim 5-6 ani, în cel mai optimist scenariu.

Astfel că, dacă mențin ritmul acesta, circulația pe jumătatea de nord a tronsonului de 30,35 kilometri dintre Pitești și Curtea de Argeș poate fi deschisă până la sfârșitul lunii mai, după ce în decembrie 2024 s-a inaugurat segmentul dintre Bascov și Mănicești. Chiar dacă nu ar reuși să se încadreze în luna mai, iunie este o certitudine. Termenul contractual de finalizare este septembrie 2025, fără extensii de timp.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

De azi s-au majorat tarifele la înmatricularea mașinilor – VEZI NOILE TARIFE

Publicat

in

Tarifele de producere a plăcilor cu numere de înmatriculare pentru vehicule rutiere și cele pentru serviciile prestate în legătură cu acestea s-au modificat începând de azi, respectiv s-au majorat, potrivit unui ordin al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) apărut în martie.

Concret, tarifele ce trebuie plătite de-acum de proprietarii de vehicule pentru obținerea plăcuțelor de înmatriculare sau pentru alte operațiuni în legătură cu ele sunt următoarele:

Anterioarele tarife pentru obținerea plăcuțelor cu număr de înmatriculare erau, potrivit Direcției generale permise de conducere și înmatriculări (DGPCI), de 20 lei/ placă tip A, 23 lei/ placă tip B, 17 lei/ placă tip C, iar păstrarea combinației numărului de înmatriculare înainte de înstrăinarea vehiculului costa 30 lei/ operațiune.

Loading

Citeste mai mult

AUTO

Ce trebuie să știi înainte de a susține examenul teoretic DRPCIV în 2025

Publicat

in

Ce trebuie să știi înainte de a susține examenul teoretic DRPCIV în 2025

Examenul teoretic pentru obținerea permisului de conducere este organizat de DRPCIV și constă într-un test grilă. Ai la dispoziție 26 de întrebări și 30 de minute pentru a răspunde corect la cel puțin 22 dintre ele. Fiecare întrebare are trei variante de răspuns, iar unele dintre ele pot avea mai multe răspunsuri corecte.

Modificări și actualizări pentru 2025

În fiecare an, regulile de circulație și metodologia de examinare sunt revizuite. Pentru 2025, principalele modificări includ:

  • Întrebări mai detaliate despre siguranța rutieră și legislația actualizată.
  • O atenție mai mare asupra regulilor privind trotinetele electrice și bicicliștii.
  • Îmbunătățirea sistemului de testare pentru a preveni învățarea mecanică a răspunsurilor.

Pregătirea eficientă pentru examen

Succesul la acest test depinde de cât de bine te pregătești. Nu este suficient să memorezi mecanic întrebările, ci să înțelegi regulile de circulație și să știi să le aplici în situații reale.

Pași esențiali pentru a învăța eficient

  1. Studiază legislația rutieră actualizată. Citește Codul Rutier și fii atent la modificările recente.
  2. Rezolvă cât mai multe chestionare auto. Exersează testele disponibile online pentru a te familiariza cu formatul întrebărilor.
  3. Urmărește explicațiile video ale instructorilor auto. Unele situații din trafic sunt mai ușor de înțeles vizual.
  4. Testează-ți cunoștințele zilnic. Practica regulată ajută la consolidarea informațiilor.

Ce greșeli trebuie să eviți?

Mulți candidați pică examenul din cauza unor greșeli simple. Printre cele mai frecvente se numără:

  • Învățarea mecanică a răspunsurilor DRPCIV din grila de intrebari, fără a înțelege regulile din spatele lor.
  • Nerespectarea timpului de răspuns, ceea ce duce la pierderea concentrării.
  • Neglijarea semnelor de circulație mai puțin întâlnite.

Ziua examenului – ce trebuie să faci?

În ziua testului, asigură-te că ajungi la timp și ai actele necesare. Nu te grăbi să răspunzi la întrebări, ci citește-le cu atenție. Examenul DRPCIV nu este un maraton, ci un test de cunoștințe. Abordează-l cu încredere și calm.

Importanța simulărilor

Dacă vrei să te asiguri că ești pregătit, încearcă să dai câteva teste în condiții reale. Gândește-te la acest proces ca la antrenamentele unui sportiv de performanță: cu cât exersezi mai mult, cu atât vei obține un rezultat mai bun. Obținerea permisului de conducere este un pas important, dar nu imposibil. Pregătirea corectă și abordarea inteligentă a examenului îți pot crește semnificativ șansele de reușită. Așa cum marile competiții sunt câștigate de cei care își planifică fiecare pas, la fel și succesul tău la examen depinde de cât de bine ești pregătit.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

DE INTERES! Se închide porțiunea de autostrada Pitești – Băiculești – Măsura e temporară VEZI DE CE

Publicat

in

Tronsonul Pitești – Băiculești (16 km) din secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș va fi închis alternativ pe câte un sens, pentru verificări necesare inaugurării integrale a acestui lotul de peste 31 de kilometri din Autostrada A1 Sibiu – Pitești, anunță reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).„Sunt niște verificări preliminare pentru deschiderea întregului lot (Pitești – Curtea de Argeș – n.r.)”, au explicat reprezentanții CNAIR. Potrivit acestora, pentru aceste verificări va fi necesară închiderea alternativă a câte un sens de circulație din tronsonul deschis deja. „Două zile maximum pe unul si două zile cel mult pe celălalt sens”, au menționat aceștia.

Constructorul italian WeBuild a solicitat aplicarea măsurii privind închiderea circulației începând cu 15 aprilie.

Săptămâna trecută, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat că ultimii kilometri ai secțiunii 5 Curtea de Argeș – Pitești vor fi dați în circulație în luna mai. Amintim că anul trecut, din lotul de peste 31 kilometri din Autostrada Sibiu – Pitești, construit de WeBuild, a fost dat în trafic tronsonul de aproape 16 kilometri de la Pitești la Băiculești.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Se mai poate face RCA în rate în 2025?

Publicat

in

Asigurila.ro – Partenerul tău de încredere în asigurări

Când vine vorba de asigurarea mașinii, mulți șoferi caută soluții flexibile de plată, mai ales în contextul economic actual. La Asigurila.ro, broker de asigurări specializat în vânzarea polițelor de orice tip, ne asigurăm că găsești cele mai avantajoase opțiuni, inclusiv pentru plata asigurării RCA în rate. Dar cum funcționează această posibilitate în 2025? Se mai poate plăti RCA-ul în rate? Haideți să aflăm!

Plata RCA-ului în rate în 2025 – Ce trebuie să știi

În 2025, legislația și politica asiguratorilor nu permit plata RCA-ului în rate direct prin compania de asigurări. Cu toate acestea, există soluții alternative care îți permit să îți gestionezi mai ușor bugetul atunci când vine vorba de această cheltuială obligatorie.

Cum poți plăti RCA în rate?

Dacă ai nevoie de o asigurare RCA ieftină, dar vrei să îți împarți costul în mai multe tranșe, există posibilitatea de a opta pentru plata prin intermediul unui broker de asigurări care oferă această facilitate. La Asigurila.ro, oferim opțiunea de plată în rate pentru RCA, cu condiții foarte avantajoase:

  • Pentru sume sub 2000 de lei, poți opta pentru 4 rate fără dobândă.
  • Pentru sume peste 2000 de lei, ai posibilitatea de a achita în 6 sau 12 rate, cu o dobândă minimă de doar 1% pe lună.

Aceasta este o soluție excelentă pentru șoferii care nu doresc să plătească întreaga sumă dintr-o singură tranșă și preferă să își gestioneze mai eficient bugetul lunar.

Avantajele plății în rate pentru RCA

Alegerea plății în rate aduce mai multe beneficii pentru șoferi:

  • Flexibilitate financiară – Nu mai trebuie să scoți o sumă mare de bani dintr-o dată.
  • Fără efort suplimentar – Tot procesul se desfășoară rapid și simplu
  • Siguranță și predictibilitate – Știi exact cât ai de plătit lunar, fără surprize neplăcute.

Cum îți calculezi prețul RCA și alegi cea mai bună ofertă?

Pentru a găsi cea mai avantajoasă poliță RCA, este recomandat să folosești un calculator de preț RCA. Pe Asigurila.ro, îți punem la dispoziție un astfel de instrument online, unde poți compara rapid ofertele mai multor asiguratori și poți alege varianta cea mai potrivită pentru tine.

De asemenea, poți încheia RCA online, fără a mai pierde timp cu drumuri inutile. Tot ce trebuie să faci este să introduci datele mașinii tale, să selectezi oferta dorită și să finalizezi plata – fie integral, fie în rate.

Așadar, în 2025, se mai poate face RCA în rate, dar nu direct prin asigurator, ci prin intermediul brokerilor de asigurări și al instituțiilor financiare care oferă opțiuni de plată flexibilă. Dacă vrei să beneficiezi de 4 rate fără dobândă pentru polițele sub 2000 lei sau de 6/12 rate cu o dobândă minimă pentru sumele mai mari, contactează brokerul Asigurila.ro și descoperă cele mai bune soluții pentru nevoile tale!

Loading

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Câmpulung

În Trend