Conecteaza-te cu noi

Educatie

Ce faci când educatoarea sau învățătoarea este abuzivă? Care sunt pașii legali de urmat

Publicat

in

Într-un mediu cum e școala sau grădinița, care ar trebui să fie 100% sigur pentru copii, se pot petrece, uneori, abuzuri de care sunt responsabile exact cadrele didactice. Nu sunt deloc puține cazurile mediatizate de copii loviți, jigniți, terorizați de educatoare/ învățătoare/ profesori, iar de multe ori părinții nu știu cum să acționeze și ce pârghii au la îndemână pentru ca abuzatorii să fie trași la răspundere. De asemenea, uneori, părinților le este greu să distingă un abuz de disconfortul copilului: dacă un profesor țipă la clasă poate fi tras la răspundere? Cum? Dar dacă învățătoarea îi aruncă elevului cărțile și creioanele pe jos iar apoi îi ordonă să le ridice?

Lovirea, atingerea copilului în zona intimă, trasul de urechi- toate acestea sunt abuzuri clare. Dar în aceeași categorie se încadrează și rușinarea copilului, insulta, ignorarea nevoilor lui.

Ce forme poate lua abuzul unui profesor asupra copiilor

Profesorii pot distruge stima de sine a copiilor prin mai multe moduri. Când un profesor etichetează în mod repetate un copil spunându-i, de exemplu, că e „puturos”, comite un abuz. Când îl compară frecvent cu alți frați ori colegi, scoțând în evidență faptul că e „oaia neagră” a clasei, tot despre abuz e vorba.

Țipând constant, luându-se în mod repetat de ei, umilindu-i public, amenințându-i în mod repetat – toate acestea sunt forme de abuz. Îngropate în sufletul copiilor, cicatricile nevăzute rezultate pot fi greu de vindecat.

Îl pot face pe copil să se îndoiască de fiecare mișcare a sa, îl pot face să se vadă ca valorând mai puțin sau neavând nicio valoare. Iată, concret, exemple de abuz care se pot întâmpla la grădiniță sau la școală:

Abuzul verbal: profesorul țipă sau insultă copilul

Există o diferență între un profesor care este ferm sau ridică vocea pentru a fi auzit la clasă și un profesor abuziv. De exemplu, când clasa este zgomotoasă, profesorul ar putea spune cu voce tare „Liniște, vă rog!” pentru a atrage atenția tuturor. Acest comportament este în regulă. Vorbim de abuz dacă profesorul țipă la copii cu o voce furioasă și le vorbește urât.

Oamenii abuzivi spun lucruri urâte și apoi se scuză spunând că „a fost o glumă” sau te vor face să crezi că ai înțeles greșit. Sau chiar că nu au spus ceea ce a auzit copilul.

Abuzul verbal este una dintre cele mai des întâlnite, dar și cele mai trecute cu vederea, forme de abuz asupra copiilor. De cele mai multe ori, acest comportament este privit ca o formă de disciplinare.

Abuzul fizic: lovirea, împingerea, trasul de haine/urechi

Profesorul care lovește un copil sau care doar ridică mâna asupra unuia și îl amenință, care lovește în alte lucruri (în bancă, ori în perete, ori aruncă cu lucruri) face un abuz.

Chiar dacă nu rănește practic pe nimeni, un profesor nu ar trebui să facă niciun copil să se simtă speriat sau nesigur. De asemenea, niciun profesor nu ar trebui să atingă copiii în moduri în care să-i facă să se simtă inconfortabil.

Citește continuarea articolului pe site-ul nostru de parenting www.totuldespremame.ro

Loading

ACTUAL

Alegeri prezidențiale 2024, capitolul promisiuni. Ce susțin candidații la președinție că vor face pentru educație

Publicat

in

Site-ul Școala 9 a analizat programele celor 14 candidați la președinție la alegerile din 24 noiembrie pentru a afla ce promit aceștia că vor face pentru școala românească.

Salarii ca de medici pentru profesori, burse de studiu în străinătate „ca pe vremea lui Eminescu”, jandarmi la paza școlilor, uniformă. Sunt câteva dintre ideile „altfel” cu care vin unii candidați la prezidențiale. 

Majoritatea vorbesc de salarii, de burse și reducerea abandonului școlar, scrie Școala 9.

Pe listă apar și măsuri cum ar fi introducerea uniformelor școlare, eliminarea examenelor naționale sau participarea obligatorie a profesorilor la „seminarii de dezvoltare personală”.

Măsuri comune:

  • abandon școlar – Elena Lasconi, Marcel Ciolacu, Nicolae Ciucă, Mircea Geoană, Cristian Diaconescu;
  • șanse egale la educație – Marcel Ciolacu, George Simion, Ana Birchall, Elena Lasconi, Nicolae Ciucă;
  • salarii mai bune pentru profesori: Nicolae Ciucă, George Simion, Ana Birchall, Mircea Geoană, Elena Lasconi;
  • salariile profesorilor pe criterii de performantă – Kelemen Hunor, Marcel Ciolacu, Sebastian-Constantin Popescu;
  • schimbarea examenului de bacalaureat – Kelemen Hunor, Ana Birchall, Sebastian-Constantin Popescu, Nicolae Ciucă, Mircea Geoană;
  • robotică, automatizări, STEM în școală, inteligență artificială – Elena Lasconi, Nicolae Ciucă, Marcel Ciolacu;
  • masă caldă în școli: Elena Lasconi, Nicolae Ciucă, Sebastian-Constantin Popescu, Marcel Ciolacu;
  • investiții în învățământul dual – Marcel Ciolacu, George Simion, Sebastian-Constantin Popescu, Nicolae Ciucă;
  • reformare sau modificări la programa școlară/curriculumul –  Kelemen Hunor, Marcel Ciolacu, Elena Lasconi, Nicolae Ciucă, Sebastian-Constantin Popescu;
  • uniforme școlare obligatorii – George Simion și Sebastian-Constantin Popescu;
  • reducerea programului elevilor la un anumit număr de ore pe săptămână – Kelemen Hunor și Sebastian-Constantin Popescu;
  • burse pentru elevi: George Simion, Sebastian-Constantin Popescu, Marcel Ciolacu, Nicolae Ciucă;
  • reducerea consumului de droguri: Elena Lasconi, Marcel Ciolacu, Nicolae Ciucă;
  • susținerea cercetării – Nicolae Ciucă, Marcel Ciolacu, Sebastian-Constantin Popescu;
  • 6% din PIB pentru educație – Ana Birchall și Sebastian-Constantin Popescu.

Mai multe, pe Școala 9.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Elevii din peste 20 de școli din Focșani învață în frig de două săptămâni. Autoritățile nu știu când se va rezolva situația: „Nu știu dacă cele câteva zile vor însemna o săptămână, două sau trei”

Publicat

in

Societatea de termoficare a municipiului Focșani a intrat în insolvență, motiv pentru care cetățenii racordați la rețeaua publică de termoficare stau zilele acestea în frig. Afectate sunt și 21 din cele 33 de școli din oraș. În total, din 18.662 de preșcolari și elevi înscriși, 11.370 învață în frig, potrivit IȘJ Vrancea. Deși primarul Focșaniului, Cristi Valentin Misăilă, le-a recomandat școlilor să intre în sistem de predare online, acestea au refuzat, iar o parte dintre ele doar și-au redus programul. 

„Eu am copilul la program prelungit la grădiniță. Soția a fost anunțată de educatoare să nu-l lăsăm program lung, până la 16:30-17:00, pentru că este foarte frig în grădiniță și nu ar vrea să îi culce pe copii acolo”, a spus, pentru HotNews.ro, unul dintre părinții care au copilul la o grădiniță din Focșani. 

Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Vrancea a anunțat într-un comunicat de presă că în 11 școli din Focșani programul a fost redus, din cauza frigului din săli. 

„Nu e căldură din câte știu în grădiniță de vreo două săptămâni. Nu putem să îi lăsăm, că este foarte frig. A fost redus programul presupun până la urmă, asta nu știu exact, dar e programul foarte scurt. Adică la ora 11:00-12:00 ar trebui să îl luăm. Dar și cu programul scurt, tot este frig. Nu poți să ții niște copii mici în 14 grade sau 16 grade, mi se pare frig”, spune părintele cu care HotNews.ro a vorbit. 

Cele trei internate din Focșani, închise din cauza frigului

Inspectoarea școlară generală a IȘJ Vrancea, Livia-Silvia Marcu, spune că toate școlile din Focșani care sunt racordate la sistemul centralizat de termoficare (21, din totalul de 33) „nu au căldură”. 

„Am comunicat tuturor directorilor că există niște soluții pe care eu le am la îndemână, nicidecum de a furniza agentul termic, și anume: reducerea programului, am acceptat chiar până la 30 de minute, pentru că este o situație într-adevăr specială, cu cinci minute pauză. Cei care au solicitat au primit aprobare imediat, deci de astăzi pot avea program scurt”, a spus, într-o discuție cu HotNews.ro, șefa IȘJ Vrancea. 

„De asemenea, le-am expus și propunerea domnului primar, care recomanda funcționarea în regim online. Nicio școală nu mi-a trimis vreo solicitare în acest sens. Am fost deschisă oricărei variante”, a adăugat inspectoarea. 

Livia-Silvia Marcu spune că luni, 11 octombrie, autoritățile au luat decizia să închidă cele trei internate din Focșani unde sunt cazați aproximativ 150 de elevi. 

„Astăzi am fost pe teren la cele trei internate din Focșani și am vorbit cu domnii directori decizând ca de mâine (n.red.: de marți, 12 noiembrie) să închidem acele internate, pentru că noaptea sunt temperaturi scăzute, între trei și 13 grade înțeleg că sunt în interior”, a declarat aceasta. 

Ea spune că elevii care sunt cazați în mod obișnuit la cămin fie vor face naveta până când situația va fi remediată, fie pot participa în regim online la ore, de acasă. 

„În cele trei internate stau cam 150 de elevi. Deci, fiind în 30 de unități școlare, vă dați seama că ar fi câțiva în fiecare școală, nu e un impact major, nu sunt clase întregi, în sensul acesta”, a mai spus inspectoarea. 

Nu e clar când va fi rezolvată lipsa căldurii din Focșani 

Inspectoarea școlară a mai spus că nu știe concret de la autoritățile locale când va fi rezolvată situația. 

„Domnul primar ne-a transmis adresa aceea în care propunea varianta învățării online și acolo e stipulată sintagma „în câteva zile” nu se va da căldură. Acum nu știu dacă cele câteva zile vor însemna o săptămână, două sau trei. Nu depinde de ISJ acest lucru. Eu sunt deschisă oricăror variante de funcționare”, a declarat aceasta. 

Între timp, luni a avut loc o ședință de Consiliu Local unde pe ordinea de zi s-a aflat înființarea unei noi societăți care să furnizeze apă caldă și căldură cetățenilor din municipiu. 

„Societatea nou înființată va prelua activitatea de producere a agentului termic de la ENET SA și va permite asigurarea continuității serviciilor de alimentare cu apă caldă și căldură pentru locuitorii Municipiului Focșani. Această decizie a fost luată ca urmare a problemelor financiare istorice ale ENET SA, societate care a rămas fără un contract de furnizare a gazelor naturale de la începutul lunii noiembrie”, a anunțat, săptămâna trecută, pe Facebook, primarul din Focșani, Cristi Valentin Misăilă.

„În paralel, pentru reluarea în regim de urgență a furnizării de agent termic și apă caldă, am făcut toate demersurile la Guvernul României pentru obținerea unui sprijin financiar necesar, valoarea consumului de gaze estimat pentru o lună de iarnă fiind de 8 milioane lei”, a mai transmis primarul.  

Fosta firmă care furniza căldură și apă caldă în Focșani a înregistrat, „doar pe primul semestru din acest an”, o pierdere de 10,2 milioane lei. 

„La finalul lunii septembrie 2024, societatea avea datorii de 221,2 milioane lei, din care 148,9 milioane lei sunt datoriile înscrise la masa credală. Societatea este deja în procedură de insolvență”, conform primarului, care a adăugat și că „o analiză arată faptul că doar 37% din abonați au plătit facturile de căldură/apă caldă către ENET SA”. 

Pentru moment, școlile din Focșani care și-au redus programul de funcționare din cauza lipsei de căldură sunt: 

  • Colegiul Tehnic ,,Ion Mincu”;
  • Școala Gimnazială ,,Oana Diana Renea”;
  • CSEI ,,Elena Doamna”;
  • Colegiul Tehnic ,,Edmond Nicolau”;
  • Școala Gimnazială ,,Adrian Păunescu”;
  • Liceul cu Program Sportiv;
  • Colegiul Național ,,Al. I. Cuza”;
  • Școala Gimnazială ,,Nicolae Iorga”;
  • Liceul de Artă ,,Gheorghe Tattarescu” (sediul din Sihleanu);
  • Colegiul Tehnic ,,Gheorghe Asachi”;
  • Colegiul Tehnic ,,Valeriu D. Cotea”

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Acordarea burselor de performanţă doar pentru elevii din şcolile de stat e neconstituţională, a decis CCR

Publicat

in

Curtea Constituţională a României (CCR) a stabilit, joi, că este neconstituţională legea care prevede că pot beneficia de bursă de performanţă doar elevii înscrişi în sistemul de învăţământ preuniversitar de stat.

Potrivit unui comunicat transmis joi de CCR și citat de Agerpres, Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că este neconstituţională sintagma „de stat” din cuprinsul dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale 1/2011, anterior modificării prin art. I pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 69/2022 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale 1/2011 şi prorogarea unor termene.

„În esenţă, Curtea a reţinut că sintagma „de stat” din cuprinsul dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale 1/2011 permite acordarea bursei de performanţă doar cu privire la elevii înscrişi în sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, creându-se astfel o discriminare nejustificată în mod obiectiv şi rezonabil a elevilor ce urmează cursurile în cadrul sistemului de învăţământ particular sau confesional, discriminare contrară art. 16 alin. (1) raportat la art. 32 şi art. 49 din Constituţie”, explică judecătorii constituţionali.

Loading

Citeste mai mult

Educatie

De ce poate fi periculos să crești un „copil bun”

Publicat

in

Să crești un „copil bun”, în accepțiunea termenilor de docil, conformist și extrem de politicos reprezintă pentru numeroși părinți un ideal. Ce mamă nu-și dorește un școlar care să-și facă întotdeauna temele fără să fie rugat sau un copil care își ține camera perfect ordonată din proprie inițiativă? Ei bine, specialiștii în psihologie anunță o serie de pericole ascunse în spatele acestui comportament exemplar.

Copiii care nu ridică probleme imediate și evidente sunt considerați a fi „cei buni”. Adulții presupun că o conduită ireproșabilă este semnul unei educații depline și că este normal ca un copil să îndeplinească așteptările celor din jur fără să protesteze. Această aparentă normalitate ascunde, însă, dezechilibre emoționale și lacune în formarea personalității vizibile mai târziu, în viață.

Frustrările din interiorul unui copil bun

Tocmai faptul că un copil nu se răzvrătește, nu opune rezistență în fața lucrurilor pe care nu și le dorește și nu își exprimă dezaprobarea este semnul cel mai clar al unor probleme formate deja la nivel inconștient.

Primul semnal de alarmă tras de un copil „bun” este nevoia lui excesivă de a face pe plac celor din jur. El consideră nu are nicio altă opțiune și trăiește sub povara obsesiei de a-i mulțumi pe alții, valorizându-se doar prin reacțiile pozitive pe care le stârnește. Bunătatea devine, astfel, mai degrabă o necesitate și nu o alegere.

Frustrările care nu ajung să fie exprimate și soluționate devin, treptat, izvorul tulburărilor de personalitate care prind amploare la maturitate.

Foarte mulți copii sunt excesiv de obedienți din dragostea pe care o poartă unui părinte depresiv, care se comportă constant ca și cum nu mai poate tolera dificultăți suplimentare.

Citește continuarea articolului pe site-ul nostru de parenting www.totuldespremame.ro

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

7 din 10 elevi spun că au fost agresați la școală. „Obținerea de bani sau obiecte de valoare de către agresor”, cel mai invocat motiv

Publicat

in

71% dintre elevi spun că au fost agresați în timp ce se aflau la școală sau în aproprierea acesteia. Datele studiului „Siguranța în școală” arată că 94% dintre agresori au fost la rândul lor, cândva, victime.

Studiul a fost realizat de Ministerul Educației și Poliția Română, prin Direcția Siguranța Școlară. La întrebări au răspuns 10.776 de elevi din clasele V-XII, 6.657 de profesori și 12.209 de părinți, din 537 de școli, online, în perioada februarie-martie 2024. 

„Datele de cercetare evidențiază că 71% dintre elevi au fost agresați la școală sau în proximitatea acesteia, în anul precedent celui în care s-a realizat cercetarea”, conform concluziilor. 

Despre concluziile studiului a scris inițial Edupedu.ro

Motivele pentru care sunt elevii agresați în școlile din România

Elevii care spun că au fost victimele agresiunii afirmă că printre principalele motive s-au numărat: 

  • obținerea de bani sau obiecte de valoare de către agresor (39%);
  • „cheful de scandal” al agresorilor (35%);
  • lipsa unui motiv real (31%).

„Incidența unor agresiuni comise pentru obținerea unor obiecte de valoare a fost mai mare în rândul elevilor de gimnaziu, mai expuși comportamentelor agresive ale celorlalți prin prisma vârstei și a lipsei de experiență în gestionarea interacțiunilor cu ceilalți sau în utilizarea unor strategii de protecție față de comportamente inadecvate”, notează autorii studiului. 

Agresorii au fost cândva la rândul lor victime 

Studiu arată și că 94% dintre agresori au fost, la rândul lor, victimele ale violenței din școli. 

„Acest aspect întărește constatarea cadrelor didactice referitoare la probabilitatea suprapunerii de roluri în rândul unora dintre elevi, care sunt, succesiv, victime și agresori”, se arată în studiu. 

37% dintre elevii agresori spun că au recurs la gesturi de violență din cauza a ceea ce li s-a spus sau a unui schimb de replici aprins cu victima: „Datele arată că fetele sunt mai des implicate decât băieții în acte de violență determinate de un schimb de replici în contradictoriu/o comunicare inadecvată”.

Agresorii spun că au recurs la gestiuri de violență din următoarele motive:

  • dorința de creștere a prestigiului în rândul colegilor/al grupului de prieteni; 13% dintre agresori au recurs la faptele inadecvate pentru a apăra sau impresiona o fată/un băiat, 10% pentru a-și demonstra forța, iar 5% pentru a-și susține grupul de prieteni; pentru această categorie de cauze ale violenței școlare nu există diferențe în funcție de mediu de rezidență, nivel de educație, sex sau vârstă; 
  • obținerea de bani sau obiecte de valoare, menționată de către 13% dintre respondenți; fetele au apelat mai des decât băieții la astfel de comportamente; 
  • reacția de răspuns la provocarea victimei, răzbunarea pentru conflicte anterioare, menționate cu ponderi reduse;

15% dintre elevi spun că „profesorii nu fac nimic” în legătură cu cazurile de violență

Personalul din școli are obligația, conform legii Educației, să intervină în cazurile de violență școlară. Cu toate acestea, în anumite cazuri elevii spun că acest lucru nu se întâmplă. 

„15% dintre elevi au declarat că profesorii „nu fac nimic”/nu intervin în situațiile de violență între elevi. Deși procentul nu este foarte ridicat, atrage atenția asupra faptului că există situații în care profesorii nu au o atitudine proactivă, nu sunt suficient de atenți în identificarea faptelor de violență între elevi și nu aplică demersuri ameliorative”, conform autorilor studiului.

Cum se implică profesorii atunci când află de cazuri de violență în școală. Sursa: studiu „Siguranța în școală”

Aproape jumătate dintre profesori consideră că scăderea notei la purtare reprezintă o măsură necesar a fi aplicată în situațiile de violență a elevilor. Pentru mai mult de o treime dintre profesori, monitorizarea comportamentelor elevilor prin instrumente adecvate constituie un demers eficient pentru prevenirea situațiilor de violență și/sau rezolvarea unor astfel de context.

Cum cred profesorii că ar trebui să se intervină în cazurile de violență între elevi. Sursa: studiu „Siguranța în școală”

Cei mai mulți dintre elevii care și-au agresat un coleg, spun că au primit observație individuală și au fost trimiși la ședințe de consiliere.

„Astfel de măsuri sunt declarate în ponderi mai mari de către elevii din mediul urban, comparativ cu cei din rural. De asemenea, apelarea la ședințe de consiliere este mai frecvent menționată în învățământul liceal, comparativ cu învățământul gimnazial sau cu învățământul profesional. Cel mai probabil, aceste diferențe sunt determinate de prezența consilierilor școlari cu prioritate în școlile urbane, respectiv în licee”, conform studiului. 

Totodată, 45% dintre elevii care au declarat că au fost victime ale actelor de violență au beneficiat de ședințe de consiliere școlară, în contextul în care un consilier școlar din România are în grijă, în medie, 800 de elevi

Foto: Dreamstime.com

Loading

Citeste mai mult

Educatie

Un expert român, autorul unui studiu despre temele pentru acasă, explică când sunt acestea utile elevilor

Publicat

in

Ciclic, apar curente care subestimează rolul temelor, mergând până la atitudinea extremă adoptată de unele țări din lume de a renunța complet la temele pentru acasă în învățământul primar. Este, însă, aceasta o soluție?

Există două curente radical diferite care marchează atitudinea față de teme în România: primul, conservator, care spune că un copil trebuie să muncească mult acasă pentru înțelegerea și aprofundarea materiei care i-a fost predată la școală. Așa, are șanse de a reuși în viață. Al doilea curent, modern, spune că temele pentru acasă, mai ales la clasele I-IV, nu fac decât să le răpească copiilor timpul de joacă/ relaxare, esențial pentru o creștere sănătoasă. „De mai bine de un secol, utilitatea temei pentru acasă este una dintre cele mai dezbătute teme în științele educației”, spune psihologul educațional Dacian Delean. Ciclic, apar curente care subestimează rolul temelor, mergând până la atitudinea extremă adoptată de unele țări din lume de a renunța complet la temele pentru acasă în învățământul primar. Este, însă, aceasta o soluție?

Am stat de vorbă cu Dacian Dolean pentru a înțelege ce fel de teme și în ce cantitate ajută cu adevărat elevii. Psiholog educațional, cu o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA, este în prezent afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește impactul temelor pentru acasă asupra performanțelor școlare. Este autorul singurului studiu experimental din România publicat la nivel international care testează eficiența temelor pentru acasă.

Studiul, apărut în 2021, este al treilea cel mai vizualizat din toate timpurile în jurnalul științific în care a fost publicat -The Journal of Experimental Education. Anul viitor, profesorul Dolean va publica un nou studiu experimental referitor la efecienta temelor pentru acasă, care conține și un ghid prin care părinții sunt învățați cum să-și ajute copiii la teme. „Pentru a înțelege dacă temele au efect (deci cauzează o schimbare), trebuie să facem studii experimentale, unde copiii primesc teme diferite – și apoi să măsurăm efectul lor. Sunt extrem de puține studii experimentale publicate și nici unul în ultimii 30 de ani, cu exceptia studiului nostru (Dolean & Lervag, 2021). În cadrul acestuia, am demonstrat că un volum moderat (dar nu mare) de teme la Scriere (dar nu la Matematică) poate face o diferență pozitivă în performanța elevilor”.  

Articolul poate fi citit în întregime pe www.totuldespremame.ro

Loading

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Câmpulung

În Trend