Conecteaza-te cu noi

AUTO

Cât de mult ar putea scădea vânzările de mașini electrice în România în acest an și cine poate salva piața în 2025

Publicat

in

După un an 2023 record pentru mașinile full-electrice, piața scade puternic din cauza subvențiilor reduse la jumătate. Estimările APIA indică faptul că piața electricelor va scădea cu 20% anul acesta, fiind afectate și mașinile scumpe, nu doar cele mult mai ieftine.

Un 2024 sub așteptări pentru electrice

În România s-au vândut anul trecut peste 15.000 de mașini electrice noi, cele mai bune vânzări fiind la Dacia Spring și la modelele Tesla (Model Y și Model 3).

Prognoza APIA de la început de an indica peste 19.000 de mașini pentru între 2024, iar cea de acum este cu mai mult de 30% sub acea prognoză.

APIA, dar și alte voci din piață, au susținut ca ecobonusurile oferite de stat pentru cei care cumpără mașini electrice să descrească în pași mici, de la an la, astfel încât să se ajungă de la aproape 10.000 de euro în 2023, la zero în 2030. O astfel de scădere treptată, anunțată cu mai mulți ani înainte, ar fi dat o predictibilitate cumpărătorilor care ar fi putut decide când pot cumpăra mașina și în funcție de subvenție și de câți bani au într-un anumit moment.

Autoritățile române au decis la început de an înjumătățirea subvenției pentru mașini electrice în Rabla Plus, spre 5.100 de euro, iar asta se vede tot mai clar în cifrele de vânzări, în iunie ele fiind la jumătate față de iunie 2023. Pe întreg anul, cei de la APIA estimează că full-electricele vor scădea cu 20%, spre 12.500 de mașini. Șeful APIA, Dan Vardie. cataloghează scăderea ca fiind „dramatică”.

„La mașinile electrice, până și noi, la APIA, am rămas surprinși de magnitudinea cu care consumatorul amendează situația actuală. Ne așteptam ca oamenii să reacționeze la această diminuare a ecobonusului, dar nu la magnitudinea asta”, spune șeful APIA, care explică faptul că este vorba despre mentalitatea consumatorului care se baza pe o anumită subvenție și acum vede că va beneficia doar de jumătate din ea.

Contează și această discuție cu taxele vamale suplimentare impuse de UE mașinilor electrice din China. „Este o perioadă cu multă ceață în domeniu, din punct de vedere politic, iar aici mă refer la mașinile fabricate în China, care nu sunt doar mărci chinezești, ci includem și Dacia Spring (..) Nu doar Dacia are problema asta, ci și mărci precum Tesla, BMW sau Volvo”, spune Vardie.

Pot urma anumite scumpiri la mașini electrice, dar nu este clar când și dacă se va întâmpla. Sunt multe necunoscute în industrie și ele îi afectează pe potențialii clienți.

Dan Vardie, director general al APIA, spune că mulți clienți, văzând că s-a înjumătățit subvenția, nu au mai privit cumpărarea unei mașini electrice ca fiind „o discuție economică” ci „o discuție emoțională”.

Dezamăgirea a fost mare în rândul potențialilor clienți și cifrele din 2024 arată că scăderea subvenției nu a afectat doar cumpărarea de mașini Spring, ci și Tesla, care vinde mașini mult mai scumpe.

Datele APIA pentru mașinile full-electrice în primele șase luni indică faptul că s-au vândut în România 2.100 de mașini Spring (față de 3.200 în prima parte din 2023) și 921 de mașini Model 3 (dublare față de S1 2023). Pe trei a fost Tesla Model Y, la care vânzările au scăzut, iar pe locul patru a fost Renault Megane E-Tech, ale cărui vânzări s-au înjumătățit. Pe cinci este Hyundai Kona electric.

APIA și-a menținut prognoza pentru piața totală a mașinilor noi: 150.000 de unități, față de 142.000 anul trecut, aici incluzând toate tipurile de mașini noi. Iunie a fost o lună foarte bună.

Mașinile electrice mai ieftine ar putea readuce piața pe plus

Dan Vardie spune că piața electricelor va fi „salvată” anul acesta de mașinile electrice noi de sub 25.000 de euro și cele de sub 20.000 de euro. Mai multe companii auto, printre care Renault și Citroen, au anunțat astfel de mașini, iar spre final de 2025 putem spera să avem pe piață mai multe modele care să aibă preț de pornire între 20.000 și 25.0000 de euro, înainte de aplicarea subvenției.

Vor fi mai multe modele cu prețuri de pornire în jurul a 25.000 de euro și mai puține la sub 20.000 de euro. Vor fi alese două soluții pentru a lansa pe piață aceste electrice mai ieftine: unele mașini vor avea și o versiune cu baterie mai mică, iar alte modele vor fi ele însele foarte mici, de clasa A.

Mașinile diesel noi nu vor scădea foarte mult în România, ci cu sub 10%, iar asta se întâmplă și fiindcă Dacia a mai vândut în ultimele luni câteva mii de mașini pe motorină din generația trecută de Duster, mașini pentru care a existat cerere mare din partea șoferilor obișnuiți cu mașinile pe motorină.

Există un segment care a ieșit bine. La categoria full hybrid piața a mers puternic în primele șase luni și Toyota a fost pe primul loc, cu aproape 6.000 de mașini, pe locul doi fiind Renault, cu aproape 1.000 de unități. Marca niponă are cinci modele pe primele cinci locuri în acest segment, iar pe șapte a fost Dacia Jogger hybrid.

Sursa foto: Dreamstime.com

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

AUTO

Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină din Europa. Ce surprize au apărut în topul pentru primul semestru

Publicat

in

Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină nouă în Europa în primele șase luni, cu cifre peste Volkswagen Golf și Renault Clio. Datele JATO din 28 de țări arată că Volkswagen și Toyota au fost mărcile cu cele mai mari vânzări, iar pe trei a fost BMW. Își fac simțită prezența și mărcile chineze.

Pentru prima jumătate a anului, Sandero și-a găsit peste 143.000 de clienți, arată datele JATO. Tesla Model Y, care anul trecut era lider, a scăzut cu 26% și este pe opt. Alte mașini foarte bine vândute sunt: Volkswagen Golf și T-Roc, Renault Clio, Peugeot 208, Skoda Octavia și Citroen C3. Dacia Duster a fost pe locul 12 în topul modelelor, cu aproape 90.000 de unități.

În topul mărcilor, Volkswagen a fost pe primul loc, cu 700.000 de mașini, iar Toyota a fost pe doi. Marca BMW a crescut și a ajuns pe locul trei, cu aproape 400.000 de mașini. Dacia este pe nouă în topul mărcilor, iar pe 20 este marca MG din China, care a vândut peste 120.000 de mașini.

În top 25 al mărcilor auto din Europa, Volvo a avut cea mai mare creștere: +34%. Suzuki s-a descurcat foarte bine, cu un avans de 28%. Cele mai mari scăderi au fost la Mini (-25%) și la Ford (-17%).

În prima jumătate a anului au ajuns în Europa 70.000 de mașini electrice produse de mărci chineze, iar cea mai bine vândută electrică a unui brand chinez a fost MG 4, cu 31.000 de mașini.

În total au ajuns din China în Europa aproape 300.000 de mașini din toate mărcile.

Europenii au cumpărat în șase luni 950.000 de mașini full-electrice de la câteva zeci de mărci auto.

Citeste mai mult

AUTO

Mașinile electrice au avut evoluții contrastante în Europa în prima parte din 2024 – Unde au crescut mult înmatriculările și unde au scăzut puternic

Publicat

in

În UE s-au înmatriculat 712.000 de mașini electrice noi în prima parte a anului, creștere de 1% față de prima jumătate din 2023. În cea mai mare piață electricele au scăzut cu 16%, în timp ce în a doua au fost creșteri importante. Unele piețe mai mici au avut și scăderi de peste 40%, arată datele ACEA. Cum stă România în acest peisaj.

În iunie, cota mașinilor full-electrice a scăzut la sub 15%. La volume a fost o scădere de 1% la nivelul UE.

Tipuri de mașini, înmatriculările la șase luni în UE și variația față de S1 2023
Mașini pe benzină, 2 milioane, scădere de 0,5%
Mașini diesel. 730.000, scădere de 7%
Mașini electrice, 712.000, creștere de 1,3%

România la șase luni, comparație cu S1 2023
Mașini pe benzină, 27.859, creștere de 2,5%
Mașini diesel, 12.304, creștere de 45%
Mașini electrice, 5.749, scădere de 18%

Germania este cea mai mare piață pentru full-electrice, iar în primul semestru înmatriculările au scăzut cu 16%, spre 184.000. Pe doi este Franța, care a crescut cu 15%, până la 158.000 de unități. Belgia a devenit a treia mare piață, după o creștere de 48% față de prima parte a lui 2023. Totalul a trecut de 64.000. Pe locul patru este Olanda, o piață care a crescut cu câteva procente, trecând de 60.000 de mașini.

Suedia a scăzut cu 20%, spre 42.000 de electrice înmatriculate, în timp ce Danemarca a avansat cu 50%, spre 39.000 de mașini.

Dintre piețele mici, Cipru a crescut cel mai mult (61%), iar Letonia a scăzut cel mai mult (41%).

Marea Britanie a avut un total de 167.000 de mașini electrice, creștere de 9%.

La șase luni, în UE s-au înmatriculat 5,68 milioane mașini de toate tipurile și mărcile, avans de 4,5% față de 2023.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend