Conecteaza-te cu noi

Educatie

Bacalaureat 2024, sesiunea de toamnă. Când încep competențele / Calendarul examenului 

Publicat

in

A doua sesiune a examenului de Bacalaureat 2024 începe joi, 8 august, cu probele de competențe. Din 19 august, încep probele scrise, iar în 30 august vor fi afișate rezultatele finale la BAC 2024, sesiunea de toamnă, conform calendarului aprobat de Ministerul Educației. 

În perioada 15-22 iulie au avut loc înscrierile pentru a doua sesiune de Bacalaureat 2024.

În perioada 8-14 august, candidații la examenul de Bacalaureat 2024, sesiunea a doua, vor susține probele de competențe, după următorul calendar:

  • 8 – 9 august 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 9 august 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 12 august 2024: Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 13 – 14 august 2024: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C

A doua sesiune de Bacalaureat 2024 continuă cu probele scrise, din 19 august:

  • 19 august 2024: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 20 august 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
  • 21 august 2024: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 22 august 2024: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

Primele rezultate a celei de-a doua sesiuni de Bacalaureat 2024 vor fi publicate în 26 august. Contestațiile se vor depune în aceeași zi, între orele 12:00 – 18:00. 

În 30 august este programată afișarea rezultatelor finale la cea de a doua sesiune a examenului de bacalaureat 2024. 

BAC 2024: rata de promovare de 78,2%

Rata de promovare a examenului de Bacalaureat 2024, prima sesiune (iunie-iulie 2024), a fost de 78,2%. 

Din totalul celor 130.041 de candidați prezenți (116.698 din promoția curentă și 13.343 din promoțiile anterioare) au promovat 97.066 de candidați din promoția curentă (83,2%), respectiv 4.659 din promoțiile anterioare (34,9%). Rata de promovare (toți candidații) se situează la 78,2%. Au fost declarați respinși 28.213 candidați, anunța, în 12 iulie, Ministerul Educației. 

Cei mai mulți candidați (18.852 – toate promoțiile) au obținut medii situate pe segmentul 9 – 9.49, iar 59 de candidați au încheiat probele scrise cu media 10, precizau reprezentanții Ministerului Educației cu privire la prima sesiune a examenului de Bacalaureat 2024. 

Ce condiții trebuie îndeplinite pentru promovarea Bacalaureatului  

Pentru a promova examenul de Bacalaureat, un absolvent de liceu trebuie să îndeplinească următoarele condiţii (cumulat):

  • susţinerea tuturor probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale;
  • susţinerea tuturor probelor scrise şi obţinerea notei 5 (cel puţin) la fiecare dintre acestea;
  • obţinerea cel puţin a mediei 6 la probele scrise (media notelor obţinute la probele scrise).

Loading

Educatie

Tips & tricks de la pediatru. Cum creștem imunitatea copiilor, ce le punem în pachețel la școală și când e nevoie de aviz epidemiologic

Publicat

in

Odată cu întoarcerea copiilor în colectivitate, părinții se confruntă cu numeroase întrebări și preocupări legate de sănătatea fizică și emoțională a celor mici: de la protecția împotriva bolilor infecțioase și imunitate, până la gestionarea stresului, adaptarea la ritmul școlar și alegerea activităților extracurriculare. Iată câteva sfaturi de la un medic pediatru, care vă vor ajuta să luați decizii bune în acest început de an școlar!

„Un părinte informat este un părinte relaxat”- acesta este crezul comunității „Totul Despre Mame” și tocmai de aceea, înainte de începerea noului an școlar, ne-am propus să îți oferim răspunsuri la întrebările pe care ți le-ai putea pune în perioada următoare. Am stat de vorbă cu Dr. Mihaela Gutu Robu, medic specialist pediatrie, inițiatoarea proiectului educațional pentru părinți Busola Pediatrică și am „făcut lumină” în subiectele fierbinți pentru părinți.

„Pe parcursul unui an, un copil poate avea până la 10-12 episoade de răceli”

Totul Despre Mame: Unii copii vor merge în această toamnă pentru prima dată la școală sau la grădiniță. Ce ar trebui să știe părinții aflați la început de drum?        

Dr. Mihaela Gutu Robu: În primul rând, grădinița este un proces de acomodare atât pentru copil, cât și pentru părinți. Deși uneori poate fi provocator, aceasta are un rol cheie în dezvoltarea și imunizarea copilului. Trebuie avut în vedere că sistemul imun al copilului este într-o continuă dezvoltare și este posibil ca acesta să se îmbolnăvească frecvent. Pe parcursul unui an, un copil poate avea până la 10-12 episoade de răceli.

În cel de-al doilea rând, începutul școlii este solicitant mai ales din punct de vedere intelectual. Școlarul trebuie să se adapteze la un program diferit, cu un ritm alert de predare, cu multe informații și cu mai puțin timp de joacă.

O sugestie pentru un părinte la început de drum ar fi ca acesta să acorde atenție nu numai părții educaționale, ci și practicilor de prevenție, siguranță și igienă existente în grădinițe sau școli. Aici menționez meniul, care trebuie să întâlnească nevoile nutriționale ale copilului în funcție vârstă și să țină cont de lista cu alimente nerecomandate preșcolarilor și școlarilor enumerate în Ordinul nr. 1563/2008. La această listă, care este parțial în conformitate cu ultimele recomandări internaționale, aș menționa că la copilul mic trebuie evitate în aceste instituții alimentele cu risc de înec și/sau sufocare (nucile, semințele, alimentele rotunde sau cilindrice, precum strugurii, roșiile cherry, crenvurștii etc.).

Citește continuarea articolului pe site-ul nostru de parenting www.totuldespremame.ro

Loading

Citeste mai mult

Educatie

Elevii din București care au gratuitate pe transportul public își vor putea face online abonamentele  / Numărul de autobuze, troleibuze şi tramvaie va fi mărit

Publicat

in

Numărul de autobuze, troleibuze și tramvaie din București va crește cu 139 de vehicule de săptămâna viitoare, când începe noul an școlar, a anunțat, vineri, primarul Capitalei, Nicușor Dan. Pe bulevardul Magheru, va fi înființată o bandă unică pentru transportul în comun. În plus, abonamentele pentru elevii care au gratuitate la transportul public în comun pot fi descărcate online, de pe aplicația BiletTB. 

Numărul autobuzelor, troleibuzelor și tramvaielor a fost mărit de la 1.250, câte au circulat pe străzile din București în timpul vacanței de vară, la 1.389.

„De asemenea, eliberăm online abonamentele pentru elevii care beneficiază de gratuitate pentru transportul public. Acestea pot fi descărcate de pe aplicația BiletTB. Elevii pot circula gratuit atât în București, cât și prin localitățile din județul Ilfov. De gratuitate beneficiază elevii din învăţământul acreditat/autorizat, preşcolar, primar, gimnazial, liceal, special, profesional şi postliceal, care frecventează o unitate de învăţământ din Municipiul Bucureşti sau județul Ilfov”, a scris, pe Facebook, Nicușor Dan. 

El spune că și Administrația Străzilor a fost implicată în pregătirea noului an școlar, prin refacerea marcajelor din jurul școlilor. 

„Echipele au lucrat în zonele unităților de învățământ, de exemplu grădinițele 154 și 70, școlile 146, 311, 307, 179, liceele „George Enescu”, „Dimitrie Gusti”, colegiile „Emil Racoviță” și „Mihai Bravu”. Totodată, au fost reparate gardurile școlare, pentru protecția elevilor și s-au înlocuit indicatoarele deteriorate”, a mai anunțat primarul Capitalei. 

Reprezentanții Societății de Transport București (STB) au anunțat, tot vineri, că, împreună cu Primăria Capitalei și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară – TBI se fac demersuri pentru optimizarea traseelor din oraș, „pentru ca elevii să ajungă mai rapid la școală”. 

Aproximativ 3 milioane de elevi încep anul școlar 2024-2025 luni, 9 septembrie.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Ce adeverințe medicale sunt necesare la începerea noului an școlar? Cum arată documentele

Publicat

in

Anul școlar 2024-2025 începe luni, 9 septembrie. Ca de fiecare dată când începe școala, o parte dintre copii au nevoie de adeverințe medicale – adeverință medicală de înscriere în colectivitate, aviz epidemiologic și fișă de vaccinări. Acestea sunt necesare numai la înscrierea într-un nou ciclu de învățământ pentru creșă, grădiniță, clasa pregătitoare și clasa a IX-a. Ceilalți copii nu au nevoie de astfel de documente, conform unui ordin comun al ministerelor Sănătății și Educației.

Documentele medicale necesare la începutul anului școlar rămân aceleași de anul trecut, neintervenind modificări.

La înscrierea în creșă/grădiniță sunt necesare următoarele documente:

  • adeverința medicală de înscriere în colectivitate, eliberată de medicul de familie

La înscrierea în clasa pregătitoare:

  • dacă copilul a frecventat o grădiniță în care există cabinet medical școlar: fișa medicală de la grădiniță și adeverință medicală – eliberate de medicul școlar al grădiniței frecventate;
  • dacă copilul a frecventat o grădiniță în care nu există cabinet medical școlar: adeverința medicală de înscriere în colectivitate (împreună cu dovada de vaccinare a copilului) – eliberată de medicul de familie.

La înscrierea în clasa a IX-a:

  • dacă elevul a frecventat o școală în care există cabinet medical școlar: fișa medicală de la școală și adeverință medicală – eliberate de medicul școlii frecventate;
  • dacă elevul a frecventat o școală în care nu există cabinet medical școlar: adeverința medicală de înscriere în colectivitate (împreună cu dovada de vaccinare a copilului) – eliberată de medicul de familie.

În cazul transferului între unități de învățământ:

  • dacă antepreșcolarul/preșcolarul/elevul a frecventat o unitate de învățământ cu cabinet medical propriu: fișa medicală de la unitatea de învățământ de la care se transferă – eliberată de medicul școlar;
  • dacă antepreșcolarul/preșcolarul/elevul a frecventat o creșă/grădiniță/școală fără cabinet medical propriu: adeverința medicală de înscriere în colectivitate (împreună cu dovada de vaccinare a copilului) – eliberată de medicul de familie.

La revenirea din vacanțe nu se solicită antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor aviz epidemiologic.

Aceste documente sunt prevăzute în „Metodologia privind asigurarea asistenţei medicale a antepreşcolarilor, preşcolarilor, elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar şi studenţilor din instituţiile de învăţământ superior, pentru menţinerea stării de sănătate a colectivităţilor şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos”, din 27 iulie 2023, aprobată prin ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației.

Loading

Citeste mai mult

Educatie

Calendarul admiterii la liceu 2025. Când încep înscrierile și ce se întâmplă dacă doi elevi au aceeași medie 

Publicat

in

Ministerul Educației a publicat joi în Monitorul Oficial calendarul de admitere la liceu pentru anul 2025. Prima etapă de admitere începe în 14 iulie, cu completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a, iar a doua etapă va începe în 1 august, la fel ca până acum. 

Media de admitere la liceu va fi alcătuită din media celor două note pe care elevii le obțin în cadrul Evaluării Naționale 2025, la Limba Română și Matematică, la fel ca până acum.

Sunt totuși și câteva excepții, pentru profilul artistic, sportiv, teologic sau militar: 

1. Pentru profilul artistic, pentru profilul sportiv și pentru specializarea filologie de la liceul Waldorf, media finală de admitere se calculează astfel: 

  • (3 APT + MA)/4 = MFA, 

APT = nota finală la probele de aptitudini; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere. 

2. Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel: 

(APT + MA)/2 = MFA,

APT = nota finală la probele de aptitudini; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere. 

3. Pentru profilul militar, media finală de admitere se calculează astfel: 

0,2 MA + 0,8 NP = MFA, 

NP = nota la proba de verificare a cunoștințelor la disciplinele Limba și literatura română și Matematică; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere. 

În cazul în care doi elevi vor avea aceeași medie de admitere, ei vor fi departajați în funcție de: 

  1. media generală de absolvire a claselor a V-a a VIII-a; 
  2. nota obținută la proba de limba și literatura română din cadrul Evaluării Naționale; 
  3. nota obținută la proba de matematică din cadrul Evaluării Naționale; 
  4. nota obținută la proba de limbă maternă din cadrul Evaluării Naționale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoștințelor de limbă maternă, (…) în cazul candidaților care solicită înscrierea la unități de învățământ cu predare în limba minorităților naționale.

Calendar admitere liceu 2025, prima etapă

  • 14 – 21 iulie 2025: Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită! Numărul redus de opțiuni completate poate conduce la nerepartizarea computerizată a candidatului! Completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ și depunerea/transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia națională de admitere. NOTĂ: Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025-2026, completează opțiunile în perioada 16 – 18 iulie 2025.
  • 14 – 21 iulie 2025: Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere. 
  • 14 – 21 iulie 2025: Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată. 
  • 21 iulie 2025: Termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul de admitere județean/al municipiului București, precum și a listei absolvenților care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată. Predarea/transmiterea de către comisia din centrul de înscriere a fișelor de opțiuni originale la centrul de admitere județean/al municipiului București
  • 21 iulie 2025: ransmiterea bazei de date de la centrele de admitere județene/al municipiului București la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată
  • 22 iulie 2025 Verificarea și corectarea eventualelor erori din bazele de date, precum candidați aflați în baza de date pentru admiterea computerizată și care au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe de aptitudini etc., de către Comisia națională de admitere și comisiile de admitere județene/a municipiului București; transmiterea modificărilor la comisia națională
  • 22 iulie 2025: Corectarea erorilor și confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată
  • 23 iulie 2025: Repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025 – 2026
  • 23 iulie 2025: Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București
  • 24 – 29 iulie 2025: Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați
  • 29 iulie 2025: Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere
  • 30 iulie – 1 august 2025: Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată

Calendar admitere liceu 2025, a doua etapă

  • 1 august 2025: Afișarea centrului de admitere, a situației locurilor rămase libere, inclusiv a celor destinate candidaților rromi, precum și a celor destinate candidaților cu CES, a locului de desfășurare și a graficului probelor de aptitudini sau de verificare a cunoștințelor de limbă modernă ori maternă. 
  • 4 august 2025: Înscrierea candidaților pentru probele de aptitudini sau probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, inclusiv a candidaților pe locurile speciale pentru rromi și a candidaților pentru locurile distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă. 
  • 5– 6 august 2025: Desfășurarea probelor de aptitudini sau a probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă
  • 7 – 8 august 2025: Afișarea rezultatelor la probele de aptitudini și la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și rezolvarea eventualelor contestații
  • 11 – 13 august 2025: Primirea cererilor de înscriere a candidaților care au fost repartizați computerizat în prima etapă de admitere, dar care nu și-au depus dosarele de înscriere în termen, a candidaților care au fost respinși la liceele/clasele care au organizat probe de aptitudini și a candidaților care au susținut probe de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau de limbă maternă în etapa a doua, precum și a candidaților care nu au participat sau au participat la repartizarea computerizată în prima etapă de admitere, dar, din diferite motive, nu au fost repartizați computerizat, inclusiv a candidaților pe locurile speciale pentru rromi și a candidaților pentru locurile distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă. Primirea cererilor de înscriere a absolvenților clasei a VIII-a care nu au susținut evaluarea națională. NOTĂ: Candidații pe locurile speciale pentru rromi și candidații pentru locurile distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă își păstrează prioritatea pe locurile destinate acestora. 
  • 18 – 19 august 2025: Repartizarea candidaților din etapa a doua, de către comisia de admitere județeană/a municipiului București. Repartizarea se face conform unei proceduri stabilite de către comisia de admitere județeană/a municipiului București, publicate pe site-ul inspectoratului școlar județean/al Municipiului București și comunicate unităților de învățământ până la data de   10 iulie 2025
  • 19 august 2025: Transmiterea către Centrul național de admitere a rezultatelor repartizării prin confirmarea încheierii operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată.

Calendarul anului școlar 2024-2025

Ministerul Educaţiei a detaliat structura anului şcolar 2024 – 2025, pe intervale de cursuri şi intervale de vacanţă.

  • Modul 1: 9 septembrie 2024 – 25 octombrie 2024
  • Vacanță: 26 octombrie 2024 – 3 noiembrie 2024
  • Modul 2: 4 noiembrie 2024 – 20 decembrie 2024
  • Vacanță: 21 decembrie 2024 – 7 ianuarie 2025
  • Modul 3: 8 ianuarie 2025 – 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025 sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București;
  • Vacanță: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie – 2 martie 2025
  • Modul 4: 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025 sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz – 17 aprilie 2025
  • Vacanță: 18 aprilie 2025 – 27 aprilie 2025;
  • Modul 5: 28 aprilie 2025 – 20 iunie 2025
  • Vacanță: 21 iunie 2025 – 7 septembrie 2025.

Loading

Citeste mai mult

Educatie

Cu ce modificări vine anul școlar 2024-2025. Elevii care deranjează orele, trimiși în altă sală / Devine obligatoriu portofoliul educațional 

Publicat

in

Anul școlar 2024-2025, care începe în 9 septembrie, vine cu noi reguli și obligații pentru elevi, părinți și profesori. Ministerul Educației a introdus o procedură prin care elevii care deranjează orele pot fi trimiși într-o altă sală, sub supravegherea altui profesor, dar a stabilit și că elevii vor primi câte o notă la purtare la finalul fiecărui modul. Părinții, pe de altă parte, sunt obligați să meargă la ședințele organizate de școală și să asigure o ținută decentă copiilor lor, iar profesorilor le este interzis să facă meditații cu elevii pe care îi au la clasă. 

Anul școlar 2024-2025 începe pe 9 septembrie și va fi organizat în 5 module, la fel ca în ultimii doi ani.

Printre cele mai importante schimbări anunțate pentru anul școlar 2024-2025 se numără bursele. Ministerul Educației a decis introducerea unui nou tip de bursă: cea de reziliență. De bursa de reziliență vor putea beneficia primii 30% dintre elevii dintr-o clasă care au avut la finalul anului școlar trecut media anuală cel puțin 7,00 și cel mult 9,50. Cei care au avut media anuală mai mare de 9,50 vor beneficia de bursa de merit.

De ce burse pot beneficia elevii în anul școlar 2024-2025 

În anul școlar 2024-2025 elevii din România pot beneficia de următoarele tipuri de burse:

  • bursă de excelență olimpică I – între 750 și 3.000 de lei;
  • bursă de excelență olimpică II – 700 de lei;
  • bursă de merit – 450 de lei;
  • bursă de reziliență – 300 de lei;
  • bursă socială – 300 de lei; 
  • bursă pentru mame minore – 700 de lei;
  • bursă tehnologică – 300 de lei.

Părinții trebuie să plătească pentru lucrurile distruse de copiii lor la școală 

În noul regulament de organizare și funcționare al școlilor sunt prevăzute o serie de obligații pentru părinți. 

Ei trebuie să asigure elevilor o ținută decentă și să participe la ședințele cu părinții. 

În plus, părinții vor trebui să plătească orice daune pe care copiii lor le fac asupra mobilierului școlii, notează Edupedu.ro

Conform noilor reguli, părinții trebuie să își exprime acordul cu privire la acordarea serviciilor de consiliere școlară elevului, în situațiile prevăzute de cadrul legal. 

Părinții care nu vor să semneze „contractul educațional al elevului”, în care sunt incluse aceste obligații pot primi amendă de până la 5.000 de lei. 

Elevii care deranjează orele, trimiși în altă sală 

O altă noutate cu care vine anul școlar 2024-2025 este aceea că elevii care vor deranja orele de curs vor putea fi trimiși într-o altă sală de clasă, unde vor fi supravegheați de un alt profesor până la finalizarea orei de curs, conform noii reglementări din Statutul Elevului. 

Această prevedere a fost criticată în spațiul public, iar unele voci au acuzat Ministerul Educației că introduce „camerele de detenție”. 

Ministrul Educației, Ligia Deca, a punctat că prevederea are titlu opțional și depinde de școli dacă vor implementa astfel de măsuri sau nu.

Profesorii pot confisca telefoanele elevilor până la finalul orelor

Elevilor li se pot confisca telefoanele, dacă aceștia le folosesc în timpul orelor fără acordul profesorului. 

În noul Statut al Elevului, la Articolul 15, este prevăzut că elevii nu au voie să folosească telefonele mobile sau orice alt dispozitiv electronic în timpul orelor.

„(n. red.: elevilor le este interzis) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ”. 

O noutate în regulament este că telefoanele mobile ale elevilor „trebuie ținute, pe parcursul orelor, într-un spațiu sigur, care să fie amenajat în sala de clasă și la care să aibă acces dirigintele sau directorul școlii”. 

„Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească”, se arată în Statut. 

Câte o notă la purtare după fiecare modul, nu doar la finalul anului școlar. Nota la purtare va fi scăzută dacă elevul are multe absențe 

În anul școlar 2024-2025, elevii vor primi câte o notă la purtare la finalul fiecărui modul (în total sunt cinci module), și nu doar la finalul anului școlar, așa cum era până acum. 

La finalul anului școlar, media celor 5 note la purtare va fi scăzută cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe care elevul de are și, în final, va rezulta media anuală la purtare. 

„Pentru toți elevii din învățământul gimnazial și liceal, la fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nejustificate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu/un modul de specialitate va fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct. Elevii care au media la purtare mai mică decât 8 în anul școlar anterior nu pot fi admiși în unitățile de învățământ cu profil militar, teologic și pedagogic”, se arată în noul Statut al Elevului. 

Elevii au dreptul să ofere feedback profesorilor la finalul anului școlar 2024-2025 

În noul Statut al Elevului, publicat în luna august în Monitorul Oficial, este precizat că elevii au dreptul să ofere feedback profesorilor la finalul fiecărui an școlar, prevedere preluată din vechiul statut. În document este prevăzut și un model al fișei de feedback pe care elevii o pot completa pentru fiecare profesor pe care l-au avut la clasă. 

Posibilitatea ca elevii să ofere feedback profesorilor era prevăzută și în vechiul Statut al Elevului, însă abia în anul 2021 Ministerul Educației a stabilit metodologia prin care se putea oferi feedback-ul semestrial (la acel moment, anul școlar era organizat în două semestre, nu pe module, ca în prezent). 

Modelul fișei de feedback inclus de Ministerul Educației în noul Statut al Elevului este același ca cel oferit în anul 2021, diferența este că la vremea respectivă feedback-ul se oferea de două ori pe parcursul anului școlar (la finalul fiecărui semestru), iar acum elevii pot oferi feedback doar la finalul anului școlar. 

Portofoliul educațional al elevului devine obligatoriu. Ce trebuie să conțină

Portofoliul educațional al elevului devine obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, conform noii legi a educației. 

Portofoliul trebuie să conțină, printre altele, documentele școlare ale elevului, planuri individualizate de învățare, notele obținute la examenele naționale și recomandări de orientare școlară sau profesională, se arată într-un proiect al Ministerului Educației. 

„Portofoliul educațional este un instrument care are ca scop documentarea și evaluarea progresului școlar, personal și social al elevului, identificarea decalajelor în învățare și fundamentarea intervențiilor de sprijin, implicarea elevului în propria educație prin autoreflecție și autoevaluare, documentarea achizițiilor învățării relevante pentru continuarea studiilor într-un nivel superior de învățământ/pentru tranziția spre piața muncii”, se arată în proiectul pus în dezbatere publică. 

Ce competențe digitale ar trebui să aibă elevii la finalul liceului 

Tot printr-un Ordin al Ministerului Educației sunt stabilite și competențele digitale pe care elevii trebuie să le aibă până la finalul liceului.

Secretarul de stat Florian Lixandru a spus, pentru HotNews.ro, că elevii pot învăța „noțiuni de utilizare a calculatorului și la alte discipline, nu neapărat la disciplina TIC”. 

Toate cunoștințele pe care un elev ar trebui să le dobândească, în funcție de nivel și de ciclul de învățământ absolvit, pot fi văzute AICI

O selecție a aspectelor pe care un tânăr proaspăt absolvent de liceu ar trebui să le știe, la nivel intermediar sau avansat: 

  • Explorarea noutăților din domeniul dispozitivelor și a aplicațiilor digitale și gestionarea independentă a acestora.
  • Identificarea funcțiilor multiple ale dispozitivelor, tehnologiilor și rețelelor digitale comune și utilizarea acestora în diferite contexte școlare și profesionale.
  • Evaluarea critică a modului în care digitalizarea transformă lumea și mediul nostru de viață, cu accent pe impactul acestei transformări în planurile personal și profesional, precum și cultural, financiar, social etc. Analiza beneficiilor și riscurilor asociate noilor tehnologii, inclusiv inteligența artificială și tehnologiile cuantice, printr-o filtrare atentă a informațiilor, pentru a asigura o înțelegere profundă și echilibrată.
  • Documentarea cu privire la transformarea digitală, în vederea formării unei poziții etice și responsabile.
  • Analiza critică, compararea și evaluarea credibilității și a siguranței diferitelor surse de date, informații și conținut digital. Interpretarea și evaluarea independentă a datelor, a informațiilor și a conținutului digital, adaptate nevoilor personale, inclusiv identificarea și gestionarea știrilor false, relatărilor circulare, titlurilor-capcană și conținutului digital falsificat.
  • Căutarea oportunităților de utilizare a tehnologiilor digitale pentru a participa la viața comunității și a societății, cu respectarea diversității culturale și sociale.
  • Identificarea modurilor în care utilizarea inteligenței artificiale poate aduce beneficii în viața de zi cu zi, precum și a limitărilor și a riscurilor specifice.
  • Integrarea de noi informații în resurse digitale existente, pentru a crea conținuturi și cunoștințe noi, originale și relevante (de exemplu, audio, video, blog, wiki, site web, cărți electronice). 
  • Folosirea în mod corespunzător a informațiilor și a conținuturilor digitale, respectând drepturile de autor și licențele pentru conținutul digital. 

Interdicția ca profesorii să facă meditații cu elevii pe care îi au la clasă se păstrează 

Nici în anul școlar 2024-2025 profesorii nu au voie să facă meditații cu elevii pe care îi au la clasă, se arată în noul regulament-cadru de organizare și funcționare al unităților de învățământ preuniveritar (ROFUIP), care a fost publicat în luna august în Monitorul Oficial. 

Regula nu este nouă și apare și în noua lege a educației, care a intrat în vigoare din septembrie 2023. 

Regulamentul de organizare și funcționare a școlilor prevede că „personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar îi este interzis să desfășoare activități de pregătire suplimentară/ meditații contracost cu beneficiarii primari de la clasa/ clasele la care este încadrat în anul școlar în curs, conform procedurii pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare, aprobată prin ordin al ministrului educației”. 

Meditațiile cu elevii la clasă sunt interzise pentru profesori de mai mulți ani. În octombrie 2018, regula era prevăzută în Codul de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar. 

În prezent, profesorii care obțin individual venituri din meditații sunt obligați să se înregistreze la Registrul Comerțului și să solicite autorizarea funcționării.

Citește și:

Loading

Citeste mai mult

Educatie

Structura anului școlar 2024-2025 care începe luni, 9 septembrie. Calendarul examenelor naționale 

Publicat

in

Anul școlar 2024-2025, care începe în 9 septembrie și se va încheia în 20 iunie, va avea 36 de săptămâni de cursuri și va fi împărțit, pentru al treilea an la rând, în cinci module de studiu. La finalul fiecărui modul, elevii vor avea vacanță. Pentru prima dată, probele scrise la BAC vor fi în prima parte a lunii iunie, mai devreme decât până acum, iar Evaluarea Națională începe în 23 iunie 2025. Spre deosebire de calendarul propus inițial, elevii vor avea câte o zi liberă între probele scrise.

O altă noutate când vine vorba despre examenul de Bacalaureat 2024 este aceea că probele de competențe vor fi date în timpul anului școlar, în perioada ianuarie-februarie 2025. Până acum, probele de competențe se dădeau tot în luna iunie, chiar înaintea probelor scrise.

Conform calendarului anului școlar 2024-2025, publicat în Monitorul Oficial, acesta va avea 36 de săptămâni de cursuri, cu câteva excepții însă. 

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 6 iunie 2025, iar pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 13 iunie 2025.

Care va fi calendarul anului școlar 2024-205

Ministerul Educaţiei a detaliat structura anului şcolar 2024 – 2025, pe intervale de cursuri şi intervale de vacanţă.

  • Modul 1: 9 septembrie 2024 – 25 octombrie 2024
  • Vacanță: 26 octombrie 2024 – 3 noiembrie 2024
  • Modul 2: 4 noiembrie 2024 – 20 decembrie 2024
  • Vacanță: 21 decembrie 2024 – 7 ianuarie 2025
  • Modul 3: 8 ianuarie 2025 – 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025 sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București;
  • Vacanță: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie – 2 martie 2025
  • Modul 4: 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025 sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz – 17 aprilie 2025
  • Vacanță: 18 aprilie 2025 – 27 aprilie 2025;
  • Modul 5: 28 aprilie 2025 – 20 iunie 2025
  • Vacanță: 21 iunie 2025 – 7 septembrie 2025.

Programul naţional „Şcoala altfel” şi programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 9 septembrie 2024 – 30 mai 2025, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare, a căror planificare este la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

Calendar simulare Evaluare Națională 2025

Simularea Evaluării Naționale 2025 pentru clasele a VIII-a va avea loc în luna februarie, după următorul program: 

  • 17 martie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă;
  • 18 martie 2025: Matematică – probă scrisă; 
  • 19 martie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă;
  • 31 martie: comunicarea rezultatelor. 

Calendar simulare Bacalaureat 2025 

Tinerii care se pregătesc să încheie studiile liceale vor susține simularea examenului de bacalaureat 2025 la finalul lunii martie 2025, după următorul calendar: 

  • 24 martie 2025: probă scrisă – Limba și literatura română;
  • 25 martie 2025: probă scrisă – proba obligatorie a profilului (matematică sau istorie); 
  • 26 martie 2025: probă scrisă – proba la alegere a profilului și specializării; 
  • 27 martie 2025: probă scrisă – proba la Limba și literatura maternă; 
  • 8 aprilie 2025: comunicarea rezultatelor.

Calendarul Evaluării Naționale 2025 

Ministerul Educației a pus inițial în consultare publică un calendar al Evaluării Naționale 2025 care i-a nemulțumit pe elevi și părinți, pentru că elevii nu aveau zile libere între probe.

După consultări, Ligia Deca a anunțat că propunerea finală de calendar pentru Evaluarea Națională 2025 este cu zile libere între probele la Limba română, Matematică și Limba maternă, după următorul calendar. 

  • 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
  • 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă

Noutatea Evaluării Naționale 2025 este că elevii își vor putea vedea lucrarea înainte de a depune contestații. 

Calendarul examenului de Bacalaureat 2025 

Calendarul examenului de Bacalaureat 2025, conform Ministerului Educației, va fi următorul: 

  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
  • 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

Probele de competențe o să fie susținute, în premieră, în timpul anului școlar, în perioada 27 ianuarie-7 februarie 2025. 

Și cei care dau examenul de BAC 2025 vor putea să își vadă lucrarea înainte de a depune contestații, conform unui anunț al Ministerului Educației. 

Loading

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend