Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

ANALIZĂ. Incidentele Boeing în SUA, o coincidență nefericită sau o problemă fundamentală? / Trei probleme posibile – AFP

Publicat

in

În ultimele luni, Statele Unite au fost martorele unei succesiuni de incidente în care au fost implicate aeronave Boeing, inclusiv pierderi de părți ale caroseriei în timpul zborului, probleme la motoare și probleme mecanice. Potrivit experților, acesta este rezultatul unei „alinieri nefavorabile a planetelor”, cauzată de probleme de producție și de întreținere, explică AFP.

Avion Boeing 737-9 MAX al United AirlinesFoto: Rüdiger Wölk / imago stock&people / Profimedia

Seria neagră

De la accidentul din 5 ianuarie, în care a fost implicat un Boeing 737 MAX 9 operat de Alaska Airlines, când o ușă s-a desprins în zbor, toți ochii au fost ațintiți asupra producătorului american.

United Airlines este deosebit de îngrijorată: pedale și manete blocate, pierderea unei anvelope la decolare, o bucată de metal lipsă de pe fuselaj, indicatoare de viteză a vântului defecte, pentru a numi doar câteva dintre acestea.

În ultimele zile, compania aeriană low-cost Southwest s-a aflat în centrul atenției cu o piesă din carcasa motorului care a fost parțial smulsă în timpul decolării de duminică.

Joi, o decolare a fost anulată din cauza unei „posibile probleme la motor”, pilotul făcând referire la „frâne supraîncălzite” și la „un incendiu la motorul stâng”.

Un avion Boeing 737 MAX 9a rămas fără o parte din fuzelaj în timpul zboruluiFoto: captură Twitter

De fiecare dată, a fost vorba de un Boeing – cu excepția zilei de 4 martie, când un Airbus 320 al United s-a întors la sol din cauza unei „probleme de echipament”.

Luni seară, un Boeing 737-800 al American Airlines a aterizat „în siguranță” la Dallas (Texas), destinația sa finală, după ce a semnalat o „posibilă problemă hidraulică”, potrivit Agenției americane de aviație civilă (FAA). Compania nu a fost mai explicită cu privire la cauză.

„O placă care se desprinde, o roată care cade, o ușă care se rupe – aceste lucruri sunt rare. Există o aliniere nefavorabilă a planetelor atunci când vine vorba de daune complet anormale”, subliniază Bertrand Vilmer, expert în aeronautică și consultant la Icare aéronautique.

Cauze tehnice / Trei probleme posibile

Pentru experți, există trei probleme posibile:

  • O problemă de proiectare, așa cum a fost cazul accidentelor în care au fost implicate două Boeing 737 MAX 8 în 2018 și 2019, care au făcut 346 de victime.
  • Pe de altă parte, incidentul de la Alaska Airlines – care s-a soldat cu câteva răniri minore – este rezultatul unei probleme de producție. Aeronava, un Boeing 737 MAX 9, fusese livrată în luna octombrie.Raportul preliminar al Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA (NTSB), publicat la 6 februarie, a arătat că „patru șuruburi destinate să împiedice deplasarea în sus” a piesei lipseau. Aceste șuruburi fuseseră îndepărtate la fabrica Boeing pentru a înlocui niturile deteriorate.
  • A treia cauză, potrivit experților, este o problemă de întreținere. Și acesta este firul comun al majorității incidentelor identificate în ultimele luni.

În timp ce primele două cauze sunt responsabilitatea producătorului aeronavei, cea de-a treia este responsabilitatea companiei aeriene.

Vilmer subliniază că acest lucru este din cauza controlului de calitate al companiei de întreținere, care este supravegheat de FAA.

„Odată ce aeronavele au fost livrate, Boeing nu mai este implicată”, este de acord Richard Aboulafia, director al firmei de consultanță AeroDynamic Advisory, subliniind „problema din sectorul de întreținere la nivel mondial”.

Inspectori NTSB (Agenţia americană pentru securitatea transporturilor) verifică avionul Boeing 737 MAX 9 al companiei Alaska Airlines, a cărui ușă s-a detaşat în plin zbor

Ar trebui să fim îngrijorați?

„În Statele Unite nu s-a înregistrat niciun deces de mai bine de un deceniu, deși milioane de oameni zboară în fiecare an”, spune Aboulafia. „Dar, în fiecare zi, sute de oameni mor pe șosele”.

Airbus nu este scutit de incidente, inclusiv de incidente de producție, cum ar fi prezența unei componente contaminate în piesele motoarelor Pratt & Whitney, care a afectat sute de avioane, ținându-le la sol pentru luni lungi.

„Este cunoscut, dar într-un comitet restrâns”, deoarece este mai puțin mediatizat, spune Vilmer, citând, de asemenea, o problemă cu vopseaua de pe fuselajele pentru Qatar Airways.

Dar „dacă sunteți în căutare de probleme, le veți găsi”, relativizează Aboulafia, subliniind că mii de avioane zboară în fiecare zi în jurul lumii.

„Fiecare incident în care a fost implicat un avion Boeing în acest an a ținut prima pagină a ziarelor, sugerând că avioanele Boeing nu sunt sigure”, notau analiștii de la administratorul de active Bernstein la sfârșitul lunii martie.

„Realitatea este că numărul incidentelor din SUA în care au fost implicate avioane Airbus și Boeing până acum în acest an este proporțional” cu numărul de aeronave ale acestora în flotele companiilor aeriene americane, au afirmat ei.

Potrivit firmei specializate Cirium, flota comercială americană aflată în prezent în serviciu cuprinde 4.769 de aeronave, dintre care 60% sunt Boeing.

Asociația comercială Airlines for America informează pe site-ul său că, în fiecare zi, companiile aeriene americane operează peste 26.000 de zboruri și transportă 2,6 milioane de pasageri prin aproape 80 de țări.

Pe același subiect:

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

Florian Coldea, încolțit de Anca Alexandrescu: ‘Cum e cu ticăloșia? Cine este ticălos?’

Publicat

in

Fostul șef al SRI Florian Coldea s-a prezentat miercuri dimineață la poliție pentru semnarea controlului judiciar.

„Cum e cu ticăloșia? Cine este ticălos? M-ați făcut ticăloasă…”, l-a întrebat jurnalista Anca Alexandrescu pe Florian Coldea, la ieșirea din sediul poliției.

„Fac procedurile conform legii”, a spus Florian Coldea în fața jurnaliștilor, refuzând să răspundă la alte întrebări.

Nu este prima confruntare între cei doi. În februarie, Anca Alexandrescu i-a pus mai multe lui Florian Coldea la întoarcerea din Dubai. Anca Alexandrescu susținea atunci că a fost făcută „ticăloasă” de Coldea înainte să înceapă filmarea.

„Domnul Coldea a avut ghinionul (sau norocul) de a veni la Bucuresti in acelasi avion cu mine! A tinut neaparat sa vina sa ma salute si sa mi spuna ca este cu fiica in vacanta! Mi a spus ca ticalosia are o limita… Ce i am raspuns si ce l am intrebat de fata cu toti romanii vedeti aici! Intreaga poveste si alte imagini diseara de la 21! Ma urc in avion si voi decola in cateva minute!”, scria Anca Alexandrescu, pe pagina sa de Facebook.

Florian Coldea: „Am încredere totală în justiție”

„Dau explicații pe bună dreptate justitiei. Am totală încredere în justiție. Nu fac alte comentarii până la finalizarea anchetei. Respect poziția presei, dar pentru moment vă rog să mă înțelegeți. (…) Vă asigur că o să transmit un punct de vedere coerent când o să vedem despre ce este vorba”, a spus Florian Coldea, luni, la ieșirea din sediul poliției.

Generalul în rezervă Florian Coldea, fostul șef al SRI, e suspect într-un dosar de trafic de influență și spălare de bani, alături de generalul în rezervă Dumitru Dumbravă (fost șef al direcției juridice din SRI) și de avocatul Doru Trăilă. Dosarul este instrumentat de procurorul Mihaela Iorga Moraru, șefa Secției I a DNA de combatere a corupției.

Citeste mai mult

NATIONAL

Scriitorul George R.R. Martin spune că aproape toate filmele și serialele bazate pe cărți sunt mai slabe: „În 999 de cazuri din 1.000”

Publicat

in

Scriitorul american George R.R. Martin, autorul seriei de cărți „Cântec de gheață și foc” pe care se bazează popularul serial „Game of Thrones” produs de HBO, afirmă că în 999 de cazuri din 1.000 adaptările unor cărți celebre în filme și seriale nu se ridică la nivelul operei originale, relatează Deadline.

George R.R. MartinFoto: Chris Pizzello / Associated Press / Profimedia Images

El a făcut comentariul într-o postare publicată recent pe blogul său, relatând în aceasta o întâlnire cu scriitorul britanic Neil Gaiman pentru o discuție cu public ce a avut loc la New York în 2022. Deși nu a făcut referire directă la serialulThe Sandman lansat de Netflix în anul respectiv și bazat pe seria de romane grafice omonimă a lui Gaiman, R.R. Martin a spus că „foarte puține s-au schimbat de atunci”.

„Mai degrabă, dacă s-a schimbat ceva, lucrurile s-au înrăutățit. Peste tot unde te uiți sunt tot mai mulți scenariști și producători nerăbdători să ia povești grozave și să ‘le facă a lor’”, a scris el.

„Nu contează dacă materialul sursă a fost scris de Stan Lee, Charles Dickens, Ian Fleming, Roald Dahl, Ursula K. Le Guin, J.R.R. Tolkien, Mark Twain, Raymond Chandler, Jane Austen, sau, ei bine, oricine. Nu contează cât de important este un scriitor, nu contează cât de grozavă este cartea, mereu pare să fie cineva la îndemână care crede că el poate mai bine, nerăbdător să ia o poveste și să o ‘îmbunătățească’”, a continuat R.R. Martin.

„’Cartea este cartea iar filmul este filmul’, îți vor spune ei, de parcă ar spune ceva profund. Apoi își însușesc povestea. Însă niciodată nu o fac mai bună. În 999 de cazuri din 1.000 o fac mai slabă”, și-a exprimat el convingerea.

Totuși, e cel puțin curioasă decizia sa de a-și începe postarea critică la adresa scenariștilor și producătorilor de la Hollywood cu o referință la întâlnirea cu Neil Gaiman din moment ce scriitorul britanic a fost unul dintre producătorii serialului de pe Netflix și s-a declarat încântat de rezultatul final. Din postarea lui R.R. Martin nu reiese clar dacă a vrut, dimpotrivă, să se refere la The Sandman ca un exemplu pozitiv de adaptare cinematografică.

Cert este că R.R. Martin nu se referă, evident, nici la serialele produse de HBO pe baza cărților sale în condițiile în care el lucrează îndeaproape cu televiziunea americană la adaptarea lor.

Pe noua platformă de streaming Max lansată mai devreme în cursul acestei luni cap de afiș la secțiunea de seriale este Casa Dragonului, serialul spin-off bazat pe Urzeala Tronurilor („Game of Thrones”), care a stabilit un record de audiență pentru HBO și HBO Max la premiera sa cu doi ani în urmă.

HBO va produce un al treilea serial „Game of Thrones” bazat pe scrierile lui George R.R. Martin

HBO intenționează să dezvolte puternic franciza Game of Thrones, având în lucru mai multe proiecte de seriale la care lucrează împreună cuR.R. Martin. David Zaslav, CEO-ul Warner Bros. Discovery, a confirmat oficial în luna februarie că un al treilea serial bazat pe scrierile lui R.R. Martin a primit unda verde și că acesta va avea premiera cândva înspre sfârșitul anului viitor.

Acest al treilea serial al HBO bazat pe scrierile sale va adapta seria de nuvele Tales of Dunk and Egg ce aparține universului mai larg din romanele Cântec de gheață și foc.

„Cu un secol înainte de evenimentele din Game of Thrones, doi eroi improbabili au hoinărit prin Westeros… un cavaler tânăr, naiv, dar curajos, Ser Duncan cel Înalt, și scutierul său diminutiv, Egg. Într-o epocă în care dinastia Targaryen încă ocupă Tronul de Fier și amintirile despre ultimul dragon nu au fost încă date uitării, mari destine, adversari puternici și aventuri periculoase îi așteaptă pe acești prieteni improbabili și incomparabili”, afirmă descrierea oficială a viitorului serial.

R.R. Martin laudă noul serial „Shogun” produs de Disney

În categoria acelor 1 din 1.000 filme și seriale care reușesc să adapteze o carte la valoarea sa, R.R. Martin menționează în postarea de pe blog noul serial Shogun lansat de televiziunea americană FX și în streaming pe Disney+ în luna februarie.

De altfel, creatorii seriei au declarat într-un interviu exclusiv acordat HotNews înainte de premiera serialului că romanul lui James Clavell a fost „steaua noastră călăuzitoare”.

„Din când în când avem parte de o adaptare cu adevărat bună a unei cărți cu adevărat bune, iar când se întâmplă acest lucru, el merită aplauze. Am dat recent peste unul din aceste exemple, când m-am uitat pe nerăsuflate la noua versiune a FX a SHOGUN”, a relatat scriitorul american în postarea sa.

„Trebuie să mărturisesc, am avut dubii când am auzit prima oară că ei fac o altă versiune a romanului lui Clavell. A trecut mult timp, mult MULT timp, dar am citit cartea când a apărut înspre sfârșitul anilor 1970 și am fost profund impresionat”, a continuat el, descriind miniseria Shogun produsă de Paramount în 1980 cu Richard Chamberlain și legenda cinematografiei japoneze Toshiro Mifune în rolurile principale drept un „reper” în istoria televiziunii.

„Noul SHOGUN este superb. Mai bun decât versiunea lui Chamberlain, întrebați? Hmmm, nu știu. Nu m-am uitat la miniseria din 1980 din, ei bine 1980. Și aceea a fost grozavă”, a mai scris R.R. Martin.

Ca întotdeauna, poți afla mai multe informații noi din lumea filmelor și serialelor, dar și alte știri interesante, în rubrica Nerd Alert de weekendul acesta:

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend