spalatorie haine Bucuresti | realizare site web

România este pregatită pentru preluarea președenției Uniunii Europene? Vezi ce ne asteaptă!

Facebook Twitter Google+
România este pregatită pentru preluarea președenției  Uniunii Europene? Vezi ce ne asteaptă!

Președintia Uniunii Europene (UE) pe care tara noastra o va prelua la 1 ianuarie 2019 este cea mai buna oportunitate pe care o avem de la momentul aderarii noastre la UE sa influentam agenda europeana.

Presedintia ne ofera oportunitatea sa influentam deciziile pe marile teme europene, sa punem temele romanesti pe agenda Uniunii Europene si, nu in ultimul rand, sa ne promovam tara.

Dar, pentru a fructifica la maximum aceste oportunitati, trebuie ca toate institutiile implicate sa fie bine pregatite, iar oamenii care ne reprezinta in timpul presedintiei sa fie competenti si credibili in fata partenerilor europeni.

Brexit si Bugetul UE post-2020, subiectele majore ale presedintiei romane

Este absolut firesc sa facem toate aceste trei lucruri: sa incercam sa influentam mai mult marile decizii, sa punem temele romanesti pe agenda si sa ne promovam mai mult tara.

Sensul acestor presedintii rotative este tocmai acela ca, timp de 6 luni, fiecare tara a Uniunii Europene sa fie in centrul atentiei si sa isi poata pune amprenta mai mult decat ca de obicei asupra agendei europene. Iar urmatoarele 6 luni de zile in Uniunea Europeana vor fi foarte multe decizii importante care trebuie luate si pe care tara noastra isi poate pune amprenta.

In primul rand, va trebui sa ducem la finalizare negocierile pentru Bugetul multianual al Uniunii Europene 2021 – 2027 inainte de alegerile europarlamentare din 2019. De ce este important sa adoptam bugetul acum? Pentru a oferi predictibilitate beneficiarilor de fonduri europene.

Orasele si comunele trebuie sa stie de acum cate fonduri vor avea la dispozitie pentru investitii in infrastructura, trebuie sa stim cati bani avem pentru a construi autostrazi, spitale sau linii de cale ferata. De asemenea, fermierii trebuie sa fie pregatiti si sa stie cati bani vor primi pentru subventii pana in 2027 sau pentru investitii in exploatatiile agricole.

Daca adoptam din timp bugetul, autoritatile nationale vor avea timp suficient sa se pregateasca pentru a incepe absorbtia fondurilor europene din prima zi a exercitiului financiar viitor, adica de la 1 ianuarie 2021.

Tot in timpul presedintiei noastre este programata iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana, la 30 martie 2019. Chiar daca, dupa aceasta data, vom intra intr-o perioada tranzitorie in care se va negocia mai departe relatia viitoare cu Marea Britanie, in timpul presedintiei romane se va produce trecerea simbolica de la o Uniune de 28 de state, la una de 27 de state membre.

Or, in Marea Britanie traiesc aproximativ 410.000 de cetateni romani, iar viitorul lor trebuie sa ne intereseze in mod deosebit, trebuie sa fie o prioritate pentru Guvernul Romaniei. De aceea, trebuie sa profitam ca vom detine presedintia in timpul oficializarii Brexit-ului si sa impingem negocierile cat mai mult in directia protejarii drepturilor cetatenilor UE din Marea Britanie.

Totodata, ne intereseaza si cum se finalizeaza negocierile privind viitoarea relatie UE – Marea Britanie. De exemplu, din punct de vedere al oportunitatilor tinerilor romani de a studia in universitatile britanice. In fiecare clasa de liceu in care am fost in ultimul an m-a intrebat cel putin un elev daca va putea studia in Marea Britanie si in ce conditii.

Republica Moldova si Balcanii de Vest, teme romanesti pe agenda UE

Pe langa temele deja existente care vor face obiectul presedintiei, Romania trebuie sa vina cu propriile teme pe agenda UE. Iar una dintre aceste teme trebuie sa fie apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeana. Romania are obligatia de a oferi o perspectiva europeana romanilor de peste Prut. Trebuie sa fim principalul avocat al integrarii Republicii Moldova in Uniunea Europeana.

O alta tema pe care trebuie sa o promovam pe agenda UE este integrarea europeana a Balcanilor de Vest. Este foarte important pentru Romania ca tarile din vecinatatea noastra, tari ca Serbia, cu care impartim o frontiera, sa aiba o relatie cat mai stransa cu Europa si sa adere cat mai repede cu putinta la Uniunea Europeana. Este in primul rand un interes geopolitic: cu cat ai mai multe granite cu tari membre ale UE cu atat esti si tu, ca tara, mai bine integrata in Uniunea Europeana.

Ce se asteapta de la Daea, Teodorovici, Olguta Vasilescu si Carmen Dan

Presedintia Uniunii Europene inseamna coordonarea tuturor reuniunilor de lucru ale UE si gestionarea, practic, a tuturor afacerilor europene timp de 6 luni de zile. Spre exemplu, in primul semestru din 2019 se vor lua decizii esentiale privind viitorul Politicii agricole comune a UE: ce subventii vor primi fermierii din toate tarile europene? Cati bani dam la fermele mari? Dar la fermele mici?

Aceste decizii vor fi luate de ministrii Agriculturii din toate statele membre, iar in capul mesei, pe durata Presedintiei romane a Uniunii Europene, se va afla, in numele Romaniei, ministrul Petre Daea. Si, urmarind cum a fost condus Ministerul Agriculturii in ultimele 11 luni, nu cred ca Petre Daea este pregatit sa conduca sedinte de o asemenea anvergura.

Un alt exemplu: ministrii de Interne ai Uniunii Europene vor trebui sa ia decizii privind combaterea terorismului, schimbul de informatii intre statele membre, controlul la frontiera externa, sa infiinteze acea politie europeana de frontiera si de coasta de 10.000 de graniceri pe care dorim sa o avem functionala pana in anul 2020.

Reuniunile ministrilor Afacerilor Interne pe durata Presedintiei romane a Consiliului Uniunii Europene vor fi conduse de Carmen Dan. La fel, vazand maniera in care Ministerul Afacerilor Interne a fost condus in acest an si, mai ales, modul in care s-a actionat in timpul protestelor din 10 august, nu cred ca ministrul Carmen Dan poate sa conduca cu succes aceste reuniuni.

Totodata, in timpul presedintiei, ministrii Muncii vor trebui sa ia decizii cu privire la portabilitatea pensiilor in Uniunea Europeana. Noi, Parlamentul European, am votat o initiativa legislativa prin care vrem sa fie mai usor cetatenilor europeni sa-si ia pensia cu ei daca traiesc intr-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene. Ministrii Muncii vor trebui sa aiba o pozitie si sa negocieze cu Parlamentul European acest dosar.

In timpul presedintiei romane, aceste sedinte vor fi conduse de Olguta Vasilescu si ea va trebui sa negocieze in numele celor 28 de state membre cu delegatia Parlamentului European. Am vazut cu totii prestatiile ministrului Muncii atunci cand a reprezentat Romania in organizatiile internationale. Nu ne putem astepta sa fie mai bine pregatita in timpul presedintiei Consiliului, care va incepe peste mai putin de doua luni.

Dorim, de asemenea, sa infiintam un Fond Monetar European, pentru a nu mai fi nevoiti sa ne adresam Fondului Monetar International in caz de criza economica in Uniunea Europeana in viitor. Infiintarea Fondului Monetar European va fi pregatita de ministrii de Finante. Nu cred ca Eugen Orlando Teodorovici este pregatit sa aiba rolul decisiv pe decizii de o asemenea importanta, in conditiile in care vedem ca, sub Guvernul Dancila, economia Romaniei este in pragul crizei, avem deficit-record si cea mai mare inflatie din Uniunea Europeana.

Dancila trebuie sa negocieze 1.000 de miliarde de euro cu Merkel, Kurz si V. Orban

Negocierile pe capitolele cele mai importante ale bugetul Uniunii Europene vor avea loc la cel mai inalt nivel intre guvernele tuturor statelor membre. De capacitatea prim-ministrului Dancila de a negocia cu omologii sai, cu prim-ministrul Frantei, al Ungariei, Poloniei, al Italiei, cu cancelarul Austriei sau cancelarul Germaniei, Angela Merkel, depinde daca Romania va primi, in urmatorii 7 ani, 20, 25 sau 35 de miliarde de euro, fonduri structurale si de coeziune pentru constructia de autostrazi, cai ferate si spitale regionale.

Nu cred ca Viorica Dancila este pregatita pentru a face fata acestor negocieri. Nu cred ca Viorica Dancila se va putea impune pe o negociere de peste 1.000 de miliarde de euro cu Angela Merkel, Viktor Orban sau Sebastian Kurz. Nu cred ca echipa pusa de PSD in fruntea guvernului este pregatita sa conduca Uniunea Europeana timp de 6 luni de zile. In primul rand, acestui guvern ii lipsesc experienta si competenta necesare pentru un asemenea rol.

De asemenea, pentru a avea o presedintie de succes, guvernul unei tari are nevoie de credibilitate in randul partenerilor. De ce ai nevoie de credibilitate? Fiindca celelalte state membre trebuie sa aiba incredere ca vei hotari agenda Uniunii Europene cu buna-credinta, ca reprezinti interesele tuturor si ca, dupa ce 28 de state membre agreeaza ceva, tu, care iesi in lume si vorbesti in numele tuturor cu publicul european sau negociezi cu Comisia si Parlamentul, negociezi pe baza a ceea ce s-a agreat si esti onest.

Aceasta credibilitate a fost pierduta de actualul Guvern cand a promovat legi care ataca statul de drept, care cresc deficitul bugetar si care incalca angajamentele europene ale tarii noastre.

Vedem cum PSD si ALDE sunt izolate la nivel european si nu pot obtine nimic bun pentru Romania. Au pierdut Agentia Europeana a Medicamentului, desi Romania avea toate atuurile de partea sa pentru a gazdui aceasta agentie. De asemenea, in plina epidemie de pesta porcina in Romania, au votat pentru taierea fondurilor europene alocate fermierilor afectati de pesta porcina.

De asemenea, votul de marti pe Rezolutia privind statul de drept in Romania a demonstrat cat de izolati sunt PSD si ALDE in propriile lor familii politice. Atat socialistii europeni, cat si ALDE european au votat cu o majoritate covarsitoare pentru rezolutia Parlamentului European, adica impotriva legilor justitiei promovate in tara de PSD si ALDE a lui Tariceanu. Atat de slaba este capacitatea celor doua partide de a influenta partenerii europeni din propria familie politica.

Evident, majoritatea PSD – ALDE ne spune altceva, iar PSD vrea sa o prezinte pe Viorica Dancila drept un politician pregatit, cu experienta europeana, de vreme ce a fost 9 ani europarlamentar. Nimic mai fals. In Parlamentul European, Viorica Dancila a avut primul raport dupa mai bine de 8 ani de mandat, un raport cu impact minor asupra politicilor europene.

Ca o comparatie, in cei 4 ani si 4 luni de mandat, am fost responsabil de 42 de rapoarte, inclusiv Bugetul Uniunii Europene care este cea mai importanta lege pe care Parlamentul European o adopta in cursul unui an de zile. Viorica Dancila nu a negociat nimic, nici cu Comisia Europeana, nici cu Consiliul. Nu a construit niciodata majoritati in Parlamentul European, nu este cunoscuta in Parlamentul European, nu cunoaste pe nimeni in celelalte institutii ale Uniunii Europene. Faptul ca e omul potrivit pentru presedintia romana a Uniunii Europene este doar un mit.

Ce riscam?

Anul trecut, cand eu am negociat, in numele Parlamentului European, Bugetul Uniunii Europene pe anul 2018 cu presedintia estoniana, am realizat relativ rapid ca avem in fata o presedintie nu foarte puternica.

Presedintia estoniana era credibila, era o presedintie de buna-credinta, dar, fiind un stat mic, care detinea pentru prima data presedintia, nu avea experienta si nici nu avea suficiente resurse administrative, ca atare era o presedintie slaba. Ce am facut? Am negociat direct cu celelalte state membre ale Uniunii Europene.

Nu ne ia nimeni presedintia, dar nu vom putea fructifica prioritatile

Romania nu este un stat mic, cu resurse administrative limitate, dar daca nu vom putea stabili prioritatile politice, daca nu vom avea ministri capabili sa conduca sedintele Consiliului, daca nu vom avea politicieni credibili in fata partenerilor europeni, riscam sa nu putem fructifica oportunitatile acestei presedintii. Nu ne va lua nimeni presedintia, cum s-a vehiculat in presa zilele acestea, dar vom avea o influenta limitata.

Presedintia romana a Uniunii Europene este momentul in care Romania trebuie sa joace o finala de Liga Campionilor si, pentru a avea succes intr-o finala de Liga Campionilor, nu putem trimite acolo o echipa retrogradata din curtea domnului Dragnea. Romanii sunt pregatiti pentru aceasta presedintie.

De 2 ani de zile romanii ies in strada pentru valori europene si cu steagul Uniunii Europene in spate. Guvernul Dancila, in schimb, nu este pregatit. Demisia, cu mai putin de doua luni inainte, a ministrului Afacerilor Europene, Victor Negrescu – ministru responsabil pentru aceasta presedintie – dovedeste ca si ei stiu ca nu sunt pregatiti si incep sa sara din barca ce se scufunda.

Este clar ca avem nevoie de un nou guvern, capabil sa reprezinte cu cinste Romania in lume pe perioada urmatoarelor 6 luni de zile. Nu trebuie sa cadem in capcana falsului argument ca este prea tarziu pentru a mai face ceva. Un guvern competent poate face mai multe intr-o luna decat a facut Guvernul Dancila intr-un an de zile

Facebook Twitter Google+

Facebook Comments

Mai poti citi si....