Conecteaza-te cu noi

ACTUAL

Parlamentarii revin asupra modificărilor făcute la Codul de Procedură Penală

Publicat

in

Comisia privind Legile Justiției a adoptat, marți, raport favorabil cu amendamente la Codul de Procedură Penală. Printre modificările efectuate se numără și eliminarea posibilitatea ca suspectul sau inculpatul să asiste la audierea victimei și reformularea sintagmei „probe sau indicii temeinice”, potrivit Mediafax.

În ședința de marți, Comisia specială a modificat Codul de procedură penală, reexaminarea venind în urma deciziei CCR. Membrii forului legislativ au adoptat raport de admitere cu amendamente la proiectul de lege, cu 10 voturi „pentru” și cinci „împotrivă”. La finalul ședinței de marți a Comisiei, președintele forului legislativ, Florin Iordache, a anunțat că raportul privind modificarea Codului de Procedură Penală va fi votat săptămâna viitoare de către Senat, urmând ca peste două săptămâni să fie adoptat de Camera Deputaților, for decizional pentru proiectul de lege. Astfel, în reuniunea de marți a Comisiei speciale, parlamentarii au decis eliminarea din Codul de Procedură Penală a sintagmei „probe sau indicii temeinice” cu privire la condiţiile de punere în mişcare sau de exercitare a acţiunii penale. Astfel, membrii Comisiei au decis revenirea la forma în vigoare, respectiv la formularea „suspiciune rezonabilă”. Varianta propusă de Parlament, înaintea deciziei CCR, era: „(1) Ori de câte ori există probe sau indicii temeinice cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, sunt obligate să întocmească un proces-verbal despre împrejurările constatate”. Forma în vigoare la care a revenit Comisia este „(1) Ori de câte ori există o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, sunt obligate să întocmească un proces-verbal despre împrejurările constatate”. Totodată, printr-un alt amendament a fost eliminată sintagma „probe și indicii temeinice” cu privire la condiţiile de punere în mişcare sau de exercitare a acţiunii penale care a fost introdusă în Parlament și asupra căreia s-a pronunțat CCR. Articolul 15 Condiţiile de punere în mişcare sau de exercitare a acţiunii penale. Acţiunea penală se pune în mişcare şi se exercită când există probe din care să rezulte că o anumită persoană a săvârşit fapta şi nu există cazuri care împiedică punerea în mişcare sau exercitarea acesteia”, prevede amendamentul votat, marți, de membrii comisiei. Parlamentul a adoptat, inițial, la propunerea Ministerului Justiției, introducerea sintagmei „probe și indicii temeinice” cu privire la condiţiile de punere în mişcare sau de exercitare a acţiunii penale.

„Articolul 15 Condiţiile de punere în mişcare sau de exercitare a acţiunii penale Acţiunea penală se pune în mişcare şi se exercită când există probe din care rezultă indicii temeinice că o persoană a săvârşit o infracţiune şi nu există cazuri care împiedică punerea în mişcare sau exercitarea acesteia”, prevede forma amandamentului adoptat de Parlament. În forma în vigoare a legii, formularea este „presupunere rezonabilă” privind condiţiile de punere în mişcare sau de exercitare a acţiunii penale. „Articolul 15 Condiţiile de punere în mişcare sau de exercitare a acţiunii penale Acţiunea penală se pune în mişcare şi se exercită când există probe din care rezultă presupunerea rezonabilă că o persoană a săvârşit o infracţiune şi nu există cazuri care împiedică punerea în mişcare sau exercitarea acesteia”, prevede textul legii în vigoare.

De asemenea, la articolul 77 care vizează „Suspectul” aleșii au decis revenirea la forma în vigoare a actului normativ.

Formularea inițială a acestui articol era: „Persoana cu privire la care, din probele sau indiciile temeinice existente în cauză, rezultă că a săvârşit o faptă prevăzută de legea penală se numeşte suspect”. În forma în vigoare a Codului de Procedură Penală, articolul 77 prevede: „Persoana cu privire la care, din datele şi probele existente în cauză, rezultă bănuiala rezonabilă că a săvârşit o faptă prevăzută de legea penală se numeşte suspect”. Totodată, la articolul 92 membrii Comisiei speciale au decis eliminarea posibilității ca suspectul sau inculpatul să asiste la audierea martorilor sau victimelor. Prin urmare, în urma amedamentului adoptat de forul legislativ, articolul 92 alineatul 2 va avea următorul cuprins: „Avocatul suspectului sau inculpatului poate solicita să fie încunoştinţat de data şi ora efectuării actului de urmărire penală. Încunoştinţarea se face prin notificare telefonică, fax, e-mail sau prin alte asemenea mijloace. În cazul în care martorii sau subiecții procesuali consideră că au motive de temere în legătură cu aceste împrejurări pot solicita, potrivit legii, procurorului sau judecătorului statut de persoană amenințată sau protejată, după caz, atât în faza de urmărire penală cât și de judecată”. De asemenea, potrivit articolului 171¹, referitor la probe reformulat în Comisia privind Legile Justiției, „obiectele, înscrisurile sau datele informatice predate sau ridicate silit vor fi folosite ca mijloace de probă numai în cauza în care s-a dispus, prin ordonanţă a procurorului sau încheiere a instanţei, predarea şi, respectiv, ridicarea silită a acestora. În măsura în care se constată că obiectele, înscrisurile sau datele informatice predate sau ridicate silit, după caz, nu au legătură cu cauza în care au fost solicitate, vor fi restituite persoanelor fizice sau juridice din posesia cărora au fost ridicate în termen de maxim 2 luni de la predare, respectiv, ridicare silită”. În legătură cu modificarea articolului 171, la finalul ședinței Comisiei speciale, președintele forului Florin Iordache a fost întrebat ce se va întâmplă cu probele obținute în timpul perchezițiilor, iar acesta a răspuns: „Tocmai am modificat şi acel articol 171. Am demonstrat că în timpul unei percheziții se găsesc şi alte probe fără îndoială pot fi folosite. am adus în discuţie şi alte articole care sunt. Cu toţii ne dorim în niciun caz să îngreunăm ancheta Parchetului şi ne-am dorit cu toţii şi putere şi opoziţie, că au fost şi amendamente de la opoziţie acceptate, dar ne-am dorit cu toţii nişte prevederi mai clare astfel încât să nu mai fie oameni nevinovaţi în instanţă pe nişte prevederi neclare”.

Referitor la articolul care vizează redactarea și semnarea hotărârii judecătorii au fost modificate două alineate.

„La articolul 406, alineatele (2) și (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

(2) Hotărârea se redactează de unul dintre judecătorii care au participat la soluționarea cauzei în fond și la dezbateri, în termenul prevăzut de lege, şi se semnează exclusiv de către membrii completului şi de grefier.

(4) În caz de împiedicare a vreunuia dintre membrii completului de judecată de a semna hotărârea, se va proceda astfel:

a) în cazul hotărârii pronunțate la judecarea cauzei în fond, de către judecător unic, aceasta nu se va putea semna de niciun alt judecător. În caz de încălcare sunt incidente prevederile art. 281 alin. (1) lit. m);

b) în cazul hotărârii pronunțate în compunere colegială, în caz de împiedicare a vreunuia dintre membrii completului de judecată de a semna hotărârea, aceasta va fi semnată, în locul celui aflat în imposibilitate, de către președintele completului. Dacă președintele completului este cel împiedicat a semna, hotărârea se semnează de către un membru al completului care a participat la soluționarea cauzei în fond și la dezbateri, în ordinea înscrisă pe lista de ședință, prin culisare;

c) în cazul reglementat la lit. b) nu poate fi suplinită mai mult de o semnătură în cazul completului colegial compus din 3 judecători, respectiv două semnături, în cazul completului colegial compus din 5 judecători;

d) împiedicarea mai multor judecători de a semna decât limita prevăzută la lit. c) face incidente dispozițiile art. 281 alin. (1) lit. m);

e) dacă împiedicarea îl privește pe grefierul de șeință, hotărârea se semnează de către grefierul șef sau de către un alt grefier desemnat de președintele instanței.

În plus a fost introdus un nou alineat, la articolul 406, care prevede că: „Sunt considerate cazuri de împiedicare: decesul, imposibilitatea exercitării funcției pe o durată mai mare de 3 luni, pensionarea”.

Comenteaza cu profilul de FB

ACTUAL

Ce planuri are Ministerul Sănătății pentru pacienții cu arsuri?

Publicat

in

De

Ministerul Sănătății (MS) anunţă că va elabora o strategie naţională pentru pacienții cu arsuri, o primă întâlnire a grupului de lucru constituit în acest sens având loc miercuri. „Am chemat alături de noi atât reprezentanţii pacienţilor, cât şi pe cei care sunt implicaţi, zilnic, în tratarea acestora şi am discutat despre problemele existente în ceea ce priveşte transportul, resursa umană şi infrastuctura din domeniu”, a spus secretarul de stat Horaţiu Moldovan.

Potrivit MS, miercuri a avut loc o primă întâlnire a grupului de lucru constituit la nivelul ministerului pentru problematica pacienţilor cu arsuri. În acest grup de lucru au fost invitaţi reprezentanţii autorităţilor publice din domeniu, respectiv Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, reprezentanţii pacienţilor, specialişti în domeniu, toţi cei care sunt implicaţi în asigurarea asistenţei medicale pentru pacienţii cu arsuri – managerii unităţilor cu paturi de arşi, şefi de secţie, dar şi cu transportul acestora – reprezentanţi ai serviciilor de ambulanţă, reprezentanţi DSU.

„În România, ne confruntăm cu un număr mare de pacienţi cu arsură, iar problematica acestui tip de pacient este una complexă, nu numai de natură medicală. Pentru noi este importantă calitatea vieţii pacientului şi vrem să punem la punct o strategie pe termen mediu pentru asigurarea asistenţei medicale la standarde europene pentru aceşti pacienţi. Am chemat alături de noi atât reprezentanţii pacienţilor, cât şi pe cei care sunt implicaţi, zilnic, în tratarea acestora şi am discutat despre problemele existente în ceea ce priveşte transportul, resursa umană şi infrastuctura din domeniu”, a spus Horaţiu Moldovan, secretar de stat.

În prima şedinţă de lucru a fost stabilită metodologia de lucru, dar şi aspecte privind situaţia actuală a pacienţilor cu arsuri,conform News.ro

Vezi și:

Atenție, șoferi! Metoda prin care polița RCA scade

Numire controversată făcută de Marcel Vela! Noul șef de la ‘Doi și-un sfert’, Securitatea și lumea penalilor

Marcel Vela, măsură aprig contestată! ‘Va fi o întreagă nebunie, pentru că au competențe diferite’

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

ACTUAL

România are șansă unică de a străluci anul acesta, chiar dacă rata creșterii economice încetinește

Publicat

in

De

România are şansă unică de a străluci anul acesta, chiar dacă rata creşterii economice încetineşte în comparaţie cu anii anteriori, susţine Johan Meyer, CEO Franklin Templeton Investments Sucursala Bucureşti şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.

„La 30 de ani de la căderea regimului comunist, România pare să fie bine ancorată în valorile europene şi pe o cale clară de dezvoltare economică. Chiar dacă anumite probleme persistă în ceea ce priveşte cea de-a doua chestiune, România are ocazia să înceapă noul deceniu cu dreptul, lăsând în urmă controlul daunelor din anii precedenţi. Mesajele noului guvern cu privire la numeroase probleme de interes pentru investitori, de la abrogarea legislaţiei dăunătoare şi promovarea listărilor, la încurajarea guvernanţei corporative şi a transparenţei companiilor de stat, sunt primii paşi pentru ca ţara să îşi recapete credibilitatea ca partener de afaceri şi destinaţie de investiţii de încredere. Aşadar, poate 2020 să marcheze, într-adevăr, o schimbare pozitivă pentru România, după un 2019 aglomerat şi extrem de confuz? Răspunsul simplu este da. Există consens că România va avea al şaptelea an consecutiv de creştere economică, de 3,6% din PIB. România are şansă unică de a străluci anul acesta, chiar dacă rata creşterii economice încetineşte în comparaţie cu anii anteriori. Cu toate acestea, există câteva condiţii cheie pentru ca acest lucru să se întâmple”, spune Meyer, într-un comunicat transmis AGERPRES.

Potrivit analizei, cuvântul anului este prudenţă. Cu un deficit bugetar estimat în mod optimist de către Guvern la 3,6% din PIB pentru 2020, în contrast cu aşteptările mai moderate ale Comisiei Europene, Guvernul va trebui să fie foarte prudent cu cheltuielile.

„Acest lucru presupune ca acesta să evalueze cu atenţie creşterea pensiilor, să se concentreze asupra îmbunătăţirii eficienţei ANAF în colectarea impozitelor şi să se asigure că întreprinderile de stat funcţionează la un nivel optim de rentabilitate, deoarece acestea contribuie prin impozite şi dividende la bugetul de stat”, menţionează sursa citată.

Johan Meyer susţine că guvernele anterioare au permis o rată rapidă de creştere a salariilor în sectorul public, ceea ce, fără surprindere, a creat o presiune semnificativă asupra bugetului de stat. Cheltuielile salariale au crescut cu 19% în primele 11 luni ale anului 2019, comparativ cu anul precedent şi s-au dublat în ultimii cinci ani.

„Deşi este adevărat că o creştere a salariilor în sectorul public a contribuit la îmbunătăţirea puterii de cumpărare a românilor, aceasta a însemnat, totodată, că dezvoltarea economică a fost susţinută în principal de consum, în timp ce celelalte componente ale creşterii PIB-ului au stagnat. În paralel, sectorul privat încearcă să atragă angajaţi în timp ce se confruntă cu un deficit de forţă de muncă şi concurează împotriva unui sector public din ce în ce mai generos. România ar trebui să abordeze cu atenţie această situaţie, deoarece riscă să-şi erodeze avantajul competitiv. Totuşi, orice provocare vine cu o oportunitate: România ar putea redirecţiona forţa de muncă de la companii şi zone ineficiente ale economiei în alte domenii mai productive, fără a fi nevoită să recurgă la importul de forţă de muncă. Aşadar, s-ar putea spune că prudenţa este necesară peste tot. Cu o singură excepţie: România trebuie să profite la maximum de fondurile UE disponibile şi să nu omită niciun domeniu. Încurajăm puternic guvernul să iniţieze investiţii publice productive şi să acceseze fondurile UE, oriunde este posibil”, arată Johan Meyer.

El declară că abrogarea „infamei OUG 114” este un bun început pentru repararea daunelor cauzate percepţiei României ca destinaţie atractivă de investiţii. Măsura ar trebui să fie însoţită de asigurarea stabilităţii şi predictibilităţii în zona legislativă şi cea de reglementare, astfel încât companiile să poată face din nou investiţii pe termen lung, cu încredere.

„Suntem încurajaţi de faptul că Guvernul face afirmaţii corecte şi îşi ia angajamente potrivite, nu doar în ceea ce priveşte ordonanţa, ci şi guvernanţa corporativă şi transparenţa în companiile deţinute de stat, precum şi prin faptul că îşi exprimă dorinţa de a lista companii precum Hidroelectrica şi Aeroporturi Bucureşti. Cu toate că acest lucru este pozitiv, beneficiile tangibile se vor materializa doar atunci când aceste angajamente vor fi urmate de acţiuni. Banii obţinuţi ar putea fi utilizaţi în alte domenii ale economiei, de exemplu la co-finanţarea proiectelor pentru accesarea fondurilor UE. În plus, este de remarcat faptul că IPO-urile pot atenua deficitul de cont curent prin creşterea fluxurilor de investiţii în ţară şi ajuta România să atingă în sfârşit statutul de piaţă emergentă conform indicelui MSCI”, afirmă Johan Meyer.

Potrivit sursei citate, declasarea ratingului ţării de către Standard & Poor, la sfârşitul anului trecut, părea să pună pecetea pe o perioadă marcată de o serie de greşeli şi ghinioane de natură economică. Totuşi, dacă Guvernul este suficient de prudent în cheltuieli şi eficient în colectarea impozitelor, există posibilitatea de a recâştiga un rating mai favorabil.

„Ne aşteptăm ca sectorul energetic să funcţioneze bine în acest an, în special după abrogarea OUG 114/2018 şi dereglementarea ulterioară a pieţei, care va determina companiile să investească în operaţiuni locale, având o perspectivă clară de generare de profituri. Ceea ce rămâne important este ca autorităţile să definească în mod clar consumatorii vulnerabili şi să se asigure că cei clasificaţi ca atare nu sunt susţinuţi prin instrumente stângace, precum OUG 114, care se aplică întregii pieţe. Autosuficienţa României în ceea ce priveşte gazul este critică, iar proiectele din Marea Neagră reprezintă un instrument esenţial pentru obţinerea acesteia. Încurajăm forţele politice şi alţi stakeholderi să agreeze asupra modificărilor aduse Legii Offshore cât mai curând, astfel ca deciziile de investiţii să fie luate fără alte întârzieri”, arată Johan Meyer.

El precizează că o altă stea în acest an va fi sectorul turismului, având în vedere îmbunătăţirea continuă a reputaţiei României şi a facilităţilor disponibile pentru vizitatori.

„În timp ce ţara beneficiază de conexiuni bune între regiuni, starea drumurilor şi a căilor sale ferate şi absenţa continuă a autostrăzilor descurajează călătorii, fie că sunt turişti sau investitori. Nu ar trebui să subestimăm rolul aeroporturilor din Bucureşti ca principala poartă de acces în ţară – aglomeraţia în creştere din ultimii ani este departe de a fi cea mai bună imagine pe care România doreşte să o proiecteze călătorilor, cu atât mai puţin ca primă impresie. Ca atare, credem cu tărie că autorităţile ar trebui să înlăture toate piedicile din procesul necesar pentru construirea unui nou terminal la Aeroportul Otopeni”, mai spune şeful FP.

Potrivit lui Johan Meyer, fie că se concentrează pe energie, turism sau alte domenii, reprezentanţii companiei se aşteaptă la mai multe investiţii străine în acest an.

Dacă acestora li se alătură investiţii publice solide, în special în domenii care permit o productivitate crescută, cum ar fi infrastructura, împreună, ele vor ajuta România să depăşească creşterea mai lentă anticipată pentru acest an şi să-i deschidă calea către o creştere economică distribuită mai uniform pe termen mediu şi lung.

„În concluzie, anul 2020 are potenţialul de a fi mai aşezat în anumite domenii – o revenire la o piaţă energetică dereglementată, o reducere a cheltuielilor bugetare, dar mai dinamic în altele – legislaţia care reglementează proiectele din Marea Neagră, paşi către listarea companiilor deţinute de stat, numiri transparente în acestea, etc. Ca atare, guvernul actual are o oportunitate unică de a se asigura că anul acesta va marca într-adevăr o schimbare în bine”, se mai spune în document, citează Agerpres.

Vezi și:

Numire controversată făcută de Marcel Vela! Noul șef de la ‘Doi și-un sfert’, Securitatea și lumea penalilor

Marcel Vela, măsură aprig contestată! ‘Va fi o întreagă nebunie, pentru că au competențe diferite’

Ar fi mutarea anului 2020! Frații ‘Dedeman’ ar putea provoca un real cutremur

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

PITEȘTI

Câmpulung

Mioveni

În Trend