spalatorie haine Bucuresti | realizare site web

Marca Dacia si Uzina de Autoturisme de la Mioveni, implineste jumatate de secol de existenta

Facebook Twitter Google+
Marca Dacia si Uzina de Autoturisme de la Mioveni, implineste jumatate de secol de existenta

La mulți ani, DACIA!
Marca Dacia și Uzina de Autoturisme de la Mioveni sărbătoresc, o jumătate de secol de existență, motiv pentru care, am gândit că ce altceva ar fi mai potrivit în această zi, decât să vorbim despre povestea unei mărci autohtone cu care se identifică majoritatea românilor – DACIA. Nu cred că este român care să nu aibă vreo amintire cu această maşină. Fie că a avut părinţi care deţineau o Dacie, fie că a făcut şcoala de şoferi pe Dacia, fie că el însuşi a condus pentru mult timp cea mai cunoscută marcă românească de maşini, Dacia rămâne legată de fiecare dintre noi, mai tineri ori mai bâtrâni. Iar noi, cei din Mioveni, trebuie să fim cu atât mai mândri, cu cât conștientizăm că bunicii și părinții noștri au contribuit la dezvoltarea acestui brand național, iar unii dintre noi, chiar acum asistam din halele Uzinei, cum sub ochii noștri și din mâinile noastre, se scrie istoria modernă a Dacia.
În urmă cu 50 de ani, în apropierea comunei Colibași (orașul Mioveni de astăzi) se derulau ultimele lucrări de amenajare ale Uzinei de Autoturisme Pitești (viitoarea Uzină de Autoturisme Dacia – Mioveni). Complexul industrial, construit în urma colaborării cu constructorul francez Renault, avea să înceapă în curând producția primelor automobile, marcând astfel nașterea uneia din cele mai cunoscute și îndrăgite mărci românești – Dacia.
Lucrările de construcție ale Uzinei de Automobile de la Colibași au început în primele luni ale anului 1967 și s-au încheiat în Mai 1968. Inaugurarea uzinei are loc în data de 20 August 1968. Talentul și profesionalismul angajaților, care susțin activități diverse și specifice construcţiei automobilului, au transformat Dacia într-un simbol al calității și performanței.
În timpul care a trecut de la fabricarea primului vehicul, după licența modelului Renault R8, Dacia a trecut prin transformări profunde, a cunoscut etapa de creștere și de optimism a anilor ’70, a supraviețuit crizei economice a anilor ’80 și a reușit să depășească dificultățile și climatul de incertitudine care au definit anii ’90.
Preluarea de către Groupe Renault, în 1999, reprezintă începutul unei noi etape pentru marca Dacia și pentru uzina de la Mioveni. Aflată în centrul unui program ambițios de dezvoltare a unei game de vehicule moderne, menită să asigure accesul la mobilitatea auto pentru un număr cât mai mare de oameni, Dacia este simbolul modelelor atractive, de calitate, la cel mai bun preț.
În cei 50 de ani de activitate neîntreruptă, Dacia a devenit cel mai bun ambasador al României pe plan industrial și comercial, fiind prezentă pe 4 continente și comercializată în 74 de țări, vânzările Dacia reprezentând peste 3% din PIB-ul țării și 8 % din totalul de exporturi.
Uzina de vehicule, cu o capacitate de producție de 350.000 de unitati pe an, Uzina Mecanică şi Şasiuri (cea mai mare turnătorie din ţară, motoare, cutii de viteze, șasiuri), Centrul Logistic de mare complexitate, cât și activitatea de inginerie de înalt nivel, asigură o contribuție importantă la economia județului Argeș și a României.
Legată ombilical de francezii de la Renault încă din prima zi, compania a ajuns să dețină o cotă de piață în Europa mai mare decât a unor branduri renumite precum Citroen, Seat, Jeep, Alfa Romeo, Nissan, Hyundai sau Volvo. Iată câteva cifre care arată evoluția companiei:
1968 – anul în care primul model Dacia 1100 iese de pe linia de asamblare de la Mioveni. R8 devine în România Dacia 1100. Modelul va fi produs până la începutul anului 1972 în peste 37.000 de exemplare.
1969 – apare prima Dacia 1300. Autoturismul Dacia 1300, bazat pe modelul Renault 12 a intrat în producţie în august 1969. Maşina îndrăgită rapid în România va fi exportată începând cu 1971. Automobile Dacia continuă autonom producţia de autoturisme derivate din gama Renault 12 şi după anul 1978.
1970 – sunt lansate trei variante de echipare pentru modelul 1300: Standard, Lux, Lux Super 1301 (model destinat numai folosirii ca maşină de serviciu a Partidului Comunist Român şi Securităţii). Dacia 1301 Lux Super avea dotări ce nu se aflau pe modelele Standard şi Lux cum ar fi: instalaţie radio din fabrică, scaune faţă supraînălţate, circuit de frână dublu, oglinzi retrovizoare exterioare, oglindă interioară cu poziţie zi/noapte, parasolar pasager cu oglindă, torpedou iluminat, brichetă electrică, instalaţie spălare parbriz electrică, fiind disponibilă în culori închise, precum negru.
1973 – începe producţia modelelor Break
1975 – este lansat un prim derivat utilitar al Daciei 1300, intitulat Dacia 1302. Între 1975 şi 1985 sunt exportate circa 4.000 de autoutilitare Dacia 1302, cele mai multe ajungând în ţări din America de Sud.
La începutul anilor ‘80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Întreprinderea de Autoturisme Piteşti (IAP), producea 300 de vehicule pe zi. În 1980, guvernul relansează negocierile cu Renault şi se ajunge la proiectul de acord-cadru pentru fabricarea modelului Renault 18 în România. Însă acordul nu va fi semnat. Criza economiei româneşti se accentuează, iar uzina de la Colibași va continua să producă autovehicule derivate din modelul Renault 12. Modelul 1300 a fost înlocuit de modelul Dacia 1310. Aceasta a fost produs, la fel ca şi Dacia 1300, în două variante de caroserie, berlină şi break
Uzina de la Mioveni a produs până în decembrie 1989 aproximativ un milion de automobile. În 1989, cu 30.000 de angajaţi, uzina producea aproximativ 300-350 de autoturisme pe zi. Producţia era de până la 72.000 de maşini pe an.
1983 – Dacia Sport a intrat în producție, ca urmare a dezvăluirii prototipului Dacia Sport-Brașovia în anul 1979, astfel fiind produse două modele: Dacia Sport 1310 cu motor de 1289 cm³ și cu o putere de 54 CP și Dacia Sport 1410 cu motor de 1397 cm³ cu o putere de 65 CP. Între anii 1981-1985 se produce modelul cu uși scurte, iar din 1986 și până în 1992 se produce modelul cu uși mai lungi. Începând cu anul 1983 ,se utilizează doar motorul de 1397 cmc 65 cp, iar din anul 1985, este disponibilă cutia de viteze în 5 trepte.
1991 – începe producţia modelului Dacia1325 Liberta, un derivat al Dacia 1320.
1995 – este lansată Dacia Nova. Modelul Nova GTi, apărut în 1998, era echipat cu motor provenit de la modelul GT care a fost dotat cu injecţie monopunct Bosch.
1998 – anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe linia de producţie a ieşit autoturismul cu numărul 2.000.000.
1999 – este semnat contractul de privatizare prin care Renault achiziţionează 51% dintre acţiunile Automobile Dacia
2000 – are loc lansarea modelului Dacia SupeRNova, prima concretizare a colaborării franco-romane, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault.
2002 – este lansată gama de vehicule utilitare echipată cu motor diesel Renault.
2003 – are loc lansarea modelului Dacia Solenza, mai întâi în versiunea de motorizare 1.4 MPI, pe benzină, iar din septembrie 2003, şi în versiunea diesel, 1.9D.
Dacia a fabricat 1,959 de milioane automobile din gama 1300/1310 şi derivatele sale break şi sport, 319.000 de pickup-uri Dacia Papuc, 38.000 de autoturisme Nova, 60.000 de Super Nova (concepute după preluarea de către Renault), 79.000 de Solenza (construite tot sub ghidajul grupului francez).
2004 – este lansată Dacia Logan, în două versiuni de motorizare: 1.4MPI si 1.6MPI. . 5 milioane de vehicule Dacia au fost vândute de la reînnoirea gamei din 2004
2005 – este inaugurat Centrul de Export CKD (ILN) şi este lansată cea de-a treia versiune de motorizare din gama Logan – 1.5dCi. Datorită modelului Logan, Dacia îşi depăşeşte în 2005 toate recordurile sale anterioare de producţie (172.000 de unitati) şi vânzări (164.000 de unităţi).
2006 – are loc lansarea noii colecţii Logan şi a versiunii Logan Prestige, echipată cu motorul 1.6 16V (105 cp), în octombrie se lansează versiunea Logan MCV la Salonul Auto de la Paris.
2008 – este dezvăluită publicului Dacia Sandero, la Salonul Auto de la Geneva, după care apare si modelul Sandero Stepway.
2010 – este lansat primul vehicul de teren Dacia, Dacia Duster, tot la Salonul Auto de la Geneva.
2017 – Dacia a ajuns la vânzări de peste 655.235 de autovehicule la nivel international, ceea ce reprezintă un record.

6 – modele are în gamă marca din România deţinută de grupul francez Renault
3% – este contribuţia diviziei din România a grupului Renault la Produsul Intern Brut (PIB) al ţării
8% – dintre exporturile României aparţin Goupe Renault Romania
1.500 – de furnizori are Dacia în întreaga lume
18.000 – persoane lucrează doar în cadrul Goupe Renault Romania
1- centru de design deţine Renault la Bucureşti
1 – centru tehnic şi unul tehnologic ale grupului francez se află în România
54 – de secunde sunt necesare pentru ca un vehicul Dacia să iasă de pe linia de asamblare de la Mioveni
313.883 – de maşini a produs uzina Automobile Dacia în 2017
509.655 – de motoare au fost produse în 2017 la Uzina de Motoare Dacia din Mioveni
505.621 – de cutii de viteze au fost asamblate la fabrica din România
570 – de camioane şi 15 trenuri transportă producţia uzinei de vehicule de la Mioveni în fiecare săptămână
4 – uzine din lume produc modele Dacia (Mioveni, Tanger, Casablanca, Oran) şi alte 6 asamblează vehicule derivate din platforma Logan (Global Access) sub marca Renault
10 – milioane de vehicule din gama Global Access (pe platforma Logan) au fost vândute din 2004 până astăzi în întreaga lume.

Povestea Dacia merită să fie spusă în fiecare an adăugând mereu detalii care să ne facă mândri de cel mai cunoscut brand autohton.
La mulţi ani, Dacia!

 
Facebook Twitter Google+

Redactor colaborator editia online si print

Facebook Comments

Mai poti citi si....