spalatorie haine Bucuresti | realizare site web

EXCLUSIV ! Un OFIŢER ACUZĂ şi da sfaturi premierului: AMATORII, AU TÂRĂT VICTIMELE CA PE SACII DE CARTOFI

Facebook Twitter Google+
EXCLUSIV ! Un OFIŢER ACUZĂ şi da sfaturi premierului:  AMATORII, AU TÂRĂT VICTIMELE CA PE SACII DE CARTOFI
– După tragedia din Argeş, maiorul argesean Olescu dă sfaturi premierului Tudose si aduce grave acuzaţii
Nici pana in aceasta dimineata MAPN si nici un alt organ de ancheta nu a prezentat cauzele reala ale tragicului accident petrecut la Valea Urdii, acolo unde 3 militari argeseni au murit dupa ce camionul in care se aflau s-a prabusit intr-o rapa. Ziarul PROFIT a obtinut in aceasta dimineata o martuire incendiara a unui fost ofiter al Armatei Romane care aduce grave acuzatii dar vine si cu sfaturi atat pentru premierul Romaniei cat si pentru sefii armatei. Iata ce spune cu subiect si predicat maiorul (r) G. Olescu, care a activat in cadrul Batalionului 33 Vanatori de Munte din Curtea de Arges.

„Răspund personal premierului – încurajând sesizarea acestuia, întrucât consider că am această autoritate, subsemnatul fiind instruit în perioada de activitate, încă de acum 17 ani, în state NATO și non-NATO,  exact pentru ceea ce sistemul de intervenție în caz de urgențe, susține că nu poate asigura, astăzi: intervenția pe elicoptere, pe timp de noapte, în teren montan!  Ca atare, există în lume, se poate, a fost implementat și în România prin intermediul a cca. 20-25 militari instruiți în salvare-evacuare pe elicoptere în orice condiții – noapte, ceață moderată și medie, avalanșă, vânt de intensitate medie și peste medie, s.a.m.d.  Fiind evident că după implementare, undeva s-a rupt firul! Cauzele îmi scapă, dar așa în mareapreciez că la mijloc este vorba despre rigiditatea unor normative de ordin pur birocratic și care ca de obicei, în loc să pună preț pe viața cetățeanului, bagă în conservare neputința unui întreg sistem.
 

Sugestii pe scurt? Nu am, doar încerc să prezint lucrurile la modul simplificat, filmul acțiunilor de salvare pe elicoptere.Echipajele sunt antrenate în mod compact, de la pilot, la personalul care care coboară efectiv la sol pe cablu/troliu, pentru evaluare, acordarea primului ajutor, evacuarea persoanelor rănite etc. Asta înseamnă:

 

– un centru permanent de dirijare si control trafic la joasă altitudine, încadrat cu personal expert în dirijarea aeronavelor în relief neregulat (presupune în special, dirijare pe baza coordonatelor GPS oferite de configuratia reliefului și de pozitia aeronavei). Un astfel de centru este extrem de necesar, in conditiile in care 28% din relieful Romaniei este pur montan (peste 800 metri altitudine), iar 42% din relief se situeaza in zone neregulate (200-800 metri altitudine);

 – elicoptere dotate cu senzori de proximitate (afișează distanța față de pereții stâncoși, bipuie alarma când elicopterul se apropie prea mult de obstacole laterale, de jos sau de deasupra), dar și cu sisteme de vedere pe timp de noapte și vizibilitate redusă (sisteme în infraroșu și reflectoare performante);

– piloți instruiți să conducă aeronava, doar pe baza coordonatelor GPS și a sistemele de vedere în infraroșu;

– troliu cu cablu metalic montat pe elicopter, deservit de un mecanic de bord, specializat în lansarea la sol și recuperarea în siguranță a persoanelor și încărcăturilor;

– echipa de intervenție la sol, cu instruire multiplă, nu doar de natură pur medicală. Acest fapt înseamnă de exemplu, ca în afară de pregătirea sa de baza, un medic sau un asistent de intervenție, trebuie să fie instruit să coboare pe troliu de la zeci sau chiar de la peste 100 metri altitudine, să recupereze persoanele de la sol după evaluare, primul ajutor și stabilizare, asigurând recuperarea tot prin intermediul troliului, a persoanele care trebuie evacuate (individual sau pe targă ancorată – de la caz la caz)În sfârșit, întreaga echipă de intervenție la sol în teren montan, trebuie să aibă obligatoriu în baza de instruire, deprinderi elementare de orientare în teren neregulat – inclusiv pe timp de noapte, dar și de alpinism.Urmare a faptului că nu în toate situațiile, aeronava  poate fi poziționată fix deasupra locului de intervenție, ci la distanțe laterale care pot ajunge și la zeci sau sute de metri, într-un teren accidentat. Astfel, în afară de personalul pur medical, echipa de intervenție poate include alpiniști/salvamontiști profesioniști, cu instruire suplimentară în acordarea primului ajutor;

– ultimul aspect: cooperarea, lucru greu în România. Intervenția pe elicoptere presupune și o instruire sumară atât a salvaților, cât și mai ales a autorităților locale cu responsabilități de intervenție  din zona accidentului, in cazul nostru I.G.S.U. Exemplu din alte state: daca interventia pe elicoptere se desfasoara pe timp de noapte, autoritățile locale si/sau salvații intră pe cât posibil. în cooperare directă cu echipajele de pe elicoptere, prin indicarea/marcarea/amenajarea prin repere luminoase  a locurilor/punctelor de intervenție sau de aterizare  si/sau prin furnizarea coordonatelor exacte GPS. Sunt proceduri si semnalizări standard – pentru zi și noapte, există regulamente în acest sens. Un exemplu este acela când minim 3 semnalizatori echipați cu lanterne  se poziționează în șir pe o distanță variabilă în funcție de teren (din 50 in 50 metri, din 100 in 100 de metri – distanta scade in cazul terenului neregulat), indicând elicopterului direcția sigură de înaintare și aterizare. Pilotul dirijează elicopterele  la mică distanță exact pe deasupra primilor 2 semnalizatori, coborând progresiv și aterizând exact în față celui de-al 3-leaAcesta este doar un exemplu de cooperare standardizata.  

 
Dacă am dreptul să fiu indignat privind intervenția pur amatoristă de pe Bran? Da, am. Nu era necesar să afluiască 28 de ambulanțe pt. 13 militari, ci de maxim 2 elicoptere cu echipaje special instruite pentru aceste tipuri de intervenție. Ar fi fost mai profesionist, mai rapid, chiar și mai economic. Cu siguranță că intervenția improvizată a produs mult mai multe victime sau leziuni victimelor, decât dacă salvarea ar fi fost efectuată profesionist cu echipaje special instruite pe elicoptere. Să nu uităm că este vorba despre recuperare dintr-o prăpastie cu adâncimea de 40 metri. În astfel de situația, târârea pur și simplu ca pe niște saci de cartofi a victimelor în sus, nu poate decât să agraveze leziunile inițiale sau să provoace altele noi, inclusiv fatale. Și afirm asta nu doar la modul intuitiv, ci în cunoștință de cauză, când îmi aduc aminte bine că un astfel de accidentat și tot militar, a fost recuperat în urmă cu mulți ani din Bucegi. Victima trăia încă la momentul intervenției, însă recuperarea acestuia ca pe sacul de cartofi târât printre stânci pe o pantă care depășea 65%-80%, a pus capac la tot. A fost adus la ambulanță într-un final, dar cu leziuni agravate fatal pe timpul evacuării.”
Facebook Twitter Google+

Editorialist, directorul si fondatorul publicatiilor PROFIT. Cu o experienta de 20 ani in presa scrisa a colaborat de-a lungul timpului cu ziare nationale si agentii de presa pentru care a publicat nenumarate reportaje si anchete jurnalistice, multe dintre acestea devenind subiecte pe plan national. Contact e-mail iulian.uta@ziarulprofit.ro

Facebook Comments

Mai poti citi si....