spalatorie haine Bucuresti | realizare site web

Cine forțează construcția noului mall din Pitești? Interesele economice, prioritare legislației de mediu?

Facebook Twitter Google+
Cine forțează construcția noului mall din Pitești? Interesele economice, prioritare legislației de mediu?

– Noi dezvăluiri în dosarul noului mall din Pitești. Organizațiile de mediu reclamă încălcarea legii

Construcția noului mall din Pitești și a celor două blocuri de locuințe de 16 etaje din zona Lânăriei determină tot mai multe controverse. ONG-urile reclamă încălcarea regulilor privind protecția mediului, analiștii de la firma de consultanță Frames își pun întrebări legate de oportunitatea investiției pentru oraș, în timp ce locuitorii din zonă așteaptă, în
continuare, lămuriri cu privire la planul de construcție și date concrete privind modul în care le va afecta cartierul, amenințând cu procese.

Discuțiile pe marginea oportunității construcției unui nou mall în Pitești continuă, semn că dezbaterile unor astfel de proiecte cu impact major asupra orașului își găsesc, în sfârșit, locul în comunitate.

Pe de o parte sunt susținătorii proiectului, constructorii și unii reprezentanți ai autorităților care consideră că, prin construcția noului mall ( al treilea din oraș ) și a celor două blocuri cu 16 etaje, Piteștiul va avea de câștigat din punct de vedere economic și urbanistic.

Pe de altă parte, există o parte din oamenii care locuiesc în cartierul respectiv, organizațiile de mediu și experții economici care ridică numeroase semne de întrebare, de la cele legate de protecția mediului, la trafic și strategie economică locală.

,,Investitorii au, probabil, un studiu care le arată că există vad comercial în zona Tudor Vladimirescu. Întrebarea este dacă Municipalitatea vrea încă o investiție în comerț, în consum, sau privește în viitor, încercând să atragă investițiile în producție, în structuri economice care să creeze plus valoare, lanțuri de producție la nivel local, locuri de muncă solide, de perspectivă. Consumul e pe val acum, dar ce se va întâmpla când va veni criza?” se întreabă analiștii de la Frames.

,,Bineînțeles că pentru politicieni e mai simplu să susțină astfel de investiții decât să dezvolte o strategie de atragere a unor investitori de perspectivă, cum se întâmplă la Cluj, la Timișoara, în Arad și în alte orașe. E o problemă pe care am sesizat-o și în alte zone unde politicieni de conjunctură, intreresați de voturi și mai puțin de viitor, caută soluții simple și bănoase, în ton cu vremelnicia funcțiilor pe care le dețin’’, afirmă aceștia.

CE ARE DE CÂȘTIGAT ORAȘUL

Investiția celor de la PK EMERALD S.R.L. își propune să transforme radical cele 13 hectare deținute de METABET CF și OMNIUM DISTRIBUTION SRL.

Două blocuri turn, o parcare uriașă și un mall de 55.000 mp vor lua locul fostei zone industriale, aflată în prezent într-o stare deplorabilă. Mai mult, investitorii vor să construiască și o pasarelă auto de acces, pe banii lor, inițiativă pe care primăria o consideră salutară.

Ce va însemna pentru oraș această investiție?

Dincolo de transformarea urbanistică a zonei, se pune problema unor câștiguri la nivel local din
taxe și impozite și înființarea unor noi locuri de muncă.

În Pitești mai există încă două sau trei mall-uri, multiple supermarket-uri internaționale și câteva nume locale, precum și magazine stradale în zona pietonală și la parter de bloc, alături de piețele tradiționale cu produse proaspete, autohtone. Mai e loc de încă un mall?

Și nu e singurul semn de întrebare. 14 familii din zona Lânăriei au semnat o petiție, înaintată către Primărie și Agenția pentru Protecția Mediului, în care reclamă faptul că investiției i-ar lipsi o multitudine de documente, de la studiul geotehnic care să arate dacă solul
suportă construcția, la cel privind traficul și poluarea fonică.

Potrivit petiției, inițiatorii investiției nu ar fi prezentat niciun studiu privind poluarea fonică a locuitorilor din Dragoș Vodă, având în vedere că noua pasarelă auto, care va asigura accesul la mall, va fi ridicată la numai 5 metri de case.

În plus, n-ar exista un studiu de trafic și noxe, având în vedere că mall-ul ar putea atrage un flux de minim 10.000 de mașini pe zi, inclusiv tir-uri de marfă, și nici un studiu de însorire, care să arate dacă nu cumva casele oamenilor vor rămâne fără lumină naturală, în umbra blocurilor gigant.

Locuitorii au mai reclamat lipsa de la dosar a avizelor de securitate la incendiu, circulație rutieră și pietonală, și absența unor date concrete privind investiția, de la numărul locurilor de parcare, având în vedere că străzile din zonă și așa abia fac față traficului din prezent, la
dimensiunile spațiilor verzi asigurate de dezvoltator.

MALL-UL CU PROBLEME DE MEDIU

Dincolo de semnele de întrebare ridicate de locuitori, în privința proiectului s-au sesizat și organizațiile de mediu. Fundația Eco-Civica și Federația Coaliția Natura 2000 afirmă, într-o scrisoare transmisă Agenției pentru Protecția Mediului din Pitești, că Planul de Management
aferent investiției este slab realizat și că problema ariei protejate ,,Lacul Lânăriei’’, în vecinătatea căruia ar urma să fie construit mall-ul și blocurile turn, a fost tratată cu superficialitate.

,,Nu am văzut un plan mai slab realizat. Este inadmisibil să ai un sit de protecție avifaunistică, pe care poposesc 20.000 de pasări, și tu să nu ai prevăzute și cadastrate coridoarele ecologice. Pe unde vin și pleacă 20.000 de păsări? Și evaluarea de mediu a PUZ este una din cele mai slabe citite vreodată. Nici evaluatorul nu a pomenit nimic de coridoarele ecologice, nu s-a ,,complicat” cu acest lucru dar a admis că turnuri cu 16 etaje pot fi ,,benefice” pentru noua investiție. Dacă prin turnul ala vin și pleacă păsările pe lac, dacă de aceste noi construcții
se lovesc păsările, câteva specii fiind în declin major? Nu a menționat nici măcar de zona de protecție de minim 50 m impusă, nu este marcată pe plan și nici nu a analizat cât și dacă ar trebui mărită pe porțiunea de vecinatate a proiectului cu aria”, afirmă ecologiștii.

Mai mult chiar, Fundația Eco-Civica afirmă că dezvoltarea șantierului ignoră regulile elementare de urbanism.

,,Planul prevede realizatea unui pasaj rutier aerian, a unui sens giratoriu și a unor căi de acces auto și de marfă în zonă. Legea spune că nu se pot institui circulații majore prin zone rezidențiale. Se poate permite acest lucru dacă se pot asigura distanțe și fâșii de
protecție care sa nu afecteze zonele de locuit. În plus, nu este permis ca aprovizionarea unor platforme comerciale să se facă prin zone rezidențiale sau propuse a fi rezidențiale, vezi noile turnuri propuse. Deasemenea în zonele rezidențiale nu sunt recomandate pasaje supraterane care generează zgomot și noxe la ferestrele locuințelor”, afirmă Dan Trifu, reprezentantul ONG-ului.

,,Tot acest pasaj (care va asigura accesul la noul mall- nr.) se termină intr-un sens giratoriu care va reduce semnificativ viteza comercială, s-ar putea crea ambuteiaje, având în vedere numărul de vehicule atrase, iar staționarea lor, mai mult timp în trafic, poate duce la un nivel ingrijorător al emisiilor. Deasemenea invocarea Codului Civil într-o zonă în care institui Lege Locală prin PUZ-ul propus, este ilegală și denotă superficialitate sau necunoașterea legii. Codul Civil este o
excepție și se aplică în situațiile în care nu am o regulă urbanistică și se poate merge pe o ,,înțelegere” între vecinătăți”, a mai spus expertul.

TERENUL, POTENȚIAL FOCAR TOXIC

Ecologiștii mai reclamă un fapt îngrijorător. Terenul de 13 hectare, deținut de METABET CF și OMNIUM DISTRIBUTION SRL, ar putea fi un focar toxic.

,,În zona deținută de S.C. METABET S.A., trebuie menționată existența unui depozit de carburanți și aunui bazin de carburanți, identificate pe Planul de situație anexat la poziția 336/9‐C3 și 336/9‐C4, precum și a două ateliere mecanice (83214‐C6 și 83214‐C7) al căror impact asupra solului și subsolului trebuie luat în considerare. În aceste condiții, prin realizarea
investiției propuse, se poate considera că starea solului și apei subterane va cunoaște o îmbunătățire prin eliminarea unei surse potențiale de poluare, reprezentată de industria existentă. Clădirea forjă (83220‐C2) chiar în condițiile încetării activității (generator de
zgomot) ridică problema posibilei existențe a metalelor grele în zona învecinată’’, afirmă dezvoltatorii.

,,Ni se spune că nu sunt date referitoare la calitatea solului dar că se cunosc agenți economici care dețin perimetre poluate și perimetrul a fost și este afectat, destul de grav de activitățile economice. Evaluatorul vrea să ne spună că, dacă tot este poluat amplasamentul, este mai bine să se implementeze noul plan. Considerăm că de la această fază trebuia să analizeze calitatea solului, să prezinte buletinele de analiză, să ne spuna care sunt perimetrele foarte poluate, dacă recomandă sau nu edificarea de locuințe pe acea zonă, care este adâncimea de poluare, dacă pânza freatică este afectată, măsurile propuse (…) Legiuitorul precizeaza clar ce trebuie să evidențieze aceste studii geo. Nu ni se spune nimic de ce se întâmplă în subsolul perimetrului studiat. Daca nu există date despre subsol și acvifer, asta este treaba evaluatorului și evaluării să le determine”, afirmă activiștii de mediu.

Dan Trifu, reprezentantul ONG-ului, afirmă că ,,și pe aer ,,beneficiem” de același tratament lipsit de profesionalism. Este îngrijorător că evaluatorul nu ne prezinta actuala stare a traficului, câte vehicule circulă și câte vor circula prin noua propunere de plan. Care sunt emisiile actuale și care sunt cele preconizate? Nu ni se spune că sunt propuse 2200 locuri de parcare, cam ce număr de autovehicule sunt atrase de noile funcțiuni, la care se adaugă traficul cotidian si cel de aprovizionare, plus un trafic suplimentar atras de noile facilități de trafic. Tot acest trafic generează o cantitate de emisii care trebuie comparată cu cea actuală și abia atunci vom vedea dacă se îmbunătățesc, sau nu, factorii de mediu-aer”

DEZVOLTATORII SUNT DISPUȘI LA DISCUȚII?

Reprezentanții firmei PK EMERALD S.R.L. au declarat, în cadrul dezbaterii organizate recent la Primăria din Pitești, că toate problemele ridicate de cetățeni și ONG-uri își vor găsi răspunsuri.

Între timp, proiectul construcției noului mall își continuă parcursul legal. Pentru a dezvolta investiția mai sunt necesare o mulțime de avize, urmând ca apoi să se organizeze o nouă dezbatere publică, înainte de votul din Consiliul Local.

Facebook Twitter Google+

Facebook Comments

Mai poti citi si....