Conecteaza-te cu noi

ACTUAL

Cadastru gratuit in șase comune din Argeș CARE SUNT ACESTEA

Publicat

in

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a inițiat o procedură de licitație pentru achiziționarea serviciilor de înregistrare sistematică în Sistemul integrat de cadastru și carte funciară a imobilelor din 215 de unități administrativ-teritoriale (UAT) din 37 de județe. Printre acestea se numără și cele șase comune argeșene menționate mai sus.

ANCPI a publicat în data de 11 octombrie 2019, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, anunțul “Servicii de înregistrare sistematică în Sistemul Integrat de Cadastru și Carte Funciară a imobilelor Etapa 2 – 215 UAT- uri din 37 de județe”.

Finanțarea acestor servicii este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional – Proiectul major privind „Creșterea gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”.

Achizițiile se desfășoară pe loturi, fiecare comună reprezentând un lot. Suprafața totală estimată a  celor 215 loturi este de 1.294.509 de hectare.

Procedura va fi finalizată cu încheierea de contracte multianuale/lot pentru o perioadă de 24 de luni. Valoarea estimată este de 169.580.679 de lei fără TVA. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 25 noiembrie 2019.

Lista UAT-urilor din jud. ARGEȘ pentru care a fost inițiată procedura de licitație pentru achiziționarea serviciilor de înregistrare sistematică a imobilelor:

  • Stoenești – cu o suprafață estimatp de contractat de 12.659 ha;
  • Dragoslavele – 10.852 ha;
  • Băiculești – 7.303 ha;
  • Merișani – 6.021 ha;
  • Dâmbovicioara – 5.279 ha;
  • Valea Mare Pravăț – 5.582 ha.

Comenteaza cu profilul de FB

ACTUAL

DE MAXIM INTERES ! PAS CU PAS: Amânarea ratelor la credite: Cum poți cere asta, condiții, avantaje și dezavantaje – ATENȚIE LA DOBÂNDĂ

Publicat

in

De

Reglementarea din spatele beneficiului amânării plății ratelor la credite, decis de Guvern în contextul epidemiei de coronavirus, este acum completă. Persoanele fizice sau membri ai familiilor lor care au ajuns în șomaj tehnic, au fost concediați sau li s-a redus salariul în această perioadă pot cere de la bancă amânarea plății ratelor pe o perioadă de la o lună la nouă luni, cel mult. Avantajul celor cu credite ipotecare e că nu are loc capitalizarea dobânzilor.  

Perioada pentru care se poate cere amânarea

Întâi de toate, OUG nr. 37/2020 face referire la contractele de credit, respectiv leasing, inclusiv la creditele ipotecare (chiar și Prima Casă). În cele ce urmează ne referim însă doar la creditele ipotecare.

Datornicul poate alege, conform OUG nr. 37/2020 și normelor de punere în aplicare ale ordonanței, cât anume să-și amâne ratele la credite: cel puțin o lună, cel mult nouă luni, fără a putea depăși data de 31 decembrie 2020. „Scadența ultimei rate incluse în perioada de suspendare la plată este cel mai târziu data de 31 decembrie 2020„, prevăd normele. Amânarea nu se poate extinde, așadar, și în 2021, ceea ce înseamnă că datornicul care amână cel mai mult plata ratelor va începe să plătească din nou, din ianuarie 2021.

Desigur, vorbim atât de amânarea ratelor, cât și de amânarea dobânzilor și comisioanelor aferente.

Condiții pe care trebuie să le îndeplinească solicitantul

Contractul de credit trebuie să fi fost încheiat între un creditor și un debitor înainte de data de 30 martie 2020 – aceasta e prima condiție impusă. De asemenea, data scadenței finale a obligațiilor de rambursare a ratelor, prevăzută în contractele de credit, este ulterioară acestei date – mai exact, să nu fie vorba de ultimele obligații de plată ale datornicului.

Nu pot beneficia de această amânare nici datornicii pentru care s-a declarat scadență anticipată.

Apoi, reglementarea impune ca solicitanții să nu fie datornici ai băncilor. Mai exact, cel care cere amânarea ar trebui să fie la momentul solicitării la zi cu plățile („nu înregistrează rate scadente restante, la data de 16 martie 2020 inclusiv, sau debitorii au efectuat plata obligațiilor restante până la data solicitării suspendării obligației de plată„, prevăd, mai exact, normele de aplicare ale ordonanței).

Toate acestea de mai sus sunt condiții ce privesc strict contractul de credit. Există însă o condiție referitoare la persoana care cere amânarea: veniturile sale să fi fost afectate direct sau indirect de situația gravă generată de pandemia COVID-19. Pentru a susține acest lucru, solicitantul va face o declarația pe propria răspundere în care va spune cum anume au fost afectate veniturile sale, mai exact:

  • solicitantul însuși sau cineva din familia sa a intrat în șomaj tehnic;
  • solicitantul însuși sau cineva din familia sa a fost concediat;
  • a avut loc reducerea salariului solicitantului sau a cuiva din familia sa;
  • datornicul a fost plasat în carantină instituționalizată sau izolare la domiciliu, s-a îmbolnăvit cu COVID-19 și altele asemenea (nu se înțelege însă la ce anume se referă aceste „altele asemenea„).

Atenție! Membrii familiei debitorului sunt persoanele care au calitatea de soț/soție, părinți și copii, care locuiesc și se gospodăresc împreună cu debitorul, potrivit normelor.

Ce are de făcut debitorul

Datornicii trebuie să le trimită creditorilor lor solicitări de suspendare a ratelor până pe 14 mai 2020, în scris, preferabil prin e-mail, „la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor„, potrivit ordonanței 37. Ordonanța lasă posibilitatea ca solicitarea să se facă inclusiv verbal, la telefon. Fiecare datornic trebuie să ia așadar legătura cu banca și să afle unde anume trebuie să trimită solicitarea, pentru a fi sigur că aceasta ajunge unde trebuie și nu pierde termenul din mai.

Așa cum spuneam, datornicul poate cere o amânare între o lună și cel mult nouă luni. Solicitarea pe care o face este analizată de bancă, conform ordonanței și normelor de punere în aplicare.

În cel mult 15 zile de la solicitare, banca trebuie să dea un răspuns. „Decizia de aprobare conține și numărul de rate pentru care a fost solicitată de debitor și aprobată suspendarea la plată și se comunică debitorului în format letric sau prin poștă electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, sau telefonic, cu respectarea obligației creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcție de opțiunea exprimată de debitor„, prevăd normele de aplicare ale OUG nr. 37/2020.

Aprobarea acestui beneficiu presupune și o modificare a termenilor contractuali – asta se face fără acte adiționale, aflăm din reglementare. Banca va trebui să notifice însă datornicul cu privire la clauzele contractuale modificate, va trebui să-i arate datornicului noul grafic de rambursare a creditului și graficul de rambursare a dobânzilor eșalonate, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

Ce presupune, de fapt amânarea și ce costuri are aceasta

Practic, datornicul obține o perioadă de pauză de la plata ratelor, dobânzilor și comisioane – o perioadă de o lună sau câteva în care nu plătește nimic. Apoi, el va începe din nou să plătească, ajungând practic să prelungească și perioada în care trebuia să dea banii înapoi cu numărul de luni de amânare.

Costul real al amânării este însă capitalizarea dobânzilor, numai că în cazul creditelor ipotecare NU se va aplica acest mecanism.

Să zicem că datornicul X a obținut amânarea plății ratelor timp de patru luni. Odată ce va începe să achite din nou rate, va plăti această dobândă din urmă. Dobânda pe care ar fi trebuit să o achite în acele patru luni de amânare va trebui plătită conform reglementării din ordonanță și normelor de aplicare – perioada de rambursare a ratelor de dobândă eșalonate va fi de 60 de luni. Dacă s-ar fi capitalizat, adică nu ar fi rămas o creanță distinctă, dobânda pe toată perioada de amânare s-ar fi adăugat la ce are de dat înapoi datornicul băncii și ar fi produs și ea dobânzi. Pentru celelalte tipuri de credite însă nu se aplică această excepție și dobânda se va capitaliza.

Atenție! Dobânda este cea prevăzută în contractul cu banca, nu o altă dobândă, stabilită cu această ocazie.Decizia de aprobare conține și numărul de rate pentru care a fost solicitată de debitor și aprobată suspendarea la plată și se comunică debitorului în format letric sau prin poștă electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, sau telefonic, cu respectarea obligației creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcție de opțiunea exprimată de debitor.Decizia de aprobare conține și numărul de rate pentru care a fost solicitată de debitor și aprobată suspendarea la plată și se comunică debitorului în format letric sau prin poștă electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, sau telefonic, cu respectarea obligației creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcție de opțiunea exprimată de debitor.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit și reprezintă o creanță distinctă și independentă în raport cu celelalte obligații izvorâte din contractul de credit. La această creanță dobânda este 0% și plata de către debitor a acestei creanțe se va face eșalonat, în 60 de rate lunare egale, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de amânare„, prevede, mai exact, ordonanța 37 la articolul 4.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

ACTUAL

ITM Argeș, anunț important: Termen soluționare petiții și informații de interes public pe perioada stării de urgență

Publicat

in

De

ITM Argeș informează, prin intermediul unui comunicat de presă, că, otrivit prevederilor art. 34 din Decretul Preşedintelui României nr. 195 din 16.03.2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, ,, pe durata stării de urgenţă, are loc suspendarea efectuării controalelor la angajatori, de către Inspectoratele Teritoriale de Muncă, cu excepţia controalelor dispuse de către ministrul muncii şi protecţiei sociale, a celor dispuse de Inspecţia Muncii pentru punerea în aplicare a Hotărârilor Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, a celor necesare pentru a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârşirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social şi pentru cercetarea accidentelor de muncă.”

Totodată, conform prevederilor de art. 56 din acelaşi act precizat mai sus ,, pe perioada stării de urgenţă, termenele legale stabilite pentru soluţionarea solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la informaţii de interes public, precum şi a petiţiilor se dublează”.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

SUSȚINE PRESA LIBERĂ

Dacă ești mulțumit de activitatea noastră și crezi că facem o presă liberă, ne poți sprijini să contiumăm în slujba ta, fără a fi nevoiți să încheiem contracte cu statul. Pentru fiecare donație, îți publicăm pe site si print 3 anunturi la loc vizibil.

Publicitate

PITEȘTI

Câmpulung

Mioveni

În Trend