Conecteaza-te cu noi

SOCIAL

ANI il da pe Constantin Nicolescu pe mana DNA

Publicat

in

Agenția Națională de Integritate, în conformitate cu prevederile Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, a constatat în cazul domnului NICOLESCU Constantin, Președintele Consiliului Județean Argeș, în urma procedurilor de evaluare, următoarele:

1.      încălcarea regimului juridic al conflictului de interese, conform prevederilor art. 20, alin. (1) din Legea nr. 176/2010, coroborate cu prevederile art. 70 și  art. 71 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările și completările ulterioare;

2.      indicii temeinice privind săvârșirea unor infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție, fapte prevăzute și pedepsite conform art. 132 și art. 12 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie;

3.      indicii temeinice cu privire la săvârșirea infracțiunii de fals în declarații, faptă prevăzută și pedepsită conform art. 292 din Codul Penal al României.

În temeiul art. 12, alin. (1) și alin. (2), lit. b din Legea nr. 176/2010, Agenția Națională de Integritate s-a sesizat din oficiu la data de 10.11.2010, în urma publicării de către „Academia Caţavencu” a materialului de presă intitulat „Pe Argeş în jos, un fals în declaraţii frumos”, care semnala posibila nerespectare de către domnul NICOLESCU Constantin, Președintele Consiliului Județean Argeș, a prevederilor legale privind completarea şi depunerea declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese.

Domnul NICOLESCU Constantin exercită, în prezent, al doilea mandat consecutiv de Preşedinte al Consiliului Judeţean Argeş, conform Hotărârii nr. 4/19.06.2004 privind alegerea domnului NICOLESCU Constantin în calitatea de Președinte al Consiliului Județean Argeș și a Sentinței Civile nr. 8/CC/18 iunie 2008 prin care se dispune validarea candidatului ales pentru funcția de Președinte al Consiliului Județean Argeș.

Conform prevederilor art. 13 din Legea nr. 176/2010, procedura de înștiințare a fost îndeplinită la data de 06.12.2010, domnul NICOLESCU Constantin fiind informat, prin intermediul unei scrisori (adresa nr. 88442/G/I.I.) recomandate (confirmare de primire datată 10.12.2010), despre declanșarea activității de evaluare, precum și cu privire la drepturile sale de a fi asistat sau reprezentat de un avocat şi de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. La data de 16.03.2011, apărătorul ales al domnului NICOLESCU Constantin s-a prezentat la sediul Agenţiei Naţionale de Integritate, ocazie cu care a luat cunoştinţă de informaţiile şi datele cuprinse în dosarul de evaluare.

În conformitate cu prevederile art. 14, alin. (5) din Legea nr. 176/2010, Agenţia Naţională de Integritate a extins evaluarea şi asupra averii soţiei domnului NICOLESCU Constantin, doamna NICOLESCU Viorica, precum şi a fiicei, NICOLESCU Ana-Maria, și fiului, NICOLESCU Liviu-Costin.

În urma evaluărilor efectuate, s-au identificat următoarele elemente:

1.      existenţa conflictului de interese, conform prevederilor art. 20, alin. (1) din Legea nr. 176/2010, prin semnarea sau aprobarea de către domnul NICOLESCU Constantin, în calitate de Președinte al Consiliului Județean Argeș, a unui număr de 14 contracte (13 contracte în sumă de 1.139.715,84 lei – TVA inclus – şi un  1 contract – adițional prelungire perioadă) încheiate de către Consiliul Județean Argeș sau instituții și servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Județean Argeș cu S.C. AUTOPRO MOND S.A., respectiv, S.C. MAC AUTO S.A. (societăți la care domnul NICOLESCU Constantin este acționar majoritar, în procent de 92,194%, respectiv,  63,08%).

De asemenea, S.C. AUTOPRO MOND S.A., S.C. MAC AUTO S.A. (societăți la care domnul NICOLESCU Constantin este acționar majoritar) și S.C. DINIK MAR ARG S.R.L. (societate la care doamna NICOLESCU Viorica, soția persoanei evaluate, este acționar majoritar) au încheiat un număr de 12 contracte (9 contracte în sumă de 303.262,12 lei – TVA inclus –, 1 contract – conform comenzilor –, 2 contracte – oră de manoperă) cu instituții și servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Județean Argeș.

În perioada 2006 – 2010, S.C. AUTOPRO MOND S.A. a prestat servicii către instituții și servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Județean Argeș, pe bază de comenzi, în sumă de 124.327,49 lei.

Suma totală a celor 9 contracte încheiate sub semnătura domnului NICOLESCU Constantin, a celor 5 contracte încheiate cu aprobarea acestuia, a celor 12 contracte încheiate de către societăți la care domnul NICOLESCU Constantin sau soţia acestuia sunt acționari majoritari, precum şi a prestărilor de servicii efectuate instituților și serviciilor publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Județean Argeș de către societăţile la care domnul NICOLESCU Constantin sau soţia acestuia sunt acționari majoritari este de 1.567.305,45 lei.

Conform dispoziţiilor art. 70 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările și completările ulterioare, Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative, iar, potrivit prevederilor art. 71 din același act normativ, Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitatea, integritatea, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public.

2.      existența unor indicii temeinice privind săvârşirea de către domnul NICOLESCU Constantin a unor infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție, fapte prevăzute şi pedepsite de către  Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie. În urma analizei documentației care a stat la baza atribuirii contractelor de achiziții publice, a rezultat faptul că, într-un număr de 8 contracte încheiate între Consiliul Județean Argeș și S.C. AUTOPRO MOND S.A., respectiv, S.C. MAC AUTO S.A. (societăți la care domnul NICOLESCU Constantin este acționar majoritar), au fost prezentate oferte doar de către societăți comerciale la care domnul NICOLESCU Constantin deține sau a deținut calitatea de acționar şi,  într-un contract încheiat între Direcția Generală pentru Administrare, Întreținere și Reparații Drumuri și Poduri Județene Argeș (intituție aflată în coordonarea Consiliului Județean Argeș) și S.C. MAC AUTO S.A. (societate la care domnul NICOLESCU Constantin este acționar majoritar), au fost prezentate oferte doar de către această societate și S.C. AUTOPRO MOND S.A.

Potrivit dispoziţiilor art. 132  din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, Infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice, infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor şi infracţiunea de abuz în serviciu prin îngrădirea unor drepturi, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, coroborate cu prevederile art. 12, lit. a) din același act normativ, efectuarea de operaţiuni financiare, ca acte de comerţ, incompatibile cu funcţia, atribuţia sau însărcinarea pe care o îndeplineşte o persoană ori încheierea de tranzacţii financiare, utilizând informaţiile obţinute în virtutea funcţiei, atribuţiei sau însărcinării sale și  lit. b) folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii, constituie infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie.

 

3.      existența unor indicii temeinice privind săvârşirea de către domnul NICOLESCU Constantin a infracțiunii de fals în declarații, prevăzută și pedepsită conform prevederilor art. 292 din Codul Penal al României, deoarece, din evaluarea declarațiilor de interese completate şi depuse de acesta, rezultă următoarele:

a. în declarațiile de interese depuse la 20.06.2004, 05.04.2005 şi 25.07.2005, la rubrica „Calitatea de acționar sau asociat la societăți comerciale, inclusiv bănci sau alte instituții de credit, societăți de asigurare și financiare”, domnul NICOLESCU Constantin nu a menţionat calitatea de acționar deținută la următoarele societăți:

–        OTP GARANCIA ASIGURĂRI S.A., un număr de 267 acțiuni în valoare de 26.700 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii și pierderi de 0,839%, acțiuni care au fost vândute la data de 24.11.2005;

–        ATE BANK ROMANIA S.A. (fostă Banca pentru Mica Industrie și Libera Inițiativă Mindbank S.A.), acțiuni în valoare de 63.816,40 lei, acțiuni care au fost vândute la data de 03.04.2007;

–        S.C. Compania Hotelieră Intercontinental Romania S.A., un număr de 152.250 acțiuni în valoare de 15.225 lei, reprezentând 0,0001% din capitalul social al societății;

b. în declarațiile de interese depuse la 26.06.2008 şi 12.06.2009, la rubrica „Calitatea de acționar sau asociat la societăți comerciale, inclusiv bănci sau alte instituții de credit, societăți de asigurare și financiare”, domnul NICOLESCU Constantin nu a menţionat calitatea de acționar deținută la următoarele societăți:

–        S.C. AUTOPRO MOND S.A., un număr de 165.209 acțiuni în valoare de 413.022,50 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii și pierderi de 92,194%;

–        S.C. EXPERT CONSULT & MANAGEMENT S.R.L., un număr de 5 acțiuni în valoare de 50 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii și pierderi de 25%;

–        S.C. MAC AUTO S.R.L., un număr de 16.610 acțiuni în valoare de 166.100 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii și pierderi de 63,08%;

–        S.C. Compania Hotelieră Intercontinental Romania S.A., un număr de 152.250 acțiuni în valoare de 15.225 lei, reprezentând 0,0001% din capitalul social al societății;

c.      în declarația de interese depusă la data de 03.11.2010, la rubrica „Calitatea de acționar sau asociat la societăți comerciale, inclusiv bănci sau alte instituții de credit, societăți de asigurare și financiare”, domnul NICOLESCU Constantin nu a menţionat calitatea de acționar deținută la următoarele societăți:

–        S.C. AUTOPRO MOND S.A., un număr de 165.209 acțiuni în valoare de 413.022,50 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii și pierderi de 92,194%;

–        S.C. MAC AUTO S.R.L., un număr de 16.610 acțiuni în valoare de 166.100 lei, reprezentând o cotă participare la beneficii și pierderi de 63,08%;

–        S.C. Compania Hotelieră Intercontinental Romania S.A., un număr de 152.250 acțiuni în valoare de 15.225 lei, reprezentând 0,0001% din capitalul social al societății;

            d. în declarația de interese depusă la data de 03.11.2010, la rubrica „Contracte, inclusiv cele de asistenţă juridică, consultanţă şi civile, obţinute sau aflate în derulare în timpul exercitării funcţiilor, mandatelor sau demnităţilor publice finanţate de la bugetul de stat, local şi din fonduri externe ori încheiate cu societăţi comerciale cu capital de stat sau unde statul este acţionar majoritar/minoritar”, domnul NICOLESCU Constantin nu a menţionat un număr de 18 contracte aflate în derulare, încheiate de S.C. AUTOPRO MOND S.A. (societate comercială în care domnul NICOLESCU Constantin este acționar majoritar) cu instituții și autorități publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Județean Argeș.

Din cele 18 contracte, într-un număr de 4 contracte au fost identificate elemente în sensul existenţei unui conflict de interese, conform prevederilor art. 20, alin. (1) din Legea nr. 176/2010.

 

Potrivit dispozițiilor art. 145 din Codul Penal al României,Prin termenul “public” se înţelege tot ce priveşte autorităţile publice, instituţiile publice, instituţiile sau alte persoane juridice de interes public, administrarea, folosirea sau exploatarea bunurilor proprietate publică, serviciile de interes public, precum şi bunurile de orice fel care, potrivit legii, sunt de interes public.

În conformitate cu prevederile art. 292 din Codul Penal al României, constituie fals în declarații Declararea necorespunzătoare adevărului, făcută unui organ sau instituţii de stat ori unei alte unităţi dintre cele la care se referă art. 145, în vederea producerii unei consecinţe juridice, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurărilor, declaraţia făcută serveşte pentru producerea acelei consecinţe.

Conform prevederilor art. 20 din Legea nr. 176/2010, procedura de informare a fost îndeplinită la data de 02.03.2011, domnul NICOLESCU Constantin fiind înștiințat, prin intermediul unei scrisori (adresa nr. 19082/G/I.I.) recomandate (confirmare de primire datată 03.03.2011) despre elementele identificate și invitat să prezinte un punct de vedere în acest sens. La data de 21.03.2011, apărătorul ales al domnului NICOLESCU Constantin a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere cu privire la elementele identificate în urma procedurii de evaluare.

După exprimarea punctului de vedere de către domnul NICOLESCU Constantin, prin apărătorul ales, conform prevederilor art. 21 din Legea nr. 176/2010, inspectorul de integritate a considerat că sunt elemente în sensul încălcării legislației în vigoare, după cum urmează:

1.      elemente în sensul încălcării legislației privind regimul juridic al conflictului de interese, conform prevederilor art. 20, alin. (1) din Legea nr. 176/2010, coroborate cu prevederile art. 70 și  art. 71 din Legea nr. 161/2003, ca urmare a semnării, respectiv, aprobării de către domnul NICOLESCU Constantin, în calitate de Președinte al Consiliului Județean Argeș, a unui număr de 14 contracte (13 contracte în sumă totală de 1.139.715,84 lei, iar 1 contract adițional pentru prelungire perioadă), încheiate de către Consiliul Județean Argeș sau instituții și servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Județean Argeș cu S.C. AUTOPRO MOND S.A., respectiv, S.C. MAC AUTO S.A. (societăți la care domnul NICOLESCU Constantin este acționar majoritar);

2.      indicii temeinice privind săvârșirea de către domnul NICOLESCU Constantin a infracţiunilor asimilate infracțiunilor de corupție, fapte prevăzute și pedepsite conform prevederilor art. 12 și art. 132 din Legea nr. 78/2000, ca urmare a semnării sau aprobării unui număr de 9 contracte încheiate de către Consiliul Județean Argeș sau instituții și servicii publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Județean Argeș cu S.C. AUTOPRO MOND S.A., respectiv, cu S.C. MAC AUTO S.A. (societăți la care domnul NICOLESCU Constantin este acționar majoritar), în cazul cărora au fost prezentate oferte numai de către societăți comerciale la care domnul NICOLESCU Constantin deține sau a deținut calitatea de acționar;

3.      indicii temeinice cu privire la săvârșirea de către domnul NICOLESCU Constantin a infracțiunii de fals în declarații, faptă prevăzută și pedepsită conform prevederilor art. 292 din Codul Penal al României, constând în faptul că domnul NICOLESCU Constantin nu a menţionat, în declarațiile de interese depuse în perioada 2004 – 2010, calitățile de acționar deţinute la un număr de 11 societăți comerciale;

4.      indicii temeinice cu privire la săvârșirea de către domnul NICOLESCU Constantin a infracțiunii de fals în declarații, faptă prevăzută și pedepsită conform prevederilor art. 292 din Codul Penal al României, constând în faptul că domnul NICOLESCU Constantin nu a menţionat, în declarația de interese depusă la data de 03.11.2010, un număr de 18 contracte aflate în derulare, încheiate de S.C. AUTOPRO MOND S.A. (societate la care domnul NICOLESCU Constantin este acționar majoritar) cu instituții și autorități publice aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea Consiliului Județean Argeș.

 

Având în vedere cele de mai sus, s-a procedat la întocmirea raportului de evaluare şi s-au dispus următoarele:

–        sesizarea instanței de contencios administrativ, potrivit dispozițiilor art. 22, alin. (2) și art. 23 din Legea nr. 176/2010, în vederea anulării actelor emise, adoptate sau întocmite de către domnul NICOLESCU Constantin cu încălcarea prevederilor legale privind conflictul de interese și repunerea părților în situația anterioară;

–        sesizarea Direcției Naționale Anticorupție, în vederea efectuării de cercetări cu privire la săvârșirea de către domnul NICOLESCU Constantin a unor infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție prevăzute și pedepsite conform prevederilor art. 132 și art. 12 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, precum şi a infracțiunii de fals în declarații, faptă prevăzută și pedepsită conform prevederilor art. 292 din Codul Penal al României, aspect asupra cărora doar organele judiciare au competenţa de a se pronunţa;

–        comunicarea Raportului de Evaluare Instituţiei Prefectului Judeţului Argeş, în vederea luării măsurilor care se impun;

–        continuarea procedurilor de evaluare a averii dobândite împreună cu familia, respectiv, a modificărilor patrimoniale intervenite în perioada exercitării funcţiilor ori demnităţilor publice de către domnul NICOLESCU Constantin, precum şi a respectării regimului juridic al incompatibilităţilor.

Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat nerespectarea regimului juridic al conflictului de interese constituie temei pentru eliberarea din funcție, ori, după caz, constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementărilor aplicabile demnității și funcției respective.

Persoana care face obiectul evaluării poate contesta raportul de evaluare a conflictului de interese, în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanța de contencios administrativ.

Agenţia Naţională de Integritate îşi exercită atribuţiile cu respectarea principiilor legalității, confidenţialității, imparţialității, independenţei operaţionale, celerității, bunei administrări, precum şi al dreptului la apărare.

AGENȚIA NAȚIONALĂ DE INTEGRITATE

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

ACTUAL

384 991 RON costă să crești un copil în România – STUDIU

Publicat

in

De

În primul semestru din 2023 s-au născut puțin peste 73 000 de copii în România, cel mai mic număr de copii nou-născuți din ultimii 145 de ani. Acest record negativ nu este o anomalie, ci o continuare a declinului demografic accentuat, pe care unii experți îl cataloghează ca fiind una dintre cele mai grave crize pe care le traversează țara noastră.

România nu este un caz singular în Europa. Majoritatea țărilor europene se confruntă cu aceeași problemă a îmbătrânirii populației și scăderea ratei natalității. În anul 2021, în Uniunea Europeană, numărul mediu de copii născuți per mamă era de 1,53, România situându-se peste media europeană cu 1,81 copii născuți per mamă. În Italia și Spania, două țări cu o mare comunitate de români, acest număr era de doar 1,25 respectiv 1,16.

Experții care au studiat acest fenomen în țările dezvoltate au pus acest declin pe seama mai multor factori: creșterea nivelului de educație al femeilor și numărul crescut al femeilor care-și dezvoltă o carieră, accesul facil la contracepție și planficare familială, scăderea mortalității infantile, precum și schimbării stilului de viață datorat prosperității economice.

Creșterea standardului de viață vine la pachet cu o majorare a cheltuielilor asociate extinderii familiei, precum și a așteptărilor pe care le avem legate de calitatea vieții pentru noi și copiii noștri. Astfel, mulți părinți care își doresc o familie mai numeroasă pot considera că aceasta devine o provocare financiară.

ClubulCopiilor.ro a decis să se concentreze pe ultimul aspect, și anume determinarea costului asociat creșterii unui copil în România.

Costul creșterii unui copil în România este de 384 991 RON; Costul creșterii celui de-al doilea copil este de 257 625 RON

Creșterea copiilor, deși dificilă, este plină de satisfacții. Cu toate acestea, poate fi foarte costisitoare atunci când te așezi și faci calculele.

Clubulcopiilor.ro a efectuat un studiu axat pe evaluarea costului minim necesar pentru creșterea unui copil de la naștere până la vârsta de 19 ani (până la terminarea liceului) în cadrul unei familii din mediul urban.

Costul total pentru creșterea unui copil născut în 2024 ajustat la rata inflației este estimat la 594 070 RON pentru primul copil și 417 989 RON pentru cel de-al doilea copil. Astfel părinții care își doresc 2 copii vor avea un cost de cel puțin 1 mil RON pentru creșterea acestora până la terminarea liceului.

Chiar daca numărul pare intimidant la o primă vedere – nu uitați că acest cost este repartizat pe 19 ani.

Cum s-a calculat acest număr?

Punctul de plecare al studiului nostru îl reprezintă o excelentă analiză făcută în 2018 de către Syndex România și Institutul de Cercetare a Calității Vieții care au calculat coșul minim de consum pentru un trai decent pentru populaţia României.

Coșul minim de consum este structurat în 11 capitole și 226 de itemi, oferind o metodologie detaliată și propunând, de asemenea, o modalitate de actualizare periodică a valorii acestuia.

În cadrul cercetării, Syndex România și Institutul de Cercetare a Calității Vieții au determinat
cantitățile necesare și prețurile minime pentru alimente, îmbrăcăminte, încălțăminte, produse de
igienă personală și uz casnic valabile în anul 2018. Clubulcopiilor.ro a utilizat aceste prețuri în analiza saajustându-le cu ajutorul indicilor anuali ai prețurilor de consum furnizați de Institutul Național de Statistică.

Citeste mai mult

ACTUAL

TRĂIASCĂ UE!!! ARPO Curtea de Argeș ar fi împlinit 50 ani – În loc de LA MULȚI ANI, FIE-I ȚĂRÂNA UȘOARĂ – Pe EBAY, porțelanurile ARPO la mare căutare

Publicat

in

De

Ar fi trebuit să fie sărbătoare anul acesta în urbea basarabilor, în județul salvat de Dacia și în România ajunsă sub talpa intereselor politice. ARPO Curtea de Argeș, arhicunoscuta fabrică de porțelan și una dintre cele mai importante din Europa şi din lume ar fi împlinit in acest an, 2024, 50 de ani de la inaugurare. Din păcate, un brand al Argesului si al României a dispărut spre satisfacția vechilor si actualilor guvernanți care-și servesc acum cafeaua sau mâncărurile scumpe in porțelanuri din China. Curios, sau nu, declinul ARPO a inceput exact in perioada adrării României la UE.

Fabrica ARPO a fost înființată în 1974 și a devenit rapid una dintre cele mai importante producătoare de porțelan din România. Înainte de 1990, volumul producției depășea 18 milioane de produse anual, 75% dintre acestea fiind exportate.

După Revoluția din 1989, fabrica a fost privatizată prin metoda MEBO, acțiunile fiind împărțite între angajați. În 2008, compania a fost preluată de un om de afaceri sirian, care a cumpărat 80% din acțiuni. Noul proprietar a promis investiții masive în fabrică, dar acestea nu s-au materializat. În 2009, fabrica a fost închisă, iar peste 1.000 de angajați au rămas fără locuri de muncă.

Produsele ARPO, la mare căutare în întreaga lume și in 2024 – Prețuri pâna la 1000 Euro

Cu toate că fabrica de porțelan ARPO Curtea de Argeș a fost închisă în anul 2009, produsele fabricate aici se vând și astăzi în întreaga lume. Pe site-ul eBay, porțelanurile ARPO sunt la mare căutare și la prețuri mari, asta dovedind valoarea și calitatea lor de necontestat.

Produsele ARPO sunt cunoscute pentru designul lor elegant și sofisticat, precum și pentru calitatea impecabilă a materialelor folosite. Porțelanurile ARPO sunt decorate cu motive tradiționale românești, precum și cu scene din natură sau din viața cotidiană.

Pe site-ul eBay, porțelanurile ARPO pot fi găsite la prețuri cuprinse între 50 și 1000 de euro, în funcție de model și de stare de conservare. Cele mai căutate produse sunt seturile de cești și farfurii, dar și vasele decorative, cum ar fi vazele, bolurile sau statuetele.

Cererea mare pentru produsele ARPO se datorează, în parte, faptului că acestea sunt considerate adevărate opere de artă. Porțelanurile ARPO sunt fabricate manual, cu o atenție deosebită la detalii. Fiecare produs este unic și poartă amprenta creatorului său.

Cauzele falimentului

Cauzele falimentului ARPO Curtea de Argeș sunt complexe și includ o combinație de factori economici, politici și manageriali.

Printre factorii economici se numără:

  • Concurența din partea țărilor cu costuri de producție mai mici, cum ar fi China și Polonia;
  • Reducerea cererii de porțelan pe piața globală;
  • Criza economică din 2008.

Printre factorii politici se numără:

  • Instabilitatea politică din România din anii 1990;
  • Lipsa de sprijin din partea autorităților publice pentru sectorul industrial.

Printre factorii manageriali se numără:

  • Lipsa de experiență a noului proprietar;
  • Managementul defectuos al fabricii.

POVESTEA UNUI FALIMENT… TRADIȚIONAL ROMÂNESC

Înfiinţată în 1974 Fabrica de porţelan menaj din oraşul Basarabilor a contribuit esenţial la dezvoltarea economiei naţionale până în 2009 când fosta conducere de după 1989 în fruntea căreia se afla Ana Bălşanu datorită incompetenţei a reuşit distrugerea acestei bijuterii a industriei româneşti. Înainte de 1989 în „porţelan” lucrau în jur de 2000 de muncitori iar tirurile încărcate cu podoabele şi obiectele de menaj erau exportate în peste 60-70 de ţări. Chiar şi CFR transporta cu vagoanele cantităţi importante de obiecte din porţelan care erau apreciate chiar şi la cele mai mari case împărăteşti şi regale din Europa, Asia şi Africa. Valoarea produselor de la ARPO era deosebit de ridicată o bună parte din ele fiind pictate manual de tineri şi vârstnici care s-au calificat la locul de muncă, s-au specializat încât producţia anuală depăşea 18 milioane de bucăţi produse finite prin cele 120 de modele. Fabrica era cunoscută prin calitatea serviciilor de masă de 6-12-24 persoane, servicii de cafea dar şi vaze sau bibelouri.

Fabrica de porţelan de la Curtea de Argeş era una dintre cele mai importante din Europa şi din lume întrecând chiar porţelanul nemţesc, cehesc, de cel chinezesc nemaivorbind.

Fabrica – „de la măreţie la dezastru”, sub conducerea familiei Bălşanu

Distrugerea porţelanului românesc reprezentată de ARPO se înscrie pe linia „servirismului „ şi a indicaţiilor date de conducerea UE pentru ca România să devină o piaţă de desfacere pentru „ţările decidente „ din politica europeană. Fabrica dispunea de un valoros patrimoniu compus din cladiri, un personal super calificat dar şi de o suprafaţă de 6,8 ha. În interiorul cladirilor se aflau cuptoare şi instalaţii de ultimă generaţie plătite cu bani grei din sudoarea muncitorilor argeşeni. Incompetenţa conducerii şi lipsa de sprijin din partea statului român, a conducerii acestuia care au aservit ca de altfel întreaga economie şi industria de porţelan a ARPO. În acest context imcompetenţa conducerii şi dorinţa lor de îmbogăţire materializată probabil prin încasarea unor şpăgi şi vânzarea unor active importante, dublate de lipsa de control a Guvernului ARPO nu s-a adaptat la condiţiile de piaţă impuse. Sigur că o importantă contribuţie a avut şi conducerea sindicală ai căror conducători „s-au adăpat şi ei „ din bunurile scoase la mezat. Conducătorii sindicalişti au acceptat obedient toate măsurile conducerii privind trecerea muncitorilor în şomaj şi reducerea numărului până la a se închide porţile. În aceste condiţii au început vânzarea blocului de locuinţe pentru salariaţi, a unor suprafeţe de teren alocate fabricii conform H.G. 834/1991 . Timp de aproape 20 de ani conducerea ARPO a supravieţuit încasându-şi salariile grase până când puţin câte puţin mafia din exterior sprijinită de conducerea mafioţilor din interior nepreocupându-se de comenzile nesesare au generat sfârşitul tragic al acestui obiectiv. Lipsa comenzilor a generat neplata datoriilor către bănci care au devenit după 1999 cel mai rapace dinstrugător al economiei româneşti. Conducerea fabricii deşi a primit un împrumut important de la o bancă pentru retehnologizare, aceasta ar fi folosit banii in cu totul alte scopuri.

Bijuteria industriei de porţelan româneşti vândută la preţ de fier vechi

Aşa cum spuneam la început dacă ipotetic am spune că un singur produs s-ar fi vândut cu 3 euro (ceea ce era posibil) înseamnă că porţelanul ar produce în prezent peste 70-80 de milioane de euro anual. În aceste condiţii la începutul anului 2009 fabrica a intrat în lichidare judiciară motivarea fiind că aceasta „era o fabrică energofară „ adică consuma mult curent electric.Să te minunezi. Fabrica a fost construită special pe cursul râului Argeş unde de asemeni s-au construit o salbă de hidrocentrale iar de la fabrică până la uzina producătoare de curent electric nu era mi mult de 2-3 km. Cu alte cuvinte fabrica a fost sabotată să nu mai lucreze pentru ca în prezent supermarketurile din România să fie invadate de produse de porţelan din China, Cehia, Germania, Spania şi Italia. În aceste supermarketuri nu mai există nici un fel de produse de porţelan românesc.Scumpirea curentului şi a gazelor dictate atunci ca si acum în 2024 de conducerea UE de la Bruxelles care nu a ţinut cont de interesul naţional pentru ca”materia primă” nesesară producerii porţelanului şă fie ieft-ină(curent, gaze ambele din producţie internă ).Recent, într-o vizită surpriză făcută la această fabrică aproape îţi dau lacrimile când vezi această bijuterie a industriei şi modul în care a ajuns. Zvonurile și anuite documente din primăria pesdista a Curții de Argeș arată că în jurul cladirilor şi a terenurilor umblă samsari imobiliari precum Viorel Popescu care a pus mâna pe o parte din fabrica de legume de la Băiculeşti care în prezent produce cherestea pentru arabi. Sigur că „muştele” au simţit mirosul „hoitului „ de la porţelan determinat de importanta suprafaţă de teren de aproape 7 ha pentru construcţii imobiliare, făcând totul pentru ca fabrica dispară de tot.

În acest an ar fi trebuit să ne mândrim cu ARPO și să spunem LA MULȚI ANI la aniversarea de 50 de ani. Din păcate, c-așa au vrut unii de pe aici sau de prin alte capitale europene, spunem cu amărăciune doar “Fie-i țărâna ușoară”. Chiar dacă până și țărâna fostei fabrici de porțelan se vonde extrem de scump între samsarii imobiliari.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend