Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

2014, un an negru pentru aviație: Teoria care arată ce legătură este între naţionalitate şi comportamentul piloţilor

Publicat

in


Anul 2014 a fost unul negru pentru aviația malaeziană. În luna martie, cursa MH 370, cu 239 de oameni la bord, a dispărut în Oceanul Indian, în condiţii neelucidate până în prezent. Câteva luni mai târziu, Malaysian Airlines a mai pierdut un avion, cu aproape 300 de pasageri, doborât, în condiţii încă neclare, de o rachetă lansată de pe teritoriul ucrainean revendicat de separatiştii ruşi. În data de 28 decembrie , un Airbus A-320 al filialei din Indonezia a companiei malaeziene Air Asia, cu 161 de persoane la bord, a dispărut, undeva, la jumătatea drumului dintre insula Java şi Singapore.

În primele două situaţii, echipajele au fost malaeziene, în timp ce în cazul aeronavei Air Asia, pilotul era indonezian iar secundul francez.

Există vreo legătură între naţionalitatea piloţilor şi prăbuşirea celor trei aeronave? Ei bine, nu ar fi prima dată când se face această conexiune, aparent, surprinzătoare, scrie travelzoom.ro.

O altă companie asiatică, Korean Air, a înregistrat între 1988 și 1998 o rată înfricoşătoare de aproape cinci avioane prăbuşite la un milion de zboruri, de 17 ori mai ridicată decât a companiei americane United Airlines, spre exemplu. Avioanele  se prăbuşeau atât de des încât Air France sau Delta Air Lines au încetat orice colaborare cu Korean Air, iar armata americană le-a interzis soldaţilor să mai zboare cu aceasta. Lucrurile s-au schimbat de atunci, acum Korean Air este o companie aviatică premiată în ceea ce priveşte siguranţa, dar asta numai după ce a trecut printr-o reformă profundă care a ridicat şi următoarea problemă: ce legătură există între prăbuşirea avioanelor şi aşa-numitul “Index Distanţă-Putere”, descoperit de psihologul danez Geert Hofstede?

Legătura dintre comportamentul echipajului unui avion şi indicatorul lui Hofstede este descrisă în cartea “Excepţionalii”, scrisă de Malcolm Gladwell. “Indexul Distanţă-Putere vizează diversele atitudini pe scara ierarhică, în special aprecierea pe care o acordă o anumită cultură autorităţii. Potrivit lui Hofstede, “în ţările cu un index distanţă- putere scăzut, puterea este ceva de care cei care o deţin sunt aproape ruşinaţi, încercând pe cât posibil să stea în umbră. Un oficial universitar din Suedia (IDP scăzut) spunea odată că pentru a-şi exercita puterea se străduia să pară cât mai inofensiv. În Austria (IDP scăzut), premierul era celebru pentru că lua tramvaiul până la serviciu (…). Astfel de comportamente din partea unor oameni influenţi nu şi-ar găsi aprecierea în ţări cu un IDP ridicat”.

Ideile lui Hofstede au avut relevanţă în industria aviatică în momentul în care au fost studiate conversaţiile dintre membrii echipajului, păstrate de cutiile negre ale avioanelor. Iar printre cazurile cele mai concludente s-au numărat tragediile în care au fost implicate aeronavele sud-coreene. Iată, spre exemplu, ce-i spune secundul căpitanului cursei KAL 801, cu 254 de pasageri la bord, care s-a prăbuşit pe 5 august 1997, din cauza deciziilor proaste luate de căpitanul aeronavei, în nişte condiţii meteo total nefavorabile: “Nu vi se pare că plouă mai mult? Aici în zona aceasta?”

“Pesemne că s-a gândit îndelung înainte de a-i face respectiva remarcă. Nu se poate spune că exista un spirit de colegialitate în cabina lui Suren Ratwatte (căpitanul). În rândul echipajelor de zbor de la Korean Air, pe parcursul unui popas, se aşteaptă de la ofiţerii cei noi să-i pregătească o gustare căpitanului sau să-i ofere daruri (…) în majoritatea cabinelor din avioanele companiei, căpitanul e la comandă şi face orice doreşte, când doreşte, cum doreşte, iar toţi ceilalţi se supun şi nu vin cu obiecţii”, scrie Malcolm Gladwell. Cu alte cuvinte, când secundul îl întreabă pe căpitan dacă nu i se pare că plouă cam mult vrea, de fapt, să spună cu totul altceva şi anume că decizia pe care a luat-o pentru o aterizare în nişte condiţii meteo mizerabile, fără a avea plan de rezervă, este greşită. Numai că nu poate spune asta. Face doar o sugestie, fiind convins că ar da dovadă de lipsă de respect, dacă i-ar reproşa ceva căpitanului.

Reforma prin care a trecut Korean Air, după anul 2000, a vizat în primul rând schimbarea genului de relaţie dintre membrii echipajelor. Printre măsurile luate de noul administrator, un american adus de la compania concurentă Delta Air Lines, a fost şi aceea de a introduce limba engleză în discuţiile din carlinga echipajului, pentru a le oferi membrilor o identitate secundară care să-i ajute să se desprindă de moştenirea culturală apăsătoare. În limba engleză, membrii echipajului scăpau de gradele precis conturate de ierarhia coreeană: respect formal, respect neformal, neutru, familiar, intim şi deschis. Poate că pentru un occidental această ierarhizare strictă este de neînţeles, dar este perfect normală în cultura coreeană.

Încetul cu încetul, managerul american a reuşit să-i convingă pe oameni că avioanele au nevoie de toţi membrii echipajului pentru a ajunge cu bine la destinaţie, iar atunci când secundul sau inginerul de zbor observă o greşeală a căpitanului trebuie să i-o spună direct, fără frica de a fi sancţionat “pentru îndrăzneală”. În acest mod au fost evitate multe accidente, iar Korean Air a ajuns printre cele mai de încredere companii aviatice din lume. După cum probabil vă aşteptaţi, Coreea de Sud se număra atunci, ca şi acum, printre ţările cu cel mai ridicat Index-Distanţă Putere: 60. De aceea, sarcina noului administrator nu a fost uşoară, dar până la urmă rezultatele s-au văzut.

Indexul lui Hofstede nu s-a aplicat doar în cazul Korean Air. În 1994, Boeing a făcut publice informaţii de securitate ale mai multor curse aeriene şi a indicat o corelaţie clară între accidentele aviatice dintr-o ţară şi datele lui Hofstede despre moştenirea culturală a echipajelor. De frică să nu ofenseze pe cineva, specialiştii de la Boeing s-au ferit însă atunci să tragă o concluzie.

Dacă ne întoarcem la tragediile celor două companii malaeziene, trebuie să recunoaştem că avem prea puţine date pentru a trage o concluzie. Sau pentru a spune că există cauze comune. Desigur, între indexul lui Hofstede şi cele trei tragedii poate să nu existe nici o legătură. Totuşi, nu ne opreşte nimeni să vedem că Malaezia (piloţii primelor două avioane prăbuşite erau malaezieni) are “Indexul Distanţă- Putere” (IDP) 100, adică maxim. Indonezia, ţara din care provenea căpitanul aeronavei Air Asia are IDP-ul 78, iar Franţa (de aici era copilotul) are 68. IDP-ul Coreei de Sud este 60. Prin comparaţie, iată şi două ţări în care cultura autorităţii este mai redusă: Austria- IDP 11 şi Norvegia IDP- 31. 

În ultimii 50 de ani nu s-a auzit de niciun accident aviatic al Austrian Airlines sau al unei companii norvegiene!

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Au plecat din funcție, dar războiul continuă: CCR împarte dreptatea în conflictul dintre Ana Birchall și Lia Savonea

Publicat

in

De

Curtea Constituţională a României s-ar putea pronunţa joi pe cererea preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, Lia Savonea, de soluţionare a conflictului juridic de natură constituţională cu fostul ministru al Justiţiei Ana Birchall.

Citește și: SURSE – Planul ‘B’ în PNL dacă pică alegerea primarilor în două tururi

CCR a amânat miercuri luarea unei decizii, având în vedere că unul dintre judecători a lipsit din motive medicale. 

Curtea a amânat de mai multe ori soluţionarea acestei sesizări. 

Pe 12 noiembrie, şeful Direcţiei Contencios din cadrul Ministerului Justiţiei, Alexandru Stan, declara, în cadrul şedinţei publice, că cererea preşedintelui CSM este „un demers artificial”. „Ne găsim în faţa unui demers, în opinia noastră, artificial, prin care se creează impresia că, de fapt, nu se doreşte soluţionarea unui conflict pendinte, ci declanşarea, întreţinerea şi menţinerea în atenţia publicului larg a unor animozităţi cu un profund caracter personal”, susţinea Stan la CCR. 

El afirma că solicitarea depusă de CSM nu este justificată din punct de vedere juridic. 

„În cadrul procedurii, în faţa CCR nu este permisă renunţarea la judecată. Mai mult decât atât, cererea CSM are în vedere calitatea doamnei Birchall de ministru al Justiţiei, însă trebuie observat că, aşa cum a fost formulat conflictul, nu se poartă doar între ministrul Justiţiei şi CSM, ci şi între MJ şi CSM, prin urmare nu se justifică această (…) inoportunitate a analizării solicitării, aşa cum se susţine în această cerere. Solicităm respingerea acestei cereri şi continuarea judecării”, spunea Stan. 

Magistratul-asistent a menţionat că preşedintele CSM a depus la dosarul cauzei un înscris prin care arăta că, prin schimbarea titularului portofoliului de ministru al Justiţiei, ar fi inoportună soluţionarea conflictului juridic de natură constituţională intervenit între MJ şi CSM. 

Birchall a fost în sală în calitate de fost ministru al Justiţiei, cerând permisiunea să ia cuvântul. 

„Conflictul este între autorităţile în funcţiune (…), punctul dumneavoastră de vedere pe care l-aţi exprimat în scris când s-a declanşat conflictul există la dosar, în prezent dumneavoastră nu mai aveţi o calitate procesuală în această cauză”, i-a transmis atunci preşedintele CCR, Valer Dorneanu. 

Pe 8 octombrie, Lia Savonea a denunţat „criza fără precedent” din cadrul CSM generată de lipsa cvorumului de la şedinţele de plen, anunţând că va sesiza CCR în privinţa unui conflict juridic de natură constituţională generat de acţiunile ministrului Justiţiei de la acea dată, Ana Birchall, pe care o acuza de „ingerinţă gravă în activitatea procurorilor” şi „acţiuni de subminare a autorităţii CSM”.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Începe NEBUNIA în Parlament: Orban pune în mâna PSD trei arme de calibru mare

Publicat

in

De

Senatul şi Camera Deputaţilor se reunesc, joi, în şedinţe comune succesive pentru angajarea răspunderii Guvernului pe fiecare din cele trei proiecte adoptate de Cabinetul Orban. În urma angajării răspunderii, opoziția poate depune o moțiune de cenzură, iar dacă aceasta este adoptată, atunci pică Guvernul.

Citește și: SURSE – Planul ‘B’ în PNL dacă pică alegerea primarilor în două tururi

Şedinţele comune ale Parlamentului încep de la ora 12,00.

Conform programului, în prima şedinţă comună Guvernul îşi asumă răspunderea asupra proiectului de lege privind unele măsuri pentru asigurarea bunei funcţionări a instanţelor judecătoreşti şi a parchetelor de pe lângă acestea în anul 2020, cea de a doua şedinţă comună vizează angajarea răspunderii Guvernului asupra proiectului de lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane, iar în cea de a treia şedinţă comună Guvernul îşi va asuma răspunderea pe proiectul de lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020. 

Potrivit calendarului stabilit de Birourile permanente reunite, parlamentarii pot depune amendamente la aceste proiecte de lege până joi dimineaţa, la ora 10,00, iar Guvernul urmează să decidă, în şedinţă, dacă şi le însuşeşte. 

Social-democratul Robert Cazanciuc, vicepreşedinte al Senatului, a declarat miercuri că va depune amendamente prin care va solicita Guvernului să îşi retragă proiectul de lege privind unele măsuri pentru asigurarea bunei funcţionări a instanţelor judecătoreşti şi a parchetelor de pe lângă acestea în anul 2020. El a spus că „deja această chestiune a fost soluţionată aşa cum cere Constituţia”, având în vedere că Senatul a adoptat, în calitate de for decizional, un proiect de lege cu prevederi similare şi care a fost transmis la promulgare la preşedinte. 

Executivul a adoptat, marţi seara, proiectele de lege pentru care urmează să îşi asume răspunderea în Parlament. 

Constituţia prevede la articolul 114 că Executivul îşi poate angaja răspunderea în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţă comună, asupra unui program, a unei declaraţii de politică generală sau a unui proiect de lege. 

Guvernul este demis dacă o moţiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declaraţiei de politică generală sau a proiectului de lege, a fost votată. Dacă Guvernul nu a fost demis sau nu se depune o moţiune de cenzură, proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, după caz, cu amendamente acceptate de Guvern, se consideră adoptat.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

PITEȘTI

Câmpulung

Mioveni

În Trend